دولت برود سراغ تشکیل «کمیته تولید»

آرمان - راضیه فراهانی‌‌: طی چند ماه گذشته کشور با مشکلات اقتصادی رو‌به‌رو شده است. گرچه برخی معتقدند این مشکلات از زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهور آمریکا از برجام خارج شد، اما نباید از این موضوع هم گذشت که بسیاری از افراد در داخل کشور از این فرصت استفاده بردند و می‌توان گفت حتی با زندگی و دارایی مردم بازی کردند. این موضوع در حالی است که کشور با افزایش روزبه‌روز دلار رو‌به‌رو شد و در این میان دوباره سوءاستفاده ‌کنندگان اقتصادی به دنبال دزدی‌های خود باز هم دست به فعالیت‌هایی زدند. در ادامه بسیاری از مسئولان اعلام کردند که باید با افرادی که مشکلات مالی برای سیستم مالی و ارزی کشور ایجاد می‌کنند، برخورد قاطع شود. برخی از وضعیت اقتصادی کنونی به عنوان جنگ اقتصادی یاد می‌کنند که باید در این جنگ تمام نهادها، سازمان‌ها و جامعه با کمک یکدیگر از بحرانی که در آن کشور به وجود آمده با سربلندی عبور کنند. پیشنهادهای بسیاری به مسئولان برای عبور از بحران کنونی شده است، از جمله تشکیل کمیته اقتصادی هم بود. همچنین برخی دیگر هم تاکید بر ضرورت تشکیل ستاد فرماندهی اقتصادی داشته و لازم می‌دانند که در این ستاد، همه کارشناسان و سیاستگذاران کشور حضور داشته و نقش آفرین باشند. نظرات و موضوعات بسیاری از سوی کارشناسان و مسئولان سیاسی و اقتصادی برای عبور از این بحران تاکنون پیشنهاد شده است که این موضوع هم به دنبال خود موافقان و مخالفانی داشته است، اما باید دانست کشور در شرایطی نیست که چنددستگی در آن وجود داشته باشد. بنابراین باید مسئولان با یکدیگر متحد شوند تا به کمک مردم بیایند. مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس با تاکید بر اینکه لازم است ستاد جنگ تشکیل بدهیم، اظهار کرد: در این شرایط لاجرم مشکلات اقتصادی و معیشتی را داریم و خواهیم داشت و باید بپذیریم که وضعیت بدتر هم خواهد شد. او گفت: مشکل ما امروز نبود وحدت است، مقصر یک نفر و دو نفر نیست. باید ستاد جنگ اقتصادی در جایگاه خودش قرار گیرد و اختلافات را کنار بگذاریم.
تشکیل کمیته تولید زیر نظر روحانی
مشاور رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی که اخیرا داشته، اظهار کرد: به نظر من روحانی و دولت او با وجود شوک ارزی که اخیرا به کشور وارد شد، توانستند به خوبی بازار ارز کشور را متعادل کنند. وضعیتی که در حال حاضر در بازار ارز شاهد آن هستیم وضعیت خوبی است، چراکه دلار لازم برای کالاهای اساسی مردم تامین شده است. اکبر ترکان افزود: دلار نیمایی در بازار ثانویه برای نیازهای مواد اولیه، صنعتی و واردات کشور مورد استفاده قرار گرفته است که ایده خوبی بود و کالاهایی هم که جزو اولویت‌ها نیستند در قیمت‌های سوم در حال گردش هستند. به نظر من این روش مدیریت، قابل قبول و خوب است و بازار ارز در حال حاضر به شکل سنجیده‌تری در کنترل است. او با یادآوری مدیریت بحران آیت‌ا... هاشمی در چنین دوران‌هایی گفت: در حال حاضر دورانی است که باید مثل زمان آیت‌ا... هاشمی که کمیته‌ای برای تولید زیر نظر خود تشکیل دادند، عمل کنیم و کمیته تولید زیر نظر روحانی تشکیل شود. با توجه به اینکه ما می‌توانیم کالاهای اساسی کشور را تولید کنیم، باید تاثیر تحریم‌ها را بر رشد تولید داخلی متمرکز کنیم. با سیاست ارزی فعلی جلوی واردات کالای اساسی مردم گرفته می‌شود و این به نفع صنعت داخلی است. به دنبال این موضوع روزنامه «آرمان» با آلبرت بغازیان، کارشناس اقتصادی گفت‌وگویی داشته که در ادامه، متن این گفت‌وگو می‌آيد.
