کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان خرج بدهی بانکی برخی سلبریتی‌ها شد!

در پی حرف و حدیث‌ها پیرامون کمک‌های برخی سلبریتی‌ها به زلزله‌زدگان کرمانشاه که در همان زمان نیز حاشیه‌هایی به همراه داشت اما طی دو روز اخیر از احضار دو نفر در خبرها منتشر شد که هر چند بعدا گفته شد احضاری در کار نبوده و جهت اطلاع این دو نفر به ناجا فراخوانده شده‌اند، اما روز گذشته معاون وزیر کشور و رئیس ‌سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه هنوز اطلاعی از پول‌های جمع‌آوری شده از سوی سلبریتی‌ها برای زلزله‌زدگان کرمانشاه نداریم، گفت: در بین چهره‌های شاخص جز یک نفر، کسی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه کاری نکرده است.
 اسماعیل نجار در گفت‌وگو با ایلنا درباره احضار برخی سلبریتی‌ها به آگاهی ناجا برای پاسخگویی در زمینه کمک‌های جمع‌آوری شده برای مردم زلزله‌زده کرمانشاه گفت: از طریق رسانه‌ها مطلع شدم، برخی از این افراد سلبریتی برای ارائه یک سری اطلاعات به آگاهی ناجا احضار شده‌اند و از جزئیات این احضارها اطلاعی ندارم.
وی تصریح کرد: برای اینکه نظارتی بر کمک‌های جمع‌آوری شده باشد، به افرادی که پول‌هایی را برای بازسازی جمع‌آوری‌ کرده‌اند، تاکید کردیم این کمک‌ها را در اختیار بنیاد مسکن قرار دهند و این بنیاد براساس ماموریتی که دارد کار را دنبال می‌کند که متاسفانه این اتفاق نیفتاده است.
نجار تصریح کرد: یکی از افرادی که اقدام به جمع‌آوری کمک‌ برای مناطق زلزله‌زده کرده بود به آنجا رفته و کلنگی را هم برای شروع اقدامات به طور نمادین بر زمین زده، اما هیچ اقدام دیگری انجام نداده است. به گفته وی تنها یک خانم در منطقه زلزله‌زده اقداماتی را انجام داده است و دیگر افرادی که برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده مبالغی را جمع‌آوری کرده بودند، اقدام خاصی انجام نداده‌اند و با دستگاه‌های مربوطه هماهنگ نشدند.


او با اشاره به اینکه برخی از این افراد مقدار مبالغی را که جمع‌آوری کرده بودند، حتی اعلام نکردند، گفت: گفته می‌شد؛ برخی از این افراد بدهکار بانکی بودند و بانک این مبالغ را برداشت کرده و به هر جهت اقدام خوبی صورت نگرفته است. پیگیری‌هایی صورت گرفت و از بانک‌ها نیز خواستیم اسامی این افراد را در اختیار ما قرار دهند. بانک‌ها نیز اطلاعات افرادی که مبالغی را جمع‌آوری کرده بودند، در اختیار ما قرار داده و از استانداری نیز درخواست کردیم، چنانچه این افراد اقدامات خاصی را در کرمانشاه انجام داده‌اند به ما اعلام کنند. همچنین از دستگاه قضایی نیز خواستیم در این زمینه ورود کند تا چنانچه این احتمال وجود داشته باشد که این افراد از اعتماد مردم سوء‌استفاده کرده‌ باشند، با پیگیری دستگاه قهریه بتوانیم، جلوی این سوءاستفاده‌ها را بگیریم.
حساب میلیاردی سلبریتی‌ها
و مردمی که همچنان می‌لرزند
پس از زلزله کرمانشاه برخی از سلبریتی‌ها بخصوص هنرمندان، ورزشکاران و فعالان اجتماعی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی شماره حساب‌هایی دادند و مردم هم به‌خاطر اسم و شهرت اجتماعی‌شان کمک‌های نقدی و غیرنقدی خود را به حسابی که اعلام کرده بودند واریز کردند. این ‌اشخاص افرادی همچون علی دایی فوتبالیست سرشناس کشور، صادق زیباکلام استاد تمام دانشگاه تهران و نیکی کریمی بازیگر سینما و نرگس کلباسی فعال اجتماعی بودند. در آن زمان این افراد توانستند مبالغ قابل توجه و هنگفتی را جمع کنند تا جایی که صادق زیباکلام اعلام کرد با پول‌های جمع‌آوری شده می‌خواهد «دهکده امید» را در کرمانشاه بسازد، اما بنا به گفته نجار هنوز اتفاق خاصی صورت نگرفته.
زلزله کرمانشاه در آستانه‌ سالگرد است و هنوز تکلیف بخشی از میلیاردها پولی که به حساب سلبریتی‌ها واریز شده مشخص نیست، ولی گویا برخی نهادها به دنبال پیگیری این موضوع هستند و نام‌هایی هم در این باره مطرح شد.
احضاری که به نظر می‌رسد نسبت به همه کسانی که برای بازسازی کرمانشاه پول‌های مردمی را جمع کرده بودند صورت گرفته اما باز هم با برخی جوسازی‌های رسانه‌ای برخی کسب اطلاع را در جای بازجویی جا زدند و نگذاشتند روند بررسی و جمع‌بندی خدمات به مردم به درستی مسیر خود را طی کنند.
چندی پیش هم فرهاد تجری نماینده مردم سرپل ذهاب با انتقاد از مقاومت سلبریتی‌ها برای بازگرداندن چندین میلیارد تومان از کمک‌های مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه گفته بود: برخی از این افراد حدود ۳۰ میلیارد تومان از پول‌های مردم را در زلزله کرمانشاه جمع‌آوری کردند ولی تمایلی برای خرج کردن آن ندارند و برای بازگرداندن چندین میلیارد تومان مقاومت می‌کنند. تجری با بیان اینکه کسانی که برای کمک به مردم اعلام حساب شخصی کردند باید پاسخگوی موجودی حساب‌هایشان باشند، بیان داشت: این افراد باید پاسخگو باشند که به چه شکل کمک‌های مردمی را هزینه کردند.