بی توجهی صنعت فولاد به تحریم‌ها


مهدي کرباسيان رييس هيات عامل ايميدرو به جايگاه صنعت فولاد در جهان اشاره کرد و گفت: سهم 43درصدي اين صنعت از تجارت 2هزار ميليارد دلاري صنايع معدني دنيا،‌ اهميت و جايگاه فولاد در اقتصاد جهاني را نشان مي‌دهد.

به گزارش ايلنا از شاتا، کرباسيان که در مراسم تکريم بهرام سبحاني و معارفه حميد رضا عظيميان مدير عامل جديد شرکت فولادمبارکه سخن مي‌گفت، از رشد توليد زنجيره فولاد در کشور ياد کرد و گفت: توليد شش ماه کشور در شمش فولادي با رشد 14درصدي، آهن اسفنجي با 19درصدي، گندله با 38درصدي و کنسانتره سنگ آهن با افزايش 17درصدي همراه شد. رييس هيات عامل ايميدرو، درباره جايگاه شرکت فولاد مبارکه اظهار داشت: فولاد مبارکه توانسته در کنار رشد در ظرفيت سازي،‌ توليد و صادرات،‌ توجه وافري به مسووليت اجتماعي داشته باشد.

  • رشد صنعت فولاد

وي در بخش ديگري از سخنانش گفت: در موضوع تحريم، به صراحت از بخش فولاد نام برده شده اما خوشبختانه مجموعه تلاش مديران و کارکنان صنعت فولاد سبب افزايش توليد و صادرات ايران شده است. وي با بيان اينکه دوران مديريت آقاي سبحاني، مصداق عاقبت به خيري است، از حمايت دکتر شريعتمداري وزير صنعت معدن و تجارت و همچنين اعضاي هيات مديره قبلي و فعلي، مديران و تمامي‌کارکنان اين مجتمع عظيم تشکر کرد. رييس هيات عامل ايميدرو در ادامه از حضور عظيميان در راس شرکت فولاد مبارکه استقبال کرد و گفت: از مقامات و مسوولان استان، خواهان همکاري با وي در جهت اعتلاي صنعت فولاد کشور – به عنوان يک حرکت ملي- هستيم. به گفته کرباسيان، فولاد مبارکه تا سال 95 واردکننده گندله سنگ آهن بود، ‌اما با تلاش‌هاي جمعي صورت گرفته، امروزه اين شرکت نه تنها شاهد افزايش ظرفيت توليد گندله که در ساير بخش‌ها هم با رشد مواجه شده است.

  • مديرعامل فولاد مبارکه اصفهان معرفي شد

مديرعامل جديد شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مراسمي‌با حضور معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيأت عامل ايميدرو معرفي شد. به گزارش ايرنا، مديرعامل سابق فولاد مبارکه روز سه شنبه در اين مراسم گفت: فولاد مبارکه تاکنون سهم 50 درصدي خود در ميزان توليد فولاد کشور را حفظ کرده و طبق برنامه پيش رفته است. بهرام سبحاني اظهار داشت: رضايت کارکنان فولاد مبارکه از 67 درصد در سال 93 به 72 درصد در سال 96 رسيده و ضريب تکرار حوادث در 6 ماهه سال 97 از ميانگين جهاني پايين‌تر رفته است که اميدواريم به صفر برسد. وي با بيان اين که روند توليد فولاد خام در فولاد مبارکه از سال 92 تاکنون بيش از 30 درصد افزايش يافته است، افزود: با توجه به ورود بخش خصوصي به صنعت فولاد، اولويت پنج سال اخير مجتمع مبارکه توليد محصولات کيفي است تا وابستگي‌ها قطع شود. سبحاني تأکيد کرد: در سال‌هاي اخير هفت هزار و 300 ميليارد تومان در مجتمع مبارکه سرمايه‌گذاري شد که نتيجه آن افزايش اشتغال و توسعه صنعت فولاد کشور بود. مديرعامل سابق فولاد مبارکه گفت: خشک شدن زاينده‌رود فاجعه است و فولاد مبارکه در راستاي مسئوليت‌هاي اجتماعي خود، قراردادي با وزارت نيرو براي پرداخت هزينه‌هاي تونل و سد سوم کوهرنگ براي تأمين آب مورد نياز شهر اصفهان منعقد کرده است. وي با بيان اين که قرار است 200 ميليون مترمکعب آب از بندرعباس به اصفهان منتقل شود، گفت: تاکنون 10 هزار ميليارد تومان براي اين پروژه سرمايه‌گذاري شده اما نيازمند مساعدت صندوق توسعه ملي و مديريت استان اصفهان است.

مديرعامل جديد شرکت فولاد مبارکه نيز در اين مراسم گفت: در سايه يک تلاش مضاعف با توجه به کيفيت، کميت، سلامت و شفافيت بتوانيم فولاد مبارکه را توسعه دهيم. حميدرضا عظيميان افزود: سه فاکتور کارايي، سلامت و شفافيت در اولويت کاري فولاد مبارکه قرار دارد. وي افزود: بايد در فولاد مبارکه به مسائل معيشتي پرسنل فولاد توجه ويژه داشت زيرا تورم‌هاي ناخواسته‌اي به مردم ايران بخصوص کارمندان و کارگران تحميل شده است. وي اضافه کرد: در فولاد مبارکه ملزم به تعامل سازنده با مقامات استان و کشور هستيم تا همپوشاني و هم‌افزايي به وجود آيد. عظيميان گفت: همه برنامه‌هاي جاري فولاد مبارکه ادامه‌دار خواهد بود و هيچ برنامه‌اي متوقف نمي‌شود.

به گزارش ايرنا، آيين توديع و معارفه مديرعامل فولاد مبارکه اصفهان با حضور مهدي کرباسيان معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئيس هيأت عامل ايميدرو، اعضاي هيات مديره فولاد مبارکه و کارگران اين شرکت برگزار شد. در اين مراسم از زحمات بهرام سبحاني مديرعامل پيشين فولاد مبارکه، قدرداني و حميدرضا عظيميان به عنوان مديرعامل جديد اين مجتمع صنعتي معرفي شد.

  • فولاد مبارکه، بزرگترين مجتمع صنعتي کشور

اين مجتمع فولادي با سهم بيش از 50 درصدي در توليد فولاد کشور داراي ارزش فعلي 200 هزار ميليارد ريال است. شرکت فولاد مبارکه با داشتن حدود 12 ميليون تُن ظرفيت آهن اسفنجي بزرگترين توليدکننده آهن اسفنجي در جهان محسوب مي‌شود. مجتمع فولاد مبارکه واقع در 75 کيلومتري جنوب غرب اصفهان داراي 35 کيلومتر مربع وسعت و 17 کيلومتر مربع سالن توليد است.

  • توليد شمش فولادسازان در نيمه نخست امسال 14درصد رشد کرد

همچنين سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) اعلام کرد: هفت شرکت فولادساز کشور از آغاز امسال تا پايان شهريورماه 9 ميليون و 404 هزار و 780 تن شمش فولاد توليد کردند که در همسنجي با پارسال بيش از 14 درصد رشد را نشان مي‌دهد. به گزارش ايميدرو، مجتمع فولاد مبارکه (مبارکه، هرمزگان و سبا) چهار ميليون و 744 هزار و 759 تن، فولاد خوزستان يک ميليون و 909 هزار و 578 تن، ذوب آهن اصفهان يک ميليون و 123 هزار و 846 تن، فولاد کاوه جنوب 479 هزار و 137 تن، فولاد خراسان 502 هزار و 630 تن، طرح ثامن چادرملو 433 هزار و 854 تن و فولاد آلياژي ايران 210 هزار و 976 تن فولاد خام توليد کردند.

ميزان توليد شرکت‌هاي ذکر شده در شهريورماه، يک ميليون و 554 هزار و 311 تن بود که در همسنجي با پارسال 6 درصد رشد داشته است.

  • رشد 8 درصدي توليد محصولات فولادي

برپايه اين گزارش، شرکت‌هاي بزرگ فولادي از آغاز فروردين تا پايان شهريور، پنج ميليون و 643 هزار و 934 تن محصولات فولادي شامل انواع ورق، لوله تيرآهن، ميلگرد، شمش کالايي، کلاف و ريل توليد کردند که نسبت به رقم مدت مشابه پارسال، هشت درصد رشد را نشان مي‌دهد. مجتمع فولاد مبارکه (مبارکه و سبا) سه ميليون و 433 هزار و 271 تن، ذوب آهن يک ميليون و 79 هزار و 897 تن، فولاد اکسين 370 هزار و 101 تن، فولاد خراسان 272 هزار و 899 تن، فولاد آذربايجان 146 هزار و 170 تن، فولاد آلياژي ايران 124 هزار و 674 تن، ورق خودرو چهارمحال و بختياري، 116 هزار و 124 تن، نورد و لوله اهواز 86 هزار و 304 تن و گروه ملي صنعتي فولاد ايران 14 هزار و 494 تن توليد کردند.

در 6 ماه نخست امسال، 11 ميليون و 276 هزار و 598 تن آهن اسفنجي توليد شد که در مقايسه با مدت مشابه پارسال، حاکي از افزايش 19 درصدي توليد اين محصول است. به گزارش ايرنا، توليد شمش فولادي در 9 واحد بزرگ فولادسازي کشور در پنج ماهه نخست امسال با رشد 15 درصدي نسبت به مدت مشابه پارسال به رقم هفت ميليون و 850 هزار و 602 تن رسيده بود.