اردوغان: توجیهات عربستان درباره قاشقچی کافی نیست

اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در آخرین موضع خود درباره روزنامه ربوده شده عربستانی در ترکیه، توجیهات این کشور را کافی ندانست و از مقامات سعودی خواست ثابت کنند « جمال قاشقچی» کنسولگری این کشور در اسلامبول را ترک کرده است.
به گزارش اسپوتنیک رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه بازهم در خصوص قضیه قاشقچی صحبت کرد.
پیشتر خبرگزاری رویترز به استناد از منابع خود خبر داده بود که براساس نظر پلیس ترکیه، این خبرنگار در اسلامبول و در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است. کنسولگری این خبر را رد می‌کند.
اردوغان در جریان سفرش به مجارستان به خبرنگاران گفت: " ما اجازه این کارها را نمی‌دهیم و این امر برای ما یک وظیفه انسانی و سیاسی است. خبرنگار با نامزدش به کنسولگری برای گواهی مراجعه کرده بود، نامزدش را به درون کنسولگری داه ندادند و او تنها داخل رفت. باید بدانیم که او از کنسولگری خارج شده یانه؟ کارکنان کنسولگری دوربین دارند. چرا آنها این تصاویر را نشان نمی‌دهند؟ اگر او خارج شده بود چرا پس با نامزدش به دنبال کارهایش نرفته است؟"


سازمان‌های امنیت ترکیه پیگیر این پرونده هستند. اردوغان خاطر نشان کرد: " از همان لحظات اولیه دستور داده شد و دادستانی هم پرونده را باز کرد. هدف ما این است که هر چه زودتر به نتیجه برسیم. ما به خبرهای رسانه‌ها دقت می‌کنیم. کارکنان کنسولگری می‌گویند که او از آن جا خارج شده اما این کافی نیست و آنها باید مدرک ارائه کنند."
سازمان ملل همکاری ترکیه و عربستان در پرونده قاشقچی را خواستار شد
ازسوی دیگر دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد "نگرانی جدی" خود را از ناپدید شدن جمال قاشقچی، خبرنگار منتقد حکومت عربستان در محل کنسولگری این کشور در شهر اسلامبول اعلام کرد.
راوینا شامداسانی، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل همچنین از دو کشور خواست با یکدیگر به منظور تحقیقات درباره این رخداد همکاری کنند.
شامداسانی گفت، اگر گزارشها در خصوص مرگ قاشقچی تایید شوند "واقعا شوکه کننده" خواهد بود.
آخرین خبر در زمینه همکاری ترکیه و عربستان در خصوص پرونده قاشقچی حاکی از موافقت ریاض با تفتیش کنسولگری عربستان در اسلامبول است.
در این میان سخنگوی وزارت خارجه ترکیه از موافقت ریاض برای تفتیش و بررسی کنسولگری عربستان در اسلامبول خبر داد.
حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه درباره مرگ مشکوک جمال خاشقجی گفت: از همان ابتدای ماجرا، تحقیقات در این باره آغاز شده است و مقامات قضایی، امنیت و اطلاعات ترکیه وارد عمل شده‌اند.
وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید ساختمان‌های دیپلماتیک براساس کنوانسیون وین از مصونیت قضایی برخوردار هستند اما با موافقت انجام شده، ساختمان کنسولگری توسط مقامات کشور میزبان مورد تفتیش و بررسی قرار می‌گیرد.
او افزود: سعودی‌ها اعلام کرده‌اند که آماده همکاری هستند و ساختمان کنسولگری می‌تواند مورد تفتیش و بررسی قرار گیرد.
ابراز نگرانی ترامپ درباره قاشقچی و درخواست پامپئو برای تحقیقات عربستان
همچنین مقام‌های ارشد آمریکا در مورد ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در اسلامبول به ابراز نگرانی پرداختند.
در این میان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد، شنیدن خبرهای مربوط به جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار ناپدیدشده سعودی «مایه نگرانی» است. معاون ترامپ نیز در این زمینه گفت: جهان آزاد حق دارد که پاسخی بشنود. در همین حال، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دموکرات نیز به گزارش‌ها درباره کشته‌شدن این روزنامه‌نگار سعودی واکنش نشان داده‌اند.
دونالد ترامپ در واکنش به رخدادهای پیرامون ناپدید شدن قاشقچی گفت: نگران هستم. دوست ندارم این چیزها را بشنوم. امیدوارم مسائل حل شود.
او افزود: درحال حاضر کسی چیزی در این مورد نمی‌داند. داستان‌های خیلی بدی در مورد این قضیه گفته می‌شود. من آن‌ها را دوست ندارم.
همچنین مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا خواستار حمایت از انجام تحقیقات گسترده درباره ربوده‌شدن این روزنامه‌نگار سعودی شد. وی نیز خواستار تحقیقات شفاف عربستان در این زمینه شد.
ازسوی دیگر وزارت خارجه آمریکا هم با یک هفته تاخیر خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره مرگ احتمالی جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی شد.
وزارت خارجه آمریکا با اشاره به «ابراز نگرانی» دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، نسبت به ناپدیدشدن «قاشقچی» افزود: ما گزارش‌های متناقضی درباره سلامت و مکان جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار مشهور عربستانی و ستون‌نویس واشنگتن پست، دریافت کرده‌ایم. همانگونه که رئیس‌جمهور نیز اعلام کرد، آمریکا نگران ناپدیدشدن این روزنامه‌نگار است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: مقامات ارشد وزارت خارجه از طریق کانال‌های دیپلماتیک درباره این موضوع با پادشاهی عربستان گفتگو کرده‌اند. ما از دولت عربستان خواستیم تا از تحقیقات درباره ناپدیدشدن قاشقچی حمایت و درباره نتایج تحقیقات کاملا شفاف عمل کند.
موگرینی: از عربستان انتظار داریم تحقیقاتی شفاف درباره سرنوشت خاشقچی انجام دهد
همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه شنبه اعلام کرد این نهاد کاملا با موضع آمریکا در خصوص ماجرای ناپدید شدن جمال قاشقچی، نویسنده مخالف سعودی در اسلامبول موافق و خواستار تحقیق در مورد این حادثه است.
فدریکا موگرینی گفت: "اتحادیه اروپا صد در صدبا آنچه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا چند ساعت قبل اعلام کرد موافق است. ما از مقامات سعودی انتظار داریم تحقیقاتی کامل و شفاف در مورد اتفاقاتی که رخ داد انجام دهند".
موگرینی این اظهارات را در نشست خبری مشترک در لیسبون با آگوستو سانتوش سیلوا، وزیر امور خارجه پرتغال بیان کرد.
واشنگتن پست تصویری از قاشقچی پیش از ورود به کنسولگری عربستان را منتشر کرد
ازسوی دیگر روزنامه واشنگتن پست تصویری از یک فرد نزدیک به تحقیقات درباره پرونده ناپدید شدن جمال قاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی، به دست آورده است که در حقیقت آخرین باری که این منتقد دولت عربستان زنده دیده شده است را به تصویر می‌کشد.
این تصویر که از یک دوربین مداربسته به دست آمده است قاشقچی را درحالی نشان می‌دهد که وارد کنسولگری عربستان در اسلامبول می‌شود.
این درحالی است که خالد بن سلمان برادر ولیعهد سعودی و سفیر کشورش در واشنگتن درباره برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد کشته شدن قاشقچی در داخل کنسولگری کشورش اظهار کرد: محال است که چنین جنایتی ازسوی کارمندان کنسولگری مخفی شود و ما بی‌اطلاع از این موضوع باشیم.
وی با نادان فرض کردن مخاطب گفت: دوربین‌های مدار بسته موجود در کنسولگری اتفاقات روز ورود قاشقچی به این ساختمان را ثبت نکرده‌اند.
اشپیگل: محمد بن سلمان مسئول ناپدید شدن قاشقچی است
در این میان مجله آلمانی اشپیگل ولیعهد عربستان را مسئول ناپدید شدن روزنامه‌نگار و منتقد عربستانی دانست و از دولت این کشور خواست، سرنوشت او را مشخص کند.
مجله اشپیگل محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان را مورد انتقاد قرار داد و از دولت این کشور خواست، سرنوشت جمال قاشقچی، روزنامه نگار و منتقد عربستانی را مشخص کند که سه‌شنبه گذشته وارد کنسولگری ریاض در اسلامبول ترکیه شده و هنوز از آن بیرون نیامده است.
به نوشته این مجله، درباره قاشقچی که یکی از نویسندگانش بود، یکی از این دو سناریو رخ داده است، یا او داخل کنسولگری کشورش در اسلامبول سر به نیست شده یا گروه 15 نفره نیروهای امنیت ویژه عربستان که در زمان حضور قاشقچی وارد کنسولگری شدند، او را ربوده و به عربستان منتقل کرده‌اند.
این مجله آلمانی ولیعهد عربستان را مسئول وقوع هرگونه حادثه بد برای قاشقچی دانست چرا که سازمان‌های اطلاعات خارجی آلمان پیرامون سیاست‌های بی‌پروای بن سلمان هشدار داده بودند. این سازمان‌ها اعلام کردند، نتیجه این سیاست‌های بی‌پروا خطراتی از قبیل ابتذال سیاسی و بی‌مبالاتی است که ولیعهد درباره کشورهای منطقه دارد و آماده انجام ماجراجویی‌های نظامی، مالی و خطرات سیاسی است.
