گرفتن استفساريه براي افشاني

افشانی می‌رود یا می‌ماند؟ هنوز نمی‌توان پاسخ دقیقی به این سوال داد، چراکه برخی نهادها او را مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌دانند و برخی دیگر معتقدند شهرداران مشمول این قانون نیستند. فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات گفته بود: «شهرداری‌ها و شرکت‌های تابع شهرداری‌ها که بیش از 50 درصد سهام آنان متعلق به شهرداری‌هاست نیز از مصادیق موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی محسوب می‌شوند، از این رو شهرداران از جمله شهردار تهران نیز مشمول این قانون قرار می‌گیرد. هیچ بازنشسته‌ای را در این دستگاه‌ها نمی‌توان به کار گرفت مگر اینکه شامل استثنائات 6 گانه مقرر در قانون باشند. سمت‌های مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون خدمات کشوری شامل روسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهوری، اعضای شورای نگهبان، نواب مجلس، وزرا، نمایندگان مجلس، معاونان رئیس‌جمهوری استثنائات مقرر در این قانون هستند.» پیش از رئیس دیوان محاسبات، رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود که بر رفتن افشانی از شهرداری تاکید داشت. قاضی ناصر سراج اظهار کرد: «استثنایی در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان داشتیم که این استثنائات موسع بود و قانون جدید آن را مضیق کرده و به سه چهار مورد تقلیل داده است، مانند وزرا، معاونان وزرا و استانداران. براساس قانون قبلی همترازان اینها می‌توانستند پست بگیرند و بلامانع بود و شهردار تهران براساس مصوبه هیات وزیران همتراز وزرا و یا معاون رئیس‌جمهور بود، اما در این طرح اصلاحیه همتراز حذف شد و شهرداری به عنوان موسسه عمومی غیر دولتی محسوب و به طور قطع شهردار هم مشمول این قانون می‌شود و پس از دو ماه باید محل خدمت خود را ترک کند».
چشم‌ها به وزارت کشور
14مهر سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد شهردار تهران شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است و باید برود. یک روز بعد یعنی در 15 مهر رئیس شورای اسلامی شهر تهران از وزیر کشور درخواست کرد که نظر خود را در مورد مشمول بودن یا نبودن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان برای شهردار تهران را اعلام کند. محسن هاشمی گفت‌: سخنگوی وزارت کشور چیز جدیدی را اعلام نکردند و ایشان نیز مثل ما منتظر هستند، درحقیقت در حال گرفتن نظر دو مرجع هستند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پایان، افزود: ما از نظر قانونی نظر خود را اعلام کرده‌ایم که شهردار می‌تواند بماند. از وزیر کشور نیز درخواست می‌کنیم که هر چه‌ زودتر نظر خود را اعلام کند.
سرنوشت نامعلوم افشانی


رئیس کمیسیون عمران شورای شهر گفت: تا این لحظه وزارت کشور نامه‌ای درباره سرنوشت افشانی نداده است و بر اساس اخبار به دست آمده وزارت کشور قصد دارد از مجلس استفساریه بگیرد. محمد علیخانی در خصوص تعیین تکلیف وضعیت شهردار تهران گفت: تا این لحظه وزارت کشور نامه‌ای درباره سرنوشت افشانی نداده است و بر اساس اخبار به دست آمده وزارت کشور قصد دارد از مجلس استفساریه بگیرد. رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تصریح کرد: تغییر شهردار به نفع شهر و شهروندان نیست، چراکه اگر بخواهد فرد جدیدی بیاید 6 ماه زمان می‌برد تا شهر را بشناسد. افشانی در حال حاضر خوب کار می‌کند و در حال انجام پروژه‌های نیمه‌تمام است. وی در پاسخ به این پرسش که اگر مجلس اعلام کند شهردار مشمول قانون بازنشستگی می‌شود تکلیف چیست، ‌گفت: امیدواریم این اتفاق نیفتد فعلا راجع به هیچ گزینه‌ای صحبت نشده است و البته این را هم بگویم که برای انتخاب شهردار زمان وجود دارد. علیخانی گفت: جالب است افرادی که در شورا حتی به افشانی رأی ندادند مخالف رفتن وی از شهرداری هستند.