دیر و زود دارد ولی سوخت و‌‌سوز ندارد

آرمان- مطهره شفیعی: فراخوان تجمع و درخواست مجوز می‌دهد که جالب است و قابل تامل! شاید اصلی‌ترین دلیلش را بتوان در اظهارات روزگذشته سخنگوی قوه قضائیه یافت. حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی عدم برخورد با افرادی مانند احمدی‌نژاد، اظهار کرد: «قبول دارم دستگاه قضا با برخی از افراد به یک جهاتی الان مدارا می‌کند ولی مطمئن باشید با هر کسی که مرتکب جرمی شود برخورد قاطع می‌شود؛ شاید دیر و زود داشته باشد ولی سوخت و سوز ندارد!» فضاسازی یا شاید ایجاد موج در حمایت از خودش برای جلوگیری یا تعویق در رسیدگی قضائی به پرونده‌اش می‌تواند یکی از دلایل اقدامات احمدی‌نژاد باشد، اما غافل است که مشایی و بقایی دو یار صمیمی او هم چنین فضاسازی‌هایی داشتند و اکنون در زندان هستند! از سوی دیگر احمدی‌نژاد هنوز هم و حتی در زمانی که نزدیک‌ترین یارانش در زندان هستند، جز دیده شدن به موضوع دیگری فکر نمی‌کند. روزی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت در مقابل دوربین عکاسان انگشتانش را به علامت پیروزی بالا می‌برد و روز دیگر به حامیانش فراخوان می‌دهد که برای دیدن او به محلی مراجعه کنند که منزلش در آنجا واقع شده یعنی نارمک! روز گذشته در شبکه‌های مجازی نزدیک به احمدی‌نژاد با انتشار تصاویری از او نوشته شد: «راه نجات انقلاب از میدان ۷۲ نارمک می‌گذرد. به‌جای تجمع و فریاد مقابل هرم سبز، به سمت قلب تپنده عدالتخواهی روانه شوید!» و «پیام‌های بسیاری از مخاطبان برای درخواست دیدار با دکتر احمدی‌نژاد دریافت می‌شود. به نشانی نارمک میدان ۷۲ کوچه هدایت مراجعه کنید». کانال مجازی منتسب به او هم دیروز پس از تصویب پیوستن ایران به CFT فیلمی از او را منتشر کرد و نوشت: «پیش‌بینی چند ماه پیش دکتر احمدی‌نژاد: احتمال می‌دهیم قرار است اتفاقاتی بیفتد. قرار است امتیازاتی به بیگانگان داده شود. قرار است قراردادهای تحمیلی درست شود!» اما جالب است که توجهی به دیدارها و برنامه‌های احمدی‌نژاد در دوران ریاست جمهوری و پس از آن برای برقراری ارتباط با کشورهای دنیا نمی‌شود که در آن مقاطع انتقادات زیادی شد، اما توجهی به آنها نشد که شاید برخی از مشکلات تعاملی ایران با سایر کشورها ریشه در اقدامات آن دوره احمدی‌نژاد داشته باشد.
باز درخواست تجمع!
