برای پنهان‌کردن ناکارآمدی

سمیرا کریمشاهی: سرانجام مجلس روی تمام مخالفت‌ها، تذکرات، تجمعات، درخواست‌ها، تومارهای امضا‌شده و نصایح پا گذاشت و با  ۱۴۳ رای موافق (52 درصد آرا) CFT را تصویب کرد، آن هم در شرایطی که ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان صراحتا پشت تریبون مجلس اعلام کرد هیچ تضمینی نمی‌دهد که تصویب FATF حلال مشکلات کشور باشد. از عجایب روزگار ما است که نمایندگان‌مان طرحی را تصویب می‌کنند که دولتمردان اطمینانی به راهگشایی آن ندارند و در مقابل ایراداتی که به آن وارد است جز فرافکنی پاسخی ندارند!
هنوز تصویب 20 دقیقه‌ای برجام فراموش‌مان نشده بود که روز یکشنبه در حالی که پشت درهای بهارستان جوانان و دانشجویان یکصدا عدم خیانت به کشور را از نمایندگان‌شان درخواست داشتند ولی سرانجام متفاوتی رقم خورد. نکته قابل توجه این است که موافقان این لایحه برای مشروعیت‌بخشی به تصمیم خود از رهبری هزینه می‌کنند، چنانکه در تصویب برجام رئیس مجلس در ادعایی عجیب اظهار داشت «کشور» به نتیجه رسیده که باید تصویب شود.
درباره اینگونه لوایح رهبری به صراحت نظر خود را اعلام کرده بودند: «همانگونه که درباره برخی کنوانسیون‌های بین‌المللی اخیراً مطرح شده در مجلس گفتیم، مجلس شورای اسلامی که رشید و بالغ و عاقل است، باید مستقلاً در موضوعاتی مثل مبارزه با تروریسم یا مبارزه با پولشویی قانونگذاری کند. البته ممکن است برخی مفاد معاهدات بین‌المللی خوب باشد اما هیچ ضرورتی ندارد با استناد به این مفاد به کنوانسیون‌هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آنها آگاه نیستیم یا می‌دانیم مشکلاتی دارند».
ایشان معاهدات و کنوانسیون‌‌های بین‌المللی را  «پخت‌وپز شده» در «اتاق‌های فکر قدرت‌های بزرگ برای تأمین منافع و مصالح آنها» توصیف کردند. در واقع رهبر انقلاب مخالفتی با بررسی این لوایح در مجلس نداشتند اما هرگز موافقت خود را با تصویب آنها اعلام نکردند و مهم‌‌‌‌‌‌تر اینکه صریحا مخالفت خود را با پیوستن به FATF ابراز کردند.


در کنار مخالفت‌‌های رهبری، این نوا از 2 نهاد دیگر به گوش نمایندگان مجلس رسید که برای اجرایی شدن نهایی لایحه تصویبی‌شان با آنها سر و کار دارند. اخیرا جمعی از اعضای اتحادیه انجمن‌‌های اسلامی دانشجویان مستقل با محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو داشتند. او در این جلسه صراحتاً مخالفتش را با تصویب لوایحی از جنس FATF اعلام کرد. به اعتقاد وی، با تصویب FATF نه‌تنها ایران از لیست سیاه این مجموعه بیرون نمی‌آید بلکه تازه بحث Next Step یا همان قدم بعدی مطرح می‌شود؛ یعنی تازه گروه FATF بررسی خواهد کرد که آیا ایران از لیست سیاه بیرون بیاید یا نه! و ممکن است این مرحله چندین سال طول بکشد و عملاً کشور با وجود تصویب لوایح FATF، چند سال معطل بماند.
سخنگوی شورای نگهبان هم در گفت‌وگویی که با «وطن‌امروز» داشته است اعلام کرد: «آنچه در FATF وجود دارد ۴ مصوبه است که شورای نگهبان نسبت به این مصوبات نظر شرعی و قانونی می‌دهد». با توجه به ایرادات شرعی و شکلی که شورای نگهبان در رد پالرمو از اجزای FATF منظور داشت، لایحه تصویبی روز یکشنبه مجلس هم به دور از ایراداتی از این قبیل نیست و احتمال رد آن توسط شورای نگهبان قوت گرفته است.
به عبارت دیگر، مجلس بخوبی از عدم موافقت شورای نگهبان و به احتمال زیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام با تصویب CFT آگاه است اما با اقدام خود هم هزینه‌ برگزاری جلسات بررسی و زمان گذاشتن را به این 2 نهاد تحمیل کرده و مهم‌‌‌‌‌‌تر اینکه مخالفت احتمالی این نهادها سرپوشی می‌شود برای نمایندگان موافق تا ناکارآمدی دولت و بی‌تدبیری مجلس را زیر آن پنهان کنند. باید منتظر عملیات روانی همچون زمان تصویب برجام باشیم تا CFT هم همچون برجام به عنوان باغ سیب و گلابی به مردم معرفی شود و اگر شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام از سر دلسوزی برای منافع کشور این مصوبه مجلس را رد کردند، چنان القا شود که باغ امید را آتش زده‌اند!
فاجعه‌بار‌‌‌‌‌‌تر اینکه بعد از مخالفت با آن ایجاد هر مشکلی از سر ناتوانی و انفعال مدیران به پای رد CFT توسط این نهادها نوشته شود. در واقع بسته شدن پرونده CFT برای دولتمردان و نمایندگان حامی‌شان در مجلس به «دولت قبلی» تبدیل خواهد شد که هر ضعفی را به پای خلأ آن بنویسند.