عبور CFT از التهاب بهارستان


نمايندگان با ۱۴۳ راي موافق، ۱۲۰ راي مخالف و ۵ راي ممتنع از مجموع ۲۷۶ نماينده حاضر در صحن به عضويت ايران در اين کنوانسيون مقابله با تامين مالي تروريسم (CFT) راي مثبت دادند.

به گزارش مهر، در ابتدا وزير امور خارجه در دفاع از اين لايحه گفت: امروز مجلس در وضعيت تصميم سازي تاريخي قرار دارد. محمدجواد ظريف افزود: لوايحي که مجلس آن را با درايت تصويب کرد و امروز هم لايحه ديگري را به تصميم‌گيري مي‌گذارد لوايحي است که بهانه‌ها را از آمريکا مي‌گيرد و نکاتي دارد که آمريکايي‌ها به آن بهانه‌ها به ما اجازه تبادلات تجاري را نمي‌دهند.وزير امور خارجه با بيان اينکه نه من و نه رئيس جمهور نمي‌توانيم تضمين دهيم که با پيوستن به اين کنوانسيون مشکلات ما حل خواهد شد گفت: ما ميتوانيم تضمين دهيم با نپيوستن به آن کنوانسيون امريکا مشکلات زيادي را براي ما به وجود خواهد آورد.وي گفت: ما در مجلس محترم و در کميسيون‌هاي آن، هم در دولت فرصت‌هاي بسياري را براي بررسي اين کنوانسيون فراهم کرديم و دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي هم حق شرط‌هايي را براي جلوگيري از سوء استفاده‌هاي احتمالي مطرح کرد که اگر آن حق شرط‌هاي ما را ديگران هم نپذيرند به معناي آن نيست که حق شرط ما باطل است.ظريف تأکيد کرد: اکثر کشورهاي عضو هم حق شرط‌هايي را مشابه ما گذاشته‌اند و مخالفت‌هايي هم با آنها شده ولي دليلي براي باطل کردن آن حق شرط‌ها نيست. يعني حق شرط ما به لحاظ حقوقي از درجه اعتبار ساقط نمي‌شود و براي ما محترم است و خط جمهوري اسلامي‌ايران را مشخص مي‌کند و ديگران هم مي‌توانند با آن مخالفت کنند. وزير امور خارجه با تاکيد بر اينکه هيچ ارتباطي ميان FATF و بالا و پائين شدن قيمت ارز نيست افزود: FATFارتباط مستقيم با بسته شدن حساب دانشجويان و بازرگانان ايراني و همچنين عدم امکان پرداخت به ايران را دارد و ممکن است در اين رابطه، فشارهاي آمريکا عليه ايران در اين وضعيت تأثير‌گذارباشد.ظريف گفت: همين کشور روسيه که با ما همکاري‌هاي راهبردي دارد، سه روز پيش از طرف مدير کل بانک مرکزي خود به ما اعلام کرد که بدون پيوستن ايران به FATF نمي‌توانيم با شما همکاري داشته باشيم.

وي افزود: به من نگوييد که تضمين بدهم که اگر اين کنوانسيون را بپذيريم مشکلات ما حل مي‌شود بلکه ما با پيوستن به آن يکي از بهانه‌ها را از آمريکا و رژيم صهيونيستي خواهيم گرفت.وزير امور خارجه گفت: همين اروپا به ما مي‌گويد براي اينکه بتوانيم مکانيزم ويژه مالي را براي شما اجرايي کنيم نياز است که ايران کنوانسيون CFT را بپذيرد. بله؛ اينها واقعياتي است که بايد قبول کنيم.ظريف اظهار داشت: ما به قدرت خود و مقاومت مردم ايمان داريم اما با دادن بهانه به آمريکا و رژيم صهيونيستي دچار خود تحريمي‌نخواهيم شد.

  • متن نامه دفتر رهبر انقلاب

در ادامه سيد حسين نقوي حسيني نماينده ورامين با ارائه اخطار اصل ۱۱۰ قانون اساسي گفت: رهبري امسال صريحاً مطالبه‌اي داشتند که کنوانسيون‌هايي که توسط دشمنان پخت و پز مي‌شوند، نبايد تصويب شود. مجلس بايد به صورت مستقل در اين خصوص قانونگذاري کند. همه ما حدس مي‌زديم منظور ايشان همين کنوانسيون‌ها است. انتظار داشتيم هيئت رئيسه در اين زمينه سازوکاري را تهيه کند. در ادامه علي لاريجاني گفت: بعد از اينکه رهبر انقلاب نکاتي را فرمودند، تلقي اين بود که ايشان مخالف اين لايحه هستند. به همين دليل بررسي اين لايحه ۲ ماه مسکوت ماند. لازم بود اين لايحه تعيين تکليف مي‌شد. زيرا دستگاه‌هاي مختلف به بنده و دفتر رهبري نامه‌نگاري کردند که بايد اين لايحه تعيين تکليف شود. لاريجاني در ادامه نامه دفتر مقام معظم رهبري به مجلس را که خطاب به رييس مجلس صادر شده بدين شرح قرائت کرد: در پي استفسار تلفني جنابعالي نسبت به مخالفت يا عدم مخالفت مقام معظم رهبري با بررسي لوايح چهارگانه و کنوانسيون‌ها در مجلس شوراي اسلامي، به دنبال فرمايشات معظم له در ديدار نمايندگان، مقام معظم رهبري فرمودند: "آنچه که من در ديدار با نمايندگان راجع به لوايح چهارگانه و کنوانسيون‌ها گفتم مربوط به اصل کنوانسيون‌ها بود نه کنوانسيون خاص. لذا با بررسي اين لوايح در مجلس مخالفتي ندارم تا مسير قانوني خود را طي کند". تدبير فوق قبلاً در زمان استفسار به طور شفاهي به جنابعالي ابلاغ شده بود».لاريجاني افزود: ما مسير حق را دنبال کرديم. اگر نظر رهبري را مي‌خواهيد، اين است که مجلس اين لايحه را بررسي عالمانه کند.

