راه‌اندازی نگارخانه‌ کودک چه تاثیری در آینده هنر خواهد داشت؟ دیواری برای قاب‌های کودکانه

فاطمه امین‌الرعایا
شاید هنرهای تجسمی به نظر حوزه‌ای جدی مختص بزرگسالان باشد اما کودکان هم سهم بزرگی در این بخش هنری دارند گرچه کمتر جدی گرفته می‌شوند. در تهران بیش از 230 نگارخانه فعالیت می‌کنند ولی تا پیش از این هیچ یک از آنها به کودکان اختصاص نداشت. حالا با آغاز هفته کودک اولین نگارخانه کودکان در تهران افتتاح شده است.
روز گذشته «نگارخانه کودک» در فرهنگسرای ارسباران با هدف برقراری ارتباط، بیان احساسات و حالت‌های درونی کودکان با هر شکل از هنرهای تجسمی نظیر نقاشی، سفال و تصویرسازی افتتاح شد. به گفته محسن سلیمانی، رئیس فرهنگسرای ارسباران، نمایشگاه‌های هنری با آثار دانش آموزان در این نگارخانه به صورت رایگان برگزار خواهد شد.
اقشار فراموش‌شده در گالری‌ها


تا پیش از این توجه به گروه سنی کودکان در حوزه هنرهای تجسمی به چند مسابقه منتهی می‌شد اما آیا حالا با افتتاح اولین نگارخانه کودکان این رویه تغییر خواهد کرد؟ بهنام کامرانی، نقاش و استاد دانشگاه درباره تاثیر چنین نگارخانه‌هایی در تربیت سلیقه و ذوق کودکان در بخش هنرهای تجسمی به «ابتکار» می‌گوید: باید گالری‌های مختلفی برای اقشار و گرایش‌های مختلف در شهر بزرگی مانند تهران وجود داشته باشد چون همواره آثار بخشی از جامعه دیده نمی‌شود. این موضوع تنها به کودکان اختصاص ندارد. از سوی دیگر می‌دانیم که آموزش‌های هنر در بعضی مدارس جدی گرفته نمی‌شود. گالری‌ها هم چندان مایل نیستند که از نقاشی‌های کودکان نمایشی داشته باشند، چون اکثر گالری‌ها تخصصی شده‌اند. به همین دلیل به نظر من تاسیس و راه‌اندازی گالری و نگارخانه‌ای برای کودکان می‌تواند منعکس‌کننده استعدادهای جوانانی باشد که امیدهای آینده حوزه تجسمی کشور هستند.
از حمایت نهادهای دولتی تا آموزش خانواده‌ها
نهادهای دولتی یکی از اصلی‌ترین مراکز در حوزه تصمیم‌گیری و حمایت از آثار تجسمی در کشور هستند. کامرانی درباره اهمیت جدی گرفتن اقداماتی مانند توجه و حمایت از آثار کودکان از سوی این نهادهای رسمی می‌گوید: قسمتی از بودجه بسیاری از نهادهای دولتی باید صرف مسائل فرهنگی شود. البته این بودجه وجود دارد اما توسط بسیاری از سازمان‌ها در این زمینه مصرف نمی‌شود. در برخی کشورهای اروپایی گالری‌هایی وجود دارند که زیر نظر قسمت فرهنگی مرتبط با ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کنند البته مدیریت آن‌ها مستقل است. این گالری‌ها به وجود می‌آیند تا آثاری را به نمایش بگذارند که حتی ممکن است خرید و فروش نشود اما اهمیت این آثار آنچنان است که بودجه جداگانه‌ای به آن‌ها اختصاص داده می‌شود تا هنرمند آثارش را اجرا کرده و مردم از آن‌ها تاثیر بگیرند.
او ادامه می‌دهد: گالری‌های کودک باید بیشتر توسط نهادهای دولتی به وجود بیایند چون ممکن است این نوع آثار فروش زیادی نداشته باشند اما به محلات، مناطق و والدین کمک می‌کنند تا به تدریج جنبه نمایشی آثار را آموزش ببیند و اصل این آثار را بخرند و در خانه‌ها بیاویزند و در کنار کارهای هنری زندگی کنند. این فرهنگ گسترش پیدا خواهد کرد و به دنبال آن پپیشرفت‌های بسیاری در رشته‌های مرتبط با آن شکل خواهد گرفت.
توجه ویژه به هنر از کودکی و پرورش آن باعث تربیت ذهن کودکان خواهد شد. در صورتی که امروز این توجه به هنر صورت بگیرد، سی سال آینده در حوزه هنرهای تجسمی شاهد چه پیشرفت‌هایی خواهیم بود؟ کامرانی می‌گوید: ساز و کارهای مدیریت هنری بسیار به یکدیگر پیوسته هستند. این ساز و کارها اهرم‌هایی هستند که همگی در کنار یکدیگر کارایی دارند. اگر در یک حوزه اتفاقی رخ دهد، قطعا در دیگر بخش‌ها شاهد تغییرات مثبت خواهیم بود اما اگر می‌خواهیم شاهد شکوفایی حوزه تجسمی و تامین و امنیت هنرمان باشیم باید تمام این حوزه‌‌ها در کنار هم فعالیت کنند. بنابراین هر اقدامی چه در مرحله نمایش، چه در مرحله آموزش و چه در مرحله خریداری آثار توسط نهادهایی که بودجه کافی دارند، به بالندگی فرهنگ منجر خواهد شد.
