پاییز با سیل آمد







گروه ایران زمین/ ٢٩ شهرستان کردکوی، گرگان، بندرگز، علی‌آباد، تالش، فومن، صومعه‌سرا، لنگرود، آستارا، املش، رضوانشهر، رودسر، آمل، بابل، بابلسر، تنکابن، جویبار، چالوس، ساری، نکا، نوشهر، نور، کلاردشت، رامسر، بهشهر، قائمشهر، گلوگاه، شیروان و راز و جرگلان، دراستان‌های مازندران، گیلان، گلستان و خراسان شمالی از 3 روز گذشته درگیر سیلاب و آبگرفتگی شده‌اند.
دستور معاون اول رئیس جمهوری برای رسیدگی به سیلزدگان
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ظهر دیروز(شنبه) در تماس های تلفنی جداگانه با استانداران مازندران و گیلان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت خسارات ناشی از بارش شدید باران و وقوع سیل در این دو استان، خواستار آماده‌باش کامل نیروهای امدادی جهت رسیدگی فوری و امدادرسانی به مصدومین و خسارت دیدگان شد. معاون اول رئیس‌جمهوری ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان، مصدومین و خسارت‌دیدگان، از استاندار و سایر مدیران استان های مازندران و گیلان خواست با به کارگیری تمام ظرفیت‌های استان و نیز استان‌های همجوار، هرچه سریعتر اقدامات لازم را در جهت رفع آبگرفتگی معابر و مدیریت اوضاع تا زمان بازگشت شرایط به حالت عادی انجام دهند.
7 نفر قربانی صاعقه و آبگرفتگی
«مرتضی سلیمی» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در گفت‌و‌گو با ایرنا، در تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق سیلابی کشور، به فوت 7نفر بر اثر صاعقه در مازندران، گیلان و استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در مازندران 2 نفر بر اثر صاعقه و یک نفر دیگر هم، در آبگرفتگی، جان خود را از دست دادند. همچنین در استان کرمانشاه نیز در پی تغییرات جوی و بارش شدید باران، یک چوپان از اهالی روستای «چقاکبود» بخش «کوزران» این استان بر اثر برخورد صاعقه، جان خود را از دست داد. از طرفی، در گیلان نیز سقوط یک خودرو به داخل رودخانه «حویق» تالش منجر به جان باختن 2 نفر و مفقود شدن یک نفر دیگر از 6‌سرنشینان این خودرو شد. سلیمی از تخلیه آب ۱۹۳ واحد مسکونی خبر داد و گفت: ۳۹۶ نفر نیروی عملیاتی در قالب ۸۹ تیم امداد و نجات، در این مأموریت‌ها حضور داشته‌اند.
خیابان‌های شهرهای شمال زیر آب رفت
بارش‌ها از اواسط روز جمعه (13مهرماه) در گیلان شروع شد و در مدت زمان کمی به استان‌های شرقی نیز رسید؛ بارانی که با رعد و برق‌های پیاپی ترس را به جان مردم انداخت. در مدت زمان کوتاهی خیابان‌های اغلب شهرهای شمال به زیر آب رفت، به‌طوری که بنا بر اظهارات «سید محمدرضا رضوی» مدیر کل هواشناسی مازندران در زمانی کمتر از 12 ساعت، به اندازه 4 سال استان یزد در مازندران باران بارید.
با وجود اینکه از روزها قبل شهرداری‌های اغلب شهرها با تجهیز و آماده‌سازی نیروهای خود، برای مقابله با خطرات احتمالی سیل و روان‌آب‌ها آماده شده بود، اما بازهم شدت باران بیشتر از حد انتظار، خانه‌ها و مغازه‌های زیادی را پر از آب کرد و آسفالت خیابان‌ها در زیر جریان شدید آب پنهان شد.
بر اساس این گزارش، از ساعت 13‌ظهر روز13 مهر تا ساعت ۶ صبح روز 14مهرماه، شلاق باران بر شهرهای شمالی ادامه داشت و٢٢ شهر کردکوی، علی‌آباد، گرگان، بندرگز، تالش، فومن، صومعه‌سرا، رودسر، رضوانشهر، آمل، بابل، بابلسر، بهشهر، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، قائمشهر، گلوگاه، نوشهر، ساری و نکا در 3 استان گلستان، گیلان و‌ مازندران گرفتار سیل و آبگرفتگی شدند.
رامسر رکورد زد
مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه تنها در حدود نیم ساعت 70‌میلیمتر بارندگی در گلوگاه واقع در شرق استان ثبت شد، به ایرنا، افزود: در عین حال بیشترین میزان بارندگی ثبت شده از عصر دیروز تاکنون با 126 میلیمتر در رامسر واقع در غرب مازندران ثبت شده است. همچنین در این مدت در گلوگاه در مجموع 92، ساری 76 و دشت ناز 75 میلیمتر بارندگی ثبت شد که جزو مناطق پرباران بودند.
