گزارش نشست دیروز هیات دولت با چالش‌های امروز کشور همخوانی نداشته و بیشتر به موضوع‌هایی با ارزش خبری اندک پرداخته شده است

کابینه در زنگ تفریح
گروه سیاسی- خروجی گزارش‌ها از نشست دیروز هیات دولت و پرداختن به موضوع های کم اهمیت، خواه ناخواه ذهن را به قیاس می‌کشاند. مقایسه‌ای با موضوعات مطرح شده در ۲ دوره تصدی دولت اصلاحات که خبرنگاران آنچنان با دستی پر به تحریریه روزنامه‌ها باز می‌گشتند و برای تصمیم‌گیری درباره گزارش یک، ساعت‌ها بحث و تبادل نظر می‌کردند تا کدام موضوع را بیشتر پردازش کنند. از بحث و گفت‌وگوهای کابینه گرفته تا مصاحبه‌های فردی با وزیران پس از نشست هیات دولت، همگی پر از ارزش‌های خبری بود که در پایان و به دلیل کمبود فضای روزنامه مجبور به حذف برخی آنها می‌شدیم.
نشست هیات دولت تدبیر و امید این روزها در حال و هوای دیگری است و خبرهایی از آن بیرون می‌آید که هیچکدام «ارزش خبری» ندارند. خبرهایی که در نهایت در سقف استانداری‌ها و فرمانداری‌هاست، بر زبان وزرا و معاونان رئیس جمهور جاری می‌شود.
چنین وضعیتی از دو حال خارج نیست. یا واقعا سطح گفت‌وگوهای کابینه در همین اندازه است و یا خبرهای درون نشست به بیرون درز نمی‌کند و تیم رسانه‌ای دولت کماکان در حاشیه مانده و نمی‌تواند یا نمی‌خواهد تا از آنچه رخ داده کسی آگاه شود.


به‌طور مثال معاون حقوقی رئیس جمهور می‌تواند تحلیلی از دادگاه لاهه در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. یا وزرای اقتصاد و مسکن و رفاه می‌توانند خبری در خصوص مشکلات کلیدی که این روزها مردم با آنها دست به گریبانند، ارائه کنند. به‌جای آن از زبان معاون حقوقی رئیس جمهور می‌شنویم که: «شریعتمداری با هماهنگی به کمیسیون صنایع نرفت». یا خبر «تامین آب شرب روستاهای گلستان و مازندران» از زبان وزیر نیرو شنیده می‌شود. اگر منوال چنین است پس وظیفه مدیرکل‌های وزارت‌خانه‌ها و استانداران و فرمانداران چیست؟
دولت گاهی گلایه می‌کند که رسانه‌ها دائم در حال انتقادند. هرچند که نفس انتقاد به‌جا و سازنده فعل بدی نیست، اما برای این ترک فعل، دولت نیز باید با روندی که در شان آن است پیش برود و انتظار نداشته باشد که اگر نقصانی دارد، رسانه‌ها به آن نپردازند.
ضرورت تغییر سیاست‌ها
«مهدی پازوکی» استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران و مشاور اقتصادی معاونت زیر بنایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در گفت‌وگو با «همدلی» ضمن گلایه‌مندی از موضوعات در دستور کار هیات دولت در باره ضرورت پرداختن به مسائل مهم روز و جهان توسط آن، گفت: «هیات دولت و از همه مهم‌تر تیم عملیاتی دولت بدانند که در جهان کشورهای زیادی هستند که صدای ما را می‌شنوند. من عاجزانه استدعا دارم که دولت روحانی از چهره‌های بین‌المللی و اساتید فریخته و نخبه دانشگاه‌های مهم ایران کمک بگیرد».
این استاد دانشگاه در ادامه سخنان خود، تاکید کرد، باید تعاملات جامع ایران با جامعه‌ جهانی خصوصا اتحادیه اروپا و کشورهای شرق آسیا در دستور کار دولت قرار گیرد.
او در ادامه یکی از سیاست‌های مهم هیات دولت را اصلاحات اقتصادی دانست و گفت: «اولویت اقتصادی دولت باید انضباط اقتصادی باشد؛ تا انضباط در حوزه های پولی، مالی و اداری باید به اقتصاد کشور بازگردد».
پازوکی اصلاحات اقتصادی را اینگونه شرح داد: « از سوی دیگر مهم‌تر از تغییر اعضای کابینه و مدیران دولت ، تغییر سیاست‌ها است به ویژه سیاست‌های حوزه اقتصادی. برای اینکه انضباط به اقتصاد کشور باز گردد و اهداف اقتصادی کشور محقق شود باید فضای کسب و کار مناسب فعالیت های سالم اقتصادی باشد. برای ایجاد این فضای مناسب باید شفافیت اقتصادی ایجاد شود، زمینه برای رقابت سالم بین بنگاه‌های اقتصادی فراهم شود و نیز هر گونه انحصار  چه در بخش خصوصی و چه عمومی وابسته به نهادهای نیمه دولتی از میان برداشته شود».
در ادامه موضوعاتی را که کابینه در روز گذشته به آنها پرداخته می‌آید.
نشست هیات دولت و حاشیه‌های آن
اعضای کابینه دوازدهم در حاشیه جلسه دیروز چهارشنبه 18 مهر در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالاتشان پاسخ دادند.
به گزارش ایسنا مشروح گفت‌وگوهای محمود واعظی  رییس دفتر رییس جمهور ، عبدالرضا رحمانی فضلی‌وزیر کشور، جمشید انصاری رئیس سازمان اداری و استخدامی ، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور، رضا اردکانیان وزیر نیرو، محمد باقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه با خبرنگاران را می‌توانید در ادامه بخوانید:
برای کاهش هزینه ویزای اربعین تلاش می‌کنیم
«عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور در ارتباط با هزینه سفر اربعین امسال، اعلام کرد: تلاش می‌کنیم با بانک مرکزی مذاکره کنیم تا معادل ریالی‌ صدور ویزای اربعین را کم‌تر کنند، رقمی که آن‌ها تعیین کردند، بالا است. وی اظهار کرد: هزینه‌های سفر اربعین چند قلم است. اصلی‌ترینش ویزا است که تغیراتی داشته است. مابقی هزینه‌ها مثل بیمه تغییر چندانی نکرده است.
شریعتمداری با هماهنگی به کمیسیون صنایع نرفت
«حسینعلی امیری» معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص دلیل عدم حضور شریعتمداری در کمیسیون صنایع مجلس گفت: وزیر صنعت ، معدن و تجارت به دلیل سرکشی به صنایع آسیب دیده در شمال کشور به کمیسیون صنایع نرفت. وی افزود:‌ شریعتمداری به این دلیل در جلسه کمیسیون صنایع حضور نیافت که برای رسیدگی به واحدهای صنعتی آسیب دیده در شمال کشور باید به این صنایع سر می‌زد، عدم حضور در جلسه کمیسیون با هماهنگی  مجلس بوده است.
مشکل آب شرب بیشتر روستاهای مازندران و گلستان حل شد
«رضا اردکانیان» وزیر نیرو گفت: آب شرب ۲۵۱ روستا در استان مازندران و ۶۷ روستا در استان گیلان وصل شده است. وی  همچنین افزود: در سیل اخیر ۸۷ روستا در استان گلستان دچار اختلال در شبکه آب رسانی شدند که با اقدامات انجام شده فقط  ۲۰ روستا همچنان مشکل دارد.
در اولین جلسه مجلس، وزرای پیشنهادی معرفی می‌شوند
«محمود واعظی»  رییس دفتر رییس جمهور درباره دلیل معرفی نشدن وزرای پیشنهادی دولت به مجلس گفت: در اولین روزی که مجلس بعد از تعطیلات خود تشکیل جلسه داد، اسامی وزرای پیشنهادی معرفی می‌شود. وی اظهار کرد: ما بنا داشتیم پس از اینکه لایحه‌ی تغییر ساختار دولت در مجلس تصویب شد، تغییرات وزرا را انجام دهیم اما هفته گذشته متوجه شدیم مجلس تمایلی به تصویب آن لایحه ندارد.
نامه اقتصاددانان دیده شد
«محمد باقر نوبخت» رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به دریافت نامه اخیر تعدادی از اقتصاددانان اظهار کرد: ان شاءالله از نظرات و پیشنهاداتی که جنبه اجرایی داشته باشند، استفاده خواهیم کرد. وی درباره نامه اخیر تعدادی از اقتصاددانان کشور به دولت، اظهار کرد: نامه اخیر اقتصاددانان دیده شد. پیشنهاد آنها نیز منعکس گردید. ان‌شاء‌الله از نظراتی که جنبه اجرایی دارند، استفاده خواهیم کرد.
اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان
«جمشید انصاری» رئیس سازمان اداری و استخدامی در پی طرح اظهارات مختلف درباره نحوه اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان و اصلاحیه اخیر یکی از تبصره‌های این قانون،‌ به ارائه توضیحاتی درباره اصلاحیه اخیر قانون منع بکارگیری بازنشستگان پرداخت. وی در این زمینه با بیان اینکه این قانون مصوب سال ۹۵ است، خاطرنشان کرد: آنچه اخیرا در این قانون اصلاح شده، تبصره‌ای است که درباره بکارگیری کلیه مقامات موضوع ماده ۷۱ بود. براساس قانون تا پیش از این اصلاحیه می‌توانستیم از این مقامات حین بازنشستگی بکارگیری کنیم، اما براساس اصلاحیه انجام شده مقامات ذیل بند د و ح از شمول این قانون حدف شدند.
همچنین در جلسه امروز هیات دولت به ریاست روحانی، هیات وزیران با اختصاص مبلغ ۹۰ میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارات ناشی از وقوع سیل در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی موافقت کرد.
سایر اخبار این روزنامه
ترکیه مظنونین قتل خاشقجی را معرفی کرد تداوم ماجرای کنسولگری استانبول آیت الله‌هاشم‌هاشم‌زاده هریسی: به‌خاطر یک لایحه دنیا را علیه خود تحریک نکنیم نگوییم خزر این دریا کاسپین است گزارشی درباره قراردادهای موقت که امکان استثمار بیشتر کارگران را فراهم آورده است «همدلی» از رکود ادامه‌دار در یکی از پرحاشیه‌ترین بازارها گزارش می‌دهد خواب زمستانی مسکن ابتدا در مورد برگزاری این نمایشگاه در گالری خانه فرهنگ ایران برای ما بگویید. گزارش نشست دیروز هیات دولت با چالش‌های امروز کشور همخوانی نداشته و بیشتر به موضوع‌هایی با ارزش خبری اندک پرداخته شده است آیت الله‌هاشم‌هاشم‌زاده هریسی: به‌خاطر یک لایحه دنیا را علیه خود تحریک نکنیم توضیحات محسن‌هاشمی درباره پاسخ دفتر رهبر انقلاب به نامه او پزشکیان بر احیای کارت سوخت صحه گذاشت دومین روز رسیدگی به شکایت ایران در لاهه، وکلای ایران، آمریکا را به فرار از پاسخگویی متهم کردند در اعتراض به استرداد دیپلمات کشورمان به بلژیک صورت گرفت؛ احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه