بزک دفتر اتحادیه اروپا با ادعای کارکرد اقتصادی

سرویس سیاسی-خبرگزاری دولتی ایسنا در گزارشی نوشت: تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران می‌تواند در گسترش روابط اقتصادی ایران و کشورهای عضو این اتحادیه موثر باشد.
این خبرگزاری دولتی در ادامه نوشت:کسانی که با این موضوع مخالف هستند به جای شعار دادن و ایجاد هیاهو اگر استدلالی برای مخالفت با این موضوع دارند، آن را به صورت منطقی و روشن مطرح کنند.
در ادامه این گزارش آمده است: اگر اتحادیه اروپا در ایران دفتری تاسیس کند در این دفتر چندین کارشناس مستقر خواهند شد تا نوع ارتباطات این اتحادیه با ایران به خصوص در حوزه اقتصادی و تجاری را تسهیل کنند و با شناسایی نیازهای دو طرف در حوزه‌های اقتصادی این روابط را گسترش دهند.
این خبرگزاری دولتی در ادامه نوشت: دفتر اتحادیه اروپا در تهران در صورت تاسیس، ماهیت سیاسی نخواهد داشت و بیشتر ماهیت فنی و بازرگانی خواهد داشت. تعدادی از افراد با سر دادن برخی از شعارها و ایجاد هیاهو با تاسیس چنین دفتری در ایران مخالفت می‌کنند در حالی که آنها به جای ایجاد هیاهو، اگر استدلالی در این زمینه دارند، به صورت شفاف و منطقی مطرح کنند و از دادن شعار صرف خودداری کنند. مثلا بگویند که اگر دفتر اتحادیه اروپا در ایران تاسیس شود چه خطراتی ممکن است متوجه کشور شود.


دستور کار سیاسی
این خبرگزاری دولتی مدعی شده است که دفتر اتحادیه اروپا در تهران در صورت تاسیس، ماهیت سیاسی نخواهد داشت.
این ادعا در حالی است که در پیش‌نویس قطعنامه «راهبرد اتحادیه اروپا درباره ایران»- فروردین 93- از هیئت‌های پارلمانی اروپا خواسته شده تا در سفر به ایران با منتقدان حکومت، فعالان جامعه مدنی و زندانیان سیاسی ایران ملاقات داشته باشند. علاوه ‌بر این در متن پیش‌نویس قطعنامه موسوم به «نقشه راه عادی‌سازی روابط اتحادیه اروپا با ایران پس از برجام» آمده است: «میراث انقلابی ایران و قانون اساسی آن به عنوان یک دولت اسلامی نباید به عنوان مانعی بر سر راه یافتن زمینه‌های مشترک درخصوص دموکراسی و حقوق بشر قلمداد شود.» این عبارت، حاوی این پیام است که قانون اساسی ایران (به عنوان یک دولت اسلامی) مغایر حقوق بشر و دموکراسی است! لذا تلویحا خواسته شده که پوسته آن را حفظ کنیم و از عمل به آن چشم بپوشیم!
در سند مذکور از اعمال مجازات اعدام در کشورمان ابراز نگرانی شده و از ایران خواسته شده تا به تعهدات خود بر پایه میثاق‌های جهانی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهروندان احترام بگذاریم!
اعمال فشار به حاکمیت!
گفتنی است ریچارد هاویت (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران) چندی پیش گفته بود:«توافق هسته‌ای، یک نقطه عطف بود؛ هرچند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر حل نشده است... ما باید دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر در ایران را از سر بگیریم. پیشرفت واقعی در زمینه حقوق بشر امکان‌پذیر است. نیروهایی در داخل ایران، درحال اعمال فشار بر حاکمیت هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این زمینه شود... اکنون اروپا در ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به جنگ در سوریه و یمن پایان دهیم و به سوی ساختار جدید امنیتی در خاورمیانه حرکت کنیم.»
لازم به ذکر است در روزهای گذشته رئیس ‌‌کمیته‌ روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته بود‌ که سفرای کشورهای اروپایی در تهران از کمیسیون امنیت ملی گشایش هرچه‌ سریع‌تر دفتر اتحادیه اروپا در تهران را خواستار شدند.
ظاهرا مطرح شدن موضوع گشایش دفتر اتحادیه اروپا در تهران از سوی سفرای اروپایی فراتر از درخواست بوده و رنگ و بوی دستور و تاکید داشته است.
برخی از رسانه‌های حامی دولت و روزنامه‌های زنجیره‌ای تاکید دارند که افتتاح دفتر اتحادیه اروپا در تهران به گسترش روابط اقتصادی و دیپلماتیک خواهد انجامید. این ادعا در حالی است که اتحادیه اروپا حتی پس از برجام نیز به اقدامات خصمانه خود علیه ملت ایران ادامه داده است و هیچ تغییر رفتاری در این خصوص مشاهده نشده است.
مهم‌ترین نمونه از استمرار رفتار خصمانه اتحادیه اروپا در پسابرجام، تحریم سنگین شرکت ملی نفتکش ایران و سهامداران آن است.