«ابتکار» از پیامدهای تداوم عدم ارتباط دولت با رسانه‌ها و افکار عمومی گزارش می‌دهد

صدای سنگین سکوت در سرسرای پاستور
الهام برخوردار
مردم هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند، با حجم زیادی از اخبار و شایعات راست و دروغ درباره موضوعات مختلف جامعه روبه‌رو می‌شوند که متاسفانه، هیچ پاسخ و توضیح قانع‌کننده مستدلی از طرف مسئولان به‌ویژه در بخش اقتصادی دولت و شخص رئیس‌جمهوری نمی‌شنوند و در چنین شرایط بحرانی هیچ تقاضایی از سوی رئیس‌جمهوری برای صحبت کردن با مردم و رسانه‌ها مطرح نمی‌شود. حضور رئیس‌جمهوری چه در تلویزیون چه در نشست‌های خبری می‌تواند پیامدهای مثبتی داشته باشد. اما در حال حاضر به گونه‌ای در جامعه مسئله جا افتاده است که گویا رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد با مردم صحبت کند یا حرفی برای گفتن ندارد؟ آیا دولت اعتماد خود را در بین مردم از دست داده است؟
«دولت پاسخگو » تعبیری است که همواره از سوی مسئولان در کنار نام دولت یازدهم و دوازدهم به کار گرفته شده است. این تعبیر ناخودآگاه انتظارات از دولتی‌ها را بیش از پیش افزایش داده و در تمام عرصه‌ها از رئیس‌جمهوری یا اعضای کابینه او انتظار می‌رود به اطلاع‌رسانی یا توضیح بپردازند. این بی‌توجهی و سکوت باعث شده است که رقبا و منتقدان تندرو به دولت روحانی بتازند.


از سوی دیگر نیز از سال ۱۳۹۲ اذهان عمومی به این مساله عادت کرده بود که هر سه شنبه مواضع و اقدامات دولت را از زبان محمد باقر نوبخت سخنگو بشنود و با توجه به اینکه نوبخت از این سمت استعفا داده و تاکنون دولت فردی را به عنوان سخنگو معرفی نکرده است به همین دلیل پوشش عدم مناسب و به موقع اخبار رسمی از اقدامات دولت به گوش مردم، فضا را برای ایجاد شایعه‌های مربوط به وضعیت اقتصادی بازتر مهیاتر می‌کند که قربانی آن دولت است. دولت نه سخنگو دارد نه وزرا حاضرند صحبت کنند وقتی دولت اطلاعات لازم در این زمینه را به مردم ارائه نمی‌دهد فضا برای رقیبان و ترویج شایعات مبنی بر اینکه دولت حرفی برای گفتن ندارد و یا اعتماد خود را در بین افکار عمومی از دست داده است فراهم می‌شود. دولتی که با پشتوانه مردم تلاش کند حتما باید به «حرف زدن» و «سخن گفتن» و «افکار عمومی» توجه بیشتری داشته باشد.
آخرین باری که رئیس‌جمهوری با مردم سخن گفته است حدود دو ماه پیش است. از آن زمان تاکنون ما نه سخنی از خود روحانی با مردم دیده‌ایم نه سخنگویی داشته و نه از طرف رئیس سازمان تبلیغات اقتصادی که این سمت به تازگی به وزیر کشور داده شده است، در رابطه با اوضاع آشفته در حوزه اقتصادی کشور با مردم و رسانه‌ها سخنی گفته شده است. این سکوت معنادار دولت نه تنها کمکی به وضع موجود نمی‌کند بلکه حتی منتقدان دولت را برحق نشان می‌دهد و این شائبه را بوجود می‌آورد که دولت دستاورد و حرفی برای گفتن ندارد. زمانی که دولت و مسئولان سکوت اختیار می‌کنند به این تشویش و آشفتگی بویژه در حوزه اقتصادی بیشتر دامن زده می‌شود.
سکوت اعتماد مردمی را از دولت می‌گیرد
سکوت رئیس جمهوری و اعضای کابینه دولت، در شرایط اقتصادی کنونی صدای مردم را درآورده است. باید اطلاع‌رسانی صورت گیرد تا منتقدان از آن سوءاستفاده نکنند. دولت باید واقعیت‌ها را با مردم و رسانه‌ها در میان بگذارد. سکوت اعتماد مردمی را از دولت می‌گیرد. فقدان سخنگو هم به ارتباط رسانه‌ها و پیگیری سوالات در شرایط حساس کنونی، آسیب می‌رساند و هم بحث پاسخگویی را در معرض سوال قرار می‌دهد. مشکلات امروز کشور تنها بر دوش دولت نیست اما مردم انتظار دارند دولت در حوزه‌هایی که به او مربوط است، اگر کم‌کاری و کاستی وجود دارد پاسخگو باشد. یکی از اصلی‌ترین مشکلات دولت وارونه جلوه دادن دستاورد توسط رقبای سیاسی است؛ رقبایی که در شرایط حساس کنونی کشور فضا را مناسب دیده و در تلاش برای تسویه حساب سیاسی هستند. باید جامعه را از ابهام دور کرد؛ اگر جامعه در ابهام باقی بماند، جریانات رقیب دولت یا دشمنان نظام، تصویری که دلخواه خودشان از دولت است را برای مردم ترسیم می‌کنند و این اتفاق می‌تواند ضربه بزرگی به دولت بزند. مردم باید مطمئن شوند که دولت بر حوزه‌های زیرنظر خود تسلط کافی داشته و پیگیر حل مشکلات است.
