لیست بلندبالای ایرادات ورزشگاه آزادی

 در صورت صعود احتمالی پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا بازی برگشت فینال باید در ورزشگاه آزادی برگزار شود و در همین‌راستا مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بررسی وضعیت این ورزشگاه به تهران آمدند. بعد از بررسی‌های به عمل آمده ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا 200 مورد ایراد ریز‌و درشت از ورزشگاه آزادی را یادداشت‌ و تقدیم مسئولان پرسپولیس کردند تا آن‌ها با رایزنی‌های خود در جهت رفع این مشکلات اقدامات لازم را انجام دهند. در ابتدا گرفتن‌200 مورد ایراد از ورزشگاه آزادی شبیه یک جوک بود اما وقتی یادمان آمد که مسئولان نزدیک به‌40 سال است ورزشگاه پیر تهران را به همان شکل اولیه نگهداری کرده‌اند، متوجه شدیم که آن‌200 ایراد یک حقیقت تلخ است. به‌هر حال باورنکردنی است، استادیومی که در طول سال میزبان صد‌ها هزار هوادار سرخابی و تیم ملی است با‌200 ایراد اساسی روبه‌رو باشد!
 
بعد از گزارش ناظران AFC و لیست بلندبالای آن‌ها از ایرادات ورزرشگاه آزادی، حالا فدراسیون فوتبال هم یادش افتاده تا با توجه به مشکلات موجود در ورزشگاه آزادی برای میزبانی از فینال احتمالی لیگ قهرمانان آسیا، مکاتباتی با وزارت ورزش‌و جوانان انجام دهد. فدراسیون فوتبال از وزارت ورزش که متولی ورزشگاه آزادی است، خواسته این موارد برطرف شود و ورزشگاه آزادی آماده میزبانی از فینال لیگ قهرمانان آسیا باشد. 2 دیدار رفت و برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا 12 و 19 آبان‌ماه برگزار خواهد شد که در بازی نخست فینالیست شرق آسیا و در بازی دوم فینالیست غرب آسیا میزبان است. به این‌ترتیب پرسپولیس در صورت صعود به فینال باید 19 آبان میزبان دیگر فینالیست رقابت‌ها باشد. حال این سوال مطرح است که در فاصله حدود یک ماه مانده به روز فینال، چطور وزارت ورزش، شرکت تجهیز و یا هر نهاد دیگری توانایی رفع‌200 ایران ورزشگاه آزادی را دارند؟!
 


 شاید این‌که این‌200 ایراد، ایرادات پیش پا افتاده و جزیی ورزشگاه آزادی بوده‌اند، بتواند تا حدودی به هواداران پرسپولیس و مسئولان دلگرمی بدهد اما واقعیت امر این است که در‌کنار ایرادات جزیی، چندین ایراد کلی هم به ورزشگاه آزادی گرفته شده که نه تنها در یک ماه قابل حل شدن نیست، بلکه شاید برطرف کردن این مشکلات یک سال زمان بخواهد! در بین‌200 موردی که مسئولان AFC لیست‌وار در اختیار پرسپولیسی‌ها قرار داده‌اند، بیش از‌100 ایراد جزیی و حل‌شدنی دیده می‌شود؛ ایراداتی مثل نبود سطل آشغال، نبود بوفه مناسب برای هواداران، نبود امکانات بهداشتی مناسب، صندلی‌های شکسته و مواردی این‌چنینی که می‌توان آن‌ها را تا یک ماه آینده حل کرد.
 
اما مشکل میزبانی پرسپولیس زمانی جدی می‌شود که در گزارش ناظران AFC به چند مورد نگران‌کننده بر‌می‌خوریم. طبق شنیده‌ها در این گزارش با اشاره به دیوارهای ترک خورده ورزشگاه آزادی این ورزشگاه از سوی ناظران AFC ناامن توصیف شده و در‌واقع آن‌ها عمر قانونی این ورزشگاه را تمام شده دانسته‌اند. نبود درب‌های اضطراری و تجهیزات پزشکی و ایمنی، سقف و دیوارهای پوسیده و ترک خورده، رختکن فاقد استاندارد از مواردی است که در گزارش AFC به آن‌ها اشاره شده و مسلما حل هر کدام از این مشکلات در یک ماه ممکن نخواهد بود. علاوه بر این در ورزشگاه آزادی باید جایگاه ویژه‌ای برای گزارشگر‌های رادیویی و تلویزیونی در نظر گرفته شود. در‌حال حاضر ورزشگاه آزادی فقط برای یک گزارشگر تلویزیونی و یک گزارشگر رادیویی ظرفیت دارد و به همین‌خاطر هم بود که وقتی در بازی ایران و کره جنوبی تیم خبری کره‌ای‌ها برای گزارشگر خود درخواست جایگاه کرد، مسئولان ورزشگاه مجبور شدند جای گزارشگر رادیو ورزش را به گزارشگر کره‌ای بدهند و گزارشگر رادیو ورزش را به خانه بفرستند!
 
با توجه به تمام مسائلی که به آن اشاره کردیم، می‌توان به این نتیجه رسید که ورزشگاه آزادی در بهترین حالت با‌10 ایراد اساسی روبه‌روست که مسلما هیچ‌کدام از آن‌ها تا قبل از فینال برگشت لیگ قهرمانان حل نخواهد شد. با این شرایط پرسپولیس برای میزبانی فقط 2 راه دارد: تن دادن به بازی در ورزشگاه‌های تازه‌تاسیس مشهد، خوزستان یا اصفهان و یا در بهترین حالت کوتاه آمدن AFC و بازی در همان ورزشگاه پر از ایراد آزادی!