در دومین روز رسیدگی به شکایت ایران در لاهه وکلای ایران، آمریکا را به فرار از پاسخگویی متهم کردند

وکلای ایران در دومین روز دادگاه رسیدگی به شکایت تهران از واشنگتن در نقض عهدنامه مودت از طریق تصرف غیرقانونی 2 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی، آمریکا را متهم کردند که برای فرار از پاسخگویی به موارد اتهامی، ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کند.
در آغاز این جلسه در دادگاه بین المللی کیفری لاهه، محسن محبی رئیس هیات ایرانی گفت که عهدنامه مودت شامل تمامی روابط اقتصادی دوجانبه می شود و رفتار آمریکا درقبال شرکت ها وموسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی به شدت ناقض این عهدنامه و مفاد آن است. محبی متذکر شد که قصد آمریکا برای فسخ عهدنامه تاثیری در این پرونده ندارد . وی یادآور شد که سابقه روابط ایران و آمریکا پس از پیروزی انقلاب باعث نشده و نباید بشود که دو کشور از طریق عهدنامه مودت اختلافات خود را حل و فصل کنند.
وی بررسی پرونده نقض عهدنامه مودت از طریق از سرگیری تحریم‏های آمریکا علیه ایران را مثالی از حل و فصل قانونی اختلافات دو طرف دانست که منجر به رای دادگاه به سود ایران شد. وی بانک ملی ایران، شرکت زیرساخت ارتباطات ایران و ایران ایر را دیگر شرکت‏هایی دانست که علاوه بر بانک مرکزی هدف سیاست های آمریکا در قبال ایران و شرکت های ایرانی بوده اند.
به گفته محبی، در حال حاضر اقدام‏های فرامرزی دادگاه‏های آمریکا در کشورهای لوکزامبورگ، انگلیس و کانادا ایران را نشانه رفته است. وی اقدام آمریکا در فرار از پاسخگویی به اتهامات و تخریب وجهه جهانی ایران را تقبیح و اعلام کرد که به این اتهام های بی اساس حمایت ایران از تروریسم پاسخ داده نخواهد شد، چرا که وکلای ایران برای دلیل دیگری در دادگاه حاضر شده اند.
به گزارش ایرنا، وکلای ایران همچنین با نمایش نمودارهایی از واردات و صادرات ایران – آمریکا و قراردادهای اخیر (از جمله فرش، هواپیما و قطعات آن) اعلام کردند که برخلاف ایراد هیات آمریکایی به شکایت ایران، روابط اقتصادی ایران و آمریکا پس از انقلاب نیز ادامه داشته و عهدنامه مودت شامل هرگونه تبادلات دوجانبه فارغ از میزان و حجم آن می شود. به گفته وکلای ایران، دفاعیات آمریکا که ایران را متهم به حمایت از تروریسم می کند مبنای قانونی نداشته و اثبات نشده است. آمریکا می خواهد که این پرونده مورد توجه قرار نگیرد و رویکردش در قبال ایران آن است که این کشور آنچنان بدرفتار است که نباید مواضعش شنیده شود. در همین راستا قرار است روز جمعه دیوان پس از استماع دلایل دو طرف در خصوص رسیدگی به این پرونده تصمیم‌گیری کند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از تبعات پسماند داروهای افسردگی بر محیط‌زیست گزارش می‌دهد افسردگی زمین محمدصادق جنان صفت آخوندی‌؛ استعفا‌، برکناری یا استیضاح «ابتکار» از پیامدهای تداوم عدم ارتباط دولت با رسانه‌ها و افکار عمومی گزارش می‌دهد رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری: دستور توقیف ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی در ایتالیا لغو شد در دومین روز رسیدگی به شکایت ایران در لاهه وکلای ایران، آمریکا را به فرار از پاسخگویی متهم کردند چه رابطه‌ای میان سایت‌های اعلام قیمت ارز و دلالان وجود دارد؟ حلقه گمشده مافیا ارزی «ابتکار» وضعیت تبلیغات کاغذی غیرمجاز در معابر را مرور کرد وصله‌های ناجور به تن خیابان! رئیس قوه قضائیه: در برخوردهای قانونی پلیس نباید توهین وجود داشته باشد نگاهی به سریال «زیر تیغ» که این روزها دوباره از شبکه تلویزیونی «آی فیلم» روی آنتن رفته است از تعهدات عملی اروپا برای رفع گره‌های مالی تا کاهش تب‌وتاب بازار ارز سیگنال‌های مثبت سیاسی و اقتصادی سفر روحانی به نیویورک رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری: دستور توقیف ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی در ایتالیا لغو شد