منتقد عربستانی: ترامپ سعودی‌ها را زیر پا خرد می‌کند

استاد دانشگاه انگلیس و از منتقدان برجسته دولت سعودی در مطلبی نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با بی‌سابقه‌ترین اصول سیاسی و دیپلماتیک با آگاهی نسبت به ضعف سعودی‌ها به آنان توهین کرده و آنها را زیر پا خرد و خوار می‌کند.
به نوشته پایگاه خبری الخلیج الجدید، «مضاوی الرشید» افزود: آل‌سعود هزینه اعتماد کامل خود به آمریکا را به بهانه تامین امنیت آنها ازسوی این کشور خواهند داد همانطور که اظهارات ترامپ بارها به رهبران سعودی ناتوانی آنها در حمایت از خودشان را نشان داده است.
وی اضافه کرد: رژیم سعودی تا چه زمانی در برابر اهانت‌های مکرر ترامپ سکوت خواهد کرد درحالی که وی از هر فرصتی برای یادآوری اینکه سعودی‌ها بدون آمریکا دوام نمی‌آورند، استفاده می‌کند؟
الرشید گفت:اهانت اخیر رئیس‌جمهور آمریکا که در یک کشور پیشرفته با دیپلماسی متمدن آموزش دیده درباره مخاطبش در منطقه که اتفاقا متحد این کشور نیز است، عملی نادر و باطل است اما ترامپ می‌داند که می‌تواند بدون هیچ سرزنش و عواقبی بدترین توهین‌ها را به سعودی‌ها حواله کند.


این منتقد سعودی ادامه داد که روابط عربستان و آمریکا در زمان ترامپ رابطه‌ای عریان و خالی از هرگونه ادبیات مودبانه و عاری از اصول دیپلماتیک و شراکت و ائتلاف بوده و صرفا رابطه‌ای است که یک قدرت قوی به یک طرف ضعیف اموری را دیکته می‌کند و او را زیر پاهایش له می‌کند.
وی افزود: ترامپ به خوبی به ضعف رژیم سعودی آگاه است و مدام این ضعف را به آنها گوشزد می‌کند و دایما آنان را نسبت به این ناتوانی خود برحذر و بیمناک نگاه داشته تا نسبت به قانع ساختن دولت آمریکا و کسب حمایت‌های آن بکوشند.
وی خاطر نشان کرد که در مقابل دولت سعودی در برابر انتقادهایی غربی که به سرکوب مخالفان و فعالان حقوق بشری و منتقدان آل‌سعود می‌شود و یا انتقادها نسبت به جنگ یمن، مشت آهنین نشان می‌دهد. زمانی که کانادا، آلمان و اسپانیا و نروژ به سرکوب صداهای منتقد در داخل عربستان انتقاد کردند، واکنش دولت عربستان بسیار صریح و قاطع بود.
این استاد دانشگاه افزود: اما نسبت به اوامر آمریکا چهره سعودی‌ها متفاوت است، آنها اهانت‌ها را نادیده می‌گیرند و فورا از آنها اطاعت کرده و ارادت تام خود را اعلام می‌کنند و رسانه‌های داخلی از هرگونه اظهار نظر درباره توهین‌های ترامپ منع می‌شوند.
الرشید در ادامه افزود: این یک واقعیت غیرقابل انکار است که عربستان بدون آمریکا یک کشور بسیار ضعیف است ولی سخنان تحقیرآمیز ترامپ خطاب به مقامات عربستانی که با تشویق و سوت و کف هوادارن وی همراه بود، حامل یک پیام مهم بود که آنها فراموش کرده‌اند ایالات متحده آمریکا هرگز نمی‌تواند از طریق دشمنی با همپیمانان خود و تحقیر و اهانت به آنان همچنان یک کشور قدرتمند باقی بماند.