درحالی‌که شرایط امروز جامعه از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و به‌ویژه اقتصادی، ملتهب است، متاسفانه سکوت مسئولان، به‌ویژه دولتمردان و پاسخگو نبودن به سوالات و ابهامات بی‌شمار مردم، بسیار درخورتامل است. برخی معتقدند اگر دولت بخواهد صریح، شفاف و صادقانه با مردم سخن بگوید، ممکن است به وحدت جامعه لطمه وارد شود زیرا رئیس‌جمهوری در چنین گفت‌وگویی مجبور است تصویری واقعی از وضعیت موجود را بیان کرده و دلایل این شرایط را بازگو کند.
در این شرایطی که همه رسانه‌ در اختیار دارند و زمانی که ما می‌بینیم دسترسی‌های مردم و افکارعمومی زیاد شده است و تقریبا همه رسانه‌ها را می‌خوانند طبیعی است هر چه دولت سکوت بیشتری داشته ‌باشد و کمتر صحبت کند فضا را برای دستگاه‌های دیگر باز می‌گذارد.
حسن روحانی، رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون ۱۲ نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی برگزار کرده که ۱۰ نشست مربوط به دولت یازدهم و ۲ نشست مربوط به دولت دوازدهم بوده است. همچنین او هر چند ماه یکبار در برنامه تلویزیونی حضور یافته و به صورت زنده به گفت و گو با مردم پرداخته است.
با توجه به گذشت نزدیک به نیمی از دولت دوازدهم، انتظار می‌رفت تعداد نشست‌های خبری و برنامه‌های تلویزیونی رئیس‌جمهوری در مقایسه با عملکرد رئیس‌جمهوری در دولت یازدهم برابری کند. حال آن‌که همین آمار با تکیه بر شاخص‌های کمی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهوری کمترین علاقه‌ای به حفظ ارتباط با رسانه‌ها و افکار عمومی ندارد. تمام این‌ها در حالی است که به نظر می‌رسد بخش‌های مختلف دولت تمام سعی خود را به منظور برون‌رفت از شرایط فعلی به کار گرفته‌اند اما بی‌توجهی به این مهم و عبور از موضوع مهمی مانند ارتباط با رسانه‌ها، آفتی بزرگ در این دولت محسوب شده و زمینه را برای عبور از این تلاش‌ها و دستاوردها مهیا می‌کند.
به هر روی، شاید لازم باشد دولت تدبیر و امید چاره‌ای برای این مشکل بیاندیشد و از این موقعیت نگران‌کننده عبور کند. گویا تیم مشاوران نزدیک به رئیس دولت دوازدهم باوری نسبت به ظرفیت‌های موجود در مطبوعات و رسانه‌ها و امکانی که این بخش می‌تواند برای عبور از بحران‌ها ایجاد کند، ندارند. به نظر می‌رسد مادام که این رویکرد در دولت وجود داشته باشد، هیچ امیدی به خروج از شرایط فعلی و برقراری ارتباطی موثر میان رسانه‌ها و دولت وجود نخواهد داشت.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از تبعات پسماند داروهای افسردگی بر محیط‌زیست گزارش می‌دهد افسردگی زمین محمدصادق جنان صفت آخوندی‌؛ استعفا‌، برکناری یا استیضاح «ابتکار» از پیامدهای تداوم عدم ارتباط دولت با رسانه‌ها و افکار عمومی گزارش می‌دهد رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری: دستور توقیف ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی در ایتالیا لغو شد در دومین روز رسیدگی به شکایت ایران در لاهه وکلای ایران، آمریکا را به فرار از پاسخگویی متهم کردند چه رابطه‌ای میان سایت‌های اعلام قیمت ارز و دلالان وجود دارد؟ حلقه گمشده مافیا ارزی «ابتکار» وضعیت تبلیغات کاغذی غیرمجاز در معابر را مرور کرد وصله‌های ناجور به تن خیابان! رئیس قوه قضائیه: در برخوردهای قانونی پلیس نباید توهین وجود داشته باشد نگاهی به سریال «زیر تیغ» که این روزها دوباره از شبکه تلویزیونی «آی فیلم» روی آنتن رفته است از تعهدات عملی اروپا برای رفع گره‌های مالی تا کاهش تب‌وتاب بازار ارز سیگنال‌های مثبت سیاسی و اقتصادی سفر روحانی به نیویورک رئیس مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری: دستور توقیف ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی در ایتالیا لغو شد