ترکیه مظنونین قتل خاشقجی را معرفی کرد تداوم ماجرای کنسولگری استانبول

طبق ادعای مقامات ترکیه، عربستان سعودی پانزده‌نفر را برای قتل یک نفر به این کشور فرستاده بود
روح‌اله نخعی ‪-‬ کلیشه‌های اغلب بی‌معنای نژادی، ملیتی و جنسیتی، در کنار همه ایرادهای عقلی و اخلاقی یک اشکال منطقی دیگر هم دارند و آن اینکه با ارائه پیش‌فرض‌های بی‌پایه، ما را به سمت قضاوتی نادرست گمراه می‌کنند. کم پیش می‌آید که کسی تمام و کمال طبق بدترین کلیشه‌ای که به آن متهم است عمل کند اما در ماجرای خاشقجی به نظر می‌رسد عربستان سعودی، دقیقاً طبق منفی‌ترین تصویر ساخته شده از خود به عنوان کشوری با حکمرانی بیابان‌نشینان بدوی و شمشیربه‌دست عمل کرده است. در روایتی که فعلاً مقامات ترکیه سعودی‌ها را به اجرای آن متهم کرده‌اند، ۱۵ نفر برای کشتن یک روزنامه‌نگار به ترکیه اعزام شده و در کمین نشسته‌اند تا در موقعیتی آسیب‌پذیر، با سلاح سرد او را بکشند و با اره قطعه‌قطعه کنند و قطعات را برگردانند. به جز کلمه روزنامه‌نگار، تمام این داستان شبیه اتفاقات دوران جاهلیت در سال‌های ابتدایی تاریخ هجری و پیش از آن است؛ گرچه خاشقجی، اگر واقعاً کشته شده باشد، اولین روزنامه‌نگاری یا نویسنده‌ای نیست که در دوران مدرن زندگی بشر به شکلی فجیع به دست قدرت از سر راه کنار گذاشته می‌شود و آخرین هم نخواهد بود.
روزنامه صباح، از رسانه‌های ترکیه، با انتشار تصاویر ۱۵ نفر، نوشتند که مقامات این کشور، به آن‌ها به‌عنوان عاملان پروژه حذف خاشقجی مظنون هستند.
این افراد با این نام‌ها معرفی شده‌اند: مشعل سعد البستانی، صلاح‌ محمد الطبیقی، نایف حسن العریفی، محمد سعد الزهرانی، منصور عثمان اباحسین، خالد عایض الطیبی، عبد العزیز محمد الحساوی، ولید عبدالله الشهری، ترکی مشرف الشهری، ثائر غالب الحربی، ماهر عبد العزیز مترب، فهد شبیب البلوی، بدر لافی العتیبی، مصطفی محمد المدنی و سیف سعد القحطانی.


شناسایی این چهره‌ها، طبق گزارش روزنامه صباح، سی‌ان‌ان ترک و دیگر رسانه‌ها، بر اساس تصاویر دوربین‌های مداربسته فرودگاه و اطراف کنسولگری انجام شده است. سی‌ان‌ان ترک نوشته برای شناسایی این افراد ۱۵۰ دوربین در اطراف کنسولگری بررسی شده‌اند.
ان‌تی‌وی پریروز نوشته بود تمام مظنونانی که در این تصاویر مشاهده شده اند که نیم ساعت قبل از خاشقجی وارد کنسولگری شده و سه ساعت بعد از این مکان خارج شده اند. آن‌ها با دو خودرو کنسولگری را ترک کرده‌اند که پلاک آن‌ها نیز در اختیار پلیس است.
نکته مهم دیگری که در گزارش پلیس مشخص شده است، ۱۵ شهروند سعودی با دو هواپیمای ویژه در روز حادثه به استانبول رفته‌اند. همچنین خبرگزاری آناتولی گزارش داده نیروهای امنیتی ترکیه دو هواپیما را که در روز ناپدیدشدن خاشقجی وارد این کشور شده‌اند بررسی و سرنشینان آن را تفتیش کرده‌اند اما اثری از او نیافته‌اند. بعد از اینکه هیچ نشانه‌ای مربوط به ناپدیدشدن خاشقجی در این هواپیما پیدا نشده، به هواپیما اجازه داده شده ترکیه را ترک کند.
