حاشيه جديد جدیدی

بيست و هشتم آذر سال گذشته بود كه انتخابات فدراسيون كشتي برگزار و رسول خادم موفق شد با برتري قاطع 40 بر صفر، عباس جديدي را شكست داده و رياست خود را بر فدراسيون، چهار سال ديگر تمديد كند. هرچند كه او هفت دقيقه از وقت سخنراني خود را نيز در اختيار جديدي قرار داد تا هيچ شائبه‌اي شكل نگيرد اما به نظر مي‌رسد عضو پيشين شوراي شهر تهران، اين بار تصميم گرفته حاشيه جديدي را بسازد و با شكايت به ديوان عدالت اداري به دنبال باطل كردن انتخاباتي باشد كه حدود 10 ماه پيش برگزار شده است.
انتخابات غيرقانوني است؟
روزي كه انتخابات فدراسيون كشتي برگزار شد هيچ‌كس تصورش را نمي‌كرد كه عباس جديدي حتي يك راي نيز نگيرد و در مقابل خادم شكست سنگيني را متحمل شود. اتفاقي كه باعث شد او مجمع فدراسيون را ترك كند. او در همان جلسه جمله‌اي را گفت كه بسياري آن را جدي نگرفتند، عباس جدیدی بعد از پایان صحبت های خود اعلام کرد که مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی را به خاطر دوشغله و بازنشسته بودن برخی از روسای هیات های استانی غیرقانونی می داند. او به همین دلیل مجمع را قبل از رای گیری ترک کرد و سپس در حضور خبرنگاران به صحبت پرداخت. جدیدی در مهم‌ترین بخش صحبت های خود به غیرقانونی بودن انتخابات اشاره کرد و گفت با پیگیری در آینده می تواند انتخابات را باطل کند. حال براساس اخباري كه به «قانون» رسيده او شكايتش را پيگيري كرده و ديوان عدالت اداري به نفع عباس جديدي راي داده و به زودي انتخابات باطل خواهد شد. جديدي در گفت‌وگو با «قانون» اين موضوع را تاييد اما عنوان كرد علاقه‌اي ندارد توضيحات بيشتري بدهد. نكته جالب آنكه شنيده‌ايم جديدي به دوستانش گفته در صورت اجراي قانون، انقلابي در ورزش ايران به وجود خواهد آمد و بسياري از انتخابات باطل خواهد شد. طبق آنچه جديدي به «قانون» گفت 28 عضو از 32 عضو حاضر در مجمع، بازنشسته يا دو شغله/ چند شغله بوده‌اند كه اين موضوع مي‌تواند منجر به باطل شدن انتخابات شود. نكته جالب آن‌كه پيش از انتخابات فدراسيون كشتي نيز بحث‌هايي درباره احتمال تعويق انتخابات به دليل چند شغله بودن برخي از اعضاي مجمع مطرح شده بود كه شروين اسبقيان آن را تكذيب كرد و گفت رياست هيات، شغل محسوب نمي‌شود. او در اين باره گفته بود: «سالیان سال است که انتخابات تمام فدراسیون‌های ورزشی به همین شکل در حال برگزاری است و مشکل خاصی تا به الان ایجاد نشده است. چون روسای هیات‌ها حقوق دریافت نمی‌کنند حضور آن‌ها در راس هیات‌های استانی شغل محسوب نمی‌شود». صحبت‌هايي كه واكنش جديدي را به همراه داشت و او بيان كرد: «روسای هیات‌ها، یا دوشغله و یا بازنشسته هستند. 6هیات استانی هنوز انتخابات خود را برگزار نکرده‌اند، روشن شود که چرا انتخابات آنها برگزار نشده است، آیا اگر مي‌توانستند آدم‌های خود را در راس هیات‌ها بنشانند باز هم این انتخابات برگزار نمی‌شد؟ و این‌ها سوالاتی است که باید به آن‌ها پاسخ داده شود. از سازمان بازرسی کل کشور و مخصوصا قاضی سراج، که انسانی متدین و با دانش است و ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده دارد،‌ خواهش می‌کنم درباره انتخابات فدراسیون کشتی قانونمند رفتار کنند و نماینده بازرسی در مجمع انتخاباتی از حضور افراد بازنشسته و دو شغله که حق رای دارند جلوگيري کنند». محمدرضا داورزني نيز در اين باره گفته بود: «13هزار هیات در کشور داریم که روسای هیچ کدام از آنها کارمند وزارت ورزش یا هیات‌ها نیستند که ردیف شغلی داشته باشند و حقوق دریافت کنند. علاوه بر این، هزار و 400 هیات در مراکز استانی نیز وجود دارد که آن‌ها نیز همین شرایط را دارند. اگر 13هزار هیات ورزشی موجود در سراسر کشور به شغل سازمانی تبدیل شوند، پنج هزار شغل به مجموعه مشاغل افزوده می شود و سبب بار مالی برای دولت خواهد شد که این موضوع امکان پذیر نیست».
