ترس آمریکا از ایجاد سوئیفت اروپایی

یزدان پناه- همزمان با اعلام این که دیپلمات های اروپایی در حال فشار آوردن بر آمریکا هستند تا سوئیفت را از جرایم معامله با ایران معاف کنند، یک رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه گزارش داده شماری از مقام‌های دولت فعلی این کشور در تلاش هستند تا دسترسی ایران را به نظام‌های مالی حفظ کنند. پایگاه خبری «واشنگتن‌فری‌بیکن»  که از رسانه‌های نزدیک به جریان نومحافظه‌کاران آمریکاست این مطلب را منتشر کرده است. به گزارش فارس، «واشنگتن‌فری‌بیکن»  تصریح کرده است: «شماری از مقام‌های بلندپایه وزارت خزانه‌داری آمریکا که برخی از آن ها امیدوار به حفظ توافق هسته‌ای هستند در تلاشند از قطع دسترسی ایران به سامانه «سوئیفت» جلوگیری کنند.» «سوئیفت» پیام رسان مالی بین بانکی بین المللی است که مقر اصلی آن در بلژیک قرار دارد و تراکنش‌های مالی جهانی را تسهیل می‌کند. اعضای هیئت مدیره «سوئیفت» را مدیران بانک‌های آمریکایی تشکیل می‌دهند. دولت آمریکا بعد از خروج از برجام، فشارها برای قطع دسترسی ایران به این شبکه را تشدید کرده است. در مقابل این اقدام آمریکایی ها، اتحادیه اروپا سازوکار مالی جدیدی را با عنوان «SPV» با مشارکت هفت بانک مرکزی شکل داده است که کار آن دورزدن تحریم های ایران، حذف دلار از مبادله با ایران وجایگزین کردن یورو به جای آن است به نحوی که ایران بتواند در قبال نفت صادراتی خود به اروپا، درآمد آن را یا به یورو دریافت کند یا درون همین سازوکار بتواند آن را برای دیگر شرکت ها و بانک های اروپایی واریز کند.
آلمان: اروپایی ها می توانند رقیبی برای سوئیفت ایجاد کنند که بر یورو استوار باشد نه دلار
دراین باره فایننشال تایمز نوشت که هیکوماس، وزیر امور خارجه آلمان گفته است:«اروپایی ها می توانند رقیبی برای سوئیفت ایجاد کنند که بر یورو استوار باشد نه دلار.» همچنین روسیه و چین هم به دنبال سیستم های مالی مخصوص به خود هستند. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته این اقدام اروپا را «سیاست فاجعه آمیز» توصیف کرده بود و روزنامه نیویورک تایمز نیز با اشاره به سازوکار اروپا آن را خطری بزرگ برای آمریکا دانسته که ممکن است به کنار گذاشتن این کشور از پرداخت های بین المللی منجر شود: «خطر برای آمریکا آن جاست که مکانیزم پرداخت به اتحادیه اروپا، تجربه با ارزشی در کارکردن خارج از حیطه مالی تحت نفوذ واشنگتن می‌دهد و جزء  دایمی در سیستم پرداخت‌های بین‌المللی می‌شود.»  به نظر می رسد اما اکنون در دولت آمریکا برخی به دنبال آن هستند که جلوی این اتفاق را بگیرند. بر همین اساس منابع آگاه گفته‌اند مدیران شبکه سوئیفت هفته گذشته با مقام‌های دولت ترامپ دیدار کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند دسترسی ایران به سامانه بانکی بین‌المللی، بعد از اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران حفظ می‌شود.  به گفته این منابع، در حالی که شخص ترامپ و برخی از مشاوران نزدیک او، از جمله «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به صراحت خواستار قطع مراودات سوئیفت با ایران شده‌اند، جمعی از مقام‌های خزانه‌داری آمریکا به شدت با این اقدام مخالفند و در تلاش برای جلوگیری از آن، قبل از موعد از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران در روز ۴ نوامبر (۱۳ آبان) هستند. یک مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود گفت: «افرادی در داخل دولت هستند که فکر می‌کنند می‌توانند رئیس‌جمهور را مجاب کنند درباره ایران، سهل‌انگارتر از اوباما باشد. این راهبردی جسورانه است. باید ببینیم آیا اوضاع بر وفق مراد آن ها می‌شود یا خیر.» در همین زمینه، دو هفته پیش روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده بود «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا روشی بکر برای مقاومت علیه ترامپ در خصوص ایران پیدا کرده است. طبق این گزارش، منوچین چند هفته قبل‌تر از دادن سندی به ترامپ که او درخواست کرده بود، خودداری کرد. سه مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفتند منوچین و وزارتخانه او با اعمال فشار بر سوئیفت برای اقدام علیه ایران مخالفند. به همین دلیل او به قصد ایجاد تأخیر در رأی نهایی رئیس‌جمهور در این باره، فرایندهای تصمیم‌گیری را کند کرده است.
فشار اروپا به آمریکا برای معاف شدن سوئیفت از تحریم ها علیه ایران
همزمان به گزارش تسنیم «فایننشال تایمز» گزارش داده است که دیپلمات های اروپایی در حال فشار آوردن به آمریکا هستند تا سوئیفت را از جرایم معامله با ایران معاف کنند تا بتوانند غذا و دیگر کالاهای مصرفی را به ایران برسانند. در عین حال دیدار مقامات اروپایی با مقامات آمریکا در ماه گذشته برای درخواست معافیت از تحریم های ایران نتیجه ای نداشت. دراین باره یک دیپلمات اروپایی گفت:« سوال ما این است که وقتی می‌توانیم یک چراغ را خاموش کنیم چرا کل سیم های برق یک ساختمان را قطع کنیم؟ اگر می توان یک بانک مشخص را تحریم کرد چرا ارتباط کل سوئیفت را با ایران قطع می کنید؟» یک مقام دیگر اروپایی گفت:« ما خط مشی خود را به دولت آمریکا نشان دادیم ولی شکست خورد. آن ها به ما گوش نمی دهند.»