استقبال جهانی از رای مجلس

آرمان: بالاخره یکشنبه سرنوشت‌ساز مجلس از راه رسید و نمایندگان به بررسی آخرین لایحه از FATFپرداختند. لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا همان CFT که طی چند وقت گذشته سروصدای زیادی برپا کرده بود. صبح روز گذشته ساعت 10 صبح بود که لایحه CFT در شرایطی در دستور کار قرار گرفت که همزمان جمعی از مخالفان تصویب این لایحه در مقابل خانه ملت تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی که شعارهایی چون «نه به خود تحریمی»، «برجام نمی‌خواهیم»، «FATF خیانت است به ملت» اعتراض خود را نسبت به بررسی این طرح در مجلس نشان دادند. با این همه در کشاکش موافقت‌ها و مخالفت‌ها نمایندگان لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم مجلس به CFT رای مثبت داد تا این لایحه نیز چون 3 لایحه دیگر به تصویب مجلس برسد. تصویب این لایحه واکنش‌های زیاد داخلی و خارجی داشته که باید اذعان داشت که با پیوستن به FATF فصل تازه‌ای از مناسبات اقتصادی بین‌المللی با بانک‌های جهانی آغاز خواهد شد. تصویب این لایحه در مجلس بازتاب برجسته‌ای در رسانه‌های جهان داشت. برای مثال یورونیوز و خبرگزاری فرانسه هم پیوستن ایران به این کنوانسیون را مثبت ارزیابی کردند. پایگاه خبری ترند آذربایجان نیز در گزارشی نوشت: با تصویب لایحهFATF در مجلس ایران، قیمت دلار کاهش یافت.
موافقان و مخالفان CFT
نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه علنی که وارد بررسی لایحه CFT شدند. احمد امیرآبادی، عضو هیات رئیسه مجلس از دو نامه نمایندگان برای رای‌گیری علنی خبرداد و در این راستا رای‌گیری صورت گرفت که نمایندگان با ۱۱۷ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر در مجلس با رای‌گیری علنی مخالفت کردند. نایب رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم با تاکید بر اینکه نباید بلای برجام را مجددا سر مردم بیاورید، اظهار کرد: می‌خواهند به عنوان مبارزه با تروریسم اقتصاد کشور را قفل کنند و کشور را دچار خودتحریمی نمایند. محمد دهقان گفت: می‌گویند که لایحه CFT را لبنان هم پذیرفته است. حرف ما این است هزاران حزب‌ا... و غیر حزب‌ا... فدای جمهوری اسلامی ایران. تا جمهوری اسلامی نباشد حزب‌ا... هم نیست. آنها ایران را هدف قرار دادند تا کشور را در تنگنای اقتصادی قرار دهند. سخنگوی هیات رئیسه مجلس به عنوان موافق لایحه گفت: آمریکا و صهیونیست‌ها در پی نپیوستن ایران به CFT هستند. امروز به رئیس کل بانک مرکزی و سایر مقامات کشور گفته می‌شود که اگر به CFT نپیوندید نمی‌توانیم حتی یک سنت به شما پرداخت کنیم. بهروز نعمتی مطرح کرد: از وقتی که بحث CFT مطرح شده است از مراجع تقلید خرج کردند. عده‌ای دنبال القای اهداف خود به مراجع عظام تقلید هستند. سخنگوی هیات رئیسه مجلس خطاب به دهقان، گفت: حل بسیاری از مشکلات امروز کشور در گرو حل CFT است. سخنگوی فراکسیون ولایی مجلس سومین کسی بود که پشت تریبون قرار گرفت و در مقام مخالف خطاب به نمایندگان اظهار کرد: گرفتاری‌ها همه از برجام است، مگر همین برجام ۲۰ دقیقه‌ای در مجلس تصویب نشد؟ علی لاریجانی در میان نطق وی در واکنش به اظهارات نقوی حسینی گفت: این حرف خلاف است ما چهار ساعت در جلسه‌ای موضوع را بررسی کردیم و سپس آن را تصویب کردیم چرا خلاف می‌گویید؟ نقوی حسینی ادامه داد: این چه مدیریتی در مجلس است. حضرت آقا در ملاقاتی که نمایندگان خدمت‌شان رسیدند صریح حرف‌شان را گفتند مگر این حرف تفسیر می‌خواهد؟ مگر کنوانسیون دیگری مطرح بود؟ سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی اضافه کرد: رئیس جمهور یک سطر به مجلس شورای اسلامی تعهد دهد که مشکلات با FATF حل می‌شود و اگر حل نشد ایشان را استیضاح کنیم و عدم کفایت سیاسی‌شان را به رای بگذاریم در این صورت ما به این لایحه رای می‌دهیم. نماینده اردبیل در موافقت با این لایحه اظهار داشت: اگر FATF اجرایی و عملیاتی نشود خودمان با دست خودمان کانال‌های بانکی را مسدود می‌کنیم. محمد فیضی گفت: برخی دوستان می‌گویند باید در مجلس قانونی برای مبارزه با پولشویی وضع کنیم، اما ما معتقدیم FATF قبول رویه‌های حداقلی برای مبارزه با پولشویی در صحنه بین‌المللی است.
