فرار آخوندي از پاسخگويي


خبرهاي واصله از سويي حاکي از استعفاي عباس آخوندي و از سوي ديگر تکذيب استعفاي اوست.وي که قرار بود روز گذشته در کميسيون عمران مجلس حاضر شود و در باره استيضاح پاسخگو باشد، به گفته ابوالفضل موسوي عضو کميسيون عمران، سر از کميسيون امنيت ملي درآورده است و هفته آينده در کميسيون عمران حاضر خواهد شد. به اين ترتيب استيضاح وزير راه و شهرسازي هنوز منتفي نشده و همينطور هم حضور او در کميسيون عمران در هفته آينده قطعي نيست.
  • همه طرح‌ها و وعده‌هاي آخوندي

عباس آخوندي را بايد وزير وعده‌هاي بي سرانجام دانست. او از روزي که سکان وزارت راه و شهرسازي را در دست گرفت وعده‌هاي بسياري داد اما چندان به اين وعده‌ها وفا نکرد و باعث شد تا فرصت‌هاي بسياري در حوزه ماموريت وزارتخانه متبوعش بر باد برود و ناخدايي باشد که کشتي عظيم و عريض و طويلي را به جاي هدايت به ساحل امن، اسير موج‌ها و خيزاب‌هاي بلند و بي قرار کرده باشد.

به گزارش تجارت، او در همه اين 5 سال که عهده دار مسئوليت وزارت راه و شهرسازي در دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم بود، پيش و بيش از هر کاري حرف زد و فلسفه بافي کرد و براي توسعه کشور نسخه داد، اما کمتر به وظايف و ماموريت‌هاي محوله خود پرداخت. طرح مسکن اجتماعي که عباس آخوندي قول آن را داده بود سرانجامي‌پيدا نکرد. تسهيلات مسکن که با عناوين و طرح‌هاي متنوع و رنگارنگ تصويب و اميدهايي را زنده کرد هيچ وقت همپاي تورم و گراني خانه پيش نيامد و هميشه عقب ماند. صعود وحشتناک اجاره خانه که مطلقا هيچ اقدامي‌براي مهار آن صورت نگرفت و باعث شد اجاره نشين‌ها بدترين دوره زندگي خود را در عهد وزارت عباس آخوندي تجربه کنند. طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي که هيچ وقت آغاز نشد و دست آخر هم آخوندي درخواست کرد که به دليل نداشتن ساز و کار به شهرداري‌ها محول شود. از اتمام پروژه راه آهن چابهار که قرار بود آسياي ميانه را به اقيانوس هند پيوند دهد و از اين رهگذر رونق اقتصادي فراواني را براي کشور به ارمغان بياورد خبري نيست. آزادراه تهران- شمال سرنوشتي بهتر از راه آهن چابهار پيدا نکرد. طرح‌ها و پروژه‌هاي تشويقي که قرار بود بنادر کشور را از حضور کشتي‌هاي مسافري و تفريحي و باري بياکند به جايي نرسيد. الخ .... اوج عملکرد و نقطه قوت وزير راه را شايد بتوان در دو مورد دانست؛ اول تلاش‌هايي که براي خريد هواپيماهاي برجامي‌کرد که آن هم به واسطه خروج ترامپ و بدعهدي‌هاي آمريکايي‌ها با وقفه مواجه شد و دوم به سرانجام رساندن بخشي از پروژه بزرگ مسکن مهر که البته اين پروژه هم به شدت مورد انتقاد عباس آخوندي بود اما سرانجام به نکته مثبتي در کارنامه ضعيف او تبديل شد. نکته‌اي که در کارنامه عباس آخوندي به شدت بايد به آن توجه داشت اين است که او در ابتداي مطرح شدن بسياري از طرح‌ها و ماموريت‌هاي محوله با آن‌ها مخالفت نکرد و قول اجراي آن‌ها را داد اما پس از مدتي از عدم اجراي اين طرح‌ها سخن گفت و به اين وسيله طرح‌هايي را که با صرف هزينه و انرژي و وقت زياد تهيه شده بود به حال خود رها کرد. آخرين طرح و مصوبه‌اي که دچار اين سرنوشت شد طرح ماليات بر خانه‌هاي خالي بود که حالا و پس از گذشت مدت زيادي از تصويب آن، وزير راه مي‌گويد وزارتخانه متبوعش امکان اجراي اين طرح را ندارد و بهتر است که اجراي آن به شهرداري‌ها محول شود . در همين خصوص بايد از آقاي وزير پرسيد که آيا اين امکان براي او و کارشناسان وزارت راه و شهرسازي وجود نداشت که پيش از تصويب و ابلاغ طرح مورد نظر که بدون شک از قبل در جريان همه مراحل تهيه و تدوين آن قرار داشته‌اند دست به امکان سنجي بزنند و اگر توان اجراي طرح مورد نظر برايشان محرز نشد اعتراض و مخالفت خود را با آن ابراز کنند تا اين همه هزينه و اتلاف وقت و انرژي به کشور و بيت المال تحميل نشود و در نهايت مردم محروم و درد کشيده متحمل آسيب ناشي از اين بي مبالاتي‌ها نشوند.