احمدی‌نژاد به‌خوبی می‌داند برگزاری تجمع بدون مجوز خلاف قانون است هر چند او به‌خوبی می‌داند که می‌تواند با افزودن پسوند خودجوش به دور زدن قانون بپردازد، اما مانند دیروز درخواست مجوز می‌دهد تا با یک تیر دونشان بزند به این معنا که در صورت عدم صدور مجوز بتواند در بوق و کرنا کند که یاران روحانی بر خلاف شعار عمل می‌کنند و مانع برگزاری تجمع‌های آرام هستند. از سوی دیگر اگر مجوز صادر شد هم مانند گذشته به تبلیغ خود، سر دادن شعار بازگشت، مظلوم‌نمایی برای یاران زندانی و در نهایت با ناتوان خواندن دولت به ارائه راهکارهایی برای عبور از موانع می‌پردازند که ظاهرا در زمان دولتمداری خودشان چنین راهکارهایی به ذهنشان خطور نکرده بود! در برخی شبکه‌های اجتماعی چنین آمده است: «دکتر احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای خطاب به وزیر کشور، به استناد اصل ۲۷ قانون اساسی، بار دیگر درخواست کرد تا مجوز تجمع اعتراضی مردمی و آرام صادر شود. هدف از برگزاری این تجمع، اعتراض به شرایط نابسامان اقتصادی، سوءتدبیرها، ضعف‌های آشکار مدیریتی و اشتباهات مکرر در تصمیمات کلان، به‌ویژه در حوزه اقتصاد و همچنین اعتراض به اقدامات و تهدیدهای دولت آمریکا و تحریم‌های ظالمانه و دخالت‌های پیدا و پنهان انگلیس در امور داخلی ایران و روشنگری پیرامون فریبکاری و اجحافات تاریخی آنان علیه ملت ایران، اعلام شده است. متن این درخواست که به وزارت کشور و استانداری تهران ارائه شده، به شرح زیر است: «جناب آقای رحمانی فضلی، وزیر محترم کشور سلام علیکم؛ امروز شرایط کشور خطیر و مستلزم حفظ هوشمندی، وحدت و حضور در صحنه همگانی است. از یک سو دشمنان ملت به بهانه فشار بر دولت و کنترل رفتار او و بر خلاف موازین بین‌المللی و اخلاق انسانی همه توان خود را برای توسعه و تشدید فشار اقتصادی بر ملت بزرگ و عزیز کشورمان به کار گرفته‌اند و از سوی دیگر مدیران ارشد کشور فاقد برنامه موثر اقتصادی برای عبور از این شرایط و کاهش مشکلات و راه‌گشایی برای تداوم پیشرفت میهن عزیزمان هستند. وضعیت به گونه‌ای است که این باور عمومی ایجاد شده است که گویی کشور رها شده و مدیریتی بر آن اعمال نمی‌شود. بسیاری از مردم به لحاظ معیشتی دچار مشکلات کمرشکن شده‌اند و مناسبات اقتصادی آسیب‌های جدی دیده و امکان و انگیزه برای فعالیت سازنده اقتصادی به افول گراییده است. اینک به استناد اصل 27 قانون اساسی و دستورالعمل تفویض اختیارات وزارت کشور به استانداران در خصوص صدور مجوز برگزاری تجمعات و با هدف اعتراض به شرایط نابسامان اقتصادی، سوءتدبیرها، ضعف‌های آشکار مدیریتی و اشتباهات مکرر در تصمیمات کلان به ویژه در حوزه اقتصاد و همچنین اعتراض به اقدامات و تهدیدات دولت آمریکا و تحریم‌های ظالمانه و دخالت‌های پیدا و پنهان انگلیس در امور داخلی ایران و روشنگری پیرامون فریبکاری و اجحافات تاریخی آنان علیه ملت ایران، درخواست مجوز تجمع اعتراضی مردمی و آرام دارد. آقای مهران عبدا...‌پور به نمایندگی جهت پیگیری معرفی می‌شود. زمان پیشنهادی: یکشنبه 29 مهر 1397 ساعت 3 بعدازظهر مکان پیشنهادی: میدان انقلاب. محمود احمدی‌نژاد».
دلیل خودنمایی چیست؟


مشخص نیست که چرا احمدی‌نژاد و احمدی‌نژادی‌ها برای برگزاری تجمع عجله دارند؛ آیا آنها درصدد آن هستند که از فضای نارضایتی جامعه نسبت به وضعیت اقتصادی کشور بهره‌برداری کنند و دولت فعلی را ناتوان جلوه دهند تا درانتخابات‌های مجلس و ریاست جمهوری بعدی بتوانند از این ذخیره به نفع خود استفاده کنند یا اینکه تنها درصدد اعلام حیات خود هستند و از این طریق اخبار تخلفات دولتمردان نهم و دهم را کمرنگ کنند؟