گم شدن پر ابهام روزنامه‌نگار عربستانی در استامبول جنایت در کنسولگری؟

جمال خاشقجی از مشاوران سابق حکومت عربستان بود که اخیرا از رویکردهای بن‌سلمان انتقاد کرده بود
روح‌اله نخعی ‪-‬ مراسم ازدواجی که با جدی‌شدن شوخی ناتمام ماند. روزهای گذشته، جمال خاشقجی برای دریافت مدارک لازم برای ازدواج به همراه نامزدش ترکیه‌ای‌اش به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول رفت اما به روایت «خدیجه چنگیز» که تا نیمه‌شب بیرون کنسولگری منتظر مانده، دیگر بیرون نیامد؛ همان طور که خاشقجی پیش از این اقدام به دوستانش گفته بود ممکن است اتفاق بیفتد. ترکیه روز شنبه آغاز تحقیقات در این باره را اعلام کرد اما دیروز اما اخباری که از مقامات ترکیه‌ای نقل شد، خبر از سرنوشتی هولناک برای او داد. رویترز از مقامات نزدیک به پلیس ترکیه نقل کرد: «ارزیابی‌های اولیه پلیس ترکیه نشان می‌دهد که آقای خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول کشته شده است. ما بر این باوریم که این قتل از پیش برنامه‌ریزی شده بود و پس از آن نیز بدن او از کنسولگری خارج شده است.» یورونیوز می‌نویسد در اظهارات این دو منبع اشاره نشده که پلیس چگونه به این نتیجه رسیده است.
مقامات سعودی این کنسولگری، این اتهام را رد کرده اند و در بیانیه‌ای با بی‌اساس‌خواندن این خبر گفته‌اند تیمی امنیتی از کارشناسان سعودی وارد استانبول شده‌اند تا در تحقیقات مربوط به ناپدیدشدن خاشقجی همکاری کنند.
عربستان سعودی مدعی است خاشقجی ۲۰دقیقه پس از ورود به کنسولگری از آن خارج شده است، اما علاوه بر تکذیب نامزد خاشقجی، مقامات ترکیه نیز می‌گویند در بازبینی تصاویر دوربین‌های مداربسته هیچ شواهدی از صحت ادعای سعودی‌ها پیدا نکرده اند.


همچنین از منبعی امنیتی در ترکیه نیز نقل شده است که در روز ناپدیدشدن جمال خاشقجی گروهی ۱۵نفره از اتباع عربستان سعودی از جمله چند مقام رسمی با دو هواپیما وارد استانبول شده و به کنسولگری رفته اند و پس از گذشت چند ساعت دوباره خاک ترکیه را ترک کرده‌اند، ترکیه در تلاش برای شناسایی این افراد است.
ایرنا نیز گزارش می‌دهد، اسناد و شواهد حضور خاشقجی در این کنسولگری معدوم شده اند. در همین راستا ایسنا از الجزیره نقل کرده که احمد بن راشد بن سعید، نویسنده و محقق عربستانی مقیم ترکیه نیز با تهدید به ربوده‌شدن و قتل مواجه شده است.
اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نیز بدون تایید خبر قتل اعلام کرده پیگیر تحقیقات درباره ناپدیدشدن خاشقجی است.
مخالف حکومت یا منتقدی از دوستان قدیمی
در تیترهای اخبار مربوط به ناپدیدشدن و سپس قتل احتمالی جمال خاشقجی اغلب و به طور خلاصه از او به‌عنوان روزنامه‌نگار تبعیدی و منتقد خاندان سعودی یاد می‌شود؛ اما این روایت، توصیف دقیقی از رابطه او با دولت عربستان سعودی نیست. رابطه واقعی او با حکومت خاندان سعودی بسیارمثبت‌تر از چیزی بود که با این عنوان توصیف می‌شود که این خود نشان می‌دهد، در صورت صحت خبر قتل او، با ماجرایی بسیارشدیدتر از آنچه در نگاه اول به نظر می‌رسد مواجهیم.
جمال خاشقجی به تازگی و همزمان با چندموضع انتقادی از سیاست‌های جدید بن‌سلمان، حاکم دوفاکتوی عربستان در مسائلی مانند مداخله نظامی عربستان در یمن، از این کشور خارج شده و به تبعیدی خودخواسته در ایالات متحده آمریکا رفته بود؛ اما پیش از آن، او مواضعی همراه با مقامات سعودی داشت و حتی از مشاوران حکومت عربستان هم بود. او در ماجرای اعدام شیخ نمر نیز جانب دولت سعودی را گرفته بود.
به عبارتی خاشقجی نه یک رهبر اپوزیسیون خارج‌نشین و نه یک روزنامه‌نگار مخالف خارج‌نشین بود که البته اقدام به قتل هر کدام از این‌ها نیز به شکلی بدیهی جنایت محسوب می‌شود؛ اما خاشقجی از دوستان قدیمی حکومت عربستان بوده که صرفاً در چند اتفاق تازه انتقاداتی به دولت این کشور روا داشته است. اقدام به قتل چنین مخالفی در کنار برخوردهای شدید با فعالان حقوق زنان و وبلاگ‌نویس‌ها در داخل عربستان سعودی، نشان می‌دهد که عربستان بن‌سلمان، آگاهانه یا ضمنی مشغول انتشار این پیام است که حتی تحمل موافقت مشروط را نیز ندارد و قصد ندارد در صحنه سیاسی و اجتماعی فضا به اظهارنظر کس دیگری بدهد.
از طرف دیگر، اقدام به قتل فردی ساکن کشوری دیگر که ارتباطات کاری با کشورهای دیگر نیز دارد، باز با مرور سابقه این کشور در اقدامی مثل ربایش مقام رسمی یک کشور، سعد حریری و اجبار او به خواندن بیانیه‌ای در مقابل دوربین‌ها یا واکنش تند این کشور در مواجهه با انتقاد دولت کانادا مشخص می‌شود که عربستان بن‌سلمان، یا با قواعد و بدیهیات رفتار در صحنه بین‌الملل هیچ آشنایی ندارد یا اینکه واقعاً وقعی به این قواعد نمی‌نهد، بلکه آگاهانه قصد دارد این بی‌اعتقادی را نمایش دهد تا به این ترتیب حجت را با همه، عربستانی و خارجی، داخل‌نشین و خارج‌نشین و دولتی و شهروند تمام کند که بن‌سلمان حوصله چیزی جز تایید و همراهی را ندارد.