  • استعفا يا برکناري؟

روز گذشته فارس نوشت: يک نماينده مجلس اعلام کرد که عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي از سمت خود استعفا کرده است. خبرگزاري فارس در ادامه افزود: طرح استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي چندي پيش با بيش از 50 امضاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌تقديم هيأت رئيسه پارلمان شد. بر اين اساس پس از بررسي‌هاي انجام شده در هيأت رئيسه، طرح استيضاح آخوندي به منظور بررسي در کميسيون مربوطه، به کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي‌ارجاع شد. به موجب قانون، کميسيون عمران بايد پس از برگزاري جلسات با حضور آخوندي طبق زمان مشخص شده طرح استيضاح وزير را بررسي کند. پس از فراز و نشيب‌هاي استيضاح آخوندي و طي مذاکراتي که دولت با مجلس داشت و بر اساس گفته‌هاي برخي نمايندگان مجلس، دولت به مجلس توصيه کرده است که براي بررسي طرح استيضاح آخوندي دست نگه دارد. پيگيري‌هاي خبرنگار فارس حاکي از اين است که کميسيون عمران مجلس در حال حاضر بررسي طرح استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي را مسکوت نگه داشته است. حالا به گفته يکي از اعضاي کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، گفته مي‌شود عباس آخوندي پس از اعلام دولت براي برکناري او، خود اعلام استعفا کرده است. در همين رابطه، علي کرد نماينده مردم سيستان و بلوچستان در مجلس شوراي اسلامي‌ديگر عضو کميسيون عمران هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ضمن تائيد اين خبر عنوان کرد که در حال حاضر احتمالا اين اعلام استعفا به صورت شفاهي بوده باشد و وزير منتظر اعلام نظر رئيس‌جمهور است. وي افزود: البته بين برکناري آخوندي و استعفاي او بحث است اما در هر صورت آخوندي اعلام استعفا کرده است اما هنوز مشخص نيست که دولت او را برکنار کند و يا با استعفايش موافقت کند.

  • استيضاح، فرصت يا تهديد

عملکرد دکتر عباس آخوندي در وزارت راه و شهرسازي طي ماه‌هاي اخير مورد نقد بسياري از کارشناسان حوزه مسکن و اقتصاد و مسئولان و نمايندگان مجلس قرار گرفته است تا جايي که از لزوم استيضاح يا برکناري وي از وزارتخانه متبوعش سخن به ميان آورده مي‌شدند. مدتي پيش يک نماينده مجلس بهخبرگزاري مهر گفت: به نظر مي‌رسد، تصميم رئيس جمهور براي برکناري آقاي آخوندي جدي است؛ پيش از اين نيز اختلاف رئيس جمهور با آقاي آخوندي مشخص بود. احمد عليرضابيگي با اشاره به جلسه کميسيون عمران مجلس براي بررسي استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: آقاي آخوندي به بهانه کسالت در اين جلسه حضور نيافت. وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد تصميم رئيس جمهور براي برکناري آقاي آخوندي جدي است؛ پيش از اين نيز اختلاف رئيس جمهور با آقاي آخوندي مشخص بود. نماينده مردم تبريز در مجلس افزود: در راستاي نوسازي بافت‌هاي فرسوده، بايد رئيس جمهور از جانب خود به وزير راه و شهرسازي نمايندگي مي‌داد، اما آقاي ترکان را به عنوان نماينده خود براي اجراي اين پروژه منصوب کرد. اين انتصاب نشان مي‌دهد که رئيس جمهور با آقاي آخوندي اختلافات زيادي دارد و ايشان را قبول ندارد.

