توضیح سردبیر برداشت‌های اشتباه از کارتون FATF

در صفحه 16 شماره 4104 روز دوشنبه 16 مهرماه 1396 روزنامه «ابتکار»، کارتونی از محمد طحانی همزمان با تصویب لایحه CFT از لوایح چهارگانه FATF به چاپ رسید که باعث ایجاد سوءتفاهم‌هایی برای برخی مخاطبان روزنامه شد. در این طرح، ریش فردی که در طراحیش از المان‌های چهره یک تروریست تکفیری بهره برده شده، در حال اصلاح به وسیله ماشین اصلاحی با برند FATF است. با توجه به پوشش سیاه و جلیقه انتحاری به وضوح این فرد نماد تروریسم تکفیری و حشرات موجود در ریش کاراکتر، نشانه‌ای از طالبان، داعش، النصره و سایر جریان‌های تروریستی هستند. در واقع منظور کارتونیست این است که FATF با شفاف‌سازی درباره جلوگیری از تامین مالی تروریسم، به ریشه این جریان‌ها ضربه می‌زند و حیات آن‌ها را مختل می‌کند.
با این‌که نشانه‌های تصویری و منظور این کارتون واضح به نظر می‌رسد، برخی و به ویژه در بعضی محافل خاص، از آن تعابیری از جمله نسبت دادن آن به محور مقاومت و حتی توهین به آیات عظام و نیروهای مسلح را برداشت کرده و اقدام به انتشار این نظرات اشتباه کرده‌اند که این تفسیر نه تنها نادرست بوده، بلکه هیاهو پیرامون آن مصداق بارز بهانه‌جویی و ظلم است. به هر ترتیب، برای جلوگیری از تداوم هرگونه تفسیر غلط، تهمت‌، نتیجه‌گیری‌های نادرست و ادبیات موهنی که در روزهای اخیر از سوی برخی علیه روزنامه «ابتکار» در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها جریان یافته است، بدین وسیله هرگونه تفسیری غیر از آن چه شرح داده شد، از سوی این روزنامه رد می‌شود. نگاهی به سابقه محتوایی روزنامه «ابتکار» در حدود 15 سال انتشار نشان می‌دهد که این روزنامه خطوط قرمز را درک می‌کند و وصله‌ها و تهمت‌هایی که برخی به بهانه این کارتون مطرح کرده‌اند، به آن نمی‌چسبد.
سایر اخبار این روزنامه
علیرضا صدقی قلمهای شکسته زیر پای قدرت توضیح سردبیر برداشت‌های اشتباه از کارتون FATF «ابتکار» از پیامدها و حواشی گمانه‌زنی‌ها درباره تغییرات در کابینه دولت گزارش می‌دهد آزادی رسانه چه نقشی در کاهش حجم شایعه دارد؟ عبور آزادی از معبر مطبوعات قیمت بالای چاپ، کتاب‌های عکس را با چالش‌ مواجه کرده است قاب های گران کتاب‌های عکاسی « ابتکار» چالش‌ها و عواقب ارائه بن های بسته‌های حمایتی معیشتی به اقشار کم در آمد را بررسی می کند اطلاعیه مهم سهامداران عمده سایپا درباره شایعات اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل استعفا داد خداحافظی ترامپ با هیلی « ابتکار» تبعات ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی برای سعودی ها را بررسی می‌کند تاوان سنگین ریاض برای خاشقجی اکران محدود فیلم «انتقام‌جویان: جنگ ابدیت» در برخی سینماهای تهران آغاز شده است به نام سینما ، به ضرر فیلم‌های ایران بهرام شفیع، مجری برنامه «ورزش و مردم» چهره در نقاب خاک کشید اسحاق جهانگیری: هر کس خیانت کرد مهر خیانت بر پیشانی‌اش بزنیم جلال میرزایی: رئیس‌جمهوری در تعریفش از «بحران» بازنگری کند