وی اضافه کرد: اصول سیاسی در آمریکا به شکل بی‌سابقه‌ای سقوط کرده و دیگر پیام آور افکار مترقی و مروج همزیستی مسالمت آمیز و رعایت احترام متبادل نیست، آمریکا حتی وجهه بین‌المللی خود در رهبری جهان را هم از دست داده و روزی نیست که برنامه‌های تلویزیونی و اخبار به جزئیات فساد جنسی مقامات آمریکایی‌ها نپردازند.
فساد جنسی، دامنه گسترده‌ای از مقامات آمریکایی را فراگرفته از شخص ترامپ تا قاضی جدید دیوان عالی ایالات متحده آمریکا. کشور قدرتمندی که از انتخاب یک قاضی محترم برای مهم‌ترین نهاد قضایی خود عاجز است دیگر یک قدرت بین‌المللی نیست.
الرشید ادامه داد: نقطه امیدوارکننده که همچنان در آمریکا باقی مانده "رسانه‌های آزاد" و "حاکمیت قانون" در این کشوراست که البته در دوران ترامپ به شکل فزاینده‌ای در معرض آسیب قرار گرفته‌اند. ولی کماکان انسان‌های شریفی در آمریکا هستند که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از انتصاب یک قاضی فاسد در منصب ریاست دیوان عالی این کشور به کار بسته‌اند.
این امکان برای مردمان آمریکا وجود دارد که در انتخابات آتی فرد دیگری را به عنوان رئیس‌جمهور خود انتخاب کنند.هنوز این امکان را دارند تا آبروی از دست خود را بازگردانند و یک خانه تکانی اساسی انجام دهند اما بدبختانه مردم عربستان در هیچ انتخاباتی این حق این را ندارند تا از شر حاکمان خود رها شوند؟ این امکان وجود ندارد تا مقامات فاسد در رژیم آل‌سعود به خاطر جرم هایشان به دادگاه معرفی شوند و این همان نقطه‌ای است که به ترامپ فرصت سواستفاده از شرایط عربستان را می‌دهد.
این استاد دانشگاه در پایان افزود: ترامپ هم برای راضی نگه داشتن اردوگاه تبلیغاتی خود باید دامنه اهانت و تحقیر عربستان را افزایش دهد و این بدان معناست که سعودی‌ها همواره باید نگران عدم حمایت آمریکا از خود باشند.
سایر اخبار این روزنامه
معاون اول رئیس جمهور: دارو‌های مورد نیاز در هر شرایطی تامین می‌شود استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم منبع پیامک‌های ارسالی FATF به نمایندگان مجلس مشخص شد وزیر ارتباطات در آیین روز پست: خودی‌ها از سلاح ناامید کردن مردم استفاده می‌کنند شورای نگهبان کار را تمام کند در دیدار با رئیس دومای دولتی روسیه؛ لاریجانی خواستار همکاری کشورها در برابر رفتار تند آمریکا شد رئیس کل بانک مرکزی: تعادل را به بازار ارز بر می گردانیم زنگنه در پاسخ به ولیعهد عربستان: هیچ تولیدکننده‌ای حتی سعودی توان جایگزینی نفت ایران را ندارد سخنگوی وزارت کشور: 14 استاندار بازنشسته تغییر می‌کنند رویترز: 2 شرکت نفتی هند، آبان ماه از ایران نفت می‌خرند گفتگوی تلفنی ظریف و لاوروف وزیران پیشنهادی امروز به مجلس معرفی می‌شوند در جلسه هیات دولت به ریاست رئیس جمهور؛ آیین نامه اجرایی مربوط به نحوه انتقال تخفیفاتِ نداشتن حوادث منجر به خسارت وسایل نقلیه تصویب شد سخنگوی وزارت کشور: 14 استاندار بازنشسته تغییر می‌کنند «کیهان» و «وطن امروز» تذکر گرفتند با قتل «قاشقچی» در سفارت عربستان در اسلامبول منتقد عربستانی: ترامپ سعودی‌ها را زیر پا خرد می‌کند درخواست سازمان ملل و عفو بین‌الملل برای تحقیقات مستقل درباره ترور قاشقچی استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم استقبال کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی از تصویب الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم