FATF شروط ما را نمي‌پذيرفت به عضويت آن درنمي‌آمديم

CFT بالاخره تصويب شد؛ تجربه‌اي كه به نظر مي‌رسد مشابه برجام بود. بعد از اينكه بالاخره برجام در مجلس تصويب شد اما فضاسازي‌هايي كه بعد از تصويب آن اتفاق افتاد، ‌باعث شد كه بخشي از دستاورد اين توافق بين‌المللي محقق نشود. اين موضوع بهانه گفت‌وگو با مصطفي كواكبيان است كه مشروح آن را در زير مي‌خوانيد:
 
با توجه به فضاسازي‌‌اي كه عليه CFT شكل گرفته ‌آيا برنامه‌اي براي مديريت اين فضاسازي وجود دارد؟
به نظر من ايراد جدي وارد نيست كه شوراي نگهبان بخواهد اين مصوبه را رد كند. اگر هم شوراي نگهبان cft را رد كرد مصوبه مجلس به مجمع تشخيص مصلحت نظام مي‌رود و مثل سه لايحه ديگر از لوايح چهارگانه، اين هم تصويب خواهد شد. من در برنامه تلويزيوني توضيح دادم و در جلسه غيرعلني پيش از بررسي cft هم مفصل در اين مورد صحبت كردم. اصلا بحث اين نيست كه بخواهيم تحريم‌ها را از بين ببريم، برجام را حل كنيم يا موضوع امريكا را حل كنيم. ما مي‌خواهيم بهانه‌ها را از ميان‌ برداريم تا ديگر روسيه نگويد، نمي‌توانيم با شما كار كنيم، چين و عراق و... نگويند كه چون به اين كنوانسيون‌هاي بين‌المللي نپيوستيد، ‌نمي‌توانيم با شما كار كنيم. ضمن اينكه 8 شرط گذاشتيم و هر لحظه به اين شروط عمل نشود، ما هم جور ديگري عمل مي‌كنيم. به همين دليل فكر مي‌كنم از الان به بعد مسوولان وزارت اقتصاد و سيستم بانكي و به صورت كلي دولت بايد به دنبال اين باشند كه ديگر كسي نتواند با بهانه‌هايي‌ سيستم بانكي ما را در تعليق قرار دهد يا در بلك‌ليست بگذارد. بايد وضعيت سفيدي پيدا كنيم و با همه دنيا ارتباط بانكي داشته باشيم.


شما به شروط ايران اشاره كرديد اما فضاسازي‌ها همچنان ادامه دارد، براي نمونه خبرنگار صداوسيما همچنان تاكيد دارد كه اين شروط لازم‌الاجرا نيست. بنابراين اين فضاي تبليغاتي عليه CFT يا لوايح ديگر همچنان وجود دارد و ادامه خواهد داشت. آيا اين ادعا درست است كه شروط ايران لازم‌الاجرا نيست؟
كل گروه ويژه اقدام مالي يعني FATF شروط ما را نمي‌پذيرفت كه اساسا ما به عضويت آن درنمي‌آمديم.
اين اتفاق تاكنون براي كشوري رخ داده است؟
خير. براي هيچ كشوري تاكنون اين اتفاق رخ نداده است. درواقع شروط ما پذيرفته شده است و تنها ممكن است برخي اعضا مطرح كنند كه شروط ايران را نمي‌پذيرند.
در اين صورت چه اتفاقي رخ مي‌دهد؟ آيا در ارتباط دو‌جانبه ايران با كشوري كه شرايط ما را نمي‌پذيرد به صورت تغيير ايجاد مي‌شود يا كل عضويت ما در اين گروه ويژه اقدام مالي را تحت تاثير قرار مي‌دهد؟
اگر چنين اتفاقي رخ دهد تنها در روابط دوجانبه ايران با كشوري كه شروط ايران را نپذيرفته تاثيرگذار خواهد بود. در اين شرايط هم ما اقدام متقابل انجام مي‌دهيم.
برجام به عنوان دستاوردي اقتصادي، ‌سياسي و امنيتي شناخته مي‌شود با اين حال بسيار تحت تاثير تبليغات منفي قرار گرفت. پيوستن به گروه اقدام ويژه مالي اما بيشتر دستاوردي اقتصادي محسوب مي‌شود و احتمالا بيشتر تحت تاثير جوسازي‌ها و فضاسازي‌ها قرار خواهد گرفت كه در اين راستا برخي نمايندگان حتي به برخي مراجع تقليد هم متوسل شده‌اند. به نظر شما اين جوسازي‌ها ادامه خواهد داشت؟
من در جلسه غيرعلني هم تاكيد كردم كه برخي مخالفان در اين مدت حتي پاي مراجع تقليد را هم به ميان كشيدند. از رهبري مايه گذاشتند. درصورتي كه اصلا‌ ضرورتي نداشت. در سيستم مراجع تقليد، مقلدان بايد به فتاواي آنها عمل كنند ولي در موضوع حكومت، رهبري ولي امر است و ايشان بايد نظر قطعي بدهند كه نامه دفتر ايشان هم در صحن مجلس از سوي آقاي لاريجاني قرائت شد.
اگر حتي چنين نامه‌اي خوانده نمي‌شد، آيا به لحاظ قانوني مجلس اين لايحه را تصويب نمي‌كرد؟
اگر رهبري چنين نظري داشتند و مخالف FATF بودند كه هيات رييسه اصلا اين لايحه CFT و ساير لوايح چهارگانه را در دستوركار قرار نمي‌داد.
برخي در مورد برجام معتقد بودند كه دولت انتظار مردم را از اين توافق بالا برده است. آيا به نظر شما در مورد اين لوايح بايد تغيير رويكرد داد تا امروز موافقان FATF سعي كنند انتظارات مردم را بالا نبرند و دستاوردها را به صورت واقع بينانه با مردم به اشتراك بگذارند؟
بله. من به صراحت مي‌گويم كه مصوبه امروز نه در تحريم‌ها تغييري ايجاد مي‌كند نه موضوع برجام را حل مي‌كند اما اين بهانه برداشته مي‌شود و ما هم به دنبال همين هستيم. البته تاثيرات اقتصادي مثبتي خواهد داشت و فكر مي‌كنم آثار رواني روي قيمت ارز داشته باشد اما به هر حال هدف از تصويب لوايح چهارگانه اين است كه با كشورهايي كه در ارتباط هستيم، بهانه‌ها را بگيريم تا كارگزاران بانكي بتوانند با ايران كار كنند.