سكوت فدراسيون كشتي


براساس آنچه عباس جديدي در گفت‌وگو با «قانون» مطرح كرده ديوان عدالت اداري، شكايت او را وارد دانسته و به آن رسيدگي كرده و حكم به ابطال انتخابات داده است. اتفاقي كه اگر درست باشد، بايد به صحت اظهارات اسبقيان و داورزني شك كرد. به هر ترتيب جديدي مدعي است به زودي اين حكم ابلاغ مي‌شود و رييس فدراسيون بايد جاي خود را به شخص ديگري بدهد.
نكته جالب آن‌كه فدراسيون كشتي، اين روزها درگير مشكلات متعدد ارزي است و حتي در اعزام كشتي‌گيران به خارج از كشور نيز ناتوان است. مشكلاتي كه باعث شده بسياري از اردوهاي جوانان و پايه‌ها لغو شود. هرچند كه فدراسيون كشتي ترجيح داد در اين باره به «قانون» توضيحي ندهد و تا زمان ابلاغ حكم سكوت كند اما به نظر مي‌رسد ايجاد مشكلات جديد در آستانه رقابت‌هاي جهاني مجارستان مي‌تواند روحيه ملي‌پوشان را كاهش دهد. همه آن‌ها كه با رسول خادم در ارتباط هستند مي‌دانند كه او تلاش فراواني براي بهبود اوضاع كشتي كرده و براي كناره‌گيري منتظر يك اتفاق براي جدايي است. شنيده‌هاي «قانون» حاكي از آن است كه او به دليل كاهش بودجه فدراسيون كشتي تحت فشار قرار دارد و علاقه‌اي به ادامه چالش‌ها ندارد. ملي‌پوشان مي‌گويند رسول خادم تمام توان خود را براي همراهي با ملي‌پوشان كرده و مي‌خواهد شرايط مناسبي براي آن‌ها فراهم كند. ابطال انتخابات در شرايط فعلي مي‌تواند دوباره خشم خادم را به همراه داشته باشد، همه ورزشي‌ها مي‌دانند او در حال حاضر بهترين گزينه براي رياست بر فدراسيون كشتي است اما اين‌كه او براساس يك انتخابات قانوني روي كار آمده يا خير، نيازمند بررسي است و بايد مراجع ذي‌صلاح در اين باره تصميم بگيرند.
كليد حاشيه‌ها به دست جديدي
به هر ترتيب ابطال انتخابات فدراسيون كشتي در روزهايي كه ورزش كشور تحت تاثير قانون منع به كارگيري بازنشستگان قرار دارد و ممكن است 13 رييس فدراسيون جابه‌جا شود، اتفاق مهمي است كه مي‌تواند به چالش بعدي وزارت ورزش و جوانان تبديل شود به ويژه آنكه مسعود سلطاني فر نيز تمام توان خود را براي اجراي قانون گذاشته و تمركز كرده تا روساي بازنشسته به سرعت استعفا كنند و كنار بروند. او روز گذشته در اين باره گفته بود: «قانون برای تمام وزارتخانه ها قابل اجراست و انجام خواهد شد».
صحبت‌هايي كه بسياري از هواداران و رسانه‌ها آن را درباره تاج و ضيايي تفسير كردند و گفتند با اين حساب اين دو رييس فدراسيون نيز بايد جدا شوند هرچند كه مدتي بعد روابط عمومي وزارت ورزش اعلام كرد وزير ورزش نامي از افراد نبرده است و فقط گفته قانون براي همه قابل اجرا خواهد بود.
به هرحال ورزش كشور در سطح كلان درگير اتفاقات متعددي شده و به نظر مي‌رسد در روزهاي آينده نيز اين درگيري‌ها ادامه‌دار باشد. درگيري‌هايي كه عباس جديدي نيز فاز جديدي از آن را كليد زده است.