در همین حال، «انوشیروان خلعتبری» رئیس شورای بخش مرکزی رامسر نیز به ایرنا، گفت: در روستای «پیازکش» این شهرستان به‌علت رانش زمین ساعاتی تردد متوقف شد که این مشکل برطرف و آمد و شد جریان یافت، اما رانش زمین در آن منطقه همچنان ادامه دارد. با این حال، در مناطق روستایی بارش باران کمتری گزارش شد و رودخانه‌ها در حال طغیان کردن هستند.
«ابراهیم غنمی» رئیس بنیاد مسکن رامسر هم به ایرنا، گفت: راه‌های اصلی روستایی در این شهرستان باز است، اما رانندگان باید در این مسیرها احتیاط بیشتری داشته باشند. تیم مدیریت بحران حوزه روستایی با مدیریت بخشدارمرکزی در سطح روستاها حضور دارند و با تمام امکانات درحال رفع مشکل آبگرفتگی مناطق مختلف روستایی هستند.
تعطیلی مدارس 9 شهرستان
از طرفی، بنابر اعلام مسئولان مربوطه مازندران، مدارس شهرستان‌های نوشهر، رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، چالوس و نور دیروز به‌علت شدت بارندگی و آبگرفتگی معابر تعطیل شد. همچنین بنا بر اعلام آموزش و پرورش گیلان، مدارس شهرهای املش، صومعه‌سرا و لنگرود این استان هم به‌دلیل بارش شدید باران دیروز (شنبه) تعطیل شد.
مسدود شدن راه ارتباطی «دو هزار و سه هزار» تنکابن
«سید امیر حسینی جو» فرماندار تنکابن نیز به ایرنا، اعلام کرد: بر اثر بارش شدید باران و جاری شدن سیل، راه ارتباطی مناطق «دو هزار و سه هزار» این شهرستان به‌دلیل ناایمن بودن مسیر تا اطلاع ثانوی بسته شد. سیلاب احتمالاً به بسیاری از مزارع پرورش ماهی و تأسیسات شیلاتی در حاشیه رودخانه این مناطق آسیب وارد کرده که نیازمند بررسی دقیق‌تر است.
به‌گفته وی، پل روستاهای «کوده» و «پلطان» به‌طور کامل تخریب شد و روستاهای «ایثارده»، «خشکرود» و «پلطان» نیز به‌دلیل شکستگی خطوط انتقال گاز، با قطع موقت گاز مواجه شدند. درحوزه شهری نیز طغیان رودخانه «چشمه کیله» باعث آبگرفتگی خیابان‌های مرکزی شهر شد و تردد از روی این پل را با مشکل مواجه کرد.
فرماندار تنکابن افزود: رانش زمین در منطقه «قلعه گردن»، آبگرفتگی معابر اصلی و فرعی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های داخل شهر و آبگرفتگی برخی منازل از دیگر خسارت‌های سیلاب بود.
خسارت سیل به روستاهای شرق مازندران
«محمد محمدیان» بخشدار «هزارجریب» نکا نیز به خبرنگار ما، اعلام کرد که بارندگی شدید و سیل عصر روز جمعه گذشته به تأسیسات زیربنایی بیش از 50 روستای این شهرستان خسارت زد. شکستگی و سقوط درختان، ورود گل و لای به جاده‌ها و سرازیر شدن سنگ به جاده‌های مواصلاتی از جمله خسارت‌های سیلاب به بخش هزار جریب بوده است.
«مجتبی اسدی» بخشدار مرکزی بهشهرهم با اشاره به بارش تگرگ در روستاهای بالادست بخش مرکزی این شهرستان، افزود: در روستای «غریب محله» و «کنت» شاهد بارش تگرگ بودیم و همچنین قطع برق منطقه هم برطرف شد و اکنون برق تمام روستاها وصل است. در بخشی از جاده «کنت» رانشی شدن جاده را داشتیم که با هماهنگی راه و شهرسازی مشکل برطرف و جاده بازگشایی شد. همچنین یک مورد قطع درخت در همین جاده گزارش شد که با هماهنگی منابع طبیعی نسبت به جمع‌آوری آن اقدام شد.
رودسر رکورددار بیشترین بارش در گیلان
اداره پیش‌بینی و هشدار سریع اداره کل هواشناسی گیلان هم به ایرنا، گفت که بیشترین بارندگی‌ها در استان مربوط به شهرستان رودسر با ۲۲۲ میلیمتر بارش بوده که حدود ۱۴۷ میلیمتر از این بارش‌ها فقط طی یک ساعت و نیم تا دو ساعت باریده است. در همین حال، بر اساس اعلام مقامات مسئول در گیلان، بارش شدید باران در این استان موجب آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه‌ها و جاری شدن سیل شد. بارش شدید باران موجب آبگرفتگی معابر در شهرهای رودسر، کلاچای و چابکسرهم شد. راه 5 روستای بخش رحیم‌آباد رودسر هم به علت بارش شدید باران و طغیان رودخانه بسته شد.
