شاخص بورس ریخت

گروه اقتصادی: بورس تهران دیروز همزمان با هیاهو بر سر تصویب کنوانسیون CFT در مجلس شاهد ریزش یکباره نماگرها بود و با عقبگرد نرخ دلار به کانال ۱۱ هزار تومانی بر افت آن افزوده شد. به گزارش فارس، شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز یکشنبه با کاهش 7665 واحدی به رقم 176 هزار و 419 واحد رسید. شاخص کل هم‌‌وزن اما با کاهش 903 واحدی عدد 30 هزار و 805  واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 903 واحدی به رقم  30 هزار و 805 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 5228 واحدی به رقم 132 هزار و 155 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 17280 واحدی عدد  340 هزار و 860 واحد را به نمایش گذاشت. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 89 واحدی روی رقم 2 هزار و 20 واحد متوقف شد. به گزارش فارس، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی بیش از یکهزار و 734 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 4 میلیارد و 451 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 199 هزار و 635 نوبت داد و ستد بود. بر اساس این گزارش، دیروز بازار سهام در هیاهوی تصویب لایحه کنوانسیون CFT در مجلس در حالی با ریزش یکپارچه قیمت سهام در اغلب نمادهای معاملاتی همزمان با قرمزپوش شدن دسته‌جمعی نماگرهای منتخب بورس تهران مواجه شد که حقوقی‌های حامی بازار در تلاش برای بازارگردانی سهام تنها بازیگران اصلی بازار دیروز برای جمع‌آوری قیمت سهام بودند. لزوم اصلاح پرتفوی از سوی صاحبان نقدینگی در کنار ترس از تداوم ریزش قیمت ارز در بازار آزاد باعث شده بورس تهران همچنان شاهد رفتار هیجانی معامله‌گران کم‌تجربه یا نگران از بر باد رفتن بازدهی‌های کسب‌شده در هفته‌های اخیر باشد. از سوی دیگر، رفتار برخی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری اغلب با درآمد ثابت برای مدیریت دارایی‌ها و افزایش سطح بازدهی در پرتفوی باعث شده تا بورس تهران این روزها با هیجان توأم فروشندگان سهام در اغلب نمادهای معاملاتی مواجه باشد، هرچند روند یکباره منفی شدن قیمت سهام در بازار دیروز و روزهای ماقبل آن، کارشناسان را دچار تردید‌هایی نسبت به آینده بازار بورس کرده است اما انتظار می‌رود پس از خروج غیرحرفه‌ای‌های هیجانی از بازار و اصلاح قیمت سهام، دوباره روندی روبه‌جلو برای معامله‌گران وفادار بازار فراهم شود.
بورس چرا ترکید؟
سیدمحمدعلی شهدایی، کارشناس بازار سرمایه چندی پیش در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره وضعیت فعلی بازار سرمایه گفت: به نظر من رشد واقعی در بازار سرمایه زمانی اتفاق می‌افتد که آن بازار پتانسیل بنیادی برای رشد داشته باشد؛ وقتی رشد قیمت‌ها در بورس اتفاق افتاد این رشد قیمت‌ها به‌خاطر ذات بازار سرمایه نبود، چراکه حداقل پارامترهای رشد اقتصادی نظیر توسعه روابط بین‌الملل، توسعه شرکت‌ها و صنعت‌ها و... در یک ماه اخیر مشاهده نشد؛ پس اگر این عوامل نبوده باید بپذیریم افزایش شاخص بازار سرمایه ناشی از سقوط ارزش پول ملی بود. وی افزود: زمانی که پول ملی ارزش خود را از دست داد بر نرخ تورم اضافه شد و بازار سرمایه افسارگسیخته روند صعودی را در پیش گرفت. در چنین وضعیتی اگر روزی نرخ ارز کاهش یابد قطعا شاخص نیز همزمان سقوط می‌کند؛ اتفاقی که روز شنبه رخ داد و همزمان با افزایش ارزش پول ملی، شاخص افت تاریخی کرد. طبیعتا شاخص بازار سرمایه تابعی از ارزش پول ملی است. شهدایی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران نباید در بازارهای حبابی سرمایه‌گذاری کنند، گفت: توصیه من به کسانی که قصد سرمایه‌گذاری دارند این است در بازاری سرمایه‌‌گذاری کنند که پتانسیل بنیادی داشته باشد. باید بستر سودآوری بازار واقعی باشد. سرمایه‌گذاری در جایی که دارای حباب است یا افسار کار دست آن بازار نباشد و به عوامل دیگر وابسته باشد پرریسک است و توصیه نمی‌شود. باید برای سرمایه‌گذاری همه جوانب در نظر گرفته شود.
