جاخالی سلبریتی‌ها!

گروه اجتماعی: معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه هنوز اطلاعی از پول‌های جمع‌آوری شده از سوی سلبریتی‌ها برای زلزله‌زدگان کرمانشاه نداریم، گفت: برخی از این افراد مقدار مبالغی را که جمع‌آوری کردند، حتی اعلام هم نکردند و گفته می‌شود برخی از آنها بدهکار بانکی بودند و بانک این مبالغ را برداشت کرده است.
 اسماعیل نجار درباره احضار برخی سلبریتی‌ها به آگاهی ناجا برای پاسخگویی در زمینه کمک‌های جمع‌آوری شده برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه به ایلنا گفت: از طریق رسانه‌ها مطلع شدم برخی از این افراد سلبریتی برای ارائه یکسری اطلاعات به آگاهی ناجا احضار شده‌اند و از جزئیات این احضارها اطلاعی ندارم. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه مانند دیگر نقاط دنیا برای بازسازی مناطق زلزله‌زده‌ دستورالعمل‌هایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: براساس دستورالعمل‌هایی که تعیین شده دستگاه‌ها نیز وظیفه خود را انجام می‌دهند، از همین‌رو به همه افرادی که مبالغی درباره کمک به مناطق زلزله‌زده از طریق مردم جمع‌آوری کرده‌اند، اعلام کردیم این مبالغ را در صورتی که در رابطه با امدادرسانی به مردم زلزله‌زده است، در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دهند و اگر درباره بازسازی این مناطق است، مبالغ را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تحویل دهند، چرا که این بنیاد وظیفه بازسازی در این مناطق را برعهده دارد.
جاخالی سلبریتی‌ها در بازسازی
نجار با بیان اینکه بازسازی در کرمانشاه توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رو به اتمام است، تصریح کرد: برای اینکه نظارتی بر کمک‌های جمع‌آوری شده باشد، به افرادی که پول‌هایی را برای بازسازی جمع‌آوری‌ کرده‌اند، تاکید کردیم این کمک‌ها را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهند و این بنیاد براساس ماموریتی که دارد کار را دنبال می‌کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است. وی تصریح کرد: اطلاع دقیقی از تعداد افرادی که برای کمک به مردم زلزله‌زده پول جمع‌آوری کرده‌اند، نداریم. تاکنون نیز گزارشی از این افراد به ما ارائه نشده است، البته عده‌ای در همان زمان کمک‌هایی را جمع‌آوری کرده بودند که این افراد چهره شاخص‌تری دارند اما برخی‌ها ممکن است در محدوده جغرافیایی محدودتری باشند و شناسایی این افراد سخت است. هر چقدر ابعاد این کمک‌ها روشن‌تر شود، بهتر خواهد بود.


تنها یک سلبریتی کمک کرد
نجار تصریح کرد: یکی از افرادی که اقدام به جمع‌آوری کمک‌ برای مناطق زلزله‌زده کرده بود به آنجا رفته و کلنگی را هم برای شروع اقدامات به طور نمادین بر زمین زده اما هیچ اقدام دیگری انجام نداده است. به گفته وی، تنها یک خانم در منطقه زلزله‌زده اقداماتی را انجام داده است و دیگر افرادی که برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده مبالغی را جمع‌آوری کرده بودند، اقدام خاصی انجام نداده‌اند و با دستگاه‌های مربوط هماهنگ نشدند.
رفتن کمک‌های مردمی به جیب بانک‌ها
وی با اشاره به اینکه برخی از این افراد مقدار مبالغی را که جمع‌آوری کرده بودند، حتی اعلام نکردند، گفت: گفته می‌شد برخی از این افراد بدهکار بانکی بودند و بانک این مبالغ را برداشت کرده‌اند و به هر جهت اقدام خوبی انجام نشده است. پیگیری‌هایی انجام ‌شده و از بانک‌ها نیز خواستیم اسامی این افراد را در اختیار ما قرار دهند. بانک‌ها نیز اطلاعات افرادی را که مبالغی را جمع‌آوری کرده بودند، در اختیار ما قرار داده‌اند و از استانداری نیز درخواست کردیم چنانچه این افراد اقدامات خاصی را در کرمانشاه انجام داده‌اند به ما اعلام کنند. همچنین از دستگاه قضایی نیز خواستیم در این زمینه ورود کند تا چنانچه این احتمال وجود داشته باشد که این افراد از اعتماد مردم سوء‌استفاده کرده‌ باشند، با پیگیری دستگاه قهریه بتوانیم جلوی این سوءاستفاده‌ها را بگیریم. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: به این افراد تاکید می‌کنم از آنجایی که یک اقدام زیبا درباره کمک به زلزله‌زدگان از سوی مردم نوع‌دوست کشورمان انجام شده است، اجازه بدهیم این زیبایی کار در تاریخ فرهیختگان، ورزشکاران و افرادی که به نوعی در میان مردم جایگاه ویژه‌ای دارند به یادگار باقی بماند و همراهی و هماهنگی لازم را با دستگاه‌های مربوط برای انجام اقدامات لازم در این مناطق داشته باشند.
تأکید بر یکسان‌سازی
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه نزدیک به ۳۵ هزار واحد مسکونی در شهر‌ها و روستاها تخریب شده و باید نوسازی شود، گفت: حال اگر برخی افراد در برخی مناطق منازل را به صورت ویژه بسازند، طبیعی است که اگر برای چند نفر منازل به صورت ویژه ساخته شود، دیگران نیز همانند آن می‌خواهند. حرف ما این است که باید یکسان‌سازی شود، مگر اینکه خود شخص بخواهد درباره ساخت منزلش سرمایه‌گذاری کند، اگر این یکسان‌سازی صورت نگیرد، اقداماتی که انجام می‌شود، ایجاد توقع و نارضایتی را به همراه دارد.
 نجار خاطرنشان کرد: تنها چاره کار برای این مردم بازسازی و نوسازی است و اگر افرادی که پول‌هایی را از طریق کمک‌های مردمی برای بازسازی و نوسازی جمع‌آوری کرده‌اند، بیاورند کار سرعت بیشتری خواهد گرفت. هر کسی هم که پیشنهادی دارد می‌تواند ارائه دهد و از آن استقبال هم خواهد شد.