روزنامه ابتکار
1397/07/18
اکران محدود فیلم «انتقامجویان: جنگ ابدیت» در برخی سینماهای تهران آغاز شده است به نام سینما ، به ضرر فیلمهای ایران
سیدحسین رسولیاگر این روزها از کنار پردیسهای سینمایی تهران عبور کرده باشید متوجه خواهید شد که فیلم «انتقامجویان: جنگ ابدیت» (۲۰۱۸) به کارگردانی «برادران روسو» و بازی هنرمندانی مانند «رابرت داونی جونیو»، «کریس همسورث»، «مارک رافلو»، «اسکارلت جوهانسون»، «بندیکت کامبربچ» و «دان چیدل» به صورت چراغخاموش اکران شده است. البته در این میان پردیس سینمایی مگامال اعلان بسیار بزرگی هم بر سردر خود زده است و به طور مشخص از اکران این فیلم پرطرفدار خبر میدهد.
فیلم «انتقامجویان: جنگ ابدیت»، چهارمین فیلم پر فروش تاریخ سینمای آمریکا است. جالب است بدانید که گیشه اکران این فیلم پس از ۱۴۰ روز توانست با فروش داخلی معادل ۶۷۸.۸ میلیون دلار و عبور از رکورد فیلم سینمایی «تایتانیک» (۱۹۹۷) به چهارمین فیلم پرفروش سینماهای ایالات متحده آمریکا در تاریخ سینمای این کشور تبدیل شود.
ماجرای رکوردهای «انتقامجویان: جنگ ابدیت»
فیلم «انتقامجویان: جنگ ابدیت» با فاصلهای نزدیک از رکورد فروش تایتانیک در داخل ایالات متحده عبور کرد و موفق شد با ۲۰ میلیون دلار فروش بیشتر رتبه تایتانیک را تصاحب کند.فروش کلی این محصول کمپانی «مارول» از ۲ میلیارد و ۴۶ میلیون دلار بالاتر رفته است و در این بخش هم چهارمین فیلم پرفروش جهان است. فیلم سینمایی «جنگ ستارگان: نیرو برمیخیزد» (۲۰۱۵) با فروشی بیش از ۹۳۶ میلیون دلار در صدر جدول پرفروشترین فیلمهای تاریخ آمریکا قرار دارد. فیلمهای «آواتار» (۲۰۰۹) و «پلنگ سیاه» (۲۰۱۸) به ترتیب با رقمهای ۷۶۰ و ۷۰۰ میلیون دلار فروش در رتبههای دوم و سوم این جدول قرار گرفتهاند. فیلم «انتقامجویان: جنگ ابدیت»، دنبالهای بر فیلمهای «انتقامجویان» (۲۰۱۲) و «انتقامجویان: عصر اولتران» (۲۰۱۵) محسوب میشود. بازدید از تریلرهای این فیلم هم تا کنون رکورد زده است و بیشترین بازدیدکنندگان تریلر فیلمهای جدید 2018 را به خود اختصاص داده است. هزینه ساخت قسمت سوم انتقامجویان را در نهایت چیزی در حدود ۴۰۰ میلیون دلار تخمین زدهاند. این رقم چندین برابر کل هزینه فیلمهای ایرانی است. سینمایی که تجهیزات مناسبی هم ندارد و تنها چند پردیس سینمایی تازهتاسیس بار اکران را بر دوش میکشند.
غلامرضا موسوی: اجحاف بزرگی برای سینمای ایران
سید غلامرضا موسوی عضو هیات رئیسه شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران در گفتوگو با «ابتکار» در رابطه با اینکه اکران فیلمهای خارجی در وضعیت فعلی چه سود و ضرری دارد، میگوید: «در واقع، باید در گام نخست ببینیم که سالن سینما به اندازه کافی داریم یا نه؟! اگر به اندازه کافی سالن سینما داشته باشیم اکران فیلمهای خارجی هیچ اشکالی ندارد. اما زمانی که سالنهای سینما به اندازه کافی نداشته باشیم-که الآن هم سالن به تعداد کافی نداریم-طبیعتا نمایش فیلمهای خارجی اجحافی بزرگ به تهیهکنندگان داخلی و فیلمهای ایرانی است.» موسوی در ادامه میگوید: «توجه کنید که مردم میتوانند فیلمهای خارجی را با کیفیت بسیار بالا در شبکه نمایش خانگی و روشهای دیگر تماشا کنند. با این حال، صنعت سینمای ایران نیاز به سالنهای نمایش فیلم بیشتر دارد. بسیاری از فیلمها در ایران تولید میشود و در نهایت به اکران نمیرسند. وقتی در ایران با چنین مشکلاتی مواجه هستیم و برخی سینماهای ایران میآیند و این ظرفیت محدود را به اکران فیلمهای خارجی میدهند؛ به گونهای میشود اذعان کرد که بیتوجهی به وضعیت اکران فیلمهای ایرانی است. این اتفاق در سالی رخ میدهد که مقام رهبری آن را سال حمایت از کالای ایرانی نام نهادهاند! یعنی با بی سلیقگی درست در این سال فیلمهای خارجی را نمایش میدهیم و فیلمهای ایرانی هم سالنی