از تعهدات عملی اروپا برای رفع گره‌های مالی تا کاهش تب‌وتاب بازار ارز سیگنال‌های مثبت سیاسی و اقتصادی سفر روحانی به نیویورک

سعیده زمانی
حضور موثر هیات ایرانی در نیویورک و رویکرد صلح‌جویانه و منطقی حسن روحانی در سخنرانی سوم مهرماه او در سازمان ملل، سیگنال‌های مثبت اقتصادی و سیاسی برای کشورمان به ارمغان داشته است. تعهدات عملی اروپا برای رفع گره‌های مالی در مسیر برجام شروع این ماجرا بود که با سفر رئیس‌جمهوری و هیات همراه و فعالیت مدبرانه تیم دیپلماسی کشورمان به نیویورک هم‌زمان شد. این موضوع در ادامه با رای مثبت دادگاه لاهه به ایران و محکوم کردن آمریکا در برخی تحریم‌ها همراه شد تا مکملی دیگر برای پایبندی به برجام و باز شدن روزنه‌های سیاسی و اقتصادی در کشور باشد. هم‌زمان با این دو رویداد، ورود موثر بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز نیز تاثیرات خود را بر این بازار گذاشت و نرخ دلار را که در چند ماه اخیر با نوسانات مخرب، رکوردهای پی‌درپی از خود ثبت می‌کرد با کاهش چشمگیر همراه کرده است. موافقت مجلس با الحاق ایران به لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز از دیگر خبرهای مهم و مثبت در روزهای اخیر بوده است که نشان می‌دهد راهبرد مبتنی بر منطق و تدبیر همیشه جوابگو است.
تعهدات عملی اروپا برای رفع گره‌های مالی
در جریان سفر رئیس‌جمهوری و هیات همراه به نیویورک، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با ابراز تاسف از بازگشت تحریم‌های آمریکا، از اجرایی شدن قوانین مسدودساز برای مقابله با تحریم‌های آمریکا خبر داد و تاکید کرد که برای حفظ کانال مالی موثر با ایران و ادامه فروش نفت و گاز ایران، تلاش می‌کنند. این اقدام با واکنش‌های زیادی روبه‌رو بوده است و تاثیرات مثبت خود را بر بازارهای داخلی گذاشته است. پس از اعلام این بیانیه و رویکرد حسن روحانی در سازمان ملل، بسیاری از فعالان بازار ارز با این خبر که عهدنامه 598 دیگری در راه است خبر از بهبود روابط با اتحادیه اروپا می‌دادند و این اخبار در کنار سایر موارد تاثیرات خود را بر بازار ارز قرار داده است. آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد دانشگاه مکانیزم قانونی اتحادیه اروپا برای تسهیل مبادلات بانکی با کشورمان را یکی از اقدامات موثر برای کاهش ابهامات اقتصاد و همچنین ساماندهی بازار ارز عنوان کرد و گفت: این مسئله نشان‌دهنده اراده اروپا برای حفظ برجام و یکی از عوامل موثر برای کاهش التهابات بازار ارز است.


رای مثبت دادگاه لاهه به ایران و محکوم کردن آمریکا
چهارشنبه هفته گذشته دادگاه لاهه در رایی آمریکا را ملزم کرد که موقتاً تحریم‌های ایران در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی، دارو و هوانوردی را اجرا نکند. در پی این رای دادگاه لاهه نخستین روز جلسات استماع شفاهی بررسی شکایت ایران علیه آمریکا صبح روز دوشنبه در کاخ صلح دیوان دادگستری بین‌المللی واقع در لاهه هلند برگزار شد و خبرها حاکی از این است که جلسات استماع این پرونده تا جمعه 20 مهر ادامه خواهد داشت. کارشناسان بین‌الملل و حقوق‌دان‌ها این رای را پیروزی حقوقی و دیپلماسی ایران در مجامع بین‌المللی و ماحصل دیپلماسی قوی ایران عنوان می‌کنند و می‌گویند این رای در شرایطی که آمریکا به دنبال منزوی کردن ایران و تشدید تحریم‌هاست، گامی برای تقویت روابط ایران و دیگر کشورها و سندی برای حقانیت ایران در موضوع برجام است. آن‌ها پیگیری حقوق ایران از طریق مجامع بین‌المللی را رویکرد مهم ایران برای احقاق حقوق کشورمان از طریق عقلانیت، مذاکره و قانون عنوان می‌کنند و این راهبرد دستگاه دیپلماسی را قابل‌تقدیر عنوان می‌کنند.
