گلایه‌های نیکزاد از بی مهری به « مسکن مهر»


وزير راه و شهرسازي دولت نهم و دهم با بيان اينکه افتخار مي‌کنم فحش مسکن مهر به من مي‌دهند اما دولت در کنار اين مغلطه‌گويي‌ها بگويد 20 هزار ميليارد توماني که در پروژه مسکن مهر برگشت کجا هزينه شده است، گفت: جانمايي مسکن مهر در دهه 70 در دوره وزارت آقاي آخوندي انجام شد. مي‌گويند چرا 50 هزار ميليارد تومان خرج مسکن مهر شده، بنده مي‌گويم آيا 17 ميليون ايراني هيچ سهمي‌از سفره انقلاب براي صاحبخانه شدن نداشتند؟

علي نيکزاد در گفت‌وگو با ايلنا با اشاره به جانمايي مسکن مهر در دولت نهم و دهم اظهار داشت: جانمايي مسکن مهر در دوره وزارت آقاي آخوندي در دهه 70 انجام شده بود و تنها جانمايي مسکن مهر شهر سهند تبريز را ما انجام داديم. وي در پاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود جانمايي مسکن مهر پرديس در يک روز توسط هلي‌کوپتر انجام شده است، گفت: مگر ممکن است جانمايي چنين پروژه‌اي با هلي‌کوپتر انجام شود. آن جايي را که با هلي کوپتر جانمايي کردند مربوط به بازديد از تونل جاده شمال است که آن زمان قرارگاه آن را مي‌ساخت و دچار سانحه شده بود. وزير سابق راه و شهرسازي با بيان اينکه مسکن مهر يک پروژه قانوني بود، گفت: تلاش کرديم در دوره تحريم مشکل مسکن مردم را حل کنيم و اشتغال ايجاد کنيم.

نيکزاد با بيان اينکه دولت دخالتي در ساخت مسکن مهر نداشت ،گفت: مسکن مهر با محوريت انبوه‌سازان و پيمانکاران و لشگر بزرگي از مردم ساخته شد که برخلاف ادعاي آقايان، ما تنها سازوکار را فراهم کرديم، دولت که خودش نمي‌تواند مسکن بسازد.

وي تاکيد کرد: ما در آن زمان تسهيلات ارزان‌قيمت، زمين رايگان در اختيار انبوه‌سازان و مردم قرار داديم و تخفيف در ماليات، تخفيف در صدور پروانه ساختماي و تخفيف در ارائه خدمات نظام مهندسي را در نظر گرفتيم که بستر براي ورود انبوه‌سازان به اين پروژه مهيا شود. وي درپاسخ به اين سوال که گفته مي‌شود در دولت نهم و دهم براي ساختن مسکن مهر پول چاپ کرديد، اظهار داشت: چگونه مي‌توان براي چنين پروژه‌اي پول چاپ کرد. در دولت نهم و دهم 50 هزار ميليارد تومان در مقطعي براي ساخت مسکن مهر در هشت سال يعني از سال 84 تا 92 در نظر گرفت که از محل اين پول 40 هزار ميليارد تومان وام ارزان‌قيمت داديم يعني سالانه چيزي حدود 5هزار ميليارد تومان وام ارزان‌قيمت براي مسکن به مردم داده شد.

وزير راه و شهرسازي دولت نهم و دهم افزود: اين رقم براي خانه‌دار کردن 4ميليون و 300 هزار خانوار هزينه شد يعني 17 ميليون جمعيت ايراني از اين محل خانه‌دار شدند. آيا اين 18 ميليون نفر جمعيت ايراني که تاکنون مسکن خريده‌اند هيچ سهمي‌از سفره ارزشمند انقلاب براي صاحبخانه شدن نبايد داشته باشند؟

وي با اشاره به ميزان نقدينگي در دولت‌هاي نهم، دهم، يازدهم و دوازدهم گفت: در سال 92 کشور را با 492هزار ميليارد تومان نقدينگي تحويل دولت روحاني داديم، امروز نقدينگي به 1600 هزار ميليارد تومان رسيده است. مابه‌التفاوت اين دو رقم به بيش از هزار هزار ميليارد تومان مي‌رسد. اين نقدينگي که به بخش مسکن وارد نشده، به بخش کشاورزي هم نرفته است، به بخش توليد هم ورود پيدا نکرده است پس اين ميزان نقدينگي کجاست که وارد هر بازاري که مي‌شود آن را ملتهب مي‌کند. چرا دولت روحاني نتوانست آن را کنترل کند.