  • آخوندي اجرايي نيست

برخي کارشناسان نيز عقيده دارند در خصوص عملکرد عباس آخوندي بايستي با واقع‌بيني اظهار نظر کرد. پيش تر يک کارشناس ارشد اقتصاد مسکن در گفتگو با تجارت عنوان کرد: تعبير من از عباس آخوندي اين است که او «ظريف» وزارت راه و مسکن است. به اين معني که از آخوندي بيشتر به عنوان يک سياستگذار و نظريه پرداز که تم سياست گذاري دارد و در هيئت دولت و نظام جايگاه قابل توجهي دارد و مي‌تواند نظرات مهم و تعيين کننده‌اي داشته باشد بايد ياد کرد. دکتر منصور غيبي ادامه داد: بر همين اساس به نظر مي‌رسد که شايد بهتربود به جاي آخوندي از يک کارشناس مسکن در جايگاه وزير استفاده مي‌شد تا با اشراف عملي و قدرت اجرايي بهتر بتواند ماموريت محوله را به انجام برساند. غيبي افزود: زماني که بحث تفکيک وزارت و شهرسازي مطرح بود من در جايي عنوان کردم که بهتر است اين تفکيک انجام شود و يک وزارتخانه خاص مسکن و شهرسازي راه اندازي شود، چون در آن صورت يک وزير مي‌تواند با فراغ بال بيشتري به امر مسکن بپردازد و تاثيرگذاري بيشتري داشته باشد. کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تصريح کرد: به نظر مي‌رسد آقاي روحاني بايد سعي کند جايگاه وزارت راه را بازتعريف کند تا اينکه به فکر تغيير وزير باشد تا به اين ترتيب نتيجه بهتري حاصل شود. اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از آنجا که بازار مسکن يک بازار مستعد سوداگري است دکتر آخوندي سعي زيادي کرد تا سوداگري و دلالي را در بازار مسکن کنترل کند. اقدام ديگر او اين بود که سعي کرد تا مسکن را به يک کالاي مصرفي تبديل کند. آخوندي همينطور سعي کرد تا در مذاکرات مربوط به خريد هواپيما خوب عمل کند. دکتر غيبي در پايان گفت : شايد معدل عملکرد عباس آخوندي يک معدل مطلوب نباشد، اما در حال حاضر که وزارت راه و شهرسازي ماموريت‌هاي مختلفي دارد و مثلا وزير براي تاخير يک ساعته يک هواپيما بايد عذرخواهي کند و همينطور بايد در باره مسائل ديگري در حوزه‌هاي ريلي و جاده‌اي و دريايي و خيلي حوزه‌هاي ديگر پاسخگو باشد، لذا با توجه به اين حوزه وسيع و ماموريت‌هاي پرشمار، هر کس ديگري هم به جاي آخوندي بود شايد در اين شرايط تحريمي‌نمي‌توانست بهتر عمل کند.

  • نتيجه

عملکرد عباس آخوندي به عنوان وزير راه و شهرسازي مؤيد اين نکته است که وي بيش از آن که يک نيروي اجرايي باشد، يک نيروي ستادي و مشاوره‌اي است و نتيجه انتصاب او به عنوان وزير حاصل و عايدي قابل توجهي براي حوزه‌هاي مختلف حمل و نقل و همينطور مسکن نداشته است. از اين رو استعفا يا برکناري او به شرط جايگزيني يک نيروي اجرايي و عملياتي، فرصت مناسبي براي جبران فرصت سوزي‌هاي که پيش آمده خواهد بود.