2 پرده از موضع گیری های دوگانه فردوسی پور درباره تیم ملی

تیم ملی فوتبال کشورمان دومین اردوی آماده‌سازی‌اش را برای حضور در مسابقات جام‌ملت‌ها چند روزی است که آغاز کرده و قرار است 2 بازی دوستانه هم با بولیوی و ترینیداد‌و توباگو برگزار کند. هرچند تمرینات با تعداد انگشت‌شماری آغاز شد اما یکی، 2 روزی است که با اضافه شدن ملی‌پوشان پرسپولیس و استقلال و لژیونرها، تمرین تیم ملی سرو شکل بهتری پیدا کرده و نکته مبهم ماجرا کارلوس کی‌روش سرمربی پرتغالی تیم ملی است که هنوز مشخص نشده چرا در روزهای قبل تیم را تمرین نمی‌داد. البته پیش از این سوال، باید پرسیده شود آیا قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال امضا شده یا نه که در این مورد هم فعلا کسی پاسخ‌گو نیست! گذشته از بحث سرمربی تیم ملی، حضور سردار آزمون مهاجم خداحافظی کرده تیم ملی در لیست دعوت‌شدگان و تمرین تیم ملی است. این بازیکن که پس از حضور ثابت در 3 دیدار ایران در جام‌جهانی روسیه به‌ خاطر عملکرد ضعیفش مورد‌انتقاد کارشناسان، رسانه‌ها و فوتبال‌دوستان قرار گرفت، تحت‌فشار افکار عمومی به بهانه مشکلات خانوادگی و کسالت مادرش از بازی‌های ملی خداحافظی کرد. انتظار می‌رفت کی‌روش مثل رویه سال‌های گذشته‌اش که در مورد سید مهدی رحمتی و‌ هادی عقیلی اعمال کرده‌، سردار آزمون را هم از پازل تاکتیکی و ذهنش بیرون کند اما مرد پرتغالی در چرخشی‌180 درجه‌ای نه تنها بابت خداحافظی سردار ناراحت نشد، بلکه بارها تلاش و رایزنی کرد تا این مهاجم جوان را به بازگشت راضی کند. این در‌حالی بود که سردار بارها و بارها از طریق شبکه‌های اجتماعی و مصاحبه با رسانه‌های داخلی و خارجی تاکید کرد، برنامه‌ای برای بازگشت به تیم ملی ندارد و حتی در یک استوری اینستاگرامی گفت: «به جان مادرم به تیم‌ملی برنمی‌گردم!» این یک بام و دو هوای کی‌روش صدای اعتراض اهالی فوتبال و فوتبال‌دوستان را درآورد و حتی عادل فردوسی‌پور مجری و تهیه‌کننده برنامه 90 و یکی از بزرگ‌ترین حامیان کی‌روش هم موضع گرفت.
 
مجری برنامه‌90 وقتی پس از پایان جام‌جهانی کی‌روش را به استودیوی این برنامه دعوت کرد و بر‌خلاف همیشه از سرمربی تیم ملی سوال‌های چالشی پرسید، به طوری که خود کی‌روش هم متعجب شده بود. فردوسی‌پور درباره سوال مردم مبنی بر رفتار متفاوت کارلوس کی‌روش با سردار و نمونه‌های مشابهش پرسید. سرمربی تیم ملی توضیحاتی داشت و عادل هم نظر خودش را به نظری که از قول مردم به زبان آورده بود نزدیک می‌دانست، نظری که در تضاد با کی‌روش بود. انتظار می‌رفت فردوسی‌پور این رویه انتقادی را در برنامه‌های آتی‌اش پیرامون مسائل مختلف تیم ملی چه در باب کادرفنی و چه مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش ادامه دهد اما عادل در تازه‌ترین برنامه‌90 نشان داد که اهل نقد کی‌روش نیست و ترجیح می‌دهد در همان موضع حمایتی خاص از مرد پرتغالی باقی بماند! عادل فردوسی‌پور که بارها درباره خداحافظی رحمتی و عقیلی از تیم ملی به انتقاد از آن‌ها و بازیکنانی که به پیراهن تیم ملی پشت کرده‌اند پرداخته بود، در‌مورد سردار آزمون بازیکنی که کاملا تحت حمایت کارلوس است، موضعی کاملا متفاوت نسبت به موارد پیشین گرفت. او در برنامه این هفته‌90 با طراحی سوال نظرسنجی که هم‌سو با سیاست و نگاه حمایتی کی‌روش به سردار آزمون است، سعی کرد زمینه بازگشت این بازیکن را به تیم ملی فراهم سازد یا اگر از بازگشت او اطمینان داشت، جو را به سود او تلطیف کند.
 


در‌حالی که چند ماه به جام ملت‌ها باقی مانده و موضوعات به روزتری چه در مورد فوتبال باشگاهی و چه فوتبال ملی ایران می‌توانست دستمایه نظرسنجی هفتگی برنامه‌90 باشد اما فردوسی‌پور سوال نظرسنجی را به گونه‌ای طراحی کرد که سردار آزمون هم در آن باشد و در‌واقع برای این مهاجم ناز کرده برای تیم ملی مشروعیت و مقبولیت دوباره بخرد! این‌که مردم به کدام بازیکن برای گلزنی در جام ملت‌ها امید بیشتری دارند و 6 گزینه پیش‌روی آن‌هاست و یکی از آن‌ها سردار آزمونی است که با وجود دعوت چند باره به اردوهای قبلی نیامده، چه هدفی به جز آشتی دادن اجباری مردم و فوتبال‌دوستان با مهاجم قهر کرده تیم ملی و تایید رفتار دوگانه کی‌روش می‌تواند داشته باشد؟ به قول ظریفی شاید فردوسی‌پور انتظار داشته آزمون اول یا دوم بشود و آن‌گاه برود و در اینستاگرام بنویسد به خاطر رای مردم برمی‌گردم! اما مردم رای معناداری به سوال نظرسنجی فردوسی‌پور دادند که پیام مشخصی هم برای کی‌روش داشت. سامان قدوس مهاجم ایرانی آمیان فرانسه که این روزها در لوشامپیونا می‌درخشد، انتخاب اول مردم بود و پس از او مهدی طارمی بیشترین آرا را کسب کرد. هرچند سردار آزمون نفر سوم بین 6 گزینه و بالاتر از کاوه رضایی، کریم انصاری‌فرد و علیرضا جهانبخش قرار گرفت اما محبوبیت او قطعا نسبت به پیش از جام‌جهانی کاهش محسوسی داشته است. سرمربی تیم ملی که در جام‌جهانی با نیمکت‌نشین کردن سامان قدوس و رضا قوچان‌نژاد و استفاده‌270 دقیقه‌ای از آزمون که عملکرد خوبی نداشت، صدای اعتراض همه را در آورد، اگر واقعا نکته‌سنج و انتقادپذیر باشد، حداقل باید از برنامه حامی رسانه‌اش، صدا و نظر مردم را متوجه شده باشد و در برنامه‌های آتی تیم ملی آن‌ها را لحاظ کند.