استعفای دشمن برجام

گروه جهان/ نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل، زنی با سیاست‌های تند و افراطی که از جایگاهی خاص در کابینه ترامپ برخوردار بود، بدون ذکر دلیلی استعفا کرد.
به گزارش اکسیوس، دونالد ترامپ بلافاصله پس از دریافت استعفانامه نیکی هیلی، آن را پذیرفت. او همچنین پیش از اعلام رسمی خبر استعفای هیلی در توئیتی نوشت: بزودی به همراه سفیر و دوست خودم، نیکی هیلی خبر مهمی را اعلام می‌کنیم. به گفته منابع نزدیک به کاخ سفید، ترامپ اعلام کرده هیلی تا آخر سال میلادی در سمت خود انجام وظیفه می‌کند و پس از آن فرد دیگری جای وی را می‌گیرد. ترامپ و هیلی اندکی پس از توئیت ترامپ در کنار هم در اتاق بیضی (اووال آفیس) حاضر شدند و ترامپ، هیلی را ستود و او را فردی شگفت‌انگیز که کارهایی باورنکردنی انجام داده، خواند و گفت: «هرگاه هیلی اراده کند، جایی برای او در کاخ سفید وجود خواهد داشت.» به گفته ترامپ، هیلی اولین بار 6 ماه پیش از استعفای احتمالی خود به او خبر داده بود. این استعفا باعث شگفتی مایک پمپئو و جان بولتون، وزیر خارجه و مشاور امنیت ملی کاخ سفید شده است.
کاخ سفید و خود وی تا لحظه تنظیم این خبر علت استعفا را اعلام نکردند. اما پس از استعفای او شایعاتی شنیده شد مبنی بر اینکه احتمال دارد وی سودای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی امریکا را دارد و به همین دلیل استعفا کرده‌ است. اما خود او در نشست خبری مشترک با ترامپ به طور قوی این شایعه را رد کرد.
هیلی که در زمان پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات 2016 امریکا فرماندار کارولینای جنوبی بود، تنها 4 روز پس از مراسم تحلیف ترامپ در ژانویه 2017 به عنوان نماینده امریکا در سازمان ملل انتخاب شد. ورود نیکی هیلی که دختر یک مهاجر هندی است، به کاخ سفید ابتدا مایه دلخوشی برخی مهاجران بود اما او در عمل نشان داد از سیاست‌های افراطی ترامپ در مورد مهاجران پیروی می‌کند. خیلی زود اعتقادات افراطی او در سازمان ملل زبانزد  شد. تحت نظارت او بود که خروج امریکا از برخی پیمان‌ها همچون برجام و معاهده پاریس و همچنین سازمان‌های مهم جهانی همچون شورای حقوق بشر سازمان ملل رقم خورد. همچنین وی شاهد اعتراض های جهانی به انتقال سفارت امریکا از تل آویو به بیت المقدس بود و با حمایت از این اقدام در سازمان ملل از سیاست ترامپ حمایت کرد.


حلقه یاران ترامپ در کمتر از دو سالی که از ریاست جمهوری او می‌گذرد، تغییرات چشمگیری داشته و بسیاری از افرادی که به او کمک کردند تا به پیروزی برسد و سیاست‌های افراطی خود را بنیان نهد، اکنون دیگر جایی در کاخ سفید ندارند. در بخش دیپلماسی نیز بعد از تیلرسون، مایک پمپئو روی کار آمد که دیدگاه‌های افراطی‌تری نسبت به تیلرسون دارد. اکنون باید دید چه کسی جانشین نیکی هیلی در سازمان ملل می‌شود و اینکه آیا باید منتظر حلقه‌ای افراطی‌تر در دو سال پایانی ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید باشیم یا نه؟ از این نکته نیز نباید غافل ماند که استعفای نیکی هیلی و دمیده شدن نسیم تغییرات در کابینه پر چالش ترامپ تنها یک ماه مانده به انتخابات میاندوره‌ای امریکا صورت گرفته است.
واکنش ایران به استعفای هیلی
غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در واکنش به خبر استعفای نیکی هیلی گفت: نماینده امریکا در این سازمان فکر می‌کرد می‌تواند دستور کار یک سازمان چندجانبه گرا را تغییر دهد اما عملاً جز انزوای بیشتر امریکا دستاوردی نداشت. به گزارش ایرنا، وی افزود: خانم هیلی فردی بود که با دیدگاه یکجانبه گرایی وارد سازمان ملل متحد شد و در همان شروع ورود خود اظهار کرد من کلانتر جدید هستم و تصور می‌کرد سازمان ملل یک پادگان یا زندان است.