عزراييل مسوول جداکردن برخي‌ها از صندلي مسووليت


نايب رييس ادوار پيشين مجلس شوراي اسلامي‌مي‌گويد: کادرسازي در کشور خوب انجام نشده و برخي به من انتقاد مي‌کردند چرا اين بار براي مجلس نامزد نشدي. به طنز پاسخ دادم بعضي از ما اين قدر مانده ايم که بايد حضرت عزرائيل به داد ما برسد و از صندلي مسئوليت جدا کند. محمدرضا باهنر در گفت وگو با ايرنا در خصوص چرخش نخبگان، گفت: يک نفر مثل بنده به حق يا ناحق توانسته 7 دوره نماينده باشد در کشورهاي اروپايي گردش نخبگان، دموکراسي و انتخابات مگر نيست؟ در پارلمان اروپا کساني را داريم که مثلا 10 دوره نماينده هستند. بنابراين نبايد در اين قضايا افراط و تفريط کنيم. نماينده پيشين مجلس تاکيد کرد: قبول دارم کادرسازي در کشور خوب انجام نشده است برخي به من انتقاد مي‌کردند چرا اين بار براي مجلس نامزد نشدي. به طنز پاسخ دادم بعضي از ما اين قدر مانده ايم که بايد حضرت عزرائيل به داد ما برسد و از صندلي مسئوليت جدا کند.

باهنر اظهار داشت: کادرسازي لوازمي‌دارد معتقدم در نظام مردم سالاري ديني، حتما بايد 2-3 حزب قدرتمند چارچوب دار وجود داشته باشد تا نظام اوج بگيرد. حزب عکس دانشگاه جايي است که مي‌توان کادرسازي کرد. وي تصريح کرد: الان نماينده‌اي در مجلس داريم فوق تخصص جراحي قلب دارد و بسيار متدين، باسابقه و انسان چشم و دل پاکي است. اما ما در مجلس جراح قلب نمي‌خواهيم در آنجا کسي را مي‌خواهيم که حکمراني خوب بلد باشد. وي افزود: در دانشگاه به کسي حکمراني ياد نمي‌دهند. البته شايد يکي، دو دانشگاه خوب هم داشته باشيم که به طور نظري علوم انساني آموزش مي‌دهند اما باز مي‌گويم آنجايي کادرسازي مي‌کند احزاب هستند و نقد شما را در اينجا وارد مي‌دانم.

باهنر خاطرنشان کرد: اگر هر دولت 20 وزير داشته باشد در اين دوازده دوره 240 وزير داشته ايم. البته تعداد وزرايي که آمدند و رفته‌اند بيشتر از اين است يعني در يک دولت سه يا چهار مرتبه وزيران عوض شده‌اند پس چرخش وجود دارد. «اگر همه جوانان کشور توقع دارند وزير شوند که نمي‌شود.» وي با انتقاد از رفتار برخي دولت‌ها، گفت: بايد به دولت آقاي روحاني به دليل زحماتي که مي‌کشند کمک کرد اما ميانگين سني کابينه وي بالا است بعضي از چهره‌هاي هيات دولت احساس مي‌شود خسته هستند و حوصله کارهاي «فرش» (fresh) و سرحال را ندارند. باهنر نبود احزاب فراگير و قوي در بدنه نظام را دومين اشکال ساختاري دانست و گفت: نظام مردم سالاري ديني، بدون وجود 2-3 حزب قدرتمند چارچوب دار، آينده روشني ندارد. وي با بيان اينکه در چهار دهه گذشته توليد در کشور سه برابر و مصرف 6 برابر شده است، افزود: متاسفانه دولت هم اکنون بدهکاري سنگيني دارد تعدادي از بانک‌ها ورشکسته هستند صندوق‌هاي بازنشستگي وضع باثباتي ندارد وضع اشتغال نابسامان است شمار بيکاران در کشور زياد است و تحصيلات با بازار کار همخواني ندارد.

وي ادامه داد: توليد ناخالص داخلي مي‌توانست بيش از اين باشد. الان ما يک کشور با توليد ناخالص داخلي 500 ميليارد دلاري هستيم اگر تلاش کنيم اين توليد مي‌تواند به 1000 يا 1500 ميليارد دلار افزايش يابد.

نماينده پيشين مجلس با بيان وجود فساد در بخشي‌هايي از حاکميت، گفت: اين فساد به حدي نيست که به شکل افراطي بگوييم اين فساد ساختاري و سيستماتيک است. اين جنگ رسانه‌اي دشمن براي مديريت افکارعمومي‌است براي القاي اين موضوع است که همه «سوءاستفاده چي» هستند.

باهنر افزود: در واقعيت ممکن است 3-4 درصد سوء استفاده کنند که البته اين هم زياد است. اما اينطور نيست بگويند فساد از فرق سر تا نوک پا را گرفته است.