برای نمایش گیرشان نمیآید.» عضو هیات رئیسه شورایعالی تهیه کنندگان سینمای ایران درباره وضعیت تبلیغات تلویزیونی فیلمهای ایرانی هم تاکید کرد که: «تلویزیون فیلمهایی را که میبیند و دوست دارد-حالا به هر دلیلی-تبلیغات خیلی خوبی هم برایشان میکند. اما بعضی از فیلمها که طبیعتا با سلایق مسئولان تلویزیون جور درنمیآید یا تبلیغات کمی گیرشان میآید یا اصلا هیچ تبلیغی از آنها دیده نمیشود. این موضوع یک دوگانگی را شکل میدهد. منطق میگوید که باید به پروانه نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتماد کنیم. وقتی این نهاد از طریق قانون متولی این امر شده است و پروانه نمایش میدهد باید به آن اعتماد شود.» وی ادامه داد: «همانطور که میدانید الآن حوزه هنری فیلم «عرق سرد» را نمایش نمیدهد. این اتفاق طبیعتا دوگانگی را در کشور به وجود میآورد. قانون میگوید که مسئول نمایش فیلمها وزارت فرهنگ و ارشاد است اما حوزه هنری به دلایلی که قابل فهم نیست برخی از فیلمها را در سینماهایی که برای مردم است نه ملک شخصی، نمایش نمیدهد. این وضعیت همه چیز را مسئلهدار کرده است. به گمان من باید به قانون اعتماد و تمکین کنیم. هر فیلمی که پروانه نمایش دارد باید در سینماهایی که برای مردم است نمایش داده شود. همانطور که هر فیلمی پروانه نمایش دارد باید بتواند از آگهی تلویزیونی هم استفاده کند.» موسوی در پایان در پاسخ به این پرسش که «برخی میگویند اکران فیلمهای خارجی برای این است که فیلم «همه میدانند» اصغر فرهادی بتواند در سینماهای ایران اکران شود» عنوان کرد: «ما در مملکتی زندگی میکنیم که نمیتواند برنامهریزیهای دقیق داشته باشد. دولت بسیاری از فیلمها را خریده و روی دستش مانده است. ممکن است بازرسی بیاید و بگوید که چرا این فیلمها را خریدهاید؟ بیشتر این فیلمها با پول دولت و نه بخش خصوصی خریداری شده است. اگر دولت بخواهد برای چنین فیلمهایی هزینه کند و نتیجه مثبت هم نداشته باشد طبیعتا بازرسی میتواند بگوید که چرا این کار را کردهاید؟ یا اینکه چرا پولی هزینه شده است و در نهایت چرا فیلم مذکور اکران نشده است؟ به گمان من پشت اکرانهای خارجی میتواند چنین مسائلی هم دخیل باشد.» البته باید در پایان اذعان کنیم که بسیاری از جوانها دوست دارند که سالنهای سینما تا حدی افزایش یابد که فیلم های روز سینمای جهان را با بهترین کیفیت و به صورت همزمان با دیگر مردم جهان تماشا کنند. به نظر میٰرسد با عدم ساخت و ساز مناسب و عدم ایجاد سالنهای سینما این موضوع آرزویی دست نیافتنی باشد. در این زمینه به هیچ عنوان نباید از سانسورها و ممیزیهای فراوان هم غافل شد.
سایر اخبار این روزنامه
علیرضا صدقی
قلمهای شکسته زیر پای قدرت
توضیح سردبیر
برداشتهای اشتباه از کارتون FATF
«ابتکار» از پیامدها و حواشی گمانهزنیها درباره تغییرات در کابینه دولت گزارش میدهد
آزادی رسانه چه نقشی در کاهش حجم شایعه دارد؟
عبور آزادی از معبر مطبوعات
قیمت بالای چاپ، کتابهای عکس را با چالش مواجه کرده است
قاب های گران کتابهای عکاسی
« ابتکار» چالشها و عواقب ارائه بن های بستههای حمایتی معیشتی به اقشار کم در آمد را بررسی می کند
اطلاعیه مهم سهامداران عمده سایپا درباره شایعات اخیر
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل استعفا داد
خداحافظی ترامپ با هیلی
« ابتکار» تبعات ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی برای سعودی ها را بررسی میکند
تاوان سنگین ریاض برای خاشقجی
اکران محدود فیلم «انتقامجویان: جنگ ابدیت» در برخی سینماهای تهران آغاز شده است
به نام سینما ، به ضرر فیلمهای ایران
بهرام شفیع، مجری برنامه «ورزش و مردم»
چهره در نقاب خاک کشید
اسحاق جهانگیری:
هر کس خیانت کرد مهر خیانت بر پیشانیاش بزنیم
جلال میرزایی:
رئیسجمهوری در تعریفش از «بحران» بازنگری کند