وزير سابق راه و شهرسازي تاکيد کرد: در مقابل 40 هزار ميليارد تومان 17 ميليون نفر را صاحب خانه کرده‌ايم. آنهايي که مي‌گويند اين خانه‌ها در بيابان ساخته شده بدانند امروز وضع مردم آنقدر بد است که براي تمام اين خانه‌ها متقاضي وجود دارد. نيکزاد تاکيد کرد: ما براي مسکن مهر فحش خورديم، افتخار هم مي‌کنيم که اين فحش‌ها را خورديم اما از آن 50 هزار ميليارد تومان که در دولت نهم و دهم براي مسکن مهر هزينه شد 20 هزار ميليارد تومان برگشته است. دولت يازدهم اين 20 هزار ميليارد تومان را در کجا هزينه مي‌کند. وي در پاسخ به اين سوال که امروز بيش از 100 هزار مسکن مهر فاقد متقاضي است و اين نتيجه سياست‌هاي غلط شما در آن زمان بوده گفت: در شرايطي که حاشيه‌نشيني رو به افزايش است و وضعيت معيشت مردم بسيار خراب شده امکان ندارد صد هزار متقاضي براي مسکن وجود داشته باشد. وي گفت: اگر در اين شرايط اقتصادي امروز اگر ساختماني تکميل شده باشد، آب و برق هم داشته باشد مردم آن را براي زندگي مي‌پذيرند حال اگر برق و گاز هم نداشته باشد باز هم آن را قبول مي‌کنند چون وضعيت معيشت مردم قابل مقايسه با چند سال گذشته نيست.

نيکزاد ادامه داد: يک سوال از دولت محترم روحاني دارم؛ اينکه در آن زمان ما 6 ميليون توليد مسکن داشته‌ايم و شما گفتيد 15 هزار شغل ايجاد شد. چطور ممکن است که امروز براساس اسناد سازمان برنامه و بودجه مي‌گوييد با ساخت 200 هزار مسکن، 20 هزار شغل ايجاد خواهيد کرد. وزير سابق راه و شهرسازي ادامه داد: همواره مسکن مهر را مورد انتقاد قرار داديد، مسکن مهري که امروز به سر پناه مردم تبديل شده اما شما چه برنامه‌اي براي حوزه مسکن داشتيد.

وي ادامه داد: بنده به جرات مي‌گويم کنترل نقدينگي در دولت نهم و دهم بسياربيشتر از دولت‌هاي آقايان خاتمي،‌هاشمي‌و روحاني بود و در اين دو دولت کمترين رشد نقدينگي را داشتيم. نيکزاد تاکيد کرد: همواره ما را آماج حملات خود قرار دادند در مورد مسکن مهر و گفتند هزينه بسيار زيادي براي آن شده است. حال بنده مي‌گويم آيا اين جمعيت 17 ميليوني يعني هيچ سهمي‌از سفره انقلاب براي تامين مسکن خود نداشتند.

نيکزاد با اشاره به آمار 2ميليون و 500 هزار واحد مسکوني خالي از سکنه در کشور گفت: اين آمار صحت دارد. در زمان يک ميليون و 600 هزار واحد بود امروز به2 و نيم ميليون واحد رسيده است.

وي به ايلنا گفت: اينکه در ولنجک خانه خالي است ربطي ندارد که دولت بگويد چون خانه خالي در کشور داريم نيازي به ساخت خانه‌هاي جديد نيست.

وزير سابق راه و شهرسازي ادامه داد: اگر خانه‌هاي ولنجک را که امروز خالي مانده تمام قسط بخواهند بفروشند هم از اقشار کم درآمد کسي قدرت خريد آن را ندارد. وي افزود: در زماني که ما در دولت نهم و دهم تلاش مي‌کرديم براي اقشار کم درآمد خانه بسازيم، بانک‌ها، افراد ثروتمند و برخي از بنگاه‌هاي اقتصادي در مناطق بالاي شهر شروع به ساختن خانه کردند و آنقدر آنها را خالي نگه داشتند که در اين شرايط با افزايش چند برابري قيمت به فروش برسانند.

نيکزاد تاکيد کرد: کار دولت يازدهم در ثابت نگه داشتن قيمت‌ها بسيار ارزشمند بود اما متاسفانه توليدي نداشت که همين باعث شد مشکلاتي به وجود بيايد. وي با بيان اينکه اگر دولت يازدهم و دوازدهم وام مسکن را افزايش مي‌داد امروز مسکن مهر به اتمام رسيده بود، ادامه داد: هرچند که فحش مسکن مهر را ما خورديم اما دولت بگويد پول‌هايي که از مسکن مهر برگشت کجا خرج شده است.