پالس دوباره هاشمی

داستان ماندن یا نماندن محمدعلی افشانی در شهرداری تهران به کسل کننده‌ترین حالت ممکن همچنان دنبال می‌شود. داستانی که هفته هاست در رسانه ها و میان مسئولان شهری و نمایندگان مجلس در حال دست به دست شدن است و معلوم نیست چه زمانی به فصل آخر خود می رسد. هر روز یکی از اعضای شورای شهر، نمایندگان مجلس، قضات دیوان محاسبات، مدیران شهری و ... حرفی تازه درباره ماندن یا نماندن افشانی می زنند و در این میان مهم‌ترین حرف را باید وزیر کشور بزند که نمی‌زند. مدت‌هاست اعضای شورای شهر تهران سخن از نامه‌نگاری با رحمانی فضلی برای تعیین تکلیف شهردار تهران می‌زنند و با آنکه نمایندگان مجلس و قضات دیوان محاسبات از مشمول شدن افشانی به قانون تازه تصویب منع به کار گیری بازنشستگان سخن می‌گویند، اما شورای شهر‌نشینان می‌گویند که این حرف‌ها را قبول ندارند و فصل الخطاب نیست و ملاک آن است که وزیر کشور بگوید. آقای وزیر نیز این روزها در کمترین مصاحبه‌های خبری و سخنرانی‌ها حضور یافته و شنیدن پاسخی شفاف درباره سرنوشت شهردار شانزدهم تهران غیر ممکن شده است. در این میان، بروز شایعات هر روزه و توییت بازی مسئولان نیز مزید بر علت شده است تا داستان ماندن یا نماندن افشانی خسته کننده تر از همیشه شود. در تازه ترین اتفاق هم محسن هاشمی در توییتی نوشته که «بخشی از اصلاح طلبان فکر می‌کنند شهردار شدنم باعث از هم پاشیدگی شورای شهر می شود. برای ریاست شورا جایگزین هست اما بنا بود کسی نرود تا باب نشود. مثل حجاب بانوان است، اگر شل کنند دیگر نمی شود کنترل کرد! البته در این شرایط شهردار شدن ریسک بالایی دارد و امکان موفقیت دشوار تر از گذشته است!». این توییت دو روز قبل منتشر شدو گمانه‌ها برای رفتن افشانی و میل بالای محسن هاشمی برای شهردار شدن را بیشتر کرد. موضوعی که در یک سال گذشته نیز بارها و بارها در انتخاب‌های شهردار تهران و سرپرست شهرداری نیز مطرح شد اما هرگز رنگ واقعیت به خود نگرفت. اینکه در اوج شایعات ماندن یا نماندن افشانی با وجود حمایت‌های رسانه‌ای به یک‌باره چنین پیامی از سوی رییس شورای شهر منتشر می‌شود، خود بر دامنه شایعات و ابهامات می افزاید. محسن هاشمی از جمله افرادی است که بسياري افراد از توانمندی او برای اداره شهر سخن می‌گویند و از طرفی، منتقدان زیادی بر ضرورت عدم حضور وي در شهرداری برای احترام به رای مردم در انتخابات شوراها و برهم نخوردن وحدت و یکپارچگی شورای پنجم تاکید دارند.هاشمی تاکنون سه گانه‌ای را برای شهردار تهران شدن طی کرده که در هر سه بار به توفیق نرسیده است. نخستین بار، رقابت میان او و قالیباف برای انتخاب شهردارتهران، روی خوش به هاشمی نشان نداد و دومین باره نیز در فرآیند انتخاب شهردار اول در شورای پنجم، شورایی‌ها تمایلی به شهردار شدن هاشمی نداشته و نجفی را انتخاب کردند. سومین بار نیز در ماراتن انتخاب جایگزین نجفی، اسم هاشمی به عنوان کاندیدای شهرداری مطرح شد اما شورایی‌ها با دادن رای پایین به او، حتی فرصت ارائه برنامه برای اداره شهر را به هاشمی ندادند. اکنون نیز در حالی که هنوز تکلیف ماندن یا نماندن افشانی مشخص نیست، پالس‌هایی برای شهردار شدن احتمالی محسن هاشمی مطرح می شود که خروجی آن مشخص نیست.
نگرانی بی مورد!
با این حال دیروز رییس کمیسیون عمران و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به توییت منتشره از سوی رییس شورای شهر با بیان اینکه در مراحل قبلی انتخاب شهردار، آقای محسن هاشمی اعلام آمادگی کرده و برخی اعضای شورا ازجمله بنده به دلیل توانایی‌های ایشان موافق حضورشان در رأس هرم مدیریت شهری بوده‌ایم، گفت: اگر رفتن آقای افشانی از شهرداری تهران قطعی شود، کاندیداتوری آقای هاشمی به عنوان یک گزینه در جای خودش قابل بحث و بررسی است و شورا باید در این زمینه به اتفاق نظر برسد.وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی اعضای شورا به دلیل عدم تزلزل مدیریت شهری، موافق ابقای آقای افشانی هستند و از وی حمایت می‌کنند، گفت: بی‌ثباتی در مدیریت شهری به نفع شهر و شهروندان نیست.این عضو شورای شهر، با اشاره به تبعات خروج احتمالی محسن هاشمی رفسنجانی از شورای شهر گفت: حضور آقای هاشمی به دلیل تجربیات و دانش، غنیمتی برای اعضای شورای شهر محسوب می‌شود و در این مدت مدیریت ایشان در شورا اثربخشی لازم و رضایت اعضای شورا را به همراه داشته است اما اگر ایشان در رأس هرم مدیریت شهری قرار بگیرد بازهم در کنار اعضای شورا خواهد بود. وی با اشاره به نگرانی‌های برخی اعضای شورای شهر از خروج احتمالی محسن هاشمی از شورای شهر به دلیل ورود یکی از اعضای جناح مخالف گفت: من معتقدم با توجه به همفکری و هماهنگی اعضای شورا، این نگرانی بی‌مورد است ولی همچنان که گفتم اکنون بحث برای شهردار شدن آقای هاشمی زود است چون متاسفانه نام آقای هاشمی برای برخی حساسیت‌زاست و توهین و تخریب به دنبال دارد و متاسفانه این روند در میان خودی‌ها هم رواج دارد که دلیل این رفتارها برای من روشن نیست.علیخانی ضمن تاکید بر اینکه این رفتارها درباره آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی نیز مصداق داشت، گفت: عده‌ای در زمان حیات آیت‌ا... هاشمی، ایشان را تخریب می‌کردند و زمانی متوجه شدند که وی چه نقشی در زمان بحران‌ها ایفا کرده و به کشور و حتی جریان اصلاحات کمک می‌کرده است که کار از کار گذشت. وی در پاسخ به اینکه شورا درصورت قطعی شدن رفتن افشانی از شهرداری میلی به انتخاب سرپرست ندارد، گفت: اگر رفتن شهردار مسجل شد برای جلوگیری از ضررها و آسیب‌های احتمالی هرچه زودتر شهردار تهران را به صورت مستقیم انتخاب می‌کنیم.
فرصتی که محدود می شود


دیروز عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات وزیران درباره آخرین وضعیت بازنشستگي افشانی گفت که برای رعایت حقوق شهرداران با توجه به تفسیر حقوقی که شورای عالی استان‌ها و شورای شهر تهران داشته است، همه راه‌هایی راکه باید به قطعیت برسیم، طی می‌کنیم.به گفته وی هم دیوان محاسبات و هم سازمان بازرسی کل کشور در این‌باره نظرات خود را اعلام کرده‌اند اما از معاونت حقوقی ریاست جمهوری و معاونت امور اداری و استخدامی نیز نظر خواسته‌ایم که تاکنون نظر نداده اند. وی در نهایت گفته که اگر هم مجبور باشیم استفساریه می‌گیریم. این اظهارات کوتاه وزیر کشور نیز گره‌ای از ابهام وضعیت بازنشستگی افشانی باز نکردند و همه این‌ها در حالی است که بر اساس اعلام قوه قضاییه، بازنشستگان در مشاغل مختلف دولتی و نهادهای عمومی تنها تا 24 آبان برای ترک پست فرصت دارند و در حدود یک ماه باقی مانده باید تکلیف افشانی روشن شود. اما پروسه طی شده درباره مشخص شدن تکلیف شهردار تهران به گونه ای است که گویا قرار است گره ابهام در دقیقه 90 و در روزهای واپسین مهلت بازنشستگان باز شود که اگر در آن هنگام، قرار بر نماندن افشانی در شهرداری تهران باشد، هزینه های سنگینی به شهر تحمیل خواهد شد. چنانچه در آن زمان، فرصتی برای انتخاب شهردار جدید نیست و لاجرم شورایی‌ها به سمت انتخاب سرپرست برای شهرداری خواهند رفت که این موضوع داستان‌ها و اما و اگرهای خاص خود را دارد. نگاهی به آنچه در یک‌سال گذشته در وضعیت مدیریت شهری تهران رخ داده، گویای این مساله است که انگار قرار نیست رنگ ثبات به مدیریت شهر پاچیده شود. کاهش اثرگذاری مدیریت شهری بر حل مشکلات و بی انگیزگی میان کارکنان شهرداری و از همه مهم‌تر امکان سوءاستفاده سودجویان از بی‌ثباتی مدیریت شهری و تشدید تخلفات‌شان از تبعاتی است که ریشه آن در عدم ثبات مدیریت شهر است.