اعزام اکیپ‌های عملیاتی برق و گاز به مناطق سیلزده گیلان
«حمیدرضا حکمت»، مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق گیلان هم به خبرنگار ما، از اعزام اکیپ‌های عملیاتی برق و گاز به مناطق سیلزده استان خبر داد و گفت: وزش باد و بارش باران شدید در مناطقی از گیلان مشکلاتی را به وجود آورد و منجر به اعزام اکیپ‌های عملیاتی برق و گاز به‌مناطق سیلزده رودسر و املش در شرق استان شد. بیشتر قطع برق در استان، موردی و بر اثر سقوط شاخه‌های درختان روی کابل‌ها بوده که رفع شده است.
«حسین اکبر»، مدیرعامل شرکت گاز گیلان نیزاز قطع گاز یک واحد مسکونی در بخش «رانکوه» شهرستان املش بر اثر رانش زمین خبر داد و اظهار داشت: مشکل خاصی ناشی از قطع گاز از شهرستان‌ها اعلام نشده ولی اکیپ‌های عملیاتی به منطقه یادشده در املش، اعزام شده‌اند.
«محمدرضا نازک کار»، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان نیز به ایرنا، یادآور شد: میزان بارش طی 3‌روز گذشته به اندازه‌ای زیاد بود که برخی راه‌ها بویژه در حوزه‌های فرعی و روستایی، تحت تأثیر بارندگی‌ها قرار گرفت. با بارش شدید باران، آب بسیاری از رودخانه‌ها و مسیل‌ها بالا آمد و موجب آبگرفتگی و آمدن گل و لای و شاخه‌های درختان روی سطح مسیرهای روستایی و فرعی استان شد.
اداره کل هواشناسی گیلان با اشاره به ادامه بارش‌ها به تناوب تا امروز (یکشنبه) آسمان استان را ابری و مه‌آلود، همراه با بارندگی، وزش باد (گاهی شدید یا خیلی شدید) رعد و برق، کاهش دما و اواخر وقت کاهش ناپایداری پیش‌بینی کرد.
بارندگی در خراسان شمالی سیل به راه انداخت
«جواد نظری»، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز به ایرنا، اظهار داشت: بارندگی شدید بامداد شنبه گذشته موجب جاری شدن سیل، آبگرفتگی منازل و بروز خساراتی در شهرستان‌های شیروان و راز و جرگلان در این استان شد. هنوز گزارش دقیقی از خسارات وارده به‌منازل و کشتزارهای این مناطق دریافت نشده است. نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر، راهداری و دیگر دستگاه‌های مسئول در مناطق سیل‌زده حضور یافته و در صورت نیاز به اهالی این مناطق کمک‌رسانی خواهند کرد. نظری افزود: با توجه به تداوم بارش‌ها، احتمال آبگرفتگی در دیگر مناطق استان نیز وجود دارد و نیروهای امدادی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.
شدت گرفتن طوفان در شمال سیستان و بلوچستان
در همین حال، «علی ملاشاهی» کارشناس اداره کل هواشناسی سیستان‌و‌بلوچستان هم به ایرنا، گفت: طوفان در شمال استان از شب گذشته شدت گرفته و دیشب سرعت تندباد در منطقه بین 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت بود. این وضعیت جوی تا روز دوشنبه بر مناطق شمالی استان حاکم است و سپس از سرعت طوفان کاسته خواهد شد، اما تندبادها تا آخر هفته در این منطقه ادامه دارد.
کاهش ۱۵ درجه‌ای دمای هوا در نوار شمالی کشور
«احد وظیفه»، مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز در گفت و گو با ایرنا، از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دمای هوا در نوار شمالی کشور و دامنه‌های البرز در دو روز آینده خبر داد.
وی با بیان اینکه امروز (یکشنبه) بارش شدید باران، همراه با وزش باد در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی دور از انتظار نیست، اظهار داشت: رگبار باران، گاهی رعد و برق و وزش باد در اردبیل، جنوب آذربایجان شرقی، دامنه‌های زاگرس مرکزی در استان‌های کردستان، شمال و شرق کرمانشاه و لرستان، همدان، مرکزی، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های زنجان، قزوین، البرز، تهران و سمنان پیش‌بینی می‌شود. بیشترین مقدار بارش همراه با وزش باد و گاهی با رعد و برق در استان‌های گیلان، البرز، تهران، غرب سمنان و جنوب و غرب مازندران پیش‌بینی می‌شود. همچنین پدیده غالب در شرق استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی و همچنین سیستان‌ و بلوچستان وزش باد شدید خواهد بود.
وی تأکید کرد: فردا (دوشنبه) در برخی از مناطق زاگرس مرکزی و جنوب شرق کشور بارش پراکنده باران، گاهی با رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.