این استاد دانشگاه می‌گوید: بسیاری از افراد تصور می‌کنند فرهنگ، لوکس است. در حالی که می‌بینیم در دوره‌های سخت، محصولات فرهنگی می‌توانند به مردم حس زندگی و مفید بودن القا کنند. در شهرهای بزرگ دنیا نهادهای متعددی وجود دارند که تنها بر موضوع نزدیک بودن مردم با هنر متمرکز هستند و در این نهادها افراد و ساز و کارهایی وجود دارد که هم به مردم عادی آموزش می‌دهد و هم آن‌ها را به هنر سطح بالا علاقه‌‌مند می‌کنند. در نتیجه نهادهای مردم‌نهاد زنجیره‌ای را تشکیل می‌دهند و با کمک بودجه‌هایی که نهادها دولتی در اختیار آن‌ها می‌گذارد، می‌توانند باعث شکوفایی فرهنگ شوند.
مهربانی بکاریم، صلح درو می‌کنیم
تمام اتفاقاتی که در یک جامعه رخ می‌دهند در درازمدت بر افراد تاثیر خواهند گذاشت. بنابراین اگر خشم بکاریم، خشم درو خواهیم کرد و اگر صلح و هنر بکاریم، هنر برداشت خواهیم کرد. کامرانی درباره تاثیر برگزاری نمایشگاه‌های آثار تجسمی کودکان با موضوعاتی حول محور صلح، دوستی و مهربانی در طول سالیان بر جامعه می‌گوید: فردی که روحش با هنر آغشته شد، برای جامعه مفیدتر خواهد بود تا کسی که با هنر و فرهنگ غریبه است. هنر باعث انبساط روح افراد می‌شود.
او می‌افزاید: اثر هنری تنها از بعد زیبایی‌شناختی تاثیرگذار نیست خصوصا در کودکان مراحل خلاقیت با آثار تجسمی شکل می‌گیرد، نیمکره‌های مغز فعالیت می‌کنند. روانشناسی رنگ‌ها روی کودکان اثر می‌گذارد. آشنایی کودکان با آثار تجسمی سودهای فراوانی برای جامعه خواهد داشت اما بسیاری نمی‌دانند که این اتفاق چقدر در زندگی بزرگسالی به زندگی افراد کمک خواهد کرد و باعث رشد و بسامان بودن زندگی افراد خواهد شد حتی اگر فرد به سوی هنر هم کشیده نشود.
بازگشایی یک نگارخانه برای کودکان اتفاق فرخنده‌ای است که شاید باید بسیار پیش‌تر از این رخ می‌داد اما حالا باید امیدوار باشیم که این اتفاق تنها به هفته کودک ختم نشود و نهادهای دولتی به نقش هنر در کودکان اهمیت بیشتری بدهند و با اختصاص بودجه و حمایت از آن در آینده شاهد نسلی تازه‌نفس و خلاق در حوزه هنرهای تجسمی و فراتر از آن جامعه‌ای آرام و مهربان‌تر باشیم.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از رفتارهای انتقاد برانگیز نمایندگان در جلسات علنی بهارستان گزارش می‌دهد جلال‌خو ‌شچهره حاشیه و متن تصویب CFT رفتارهای اعتراضی حامیان جریان منتقد دولت چقدر مردمی است؟ خودجوش‌‌های سازماندهی شده میزان اثر گذاری اخبار محکومیت مفسدان اقتصادی بر مردم چقدر است؟ داروی کم جان تب فساد «ابتکار» از وضعیت تحصیل پاکستانی‌های ساکن شهر ری گزارش می‌دهد مدرسه‌ بدون مرز! «ابتکار» از فراز و نشیب‌های بازگشت 11 هزار لوح به کشور پس از 83 سال دوری گزارش می‌دهد «ابتکار» از فراز و نشیب‌های بازگشت 11 هزار لوح به کشور پس از 83 سال دوری گزارش می‌دهد راه‌اندازی نگارخانه‌ کودک چه تاثیری در آینده هنر خواهد داشت؟ دیواری برای قاب‌های کودکانه نخستین جلسه استماع شکایت ایران از آمریکا برای بلوکه شدن 2 میلیارد دلار از اموال کشورمان برگزار شد نیلوفر تاجیک کارگردان نمایش «مینیمالیست‌هایی برای کودکی» در گفت‌وگو با «ابتکار»: تنها بازمانده ! واعظی در نشست هم‌اندیشی با مدیران و سردبیران ارشد رسانه‌های داخلی: دولت دردهای رسانه‌ها را می‌شناسد مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی: کودکان را در خانه بیشتر آزار می‌دهند