در اخبار رسانه‌ها، تعدادی از این چهره‌ها به حکومت عربستان سعودی مربوط خوانده شده‌اند. وب‌سایت خبری Middle EasEye می‌نویسد یکی از این افراد، از کارشناسان برجسته پزشکی قانونی عربستان بوده است. کاربرد تخصص چنین فردی در فرایند قتل یک نفر به ازبین‌بردن آثار جرم برمی‌گردد. روزنامه صباح در گزارش خود مدعی است این پانزده نفر ۲ اکتبر یا ۱۰ مهر وارد فرودگاه استانبول شده‌اند. در این گزارش همچنین آمده این اشخاص در دو نوبت و جدا از هم وارد فرودگاه استانبول شده‌اند.
از طرف دیگر، نیویورک‌تایمز، از منابع دیگری در همین باره گزارش داده است که کارشناسی که در گزارش MEE نیز به او اشاره شده بود، بدن این روزنامه‌نگار را مثله کرده است. در گزارش این روزنامه مستقیم از اره‌ای صحبت به میان آمده که برای قطعه قطعه کردن خاشقجی استفاده شده است.نیویوریک‌تایمز همچنین می‌نویسد این گروه بعد از دو ساعت خاک ترکیه را ترک کرده‌اند.
واشنگتن پست که در دوران حضور خاشقجی در بیرون از خاک عربستان، با این روزنامه‌نگار در انتشار مطالبش همکاری می‌کرد، در گزارش جداگانه‌ای مدعی شد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خبر داشته‌اند که عربستان طرحی برای برخورد با خاشقجی دارد. واشنگتن‌پست در این گزارش می‌نویسد مقامات اطلاعاتی آمریکایی با شنود تماس‌های دو نفر از مقامات عربستان سعودی، خبر داشته‌اند که عربستان قصد اجرای پروژه‌ای درباره این روزنامه‌نگار داشته است؛ البته در این تماس‌ها مشخص نبوده که برنامه عربستان، قتل است یا بازداشت. واشنگتن پست همچنین در گزارشش آورده که مشخص نیست مقامات آمریکایی به جمال خاشقجی بر اساس این اطلاعات هشدار داده‌اند یا خیر.
در میان واکنش‌های مقامات کشورهای مختلف، شامل ترکیه و عربستان، بررسی‌ها و تحقیقات درباره ماجرای خاشقجی همچنان ادامه دارد. جزئیات اصلی ماجرا همچنان مبهم است اما فعلاً به نظر می‌رسد ترکیه مصمم است این ماجرا را مشخص کند. تحقیقات ترکیه در این باره در حالی پیگیری می‌شود که موضع ترکیه در روزهای گذشته توسط رئیس‌جمهور این کشور، رجب طیب اردوغان اعلام شده است: «عربستان سعودی باید اثبات کند که اتفاقی در کنسولگری عربستان رخ نداده است.»
سایر اخبار این روزنامه
ترکیه مظنونین قتل خاشقجی را معرفی کرد تداوم ماجرای کنسولگری استانبول آیت الله‌هاشم‌هاشم‌زاده هریسی: به‌خاطر یک لایحه دنیا را علیه خود تحریک نکنیم نگوییم خزر این دریا کاسپین است گزارشی درباره قراردادهای موقت که امکان استثمار بیشتر کارگران را فراهم آورده است «همدلی» از رکود ادامه‌دار در یکی از پرحاشیه‌ترین بازارها گزارش می‌دهد خواب زمستانی مسکن ابتدا در مورد برگزاری این نمایشگاه در گالری خانه فرهنگ ایران برای ما بگویید. گزارش نشست دیروز هیات دولت با چالش‌های امروز کشور همخوانی نداشته و بیشتر به موضوع‌هایی با ارزش خبری اندک پرداخته شده است آیت الله‌هاشم‌هاشم‌زاده هریسی: به‌خاطر یک لایحه دنیا را علیه خود تحریک نکنیم توضیحات محسن‌هاشمی درباره پاسخ دفتر رهبر انقلاب به نامه او پزشکیان بر احیای کارت سوخت صحه گذاشت دومین روز رسیدگی به شکایت ایران در لاهه، وکلای ایران، آمریکا را به فرار از پاسخگویی متهم کردند در اعتراض به استرداد دیپلمات کشورمان به بلژیک صورت گرفت؛ احضار سفیر آلمان به وزارت خارجه