«ابتکار» از وضعیت تحصیل پاکستانی‌های ساکن شهر ری گزارش می‌دهد مدرسه‌ بدون مرز!

پویان خوشحال
یکی از دغدغه‌های هر والدینی سوادآموزی فرزندانش است. در کشور ما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب تا سالیان سال برخی از کودکان و نوجوانان در مناطق محروم از رفتن به مدرسه محروم بودند. این در حالی است که تلاش‌های دولت برای سوادآموزی به مرور گسترده شد. در این بین مهاجرانی که سال‌هاست به کشور نقل مکان کرده‌اند، وضعیت نامشخصی دارند. براساس قوانینی که در سال‌های اخیر وضع شد، کودکان افغانستانی توانستند راهی مدارس شوند. در این بین نام مهاجران دیگری در کشور ما به چشم می‌‌خورد که هنوز وزارت آموزش وپرورش پذیرای ثبت‌نام از آن‌ها نشده است. روز گذشته سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در صفحه شخصی خود نوشت: «اگر کودکی به مدرسه نمی‌رود به آموزش وپرورش اطلاع دهید.» در این گزارش به وضعیت نامشخص پاکستانی‌های مقیم کشور خواهیم پرداخت که به همت برخی از NGOها گامی بزرگ برای سوادآموزی مردمانی برداشته‌اند که سال‌هاست مهمان خاک عزیزمان ایرانند.
اگر کودکی به مدرسه نمی‌رود به آموزش وپرورش اطلاع دهید. این تیتر خبری است که روز گذشته از زبان سید محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نقل شده است. وزیر آموزش‌وپرورش از فعالان اجتماعی و سمن‌ها خواست تا اگر کودکی را می‌شناسند که به مدرسه نمی‌رود، به آموزش‌وپرورش اطلاع دهند. سید محمد بطحایی وزیر آموزش وپرورش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد:‌ سال گذشته با پویش «از مهر جا نمانند» به استقبال ۴۵۳ هزار و ۳۳۵ دانش‌آموز افغانستانی، پاکستانی و ... رفتیم. امسال نیز تلاش شد تا هیچ دانش‌آموزی از مهر جا نماند. اگر کودکی را می‌شناسید که به هر دلیلی هنوز به مدرسه نمی‌رود؛ به ما اطلاع دهید.
براساس اصل 30 ماده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سر حد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد. قانونی که با وجود تلاش‌های دولت‌های مختلف هنوز به طور کامل محقق نشده است. حال این‌که در کشور ما مردمانی از کشور‌های افغانستان و پاکستان نیز زندگی می‌کنند و وضعیت تحصیل آن‌ها با وجود بهبودی هنوز به سختی و کمک‌های مردمی ادامه پیدا می‌کند.


کودکان بلوچ(پاکستانی) که در ایران متولد شده‌اند و در منطقه شهر ری تهران سکونت دارند،به دلیل فقدان کارت هویت، در هیچ مدرسه‌ای ثبت نام نمی‌شوند. برخی از جوانان کشورمان در قالب پروژه‌ای به نام «مدرسه بدون مرز» تصمیم گرفته‌اند، شرایط تحصیل برای یک سال این کودکان را فراهم کنند. براساس این پروژه 80 دانش‌آموز در قالب چهار کلاس قرار است از اول آبان ماه راهی مدرسه شوند.
براساس گفته‌های یکی از فعالان این پروژه این مدرسه در منطقه شهر ری و در نزدیک قلعه گبری قرار دارد و آموزش و پرورش این مدرسه را در اختیار آن‌ها قرار داده است.
گفتنی است آموزش و پرورش بابت تحویل این مدرسه ماهانه اجاره بها دریافت کرده و هیچ امکاناتی در اختیار این افراد قرار نمی‌دهد. از این‌رو نیاز است که مردم با کمک‌های خود به یاری این جوانان بشتابند.
یکی از فعالان پروژه مدرسه بدون مرز در گفت‌وگو با «ابتکار» می‌گوید: «به عقیده ما هر کودکی از هر قوم و عقیده و کشوری حق تحصیل دارد و این موضوع مرز نمی‌شناسد.»
وی ادامه می‌دهد: «تا سال‌ها از ثبت‌نام مهاجران در ایران در مدارس ممانعت به عمل می‌آمد؛ چرا که این افراد مدارک هویتی نداشتند. در سال‌های اخیر با دستورات مقامات این اتفاق رخ داد که کودکان افغان بدون دارا بودن مدارک هویتی بتوانند به مدارس بروند و از حق تحصیل برخوردار شوند.»