در این راستا، اشپیگل نوشت، ناپدید شدن قاشقچی نخستین حادثه نیست که اثبات می‌کند عربستان نه تنها منشا امنیت در منطقه نبوده بلکه منشا نگرانی و برهم زدن امنیت منطقه محسوب می‌شود.
پیام قاشقچی به ملک سلمان پیش از ناپدید شدنش در اسلامبول
جمال قاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی یک روز پیش از مفقود شدن خود در ترکیه، در پیامی خطاب به پادشاه سعودی از او خواسته بود در روابط ریاض با آمریکا تجدید نظر کند.
او یک روز پیش از ناپدید شدن مبهم خود بخشی از مصاحبه مطبوعاتی خود با شبکه دویچه وله آلمان را منتشر کرد. وی در آن مصاحبه به اظهارات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در گفتگوی تلفنی با ملک سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان، مبنی بر اینکه عربستان بدون حمایت واشنگتن تنها دو هفته دوام می‌آورد، واکنش نشان داده بود.
این روزنامه‌نگار مشهور گفته بود ترامپ اشتباه می‌کند که گمان می‌کند، این اوست که از عربستان حمایت می‌کند. او تاکید کرد، کشورش می‌تواند با توانمندی‌های درونی و گسترش نفوذ خود در کشور‌های اسلامی از خودش حمایت کند، به شرطی که در ائتلاف‌های خود تجدید نظر و آن را مجددا احیا کند.
قاشقچی در مصاحبه با دویچه وله اظهارات ترامپ را پیام آشکاری دانست برای این که نشان دهد عربستان کشوری است که بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند از خود دفاع کند.
این روزنامه‌نگار گفت این اظهارات را باج خواهی جدید آمریکا از عربستان نمی‌داند، اما ترامپ از طریق تحقیر و اهانت به عربستان برای تقویت پایگاه انتخاباتی خود به طور رذیلانه از این موضوع بهره‌برداری می‌کند؛ بنابراین عربستان باید به این اظهارات اعتراض و با آن مخالفت کند؛ به ویژه اینکه اگر ترامپ بخواهد، همچنان به همین منوال (تحقیر عربستان) ادامه بدهد.
قاشقچی در پیامی به عربستان و ملک سلمان گفت: «عربستان همچنان برای عملی شدن وعده ترامپ یعنی کاهش نقش ایران در منطقه به او امیدوار است، اما اکنون از عربستان انتظار می‌رود، در روابط خود با ترامپ که موقعیت وی در آمریکا تضعیف شده است، تجدید نظر کند.»
سایر اخبار این روزنامه
بازگشت شاخص بورس به مدار رشد معاون اول رئیس جمهور: اگر مدیران با انگیزه پای کار باشند از شرایط سخت هم می توان عبور کرد مسئولیت جامعه جهانی در قبال روند ضدیت با مقررات بین‌المللی دکتر روحانی درگذشت مرحوم حاج عباس اعتصامی فرد را تسلیت گفت اطلاعیه‌ای سازمان برنامه در باره جلسه غیرعلنی مجلس رئیس‌جمهور در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی: روابط نزدیکتر صنعت و کشاورزی با پژوهش باعث رونق تولید می‌شود فایننشال تایمز: اروپا به آمریکا درباره تعامل سوئیفت با ایران فشار می‌آورد اردوغان: توجیهات عربستان درباره قاشقچی کافی نیست واشنگتن پست اعلام کرد: گرایش رای دهندگان آمریکایی از حزب جمهوریخواه به دمکرات‌ها دعوت رهبر کره شمالی از پاپ برای سفر به پیونگ یانگ استعفای غیرمنتظره «نیکی هیلی» نایب رئیس اسکودا: مهلت ثبت‌نام آزمون وکالت 97 تمدید شد عملیات بی‌سابقه یمنی‌ها درجنوب عربستان وساقط کردن 3هواپیمای جاسوسی معاون اول رئیس جمهور: اگر مدیران با انگیزه پای کار باشند از شرایط سخت هم می توان عبور کرد معاون اول رئیس جمهور: اگر مدیران با انگیزه پای کار باشند از شرایط سخت هم می توان عبور کرد معاون اول رئیس جمهور: اگر مدیران با انگیزه پای کار باشند از شرایط سخت هم می توان عبور کرد معاون اول رئیس جمهور: اگر مدیران با انگیزه پای کار باشند از شرایط سخت هم می توان عبور کرد معاون اول رئیس جمهور: اگر مدیران با انگیزه پای کار باشند از شرایط سخت هم می توان عبور کرد