  • موافقان در صف يزيد نيستند

در ادامه محمد فيضي نماينده ردم اردبيل در موافقت با اين لايحه گفت: هيچ کس سخنگوي رهبر انقلاب نيست. چرا نمايندگان را متهم به دروغگويي مي‌کنيد؟ چرا موافقين اين لايحه را در صف يزيديان و مخالفان آن را در صف حسينيان قرار مي‌دهيد؟وي گفت: اگر FATF اجرايي و عملياتي نشود خودمان با دست خودمان کانال‌هاي بانکي را مسدود مي‌کنيم. برخي دوستان مي‌گويند بايد در مجلس قانوني براي مبارزه با پولشويي وضع کنيم اما ما معتقديم FATF قبول رويه‌هاي حداقلي براي مبارزه با پولشويي در صحنه بين المللي است. اين استانداردها دولتي نيست. مربوط به بنگاه‌هاي اقتصادي است، بنگاه‌هاي اقتصادي مي‌توانند به صورت مستقل اين استانداردها را رعايت کنند. وي افزود: پيامدهاي عدم تصويب اين لايحه براي مردم تشريح نشده است، بانک‌هاي کشورهاي دوست مانند سوريه، عراق، چين، ترکيه، هند، روسيه نيز در صورت عدم تصويب اين لايحه براي ايجاد روابط مالي با ايران دچار مشکل خواهند شد، حتي براي افتتاح حساب و ساده‌ترين امورات بانکي نيز به مشکل برمي‌خوريم.

  • نوع تحريمها متفاوت است

در ادامه نايب رئيس فراکسيون نمايندگان ولايي در مخالفت با اين لايحه گفت: آيا بايد شاگرد خوب کلاس FATF باشيم و هر چه دشمن گفت عمل کنيم؟ ما از ابتداي انقلاب تحريم بوده‌ايم. مي‌دانيم که نوع تحريم‌ها متفاوت شده اما در همان زمان نيز براي واردات اسلحه به داخل کشور نمي‌توانستيم به صورت رسمي‌اقدام کنيم. محمد دهقان گفت: در سال‌هاي ۹۰ و ۹۱ جمهوري اسلامي‌از سوي اتحاديه اروپا و شوراي امنيت تحريم شده بود اما به صورت غيررسمي‌کارهاي خود را انجام مي‌داد اما الزاماتي که FATF براي ايران ديکته کرده بود، اجرا نکرديم و از اين طريق دهها ميليارد دلار نفت فروختيم.نماينده طرقبه ادامه داد: علت افزايش نرخ دلار اجراي الزامات FATF توسط دولت بود. بخشي از علت بحران‌هاي اقتصادي در کشور، اجراي الزامات FATF بوده است.عضو کميسيون قضايي و حقوقي تاکيد کرد: نبايد در شرايط جنگي، اطلاعات اقتصادي کشور در اختيار دشمن قرار گيرد. بحث‌هايي که در مورد حزب الله و گروه مقاومت مطرح است، بحث‌هاي فرعي است؛ اصل جمهوري اسلامي‌ايران است. هزار تا حزب الله و مقاومت فداي جمهوري اسلامي‌ايران. تا جمهوري اسلامي‌ايران وجود نداشته باشد، حزب الله و گروه‌هاي مقاومت وجود ندارند.

  • بهانه را از دشمن بگيريم

در ادامه عضو فراکسيون مستقلين مجلس در موافقت با اين لايحه، با بيان اينکه بايد بهانه‌ها را از دشمن بگيريم گفت: ما تاکنون ۴۰ مورد از الزامات گروه اقدام مالي FATF را اجرا کرده‌ايم و اگر عضو اين کنوانسيون نشويم، يعني عملا به هيچ کدام از اين الزامات پايبند نبوده‌ايم. بهروز نعمتي افزود: خيلي از کساني که در سال‌هاي تحريم در دور زدن تحريم‌ها به ما کمک کرده اند، امروز به رئيس کل بانک مرکزي و مسئولان نظام مي‌گويند که اگر ايران عضويت در CFT را نپذيرد، ما نمي‌توانيم حتي يک سنت مبادله ارزي داشته باشيم.نعمتي گفت: مگر تا به امروز يک دينار به تروريست‌ها کمک کرديم؟ چهار گروه تروريستي شامل القاعده، طالبان، داعش و جبهه‌النصره از سوي سازمان ملل به عنوان گروه‌هاي تروريستي معرفي شدند و بقيه مواردي را که مخالفين در خصوص اين بحث مطرح مي‌کنند، اما و اگرهاي اين موضوع است.