استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم

بخش خبری: تصویب کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) به عنوان یکی از کنوانسیون‌های چهارگانه«گروه ویژه اقدام مالی»(FATF) در مجلس شورای اسلامی بار دیگر چشم‌ها و تمرکز را به عرصه سیاست خارجی و موضوعات مرتبط با توافق برجام کشاند.
برخی ناظران حوزه‌های اقتصادی همچنین براین باورند تصویب این لوایح می‌تواند راهی برای ورود ایران به اقتصاد جهانی و مبادلات بانکی محسوب شود.
این لوایح که معروف به لوایح چهارگانه هستند، شامل چهارلایحه «پالرمو» یا همان «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته»،«لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم»، «لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «لایحه قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» می‌شود.
این مصوبه همچنان مورد توجه کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی قرار داد.


* مطهری: الحاق به CFT روابط بانکی ایران رابا دنیا تسهیل می‌کند
نایب رئیس مجلس پیوستن به CFT را به نفع کشور دانست و گفت: پیوستن ایران به این کنوانسیون اصلاحاتی در نظام بانکی صورت می‌دهد و آن را تسهیل می‌کند که به نفع منافع برخی افراد نیست.
دکتر علی مطهری با بیان این مطلب افزود: مهمترین اثر الحاق به این کنوانسیون این است که مبادلات بانکی ما که امروز با مشکلاتی روبرو است تا حدودی آسان‌تر شده و تسهیل پیدا می‌کند و نوعی هماهنگی میان سیستم بانکی ما و دنیا ایجاد می‌شود.
وی افزود: عده‌ای از روی دلسوزی فکر می‌کردند این الحاق به نفع کشور نیست و تصور می‌کردند اطلاعات مالی ما برای کشورهای دیگر می‌رود یا ممکن است حزب الله، حماس و سپاه تروریست نامیده شود که اینطور نیست.
مطهری ادامه داد: مرجع تعیین مصداق تروریسم، شورای امنیت سازمان ملل است که چهار گروه القاعده، طالبان، داعش و النصره را تروریستی می‌داند و این موضوع که گروهی را جزء لیست قرار دهند سازوکاری دارد که به راحتی نیست از این رو خطری که برخی منتقدان می‌گفتند واقعیت ندارد و از روی دلسوزی بوده است.
نایب رئیس مجلس تصریح کرد: البته عده‌ای ممکن است منافعی در تصویب نشدن لایحه داشتند که اگر اصلاحاتی در نظام بانکی صورت گیرد ممکن است برخی نابسامانی‌هایی که باعث سودهای کلان برای افراد است را از بین برده و دست آنها از سودها کوتاه شود.
* فلاحت پیشه: ننگین خواندن CFT ضد منافع ملی است
رئیس کمیسیون انیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم ننگین خواندن CFT ازسوی برخی از نمایندگان مجلس را ضد منافع ملی دانست
حشمت‌الله فلاحت پیشه تصریح کرد: بنده موافق این نوع ادبیات نیستم. ترکمنچای و گلستان، جزئی از تاریخ ننگین قاجارها بوده و در مورد CFT و یا FATF چنین عباراتی صحیح نیست. ما به کنوانسیونی ملحق می‌شویم که بسیاری از کشورها عضو آن هستند. به‌کار بردن چنین اصطلاحاتی در شان جمهوری اسلامی نیست. ما در اوج قدرت به این کنوانسیون ملحق می‌شویم. یک بیانیه تفسیری دولت و 6 حق شرط کمیسیون امنیت ملی را در لایحه گنجانیدیم و با اقتدار پیوستیم. اعلام شده هر جا که مشکل و اختلافی باشد، قانون اساسی جمهوری اسلامی معیار خواهد بود.
وی افزود: در تعیین مصادیق گروه‌های تروریستی نظر شورای عالی امنیت ملی ایران مهم است. در تبادل اطلاعات اصل حفاظت از اطلاعات تبادلات مالی کشور ارجح است. اینها واقعیاتی است که نمی‌توان با یک عبارت ادعای ننگین بودن را برای آن مطرح کرد. ایران کشوری است که خودش قربانی تروریسم است و نباید بهانه‌ای دست دشمنان داد. من مخالف عبارت دوستان هستم که خیلی احساسی با قضیه برخورد کردند.
* جلودارزاده:تصویب CFT؛ پیروزی قوه عاقله بر هیاهو و جنجال بود
نماینده تهران در مجلس هم اظهارداشت: عقل و خرد جمعی که نمایندگان را به مجلس فرستاده است، انتظاراتی دارد. نمی‌توان منافع مردم را نادیده گرفت و کشور را در جامعه بین‌المللی تنها و بدون دوست و همراه رها کرد.
سهیلا جلودارزاده گفت: جلسه بررسی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون منع تامین مالی تروریسم(CFT) زمانی که نمایندگان به این تشخیص رسیدند که تصویب این لایحه برای کشور مسائل دست و پاگیری ایجاد نمی‌کند و برای برون رفت از شرایط فعلی و کاهش مشکلات مردم می‌تواند موثر باشد و برای اتمام حجت با جامعه بین‌الملل، این لایحه تصویب شد. در جلسه علنی یکشنبه عقلانیت مجلس به این لایحه رای مثبت داد، اما در حین جلسه علنی شاهد یکسری جوسازی‌ها و تنش‌ها ازسوی طیف خاصی از نمایندگان بودیم.
وی افزود: متاسفانه این سنت غلط در ذهن این افراد شکل گرفته و به یک شیوه عمل تبدیل شده که با ایجاد هیاهو و جنجال قصد پیشبرد اهداف سیاسی خود را دارند. در جامعه‌ای که فرهنگ مذهبی و شیعی دارد و به ائمه اطهار(ع) تاسی دارد، مخالفان خود را نفرین کرده، انبوه فراوانی از پیامک‌ها را ارسال کردند که گاهی اوقات از تحمل خارج بود. چرا برخی سعی دارند القا کنند کشور را با چنین روش‌هایی می‌توان اداره کرد؟ مگر می‌توان مملکت را با نفرین و ناله اداره کرد؟ نیاز به منطق و تدبیر و مهارت و برنامه داریم. گاهی هم اشتباهاتی صورت می‌گیرد که اجتناب‌ناپذیر است. این کشور قبل از انقلاب همواره زیر استبداد و سلطه بوده و اکنون مردم و جامعه ایران درحال تمرین دموکراسی است. باید با تکیه بر هوش، دانش و درایت مردم و عرف جامعه جهانی، مسائل را پیش برد. مشکلات را هم باید با منطق و استدلال و عملکرد صحیح رفع کرد. مسائل را باید با تدبیر در جامعه نهادینه کرد. با زور که کاری پیش نمی‌رود که اگر چنین بود آلمان نازی با قدرت ارتش خود باید تمام جهان را مسخر می‌کرد. بنابراین باید براساس شعور و درایت مردم سخنی مطرح شود و بدان روش عمل کرد.
نماینده تهران اضافه کرد: خداوند در قرآن کریم هم بارها به رسول اکرم(ص) فرموده است که «فقط خداست که عامل پیش برنده امور است و همه بنده من هستید». امروز، زمان گفت‌وگوست نه زور و سرنیزه. همه جهان باید با هم سخن بگویند و براساس منطق کارها را پیش ببرند. اما در مجلس عده‌ای قصد اعمال زور داشتند تا بدین وسیله حرف خود را به کرسی بنشانند. عقل و خرد جمعی که نمایندگان را به مجلس فرستاده است، انتظاراتی دارد.نمی‌توان منافع مردم را نادیده گرفت و کشور را در جامعه بین‌المللی تنها و بدون دوست و همراه رها کرد.درطول تاریخ ملتی قانونمدار بوده‌ایم. درطول تاریخ این امر بوضوح مشخص است.
جلودارزاده گفت:ایران زمین مبدع قانون و احترام به انسان بوده است، حال چه شده که باید از خود چهره دیگری به جهان نشان دهیم؟ مشکلی هم باشد با گفت‌وگو رفع می‌شود. مردم از دعواهای سیاسی آزرده هستند و از مسئولان انتظار گفت‌وگو دارند. هیچ دعوایی در قاموس اسلام نمی‌گنجد، مگر دعوای بین کفر و ایمان. بنابراین باید اشاره کرد که یکشنبه روز خوب مجلس بود و نتیجه آن مثبت و ثمربخش خواهد بود.
* عضو حزب اسلامی کار: CFT ایران را از دشمنی‌های آمریکا دور و به متحدان مالی‌اش نزدیک می‌کند
عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار هم گفت: تصویب لایحه CFT منافع مالی و اقتصادی جدیدی پیش روی دولت باز می‌کند که با توجه به آن منتظر گشایش فضای کسب و کار خواهیم بود.
پیام مجرد اظهارداشت: تصویب این لایحه آن هم زمانی که تمامی کشورها به جز کره شمالی به کنوانسیون FATF پیوسته بودند، برای گسترش ارتباطات اقتصادی کشور مفید بود که با همکاری میان دولت و مجلس این امر تحقق پیدا کرد.
وی ادامه داد: باید در نظر داشت نه تنها این لایحه باعث گشایش‌های اقتصادی می‌شود بلکه در عرصه دیپلماسی نیز برای ایران آثار مثبتی خواهد داشت؛ چراکه سبب می‌شود تا جهان با نگاه اعتماد و دوستی به ما بنگرد و تلاش‌های آمریکایی‌ها برای گسترش ایران هراسی در ابعاد گوناگون را ابتر می‌کند.
مجرد گفت: عده‌ای بیان می‌کردند که این لایحه به منافع ملی کشور آسیب می‌رساند؛ چه طور این موضوع را فقط آن‌ها متوجه شدند و سایر کشورهایی که به این کنوانسون پیوستند ضرری میان شفافیت مالی جهانی با منافع ملی‌ کشورشان ندیدند؟
وی همچنین گفت: به همین جهت است که می‌‌گوییم عده‌ای با مخالفت‌هایشان دنبال این بودند که منافع مالی، اقتصادی و دیپلماسی ایران را از بین ببرند؛ عده‌ای مخالف بودند چون می‌دانستند این لایحه اقتدار دولت را بیشتر می‌کند و افزایش اقتدار دولت در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی با منافع سیاسی و جناحی آنان در تضاد است.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: تصویب لایحه CFT منافع مالی و اقتصادی جدیدی پیش روی دولت باز می‌کند که با توجه به آن منتظر گشایش فضای کسب و کار خواهیم بود. با توجه به سیاست‌های آمریکا علیه ایران، پیوستن به CFT می‌تواند ایران را از دشمنی‌های آمریکا دور و به متحدان مالی خود نزدیک کند.
* حمایت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات از تصویب CFT
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تقدیر از اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تصویب الحاق کنوانسیون CFT، تصویب این کنوانسیون را گامی مهم در راستای تقویت منافع ملی دانست.
در این اطلاعیه آمده است: از سال 2009 که جمهوری اسلامی ایران به ناحق و با انگیزه‌های سیاسی اما با بهانه‌های فنی در صدر لیست کشورهای غیرهمکار و کشورهای تامین‌‌‌‌کننده مالی تروریسم قرار گرفت، ایران مشمول اقدامات مقابله‌ای شد، اقداماتی که آثار سنگینی برای نظام مالی و بانکی ما به همراه داشت. پس از آن به توصیه شورای امنیت ملی کشور در سال 89 وزارت اقتصاد و دولت مکلف شدند با نهاد FATF در تعامل باشند و پیشرفت‌های ایران را تشریح کنند و زمینه را برای خروج ایران از لیست سیاه فراهم کنند.اما پس از این قرارداد، مخالفان دولت آن را مستمسکی برای حمله به دولت قرار دادند و بهانه این حملات را به زعم خود منافع ملی قلمداد کردند، بدون آنکه نسبت به اصل و مفاد و پیشینه آن آگاهی بخشی لازم را انجام دهند و بدون توجه به نظر کارشناسان امر و پاسخ دولت در این ارتباط بی‌‌‌‌‌امان حمله کردند.
در این اطلاعیه تصریح شده است: به طور قطع الحاق به FATF نه تنها تهدیدی برای منافع ملی ایران نبود، بلکه با توجه به کشورهای متعددی که به آن ملحق شده بودند، زمینه اعتماد افزایی بیشتر کشورها را برای مبادلات مالی و تجاری نیز فراهم می‌‌‌کرد. به‌‌خصوص که ایران نیز از تروریسم در امان نبوده و به‌‌‌‌‌خصوص در حمله تروریستی اهواز جمعی از هموطنانمان به شهادت رسیدند.این کنوانسیون نه تنها تهدیدی برای کشور نیست، بلکه از یک سو آثار مثبت آن در جامعه بین‌‌‌المللی موجب تقویت منافع ملی ایران خواهد و ازسوی دیگر در بهبود فضای اقتصاد کشور تاثیرات قابل توجهی به دنبال خواهد داشت.
شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به مخالفین این کنوانسیون نیز توصیه می‌‌‌کند در شرایطی که دولت جمهوری اسلامی ایران توانسته است گام‌‌‌های بلندی در جامعه جهانی در راستای تقویت منافع ملی بردارد، رواداری پیشه کنند واجازه دهند دستگاه دیپلماسی کشور با داشتن دست بالا در تعامل با جامعه جهانی، بیش از پیش در راستای تقویت منافع ملی کشور و دفاع از حقوق مردم ایران با موفقیت‌‌های بیشتری همراه باشد.
* کارشناس بانکی روسیه: پیوستن ایران به FATF معاملات مالی را تسهیل می‌کند
در همین ارتباط، کارشناس امور بانکی روسیه و مسائل خاورمیانه هم با اشاره به تصویب پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در مجلس شورای اسلامی گفت: پیوستن ایران به FATF معاملات مالی این کشور با دیگران را تسهیل می‌کند.
