هزار توی اخذ مجوز

در شرایطی که استان با بحران شدید کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کند، حدود 90 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت در استان است که توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از این راهکارهاست. کشت گلخانه‌ای یکی از شیوه‌های مهم و به‌روز دنیا و راهی مطمئن برای مدیریت مصرف و صرفه‌جویی آب و همچنین راهی برای تولید محصولات باکیفیت و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی است  اما بوروکراسی اداری و تداخل‌های موجود در حوزه‌های کاری برخی سازمان‌های دولتی به  اعتقاد تعدادی از سرمایه‌گذاران و کشاورزان استان، مهم‌ترین عامل دلسردی و توسعه نیافتن مطلوب گلخانه‌ها در استان است.
محمدی، کشاورز مشهدی درباره  این مشکلات به خراسان رضوی گفت: متأسفانه بیش از یک سال است که قصد دارم گلخانه‌ای برای تولید  صیفی‌جات در مشهد دایر کنم اما آن‌قدر برای دریافت  مجوز به اداره‌های مختلف مراجعه کردم که تصمیم گرفتم به‌جای کشاورزی به سراغ کار دیگری بروم زیرا جهاد کشاورزی مجوز صادر می‌کند اما اداره دیگری آن را قبول نمی‌کند و مدام بین اداره‌های دولتی پاس‌کاری می‌شوم.
رحیمی کشاورز دیگری است که پروانه تأسیس گلخانه گرفته اما برای احداث دیوار و انبار در داخل زمین گلخانه با مشکلات زیادی درگیر است. این کشاورز به خراسان رضوی گفت: با این که جهاد کشاورزی مشهد پروانه گلخانه برایم صادر کرده است ولی راه و شهرسازی اجازه دیوارکشی و احداث انبار را نمی‌دهد.
این قبیل گلایه‌ها تنها محدود به شهرستان مشهد نیست بلکه در شاندیز، طرقبه و دیگر شهرهای استان هم گلایه‌هایی از این جنس مطرح است.


تنها از محیط‌زیست استعلام می‌گیریم
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در گفت و گو با خراسان رضوی، بابیان این که امروز بوروکراسی‌های اداری برای احداث گلخانه به حداقل رسیده است، افزود: هم اکنون برای احداث گلخانه خارج از محدوده شهری، تنها از محیط‌زیست استعلام می‌گیریم اما اگر متقاضی بخواهد در داخل محدوده شهری گلخانه تأسیس کند، از اداره کل راه و شهرسازی هم استعلام می شود.
دور زدن قانون در قالب مجوز گلخانه!
مجتبی مزروعی افزود: در شهرهای مشهد، طرقبه، شاندیز و چناران به دلیل این که دریافت مجوز گلخانه‌ها راه گریزی برای دور زدن قانون تغییر کاربری است تا بتوانند از این طریق باغ ویلا بسازند و اراضی را قطعه‌قطعه کنند، کسانی که در این سه شهر قصد احداث گلخانه را دارند، اول باید گلخانه خود را احداث کنند و بعد از بهره‌برداری مجوز گلخانه برای آن‌ها صادر می شود.
وی ادامه داد: به همین منظور در شورای برنامه‌ریزی استان مصوب شد پس از احداث گلخانه توسط متقاضی،  مجوز تأسیس ساختمان در داخل گلخانه به وی اعطا و از این طریق، جلوی سوءاستفاده‌ها گرفته شود. در شهر مشهد، طرقبه، شاندیز و چناران  با افرادی مواجه ایم که زمین‌های بزرگی را خریداری کرده اند و با نیت تغییر کاربری و احداث باغ ویلا، دنبال مجوز گلخانه هستند تا بتوانند از این طریق قانون را دور بزنند.
احداث گلخانه، تغییر کاربری نیست
رئیس جهاد کشاورزی استان افزود: درگذشته برای احداث گلخانه باید از راه و شهرسازی مجوز گرفته می‌شد اما با توجه به این که احداث گلخانه جزو فعالیت‌های کشاورزی است و ذیل تبصره 4 قانون کاربری اراضی قرار می‌گیرد، تغییر کاربری محسوب نمی‌شود لذا مجوز تأسیس گلخانه  باید از سوی جهاد کشاورزی صادر شود  که اکنون این رویه در حال انجام است اما  ناچاریم برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، سخت‌گیری‌هایی را اعمال کنیم.
از سوی دیگر، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان در گفت و گو با خراسان رضوی بابیان این که تا پایان سال 96 حدود 350 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت گلخانه‌ای رفته‌اند، افزود: از ابتدای امسال تاکنون مجوز احداث حدود 60 هکتار گلخانه‌ در استان صادر شده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به 140 هکتار برسد و مجموع  اراضی زیر کشت گلخانه‌های استان به 490 هکتار افزایش یابد.
اختلاف‌نظر در تفسیر ماده 4 کاربری اراضی
هاشم نقیبی حسینی درباره  گلایه‌های متقاضیان و سرمایه‌گذاران  احداث گلخانه در استان از وجود بوروکراسی‌های اداری دلسردکننده گفت: این فرایندها متأسفانه در قوانین بالادستی وجود دارد و حدود 17 مورد استعلام  از دستگاه‌های مربوط برای احداث گلخانه تعیین ‌شده است. با پیگیری‌های انجام شده این رقم به 4 تا 5 مورد رسیده است.
وی افزود: پیشنهاد داده ایم همه دستگاه‌های مربوط، ضوابط مدنظر خود درباره احداث گلخانه  را در  قالب یک کارگروه تعریف و آن را به‌نظام مهندسی کشاورزی تفویض اختیار کنند تا مراحل صدور پروانه احداث گلخانه سریع‌تر طی شود.
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی، استعلام از محیط‌زیست، اداره‌های آب، برق و گاز را عمده‌ترین استعلام‌های مدنظر برای دریافت پروانه احداث گلخانه دانست و درباره  اختلاف‌نظر بین جهاد کشاورزی و اداره کل راه و شهرسازی درخصوص تفاسیر مربوط به تبصره 4 قانون کاربری اراضی گفت: اگرچه در جلسات متعدد سعی کردیم این اختلاف‌نظرها را برطرف کنیم اما هنوز در برخی موارد اختلافاتی وجود دارد.
نمی‌توان به بهانه امکان تخلف، جلوی صدور پروانه گلخانه را گرفت
وی درباره امکان سوءاستفاده از پروانه‌های گلخانه‌ برای تغییر کاربری و احداث ویلا و تقطیع اراضی گفت: نمی‌توان به بهانه این که ممکن است کسی تخلفی انجام دهد جلوی صدور پروانه گلخانه‌ای را گرفت. از سویی اگر  تخلفاتی هم انجام شده باشد بسیار ناچیز است. درواقع در همه این پنج سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم ، برای احداث 400 هکتار گلخانه در استان مجوز صادرشده و از این تعداد بیش از 350 هکتار به بهره‌برداری رسیده و تنها 50 هکتار هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌است.
نقیبی توضیح داد: درواقع متقاضی دریافت پروانه تأسیس گلخانه، استعلام‌هایی مانند مالکیت زمین، امتیاز آب، برق و گاز و استعلام از محیط‌زیست را ارائه می کند. در مرحله بعد برای دریافت پروانه ساخت، باید به دفتر فنی استانداری و نیز راه و شهرسازی  مراجعه کند که از حوزه کاری جهاد کشاورزی خارج است و متقاضی معمولاً در مرحله دوم با سختی‌هایی روبه رو می‌شود.
پرونده‌های سنگین تغییر کاربری با مجوز گلخانه
مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی،حمل‌ونقل و ترافیک استانداری نیز با تایید اظهارات مزروعی درباره استفاده از مجوزهای گلخانه برای تغییر کاربری‌ها به خراسان رضوی گفت:  اگرچه این موضوع  فراگیر نبوده است اما مواردی وجود داشته و پرونده‌هایی نیز در این زمینه تشکیل‌شده است که متقاضی بعد از دریافت مجوزهای لازم برای احداث گلخانه، تغییر کاربری‌ داده و  این  موضوع در کارگروه امور زیربنایی استان نیز  مطرح‌شده است.
مهدی سالیانی با تایید وجود اختلاف‌نظرهایی در زمینه صدور مجوزهای کشت گلخانه‌ای در استان افزود: این اختلاف باید در کارگروه امور زیربنایی بررسی شود. درواقع کشت گلخانه تغییر کاربری نیست و احداث ساختمان در حد اتاق نگهبانی و این موضوعات هم قابل‌قبول است اما پرونده‌های سنگینی موجود است که مجوزهای گلخانه به تغییر کاربری‌های سنگین و ساخت ویلا منتهی شده است.
وی ادامه داد: برخی اختلافات در واقع ناشی از قوانین بالادستی است؛ به‌طور مثال در خود بدنه جهاد کشاورزی ممکن است بخش متولی توسعه کشت، موافق این موضوع ولی امور اراضی مخالف آن باشد، به همین دلیل موضوع باید در کارگروه امور زیربنایی استان  بررسی و چارچوبی برای آن مشخص شود.
هیچ پرونده‌ای در امور اراضی تشکیل نشده است
مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان نیز درباره تخلفات و سوءاستفاده‌هایی که از پروانه‌های گلخانه انجام‌شده است، گفت: تاکنون هیچ پرونده‌ای در این باره تشکیل نشده است که متقاضی، مجوز تأسیس گلخانه گرفته ولی برای کاربری دیگری استفاده کرده باشد.
حمید قزاقی درباره اختلاف 50 هکتاری بین مجوزهای صادرشده با گلخانه‌های تأسیس‌شده در استان گفت: بدون شک این 50 هکتار متعلق به کسانی بوده که بنا به هر دلیلی مانند تأمین اعتبار موردنیاز  موفق به احداث گلخانه نشده‌اند.