برخی به تشکیل کمیته اقتصادی زیر نظر آقای روحانی اشاره کرده‌اند. این موضوع تاچه حد به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک خواهد کرد؟


زمان آیت‌ا... هاشمی کمیته تولید برای 30-35 میلیون نفر برنامه‌ریزی شد نه بر زمان کنونی که ایران 80 میلیون جمعیت دارد. در آن زمان توقعات جامعه پایین بود، اما در حال حاضر تقاضاها بالا رفته و برای رفع تقاضاهای مردم نمی‌توان فقط به کالاهای اساسی تکیه کرد. اگر ایجاد کمیته بر آن است تا قصد تقویت تولید را داشته باشد باید گفت در کشور کمیته‌های مختلفی در زمان تحریم ایجاد شد و همگی در راستای همین موضوع حرکت کردند. اگر این کمیته قصد دارد تا یک ساختار متفاوتی با هدف جدا تشکیل دهد، بنابراین کمیته موازی آنها باید جمع‌آوری شوند. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد آن است که بسیاری از ستادها به صورت موازی با یکدیگر حرکت کرده و درخواست بودجه دارند. بنابراین دیگر چیزی از بودجه در کشور باقی نمی‌ماند. نیازی به ایجاد کمیته‌ای دیگر نیست. به نظر من کمیته اقتصاد مقاومتی در کشور کافی است مگر آنکه مدیریت این کمیته‌ها به صورت جدی صورت گیرد.
در حال حاضر مدیریت جدی بر سر موضوعات اقتصادی صورت نمی‌پذیرد؟
در زمان جنگ آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی از نظر جدیت در کار و ضمانت اجرایی مدیریت بهتری داشتند. بنابراین باید گفت این موضوع به مدیریت فرد بازمی‌گردد تا ایجاد یک کمیته. افرادی که متوجه این مشکلات هستند و نتوانند کار را پیش ببرند با تشکیل یک کمیته دیگر مشخص است که این کار باز هم به نتیجه نخواهد رسید.
برخی معتقدند تولید داخلی هم تاکنون نتوانسته برای عبور از این بحران کمک کند؟
در حال حاضر با مشکل تولید در کشور مواجه نیستیم بلکه با مشکل توزیع مواجهیم. تولیدات کارخانه‌ها و تولیدات کشاورزی چرا با قیمت‌های بالا به دست مردم می‌رسد؟ این موضوع نشان می‌دهد که نظارت در موضوع توزیع ضعیف است. کارخانه‌ها هنوز در بحث تثبیت قیمت ارز نمی‌دانند چه کاری انجام دهند. ازاین رو ترجیح می‌دهند که کالا را به بازار عرضه نکنند و آن کالایی که 4200 تومان وارد می‌شود هم باید توزیع شود و اگر سامانه نیما هم ارز مورد نظر را تامین کند به نظر من تماما فرصت‌ها برای تولید مهیا بوده و نیازی به کمیته جدید نیست.
پس شما با تشکیل کمیته اقتصادی مخالف هستید؟
تمام وزارتخانه‌ها کمیته و ستاد دارند. اگر یک کمیته دیگر بخواهد تشکیل شود باید نظرات همه را جویا شد و حتی باید گفت با کدام پول می‌خواهند این ستاد را تشکیل دهند؟ پس سازمان برنامه و بودجه در حال انجام چه کاری است؟ بنابراین با مطرح کردن این موضوع تداخلی میان فعالیت نهادها و کمیته‌های دیگر به وجود می‌آید.
پیشنهاد شما در مورد این موضوع چیست؟
جدیت کار کمیته‌ها و ستادهای اقتصادی مهم است. به آن معنا که ارز باید قوی باشد و افرادی برای مدیریت این کمیته‌ها در نظر گرفته شوند که از کارهای دیگر فارغ باشند نه آنکه دائما سران قوا را در راس این کمیته‌ها قرار دهیم، چرا که آنها وقتی برای رسیدگی به تمام موضوعات ندارند.