نزول بورس ادامه می‌یابد


محمدرضا سرافرازیزدی، کارشناس بازار سرمایه درباره سقوط شاخص به بورس نیوز گفت: روز شنبه به دلایل مختلف شاخص بورس افت ناگهانی را تجربه کرد و امروز(یکشنبه) نیز بازار وارد فاز اصلاحی شده و همچنان روند نزولی شاخص ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه احتمالاً در یکی، دو روز آینده نیز شاخص بازار منفی خواهد بود، افزود: اگر در زمینه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی شاهد اتفاقات جدید نباشیم، بار دیگر رشد شاخص آغاز می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه دلیلی برای توقف رشد یا نزول بازار وجود ندارد، گفت: در نتیجه شاید بازار چند روزی درجا بزند و روند اصلاح نزولی را تجربه کند اما رشد مجدد بازار اصلاً دور از انتظار نخواهد بود. سرافراز با تأکید بر اینکه کاهش نرخ ارز تغییری در بازار ایجاد نمی‌کند، گفت: برخی شرکت‌های صادرات‌محور به دلیل افزایش نرخ ارز، سود زیادی دریافت کردند ولی اکثر این شرکت‌ها محصولات خود را با نرخ 8 هزار یا 8500 تومان به فروش می‌رسانند، بنابراین می‌توان گفت کاهش نرخ ارز تأثیر آنچنانی در بازار ندارد.
جای نگرانی نیست
محمودرضا خواجه‌نصیری، دیگر کارشناس بازار سرمایه درباره شرایط بازار سهام که روز شنبه و یکشنبه به طور ناگهانی و بدون رویداد منفی خاصی با بازگشت تمام‌عیار قیمت‌ها و تبدیل صف‌‌های خرید به فروش و سقوط شاخص مواجه شد توضیح داد: نکته اصلی ماه‌‌های اخیر این است که بورس به روند صعودی همیشگی تاکید و عادت کرده و این عادت در رفتار سرمایه‌گذاران هم شکل گرفته است. به همین دلیل با اولین روند نزولی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، تفکر و باور سرمایه‌گذاران دچار تردید می‌شود. وی با اشاره به سابقه سیر نزولی طولانی بورس در سال‌‌های 84، 93 و... و نبود نقدینگی کافی برای جمع‌آوری سهام، ادامه داد: با توجه به اینکه نگاه اغلب سرمایه‌گذاران به روند بازار است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اکثرا با قطع سیر صعودی اقدام به فروش حتی سهام بنیادی ارزنده می‌کنند و بازار هم در هر نقطه‌ای اقدام به اصلاح می‌کند. این کارشناس با بیان اینکه شرایط فعلی نسبت به گذشته قابل مقایسه نبوده و در حال حاضر نقدینگی لازم برای جمع‌آوری سهام وجود دارد، افزود: با در نظر گرفتن همه واقعیت‌ها، پیش‌بینی می‌شود بازار بسیار سریع جمع شود و به وضعیت عادی بازگردد، بنابراین جای هیچ نگرانی نیست و سرمایه‌گذاران به شایعات توجه نکنند.