کاهش تب‌وتاب بازار ارز
ساماندهی بازار ارز و کاهش التهابات دلار از دیگر خبرهای خوب در حوزه اقتصاد بوده است و این روند همچنان ادامه دارد. روند کاهشی نرخ ارز از دوشنبه هفته گذشته شروع شد و هم‌اکنون این بازار در آرامش نسبی به سر می‌برد و قیمت انواع ارز و سکه با کاهش چشمگیر روبه‌رو بوده است. این روند در پی کاهش نگرانی‌ها از آینده برجام و ماحصل حضور موفقیت‌آمیز هیات ایرانی در نیویورک بوده است. از سویی دیگر اجرای سیاست‌های جدید مدیریت بازار پول و ارز نیز که از شنبه هفته گذشته آغاز شده است هم از دیگر مواردی بود که در بازگشت آرامش به بازار ارز موثر بوده است.
الحاق ایران به لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم
موافقت نمایندگان مجلس با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) نیز یکی دیگر از اخبار مثبت اقتصادی و سیاسی در کشور و در راستای شفاف‌سازی بیشتر و رفع موانع مبادلات تجاری با کشورهای خارجی بوده است. دولت دوازدهم به‌ کرات در چند ماه اخیر بر لزوم الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم تاکید کرده بود و البته این موضوع مخالفانی داشت. بر این اساس روز یکشنبه سرانجام یکی از لوایح FATF در مجلس تصویب شد تا بر این اساس بهانه برای تحریم‌های ایران گرفته شود. اگرچه تصویب این قوانین نمی‌تواند معجزه‌ای در اقتصاد کشور ایجاد کند اما عدم تصویب آن شرایط اقتصادی را با ابهامات زیادی همراه کرده بود که خوشبختانه با تاکید رئیس‌جمهوری و توضیحات مکرر محمدجواد ظریف مجلس به آن رای مثبت داده است.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از تبعات پسماند داروهای افسردگی بر محیط‌زیست گزارش می‌دهد افسردگی زمین محمدصادق جنان صفت آخوندی‌؛ استعفا‌، برکناری یا استیضاح «ابتکار» از پیامدهای تداوم عدم ارتباط دولت با رسانه‌ها و افکار عمومی گزارش می‌دهد رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری: دستور توقیف ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی در ایتالیا لغو شد در دومین روز رسیدگی به شکایت ایران در لاهه وکلای ایران، آمریکا را به فرار از پاسخگویی متهم کردند چه رابطه‌ای میان سایت‌های اعلام قیمت ارز و دلالان وجود دارد؟ حلقه گمشده مافیا ارزی «ابتکار» وضعیت تبلیغات کاغذی غیرمجاز در معابر را مرور کرد وصله‌های ناجور به تن خیابان! رئیس قوه قضائیه: در برخوردهای قانونی پلیس نباید توهین وجود داشته باشد نگاهی به سریال «زیر تیغ» که این روزها دوباره از شبکه تلویزیونی «آی فیلم» روی آنتن رفته است از تعهدات عملی اروپا برای رفع گره‌های مالی تا کاهش تب‌وتاب بازار ارز سیگنال‌های مثبت سیاسی و اقتصادی سفر روحانی به نیویورک رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری: دستور توقیف ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی در ایتالیا لغو شد