«اولگ آکولینیچف» که سالها معاون بانک روسی «فاینانس بانک» بوده است، دیروز در گفتگو با ایرنا خاطرنشان کرد: تصویب پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم نخستین گام از چهار گامی بود که گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی موسوم به FATF به ایران توصیه کرده است.
وی یادآوری کرد این گام‌ها شامل تغییر قانون تامین مالی تروریسم، اصلاحات در قوانین مبارزه با پول شویی، پیوستن ایران به کنوانسیون سازمان ملل در مبارزه با جرایم سازمان یافته و کنوانسیون مبارزه با تروریسم می‌شود.
این کارشناس مسائل بانکی و مالی افزود: ایران در زمان حاضر در فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی قرار دارد و این مساله بر معاملات مالی و روابط بانکی این کشور با دیگران تاثیر منفی می‌گذارد.
آکولینیچف خاطرنشان کرد: اف.ای.تی.اف خواهان شفاف شدن وضع معاملات مالی در ایران و از بین رفتن هر گونه امکان استفاده تروریست‌ها از روابط مالی برای تامین مالی خود و نیز جرایم سازمان یافته و گروه‌های تبهکاری فرامرزی است.
کارشناس بانکی روس با اشاره به عضویت بیش از 15 ساله روسیه در گروه ویژه اقدام مالی برای مبارزه با پولشویی اظهار داشت: عضویت در این گروه موجب گسترش و تسهیل معاملات بانکی روسیه و ازمیان رفتن موانع در معاملات مالی این کشور در سطح بین‌المللی شده است.
آکولینیچف افزود: اطمینان دارم عضویت ایران نیز برای این کشور سودمند خواهد بود و بخشی ازمحدودیت‌ها در صورت مطابقت قوانین ایران در عرصه مبارزه با پولشویی ازبین خواهد رفت. وی با بیان اینکه ایران کشور بزرگی با پتانسیل‌های عظیم در عرصه‌های مهم اقتصادی و صنعتی است، اظهار داشت: برای استفاده از این امکانات و توسعه ساختار اقتصادی و مبادلات بازرگانی خارجی باید برنامه‌ریزی کرد و تهران برای برداشتن گام‌های اساسی در این عرصه مصمم است.
کارشناس روس در مورد روابط مالی ایران و روسیه نیز گفت: روسیه ایران را شریک راهبردی خود در عرصه‌های اقتصادی و سیاسی و امنیتی می‌داند.
وی ادامه داد: ایران نیز از گسترش روابط با همسایه شمالی خود استقبال می‌کند و سران دو کشور با توجه به منافع راهبردی متقابل، راه تعامل و همکاری را در پیش گرفته و سیاست‌های با این جهت گیری را به سطوح حکومتی پایین ابلاغ کرده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس جمهور: دارو‌های مورد نیاز در هر شرایطی تامین می‌شود استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم منبع پیامک‌های ارسالی FATF به نمایندگان مجلس مشخص شد وزیر ارتباطات در آیین روز پست: خودی‌ها از سلاح ناامید کردن مردم استفاده می‌کنند شورای نگهبان کار را تمام کند در دیدار با رئیس دومای دولتی روسیه؛ لاریجانی خواستار همکاری کشورها در برابر رفتار تند آمریکا شد رئیس کل بانک مرکزی: تعادل را به بازار ارز بر می گردانیم زنگنه در پاسخ به ولیعهد عربستان: هیچ تولیدکننده‌ای حتی سعودی توان جایگزینی نفت ایران را ندارد سخنگوی وزارت کشور: 14 استاندار بازنشسته تغییر می‌کنند رویترز: 2 شرکت نفتی هند، آبان ماه از ایران نفت می‌خرند گفتگوی تلفنی ظریف و لاوروف وزیران پیشنهادی امروز به مجلس معرفی می‌شوند در جلسه هیات دولت به ریاست رئیس جمهور؛ آیین نامه اجرایی مربوط به نحوه انتقال تخفیفاتِ نداشتن حوادث منجر به خسارت وسایل نقلیه تصویب شد سخنگوی وزارت کشور: 14 استاندار بازنشسته تغییر می‌کنند «کیهان» و «وطن امروز» تذکر گرفتند با قتل «قاشقچی» در سفارت عربستان در اسلامبول منتقد عربستانی: ترامپ سعودی‌ها را زیر پا خرد می‌کند درخواست سازمان ملل و عفو بین‌الملل برای تحقیقات مستقل درباره ترور قاشقچی استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم