ابطال انتخابات فدراسيون دودي در چشم كشتي است

تیم ملی کشتی فرنگی ایران از هفته آینده دور دوم تمریناتش را برای حضور در مسابقات جهانی مجارستان آغاز می کند. هدایت این تیم یکبار از سرمربی فعلی گرفته اما دوباره به او سپرده شد. علاوه بر این، فرنگی کار نامدار ما دوباره حاشیه ساز شد و اتفاقات عجیبی را رقم زد. به همین دلیل با علی اشکانی، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفت‌وگو کردیم كه از حال و هوای تیم ملی و همچنین حاشیه‌هایی که اخیرا در حوزه کشتی به وجود آمده، مطلع شویم كه در ادامه آن را مي‌خوانيد.
شرایط و وضعیت تیم ملی ما در حال حاضر چگونه است؟
بر اساس تقویمی که داشتیم سعی کردیم برنامه‌های‌مان را تا بالای 80درصد پیش ببریم. خوشبختانه بچه ها وضعیت خوبی دارند. در حال حاضر پنج روز به آن ها استراحت داده ایم و پس از آن دوباره اردوی تیم ملی آغاز خواهد شد. تمرینات سخت و مدت‌دارمان را پشت سر گذاشتیم. با اینکه چند تورنمنت را از دست دادیم اما برنامه اصلی و آن چیزی که مدنظر کادرفنی بود، انجام دادیم. اردوی جدید ما از شنبه شروع می شود. همان‌طور که گفتم، تمرینات اصلی را انجام دادیم و به همین دلیلی در اردوی جدید بیشتر به کارهای نرم و تقویت روحی و روانی بچه ها می پردازیم. امیدوارم برنامه‌های‌مان در اردوی جدید به نحو مطلوبی پیاده شود تا ملی پوشان بتوانند انتظار مردم از کشتی فرنگی را برآورده کنند.
آیا تیم ایران از نظر روحی- روانی دچار مشکل است؟


خیر، منظور من کارکردن روی مسائل انگیزشی بود. به هرحال ورزشکاران پیش از حضور در هر تورنمنتی نیاز به توجه بیشتری دارند. باید انگیزه و روحیه آن ها را بالا برد تا به آمادگی لازم و کامل برای حضور در چنین رویداد سنگینی برسند.
تورنمنت مهمی در مجارستان پيش رو داريد؛ اين رقابت‌ها را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟
در رقابت های جهانی امسال چهره‌های جوان حضور پیدا خواهند کرد. این مسابقات پیش زمینه‌ای برای انتخاب نفرات براي حضور در المپیک2020 خواهد بود که آوردگاه بزرگی است. به امید خدا در این مسابقات تلاش می کنیم تا نتیجه خوب و قابل قبولی به دست بیاوریم.
در مورد مسابقاتی که از دست دادید، توضیح بیشتری می دهید؟
دو تورنمنت در بلغارستان و روسیه داشتیم که بیشتر به خاطر بحث مالی و همچنین عدم صدور ویزا نتوانستیم در آن ها شرکت کنیم. این اردوها در تقویم ما لحاظ شده بود اما با این‌حال از دست دادن آن ها مشکلی برای ما به وجود نمی آورد.
در مسابقات مجارستان فکر می کنید کدام کشور اصلی ترین رقیب ایران است؟
کشورهای مختلف پیش از المپیک، ابتدا به ارزیابی قوانین و ورزشکاران خودشان می‌پردازند و پس از آن به گلچین کردن ورزشکاران‌شان می‌پردازند. امسال سالی است که همه مشغول رصد کردن و گلچین کردن هستند و سال بعد برای سهمیه گرفتن تلاش می کنند. کشورهای صاحب‌نام کشتی مانند آمریکا، روسیه، ترکیه، آذربایجان وگرجستان، به خوبی سرمایه گذاری کرده اند. ضمن اینکه تک‌چهره هایی که در کشتی فرنگی کشورهای اسکاندیناوی حاضرند، همه رقیبان اصلی ما خواهند بود. البته ما نیز رقیب سختی برای همه آن ها خواهیم بود. این مسابقات در دل اروپا برگزار می شود و بدون‌شک از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود.
آیا ممکن است به دليل مشکل ارز، اعزام به مسابقات مجارستان لغو شود؟
این مساله، مساله فنی نیست و من خیلی نمی‌توانم در امورمدیریتی اظهار نظر کنم. مبنای ما این است که با تمام توان و با یک تیم کامل در این مسابقات حاضر شویم. مدیران نیز در حوزه خودشان تلاش می کنند که مشکلات برطرف شوند. با این‌حال با شرایط اقتصادی‌اي که در اجتماع حاکم است هر اتفاقی ممکن است بیفتد.
