دانشجویان بر حسب ردیف ذخیره پذیرفته می‌شوند

فرهیختگان: برخی داوطلبان علوم‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی این روزها در پذیرش خود در این دانشگاه دچار مشکلاتی شده‌اند. مشکلاتی که به گفته مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قابل حل بوده و در روزهای آینده برطرف خواهد شد. ماجرا از این قرار است که برخی از این دانشجویان اعلام کرده‌اند چند روز پیش از سوی دانشگاه آزاد اسلامی با آنها تماسی برقرار شده و به آنها اعلام شده است که جزء قبول‌شدگان ذخیره این دانشگاه هستند و باید برای ثبت‌نام به واحد علوم‌پزشکی مراجعه کنند. ادعای این دانشجویان درحالی است که مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی از همان ابتدای امر اعلام کرده بودند براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش، امسال تکمیل‌ظرفیت نخواهند داشت. اما برخی داوطلبان علوم‌پزشکی با تصور اینکه جزء قبول‌شدگان قطعی هستند، وقتی برای انتخاب‌واحد به دانشکده علوم‌پزشکی مراجعه کردند متوجه شدند ثبت‌نام آنان منتفی است. یکی از دانشجویان با گلایه از این موضوع ادعا کرده بود: «200 نفر جزء ظرفیت‌هایی بودند که پذیرفته شده و ثبت‌نام کردند ولی درنهایت تمام این دانشجویان رد شدند و به آنها اعلام شد ثبت‌نام آنها منتفی است و می‌توانند شهریه خود را پس بگیرند.» این دانشجو با بیان اینکه برخی دانشجویان به دلایل مشکلاتی از قبیل شهرستانی بودن و راه دور، از دانشگاه‌های دولتی انصراف داده‌اند، گفت: «این داوطلبان با امید در دانشگاه آزاد اسلامی ثبت‌نام کردند اما بعد از مدتی به آنها اعلام شد ثبت‌نام‌شان منتفی است.» یک دانشجوی دیگر می‌گوید بعد از اعتراض به او اعلام کردند باید یک‌بار دیگر رتبه‌بندی انجام شود.

طهرانچی: نمی‌توانیم با پرداخت شهریه برای کسی حق تقدم قائل شویم سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح این مشکل بخش خبری 20:30 می‌گوید: «از ابتدا هم ذخیره به معنی اعلام قطعی قبولی نبوده است اما مشکلات این دانشجویان را پیگیری می‌کنیم.» محمدمهدی طهرانچی می‌گوید: «ذخیره به معنی اعلام قطعی قبولی نبوده است و دانشجویان برحسب ردیف ذخیره پذیرفته می‌شوند و هرکدام از دانشجویان که ثبت‌نام کنند اگر در ردیف ذخیره، بالاتر از دیگران باشند حق آنها نگه داشته می‌شود. برخی  دانشجویان بعد از آنکه در لیست ذخیره قرار گرفتند متاسفانه این را نتیجه قطعی دانستند، درحالی که نتیجه قطعی نبوده و وجهی که پرداخت کرده‌اند، در اسرع وقت قابل برگشت است.» طهرانچی تاکید کرد: «ما برای اینکه رتبه دانشجو را حفظ کنیم به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم با پرداخت شهریه برای کسی حق تقدم قائل شویم.»



