گشایش بزرگ‌ترین تونل جاده‌ای خاورمیانه


گروه اقتصادی- روز گذشته حفاری تونل البرز در منطقه 2 آزاد راه تهران - شمال به طول 6500 متر به پایان رسید. حفاری این تونل از سال 89 شروع شده بود اما به گفته مدیران پروژه ساخت تونل البرز عملاً از سال 94 شتاب گرفت. این تونل 6 کیلومتر مسیر رسیدن به مازندران را کوتاه می‌کند.
به گزارش خبرنگار «ایران»، شروع ساخت آزاد راه تهران_شمال به دهه 70 برمی‌گردد و هدف آن کوتاه شدن مسیر و زمان دسترسی به شمال کشور، کاهش هزینه‌ها، افزایش ایمنی و... بود اما مشکلات مالی، تعیین تکلیف پیمانکاران داخلی و خارجی و... ساخت آزادراه را سال‌ها به عقب انداخت. دولت یازدهم تلاش کرد پیشرفت فیزیکی ساخت آزادراه را سرعت بخشد. البته معاون وزیر راه و شهرسازی بهره‌برداری از منطقه 2 را به سال 1400 موکول کرده است. منطقه یک نیز قرار بود پایان سال 96 به بهره‌برداری برسد اما با توجه به حجم باقی‌مانده کار، پیش‌بینی این است که افتتاح آن احتمالاً به سال 98 موکول شود. آزادراه تهران-شمال در 4 منطقه در حال ساخت است. منطقه یک، 91 درصد و منطقه 2، حدود 23 درصد پیشرفت دارد. منطقه 4 تنها منطقه‌ای است که در حال بهره‌برداری است و منطقه 3 نیز هنوز عملیاتی نشده است.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مراسم گشایش تونل البرز یکی از ویژگی‌های برجسته ساخت آزادراه تهران-شمال را استفاده از بتن به جای قیر دانست وگفت، با افزایش قیمت جهانی قیر، استفاده از رویه بتنی هزینه‌های ساخت بزرگراه را کم می‌کند. به گفته وی دوام بتن 25 تا 50 سال است.


خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم گشایش تونل البرز گفت: پایان حفاری و اتمام لاینیگ تا پایان سال زمان بهره‌برداری از تونل را کوتاه می‌کند.

قطعه 2 تا 1400 ساخته می‌شود
به گفته خادمی تونل البرز در حال حاضر بلندترین تونل کشور محسوب می‌شود. تونل امامزاده هاشم 3300 متر طول دارد و طول تونل تالون 5000 متر است اما طول تونل البرز به 6400 متر می‌رسد و به‌عنوان بلندترین تونل رکوردزنی دارد. وی ادامه داد: با ایجاد این تونل پیچ‌های بالای 2400 متر حذف می‌شود و براحتی مسافران در طول چند دقیقه به آن سوی تونل که استان مازندران است، می‌رسند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره زمان افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال گفت:‌ از لحاظ سازه‌ای عملیات منطقه یک تا پایان سال به اتمام می‌رسد البته باید 1200 متر کابل‌گذاری برای سیستم روشنایی و جت فن‌ها انجام شود. موضوع مهم در افتتاح قطعه یک آزادراه تهران – شمال بحث ایمنی است که باید بتوانیم کنترل ترافیک را انجام دهیم. قرار بر این است که پس از اتمام قطعه یک این مسیر به جاده موجود وصل شود اگر مسائل ایمنی رعایت نشود امکان مدیریت ترافیک را نخواهیم داشت و ترافیک بیش از گذشته افزایش می‌یابد. خادمی پیش‌بینی کرد تا 1400 عملیات اجرایی در منطقه2 به پایان برسد.