استعفای دشمن ملل متحد

گروه بین‌الملل- علی ودایع: سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد استعفاء داد. کناره‌گیری «نیکی هیلی» ظاهرا اتفاقی غیرمنتظره است اما در حقیقت احتمال وقوع آن دور از ذهن نبود.  بنا به گفته «دونالد ترامپ»، خانم هیلی تا پایان سال جاری میلادی در سازمان ملل متحد خواهد بود تا یک جایگزین برای او پیدا شود.  رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین مدعی شده که نماینده آمریکا در سازمان ملل، مدت‌ها پیش تقاضای استعفا داده بود. 
ترامپ گفته «امیدوار است خانم هیلی پس از این فراغت شغلی دوباره به کابینه بازگردد» و تاکید کرده «هیلی حتی مختار به انتخاب پست دلخواهش خواهد بود.»
روز گذشته، هیلی در کنار ترامپ در کاخ‌سفید ایستاده بود به خبرنگاران گفته بر خلاف شنیده‌ها در فضای رسانه‌های آمریکا، او قصد نامزد شدن برای پست ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۰ را ندارد و به فعالیت سیاسی خود در قالب حمایت از ترامپ ادامه خواهد داد. هیلی کار خود به عنوان سفیر دائم آمریکا در سازمان ملل متحد را از ماه ژانویه سال گذشته و 4روز بعد از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید آغاز کرده بود.او پیش از آن فرماندار ایالت کارولینای جنوبی بود.
او پس از ورود به سازمان ملل متحد انتقادهای تندی را از این نهاد بین‌المللی آغاز کرد و بارها شورای امنیت را به تبعیض و جفا در حق اسراییل متهم کرد.در دوران حضور او بر کرسی آمریکا در سازمان ملل متحد، این کشور کمک‌های مالی خود به چندین نهاد این سازمان از جمله آژانس کمک به آوارگان فلسطینی را قطع کرد و از برخی نهادهای آن همچون شورای حقوق بشر خارج شد.


دو هفته پیش و در جریان مجمع عمومی سازمان ملل متحد، خانم هیلی در کنار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری، ریاست جلسه ویژه شورای امنیت درباره سلاح‌های هسته‌ای را ریاست کرد.جلسه‌ای که بسیاری آن را موجب انزوای ترامپ و دولت آمریکا دانستند چرا که به غیر رئیس‌جمهور آمریکا، همه اعضای حاضر در جلسه با حمایت از توافق هسته‌ای با ایران، خروج آمریکا از آن را نقد کردند.ترامپ آن روز جلسه را پیش از اتمام ترک کرد و خانم هیلی رسما ریاست آن را بر عهده گرفت.
درهمان زمان این گمانه زنی وجود داشت که ناتوانی هیلی از ایجاد اجماع برای سخنرانی ترامپ برای او تبعات خواهد داشت.
رسوایی پروازهای پیش‌کشی
از سویی مساله استفاده هیلی از هواپیماهای شخصی تجار کارولینای جنوبی، مباحثی بر سر زبان‌ها انداخته است و یک گروه ناظر در واشنگتن خواستار تحقیقات فدرال در مورد این مساله شده‌اند.
براساس این گزارش نیکی هیلی هفت پرواز رایگان بین نیویورک، واشنگتن دیسی و سه شهر دیگر واقع در ایالت کارولینای جنوبی داشته است. گروه CREW در بیانیه‌ای نوشت: ارزش کلی این پروازها مشخص نیست اما برآورد می‌شود که ده‌ها هزار دلار ارزش داشته باشد. قوانین فدرال آمریکا این موضوع را که کارمندان دولت اقدام به درخواست یا پذیرفتن هدیه به سبب مناسب رسمی خود کنند ممنوع کرده‌اند و هیلی در گزارش افشای امور مالی خود گفته دوست شخصی سه تاجر کارولینای جنوبی که در این پروازها دخیل بوده‌اند، ‌بوده است.
این گروه ناظر از بازرسی کل وزارت امور خارجه آمریکا خواسته مشخص کند آیا پروازهای هیلی را می‌توان با استناد به روابطه شخصی از این قوانین معاف دانست یا خیر.
گروه CREW در درخواستش نوشت که این مردان مدیران اجرایی چندین شرکت بوده و همگی به نظر می‌رسد که پیش از این به کمپین‌های هیلی در کارولینای جنوبی کمک کرده باشند. همچنین هیلی در گزارش خود مشخص نکرده که آیا شرکت‌های این افراد مالک این هواپیماها بوده‌اند یا اجاره کرده‌اند و اینکه آیا این شرکت‌ها اصلا در پرداخت هزینه آنها شریک بوده‌اند یا خیر. 
با این حال، هیلی گفته است که این تجار جملگی دوستان شخصی اش بوده اند، از این رو؛ از مقررات فدرال در ارتباط با پذیرش پرواز با هواپیماهای شخصی مستثنی می‌شوند. حالا دلیل استعفای هیلی هرچه باشد ، سازمان ملل متحد از دست نماینده آمریکا برای چند روزی نفس راحت خواهد کشید تا بعد که ترامپ یک نماینده دیگر خود را راهی مقر نیویورک کند.