شاهانی: بر مبنای عدالت، مشکل را حل می‌کنیم البته رئیس مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه هم درباره حل مشکلات داوطلبان پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی توضیحاتی را ارائه داد. امیررضا شاهانی به داوطلبان اطمینان داد که مسئولان دانشگاه تلاش خواهند کرد برمبنای عدالت مشکل را حل کنند. امیررضا شاهانی، رئیس مرکز سنجش و پذیرش درخصوص مشکل ایجاد شده برای برخی داوطلبان که اسامی آنها در روز‌های گذشته به‌عنوان پذیرفته‌شده در این دانشگاه اعلام شد، اما هنگام مراجعه به واحد‌های محل قبولی از آنها نام‌نویسی به عمل نیامد، این‌گونه توضیح داد: «براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش، امسال تکمیل‌ ظرفیت نخواهیم داشت و با توجه به این موضوع ما ضریب افت را بزرگ‌تر از سال‌های گذشته انتخاب کردیم، برای اینکه بتوانیم ظرفیت‌ها را تکمیل کنیم.» به گفته او ضریب افت بر این اساس است که داوطلبانی در این دانشگاه انتخاب رشته می‌کنند، اما به علت قبولی در دانشگاه‌های دولتی در این دانشگاه‌ها ثبت‌نام می‌کنند و بخشی از ظرفیت ما خالی می‌ماند.  او گفته است: «در سال‌های گذشته به علت آنکه تکمیل‌‌ظرفیت داشتیم، پس از اعلام نتایج، داوطلبان مجددا انتخاب رشته می‌کردند و ما نتایج را پردازش و اعلام می‌کردیم و پس از دو یا سه مرحله ظرفیت رشته‌های گروه پزشکی نیز تکمیل می‌شد. امسال به علت آنکه تکمیل‌ظرفیت را نمی‌توانستیم داشته باشیم، ضریب افت را بزرگ‌تر گرفتیم، اما بعد از ثبت‌نام داوطلبان، بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌ها خالی ماند.» دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به این موضوع با رئیس سازمان سنجش هماهنگی کرده و فهرستی از افرادی را که در دانشگاه‌های دولتی قبول شدند دریافت کرد و برمبنای آن چهارشنبه ۱۱ مهرماه فهرست افراد ذخیره دانشگاه آزاد اسلامی را منحصرا​ در زیر گروه پزشکی و دامپزشکی روی وب‌سایت اعلام کرد. شاهانی توضیح می‌دهد: «روی سامانه احراز هویت سند پذیرش هم در همین تاریخ قرار گرفت که پس از آن واحد‌ها می‌توانستند نسبت به تحویل فرم شماره 15 به داوطلبان جهت اعلام آمادگی ثبت‌نام اقدام کنند. پس از آن، جهت اعلام نتیجه واحدهای علوم‌پزشکی آمار را استخراج کرده و برمبنای آمار و ظرفیتی که دارند، تعداد پذیرفته‌شده‌ها را در سایت واحد طبق دستورالعملی که به واحدها ابلاغ شد قراردهند. مطابق این دستورالعمل واحدها باید برمبنای ردیف ذخیره و ظرفیت باقی‌مانده از داوطلبان نام‌نویسی و اعلام کنند.» شاهانی گفته است: «بر این اساس در مصاحبه بنده و همچنین اطلاعیه‌های دانشگاه اعلام شد این فهرست ذخیره است و هیچ حقی برای افراد ایجاد نمی‌کند و تا آنجا که ظرفیت باقی‌مانده اجازه دهد، ثبت‌نام می‌کنیم. علت آنکه حداکثر تا سه ذخیره اعلام کردیم می‌خواستیم شانس بیشتری برای قبولی داوطلب فراهم شود و همچنین ظرفیت‌ها نیز تکمیل شود.»

درحال رایزنی برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی هستیم آن‌طور که رئیس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داده است یک تلقی نادرستی در برخی واحد‌های دانشگاه اتفاق افتاد که می‌توانند ثبت‌نام کنند و بر این اساس برای تعداد محدودی از داوطلبان مشکل ایجاد شد.  شاهانی می‌گوید: «برای اینکه مشکل این افراد حل شود تلاش داریم آمار را از واحد‌های مختلف جمع‌آوری و بررسی کنیم که چگونه می‌توان مشکل این افراد را براساس رعایت عدالت حل کرد؛ به این‌گونه که افرادی که نمره بالاتری دارند پذیرفته شوند. از طرف دیگر درحال رایزنی برای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی هستیم و این اقدام تا آماده شدن آمار و جمع‌آوری آنها ممکن است زمان‌بر باشد.» او در پاسخ به آن دسته از دانشجویانی که برای نام‌نویسی در دانشگاه آزاد اسلامی از محل تحصیل خود انصراف داده‌اند، گفت: «برای این افراد اگر بخواهند می‌توانیم آنها را به محل تحصیل‌شان بازگردانیم یا دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی شوند و در اسرع وقت برای حل مشکل این داوطلبان تلاش خواهیم کرد.»