شرایط جدید وام یک‌میلیونی دانشگاه آزاد اسلامی برای پیاده‌روی اربعین

مراسم راهپیمایی اربعین حسینی کمتر از 15 روز دیگر برگزار خواهد شد؛ در این میان زوار ایرانی نیز مسافت حدود 80 کیلومتری نجف تا کربلا را با پای پیاده طی می‌کنند تا از این مراسم جا نمانند؛ زواری که بین آنها از زن و مرد گرفته تا پیر، جوان و کودک به چشم می‌خورد؛ زنان و مردانی که از هر صنفی خود را به کشور عراق می‌رسانند و سختی‌های طی‌کردن مسافتی طولانی را به جان می‌خرند تا از قافله عزاداران حسینی عقب نمانند. به‌رغم اینکه اکثر زوار حسینی به‌صورت انفرادی عازم این سفر می‌شوند، اما موضوع حضور دانشجویان در پیاده‌روی اربعین کمی متفاوت است و دلیل این تفاوت نیز به اخذ مجوز خروج از کشور و طولانی‌شدن غیبت‌هایشان برمی‌گردد؛ مساله‌ای که باعث می‌شود دانشگاه‌ها همه‌ساله اقداماتی را برای تسهیل حضور دانشجویان خود انجام ‌دهند. در این میان دانشگاه آزاد اسلامی امسال تمهیدات ویژه‌ای را برای حمایت‌های مالی و معنوی دانشجویان خود انجام داده است؛ اقداماتی که در قالب بخشنامه‌ای با همکاری مسئولان دانشجویی و معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه تدوین شده است؛ بخشنامه‌ای که اصلی‌ترین قسمت آن مربوط به اعطای وام یک‌میلیون تومانی به دانشجویانی است که در قالب کاروان‌های ستاد ملی اربعین دانشگاهیان به این سفر اعزام می‌شوند، وامی که تنها شرط دریافت آن داشتن حساب از سوی دانشجویان در بانک عامل است، هرچند همچنان رایزنی‌ها برای انتخاب بانک عامل از سوی مسئولان ادامه دارد، اما نکته جالب درباره وام آن است که درصورت تامین منابع مالی، به دانشجویانی که به‌صورت انفرادی اقدام به پیاده‌روی می‌کنند نیز تعلق خواهد گرفت. از سوی دیگر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در این بخشنامه به موضوع خروج دانشجویان نیز توجه داشته‌اند؛ موضوعی که سال گذشته باعث شد 18 هزار نفر از دانشجویان مشمول دانشگاه آزاد اسلامی بتوانند تنها با وثیقه بسیج دانشجویی و به‌صورت رایگان مجوز خروج از کشور را بگیرند و امسال نیز قرار است همین روند ادامه داشته باشد؛ با این حال دانشجویان باید در سایت نظام وظیفه و سامانه ستاد ملی اربعین ثبت‌نام کرده و بعد از طی این مراحل اقدام به دریافت مجوز کنند. حالا این دانشگاه روز گذشته جزئیات تازه‌ای از شرایط تخصیص وام یک‌میلیون تومانی را منتشر کرد که براساس آن، این تسهیلات با انعقاد تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه آزاد اسلامی و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به دانشجویان این دانشگاه اعطا می‌شود.  این تسهیلات با مدت بازپرداخت 20 ماهه و بدون اخذ ضامن و دیگر تشریفات اداری، با روشی بسیار سهل و ساده در کوتاه‌ترین زمان ممکن آغاز و به متقاضیان پرداخت می‌شود. شرایط و مدارک لازم برای اخذ این وام به شرح زیر است: 1- متقاضی تسهیلات باید دانشجوی یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باشد.
2- تسهیلات صرفا به دانشجویانی که از طریق کاروان‌های بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی شرکت می‌کنند، اعطا می‌شود.
3- دانشجویان از طریق آدرس سامانه ساجد
(Sajed.iau.ir) بخش صندوق رفاه دانشجویان نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.


4- ثبت‌نام در سامانه صندوق رفاه به‌منزله اعطای تسهیلات نبوده و درخواست‌های ثبت‌شده پس از تایید توسط بسیج دانشجویی به بانک معرفی می‌شوند.
5- ارائه گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه محل تحصیل و آپلود در سامانه صندوق رفاه.
6- دریافت فرم گواهی معرفی بسیج دانشجویی از سامانه و آپلود تصویر گواهی مهر و امضاشده توسط بسیج دانشجویی در سامانه صندوق رفاه. در صورت تایید درخواست متقاضیان توسط بسیج دانشجویی از طریق پیامک یا ایمیل ثبت‌شده به دانشجویان اطلاع‌رسانی می‌شود که به نزدیک‌ترین شعبه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مراجعه و نسبت به تکمیل فرآیند و دریافت وام اقدام کنند.
7- هنگام مراجعه به بانک، داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی متقاضی ضروری است.
8- افتتاح حساب در یکی از شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و واریز وام توسط بانک به حساب دانشجویان.