نامه مقام معظم رهبری


رئیس مجلس در خلال بررسی لایحه CFT نامه مقام معظم رهبری را که از سوی دفتر ایشان به مجلس آمده بود، قرائت کرد. در این نامه آمده: آقای لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پی استفساریه تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری مدظله العالی با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی به دنبال فرمایشات معظم‌له در دیدار با نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفتم مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود و نه کنوانسیونی خاص لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند. تدبیر فوق قبلا در زمان استفسار به طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود.
دچار خودتحریمی نمی‌شویم
وزیر امور خارجه با حضور در جلسه بررسی لایحه CFT در مجلس با تاکید بر اینکه برجام توانست سیاست‌های آمریکا را در دنیا را منزوی کند، اظهار کرد: برجام توانست حقانیت مردم ایران را به دنیا نشان دهد. محمدجواد ظریف با بیان اینکه مجلس در آستانه یک تصمیم تاریخی است، گفت: با برجام یک رشته بهانه را توانستیم از آمریکا و رژیم صهیونیستی بگیریم. اگر برجام به نفع ایران نبود، آمریکا از آن خارج نمی‌‌‌شد و نتانیاهو از روز اول اعلام نمی‌‌‌کرد یک تنه در برابر آن قرار گرفته‌‌‌ام. برجام توفیق این ملت بود، توفیق ملت را به ضعف ملت تبدیل نکنیم. این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به لوایح چهارگانه FATF ابراز داشت: لوایحی که مورد تصمیم‌گیری مجلس قرار می‌گیرد بهانه‌های بعدی را از آمریکا می‌گیرد؛ همان بهانه‌هایی که مانع معاملات ما شدند و توانسته‌اند فشار بیاورند و اجازه معاملات مالی را به ما ندهند. ظریف ادامه داد: نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین بدهیم با پیوستن به لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم مشکلات مالی حل می‌شود، اما ما تضمین می‌دهیم با پیوستن به این لایحه، آمریکا مشکلات بیشتری را برای بهانه‌گیری علیه ما پیدا می‌کند. وزیر امور خارجه اضافه کرد: ما با روسیه شریک راهبردی هستیم اما رئیس بانک مرکزی روسیه سه روز قبل به آقای همتی گفت بدون FATF نمی‌توانیم کاری برای شما بکنیم. ظریف تصریح کرد: در جهان مکانیزمی که اتحادیه اروپا در حال ایجاد آن است، شروع پایان حکومت دلار شناخته می‌‌شود. خودمان را دست کم نگیریم. بدانیم برجام و جمهوری اسلامی چه کاری کرده است. رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: اروپا می‌‌گوید برای اینکه بتوانیم این مکانیزم را ایجاد کنیم، لازم است شما عضو کنوانسیون شوید. اینها واقعیات است. من واقعیات را عرض کردم. کسی را نمی‌‌ترسانیم بلکه به خودمان و مردم ایمان داریم، اما دچار خودتحریمی نمی‌‌شویم.
ادامه صفحه6