چرا بعد از مسابقات آسیایی کمیته فنی تصمیم به قطع همکاری با شما گرفت اما دوباره از شما برای هدایت تیم ملی در مسابقات جهانی مجارستان دعوت کرد؟
در این مورد، فقط به این جمله بسنده می کنم؛ من عضو خانواده بزرگ کشتی هستم و برای این خانواده در هر جا و هر زمان، تلاش می کنم بدون منت، مثمرثمر باشم. افتخار می‌کنم که هرکاری از دستم بربیاید برای کشتی، ورزشکاران و مردم عزیز انجام بدهم. من همیشه افتخار می‌کنم که زیر پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ادای دین کنم. با این‌حال شاید مسائل و بحث های سلیقه ای وجود داشته باشد که من از آن ها بی خبر هستم.
به نظر شما فرنگی کارانی که به المپیک جوانان در بوینوس آیرس اعزام شده اند، چه نتیجه ای خواهند گرفت؟
مطمئنم هر دو نفری که در این مسابقات شرکت کرده‌اند، روی سکو می ایستند. پیش بینی من این است که حداقل یک طلا را در این مسابقات به دست خواهیم آورد.
سعید عبدولی دوباره حاشیه ساز شد؛ شما نیز در واکنش به این مساله اعلام کردید که مخالف حضور او در تیم ملی هستید اما دوباره به تیم ملی برگشت،چرا اینقدر با عبدولی مدارا می شود؟
سعیدعبدولی نیز مانند یکی از ما، عضوی از خانواده بزرگ کشتی است. او در حدتوانش برای کشورمان زحمت کشید و مدال گرفت. بعضی جاها حق او خورده شد. اعمال و رفتار او مورد بررسی قرار گرفت و خواهد گرفت اما باید بگویم در سال های اخیر، در این وزن ما خلأ داشتیم و نتوانستیم این مساله را برطرف کنیم. عبدولی یکی از بهترین های این وزن و جوان توانمندی است. با اینکه او در مسابقات آسیایی با شرایط بدی روی تشک رفت و نتوانست عنوانی را به دست بیاورد و در قابت های داخلی نیز مسابقاتش را واگذار کرده بود، تصمیم گرفتیم از او حمایت کنیم. معتقدم جوان ترها باید مانند درختی که جوانه می زند و میوه می دهد، خودشان را ثابت کنند و قدیمی ها و افرادی که پا به سن گذاشته اند را تهدید کنند و جای آن ها را بگیرند اما تا به حال این مهم انجام نشده و بنابراین کادرفنی با مشورت شورای فنی و مدیر تیم های ملی، سعید را دوباره به تیم بازگرداند تا به امید خدا در مسابقات جهانی عملکرد خوبی داشته باشد و نتیجه خوبی برای ایران کسب کند.
مساله این است که عبدولی بارها و در تورنمنت‌های مختلف حاشیه ساز شده و به نظر می‌رسد آن چیزی که کشتی ما همیشه پرچمدارش بوده را قبول ندارد و رویه دیگری را در پیش گرفته است!
سعید بچه آرامی است؛ بعد از این اتفاقات که با او صحبت می کنید، این موضوع به خوبی مشخص می شود. او انسان بی اخلاقی نیست. به نظر من مسائلی که در المپیک ها و مسابقات مختلف دیگر برای او به وجود آمده، باعث شده نسبت به داور، مربی، ورزشکار و همه چیز بدبین شود و همیشه استرس و عصبانیت داشته باشد. با این حال ما نباید اخلاق را فدای مسائل دیگر کنیم. امیدوارم عبدولی به این مسائل توجه بیشتری داشته باشد و ورزشکار و قهرمان بااخلاقی باشد تا پهلوانی را نیز به صفاتش اضافه کند.
با او صحبت کرده اید که مشاور بگیرد یا نزد روانشناس برود؟
تلاش‌مان بر این است که نه تنها برای سعید بلکه برای تمام ورزشکاران‌مان مشاور و روانشناس داشته باشیم. خداراشکر تا حد زیادی در کارمان موفق بودیم و به امید خدا از این به بعد شاهد این مسائل نخواهیم بود.
در روزهای اخیر، عباس جدیدی از ابطال انتخابات فدراسیون کشتی خبر داد و اعلام کرد که حتی رای دیوان عدالت اداری را نیز در این مورد گرفته است. شما به عنوان سرمربی تیم ملی در این مورد اطلاع دارید؟
خیر؛من آنقدر غرق مسائل فنی و آمادگی تیم ملی هستم که از مسائل مدیریتی و حاشیه ها بی خبر می مانم. این موضوع را اولین بار از زبان شما می شنوم. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، باید بگویم عباس جدیدی قهرمان خوب و نامدار کشتی ماست. همچنین رسول خادم نیز انسان بزرگ و افتخار آفرینی برای کشور ما محسوب می‌شود. هردو برای خانواده کشتی عزیز هستند. هرچقدر برای توسعه کشتی حرکت کنند، به سود همه ما خواهد بود و از آن ها سپاسگزاریم. این حرکت ها و حرف و حدیث ها مانند دودی است که در چشم کشتی می رود و بي شک هیچ علاقه مند به کشتی دوست ندارد ،چنین مسائلی را ببیند. امیدوارم حاشیه ها هرچه زودتر از بین بروند و اختلافات برطرف شوند تا مجموعه کشتی ما به آرامش و موفقیت های بزرگ دست پیدا کند.