او می‌افزاید: «منظور ما از مدرسه بدون مرز در پروژه اخیر تامین هزینه‌های مدرسه‌ای برای کودکان بلوچ مهاجر در ایران است.خانواده‌هایی که فرهنگ تحصیل هنوز در میان آن‌ها جا نیافتاده در این پروژه قرار است به مدرسه بروند. این خانواد‌ه‌ها که شامل 2 تا 3 هزار نفر هستند و در شهر ری سکونت دارند، حال با آغاز سال تحصیلی قرار است به مدرسه بروند. مدرسه‌ای که با همت NGO ها تهیه شده و تنها نیازمند کمک‌های مردمی و خیرین گرامی است تا یک سال دیگر بتواند این کودکان را برای رسیدن به آرزوهایشان همراهی کند.»
این فعال اجتماعی با اشاره به این‌که نامه‌نگاری‌هایی نیز با سازمان‌های جهانی برای کمک شده است، می‌گوید: «متاسفانه از سمت سازمان‌های جهانی پاسخی ارائه نشد. در نتیجه ما با راه‌اندازی پروژه مدرسه بدون مرز به دنبال این هستیم که برای سوادآموزی مردمانی که سال‌ها در همسایگی ما در همین تهران زندگی می‌کردند تلاش کنیم.»
اخیراً رفتارهای نامناسبی با بلوچ‌های ساکن شهر ری توسط ارگان‌های نظامی شده است. گفتنی است بخش زیادی از این کودکان روزانه در خیابان‌های شهر در چهارراه‌ها از روبه‌روی شما می‌گذرند و یا در کارگاه‌های منطقه زندگی‌شان به کار مشغولند. حال انتظار می‌رود، هزینه‌های اولیه این کودکان که در همین خاک زندگی می‌کنند، توسط خیرین و مردم محترم تامین شود. همچنین لازم به ذکر است، هزینه‌های جمع‌آوری شده جهت تامین هزینه‌های جاری مدرسه و سرویس جهت عبور و مرور صرف می‌شود. این مدرسه در شهر ری، قلعه گبری، قلعه الیمون واقع شده است و از نظر محیطی نیز شرایط مساعدی ندارد.
گفتنی است بنیاد بین‌الملل امداد جهان این پروژه را راه‌اندازی کرده و شمار کارت 6104337914005374 مختص پروژه مدرسه سفیران مهر آسمان 2 راه‌اندازی شده است.
همچنین انتظار می‌رود وزارت آموزش و پرورش نیز با توجه به اظهارات اخیر بطحایی نسبت به این مسئله و سوادآموزی در کشور حساس باشند.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» از رفتارهای انتقاد برانگیز نمایندگان در جلسات علنی بهارستان گزارش می‌دهد جلال‌خو ‌شچهره حاشیه و متن تصویب CFT رفتارهای اعتراضی حامیان جریان منتقد دولت چقدر مردمی است؟ خودجوش‌‌های سازماندهی شده میزان اثر گذاری اخبار محکومیت مفسدان اقتصادی بر مردم چقدر است؟ داروی کم جان تب فساد «ابتکار» از وضعیت تحصیل پاکستانی‌های ساکن شهر ری گزارش می‌دهد مدرسه‌ بدون مرز! «ابتکار» از فراز و نشیب‌های بازگشت 11 هزار لوح به کشور پس از 83 سال دوری گزارش می‌دهد «ابتکار» از فراز و نشیب‌های بازگشت 11 هزار لوح به کشور پس از 83 سال دوری گزارش می‌دهد راه‌اندازی نگارخانه‌ کودک چه تاثیری در آینده هنر خواهد داشت؟ دیواری برای قاب‌های کودکانه نخستین جلسه استماع شکایت ایران از آمریکا برای بلوکه شدن 2 میلیارد دلار از اموال کشورمان برگزار شد نیلوفر تاجیک کارگردان نمایش «مینیمالیست‌هایی برای کودکی» در گفت‌وگو با «ابتکار»: تنها بازمانده ! واعظی در نشست هم‌اندیشی با مدیران و سردبیران ارشد رسانه‌های داخلی: دولت دردهای رسانه‌ها را می‌شناسد مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی: کودکان را در خانه بیشتر آزار می‌دهند