افشـاگري مصلحتی!

چندي پيش موضوع حقوق‌هاي نجومي برخي نمايندگان از وزارت نفت خبري شد و هياهويي در فضاي رسانه‌اي و مجازي كشور ايجاد كرد. موضوع مربوط به حقوق۲۷میلیوني هدایت‌ا... خادمي بود كه سروصداي فراواني در كشور ايجاد كرد و اندكي بعد يكي از خبرنگاران اصولگرا نيز برخي اسامي را از ميان نمايندگان مطرح كرد كه در ادامه تكذيب شد، ولي موضوع خادمي هنوز به نتيجه مشخصي نرسيده است. اوايل مهر بود كه اداره کل روابط عمومی وزارت نفت اعلام کرد: در پی اظهارات و ادعاهای مکرر هدایت ا... خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی مبنی بر انتقال برخی نمایندگان به وزارت نفت در چند ماه گذشته که متاسفانه به‌گونه‌ای شبهه‌انگیز مطرح شده است ذکر توضیحاتی ضروری به نظر می‌رسد. در این اطلاعیه آمده است: پیش از بیان هر توضیحی لازم است یادآور شویم که وزارت نفت هرگز بنا نداشته وارد مجادله رسانه‌ای با اشخاص حقیقی و حقوقی به‌ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی شود زیرا معتقدیم فضای عمومی کشور به‌ویژه در شرایط کنونی بیش از هر برهه دیگری به آرامش، همکاری و همدلی نیاز دارد اما از آنجا که جناب آقای خادمی مدتی است به طرح سخنانی می‌پردازند که ممکن است ابهام‌هایی را نزد افکار عمومی پدید آورد، ناچار شدیم به اظهارات ایشان پاسخ دهیم به‌ویژه آن‌که به تازگی در برخی رسانه‌ها و حساب کاربری خود در تويیتر مدعی شده‌اند حقوق برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که در چند ماه گذشته به وزارت نفت منتقل شده‌اند ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش یافته است! با توجه به این ادعاها نکات زیر به آگاهی افکار عمومی می‌رسد:
۱) از آغاز تشکیل دولت یازدهم در نیمه سال ۹۲ تاکنون تنها هشت نفر از نمایندگان شامل نمایندگان ادوار به این وزارتخانه انتقال یافته‌اند که ۶ نفر از ایشان هم‌اکنون به عنوان نماینده مردم در مجلس حضور دارند.
۲) تاکید می‌کند از بهمن ۹۵ به این طرف یعنی پیش از پایان دولت یازدهم، هیچ نماینده ای به این وزارتخانه انتقال نیافته است.
۳) حقوق و مزایای پرداختی به نمایندگانی که کارمند نفت هستند و مایل به دریافت حقوق خود از این وزارتخانه بودند، با اعلام امور اداری مجلس طبق ضوابط صنعت نفت پرداخت می‌شود.


۴) بالاترین رقم پرداختی ناخالص به نمایندگانی که کارمند نفت هستند، مربوط به جناب آقای هدایت‌ا... خادمی، نماینده مدعی است که آخرین رقم دریافتی ناخالص ایشان بالغ بر ۲۷ میلیون تومان در ماه بوده است. اضافه می‌کند ایشان از تاریخ یکم مهر سال ۸۷ از یک واحد مسکونی متعلق به شرکت نفت در برج ASP تهران به وسعت ۲۹۰ مترمربع به عنوان خانه سازمانی استفاده می‌کرده است که پس از فشار و اصرار وزارت نفت، سرانجام در تاریخ یکم اسفند ۹۶ این واحد سازمانی را پس از قریب به ۱۰ سال تخلیه مي‌كنند. این در حالی است که مجلس شورای اسلامی از طریق واگذاری واحد مسکونی یا پرداخت هزینه مسکن برای تامین مسکن نمایندگان در صورت تقاضا اقدام مي‌كند.
۵) باوجود اینکه آقای خادمی خود بالاترین حقوق را میان نمایندگان مجلس دریافت کرده است حتی در مورد خود ایشان نیز ذکر ارقام ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد اضافه دریافت حقوق، اغراق‌آمیز است چه رسد به دیگر افراد.
۶) طی مکاتبه‌ای از امور اداری مجلس استفسار شده که آیا رعایت سقف قانونی پرداختی حقوق به نمایندگانی که از وزارت نفت نیز حقوق دریافت می‌کنند الزامی است یا خیر؟ و در صورت پاسخ مثبت، این سقف چه میزان است تا مراعات شود.
حمله به وزارت
چند روز بعد نيز كه هياهويي به پا شد هدایت ا... خادمی، نماینده مردم ایذه و باغملک درباره موضوع حقوق ۲۷ میلیونی و خانه 290 متری اش گفت: اختلاف من با وزیر نفت بر سر شرکت توتال، IPC و موضوع کرسنت و همچنین بچه هایی است که در دفتر زنگنه بوده اند و بدون آنکه لایق باشند پست گرفت‌ اند. او ادامه داد: من مدیرعامل شرکت نفتی بودم و زمانی که زنگنه از نفت خبر نداشت من در وزارت نفت بودم و 32 سال سابقه دارم و بالاترین رتبه شخصی را در این عرصه دارم به طوری که می توانم بگویم بالاتر از رتبه من در وزارت نفت کسی نیست. اگر مصوبه مجلس نبود که در تهران کسی حق ندارد بیش از 20 میلیون تومان حقوق بگیرد امروز حقوقم 40 میلیون تومان بود؛ درواقع کسانی که با من بودند امروز 45 میلیون تومان می گیرند. خادمی گفت: بنابراین من به دلیل مصوبه مجلس نمی‌توانم بیش از 20 میلیون حقوق دریافت کنم و این مبلغی که اعلام شده دروغ است. بله من اگر اهواز بودم می توانستم به دلیل سابقه و رتبه ای که دارم 40 میلیون حقوق بگیرم اما امروز تهران هستم و براساس قانون 20 میلیون حقوق می گیرم؛ از آنجا که اضافه کاری به من داده نمی شود از همین 20 میلیون تومان هم کسر می شود. این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: زنگنه در راستای رفتارهای پوپولیستی خود آمده است یک حرفی زده چرا؟ چون من گفته ام چرا شما نمایندگانی را که از وزارتخانه هایی مانند وزارت آموزش و پرورش یا بهزیستی و ... به مجلس آمده اند و ماهی سه میلیون 500 هزار تومان می گرفتند را به استخدام وزارت نفت در می آورید و پرونده آن‌ها را انتقال می دهید که حقوق‌شان می شود اندازه من؟ او در پاسخ به این سوال که این اقدام برای نمایندگان فعلی مجلس و در حین نمایندگی رخ داده است یا خیر گفت: بله در شرایط حاضر و از نمایندگان فعلی مجلس هستند. خادمی در پاسخ به این سوال که چه تعداد از نمایندگان به استخدام وزارت نفت درآمده‌اند گفت: خود زنگنه در مصاحبه ای گفته تعداد آن‌ها هشت نفر است ما هم فرض را همین می‌گیریم. او ادامه داد: با این شرایط شما می بینید فردی که در وزارت خود چهار میلیون حقوق می گرفته زنگنه آن را به وزارت نفت برده است و به او 20 میلیون حقوق می دهد و در نهایت اگر نماینده ای دور بعد رای نیاورد او را مدیرکل می کند مانند اتفاقی که برای نمایندگان ادوار رخ داد یعنی افرادی که رای نیاوردند امروز بالاترین سمت‌ها را در وزارت نفت دارند دلیل آن هم روشن است به این دلیل که امروز در مجلس کمک زنگنه می کنند.
بگم‌بگم
خادمی گفت: من حاضرم فیش حقوقی خود را منتشر کنم به شرط آنکه زنگنه و همین افراد بی‌سواد و جقله ای که به وزارت نفت آورده است هم فیش حقوقی‌شان را منتشر کنند. (خادمی در این لحظه عکسی از فیش های حقوقی اش در سال 97 نشان داد که در آن فیش‌ها خالص دریافتی اش بیش از 16 میلیون تومان بود) این نماینده مجلس درباره خانه‌اش نیز گفت: در بحث خانه هم باید بگویم من 32 سال کارمند وزارت نفت و مدیر شرکت های نفتی بودم طبیعی است وقتی یک کارمند وزارت نفت از شهری به تهران می آید خانه سازمانی در اختیار او می گذارند ما هم در خانه سازمانی بودیم که مدتی است آقای زنگنه آن خانه های سازمانی را می خواهد بدهد به نورچشمی ها و من نیز از آن خانه بیرون رفتم. خادمی که می گوید من هنوز بازنشسته نشده‌ام، گفت: تنها کسی هستم که خانه سازمانی را از من گرفته‌اند و مالکیت آن را می خواهند واگذار کنند. مشخص است وقتی حرف مردم را بزنیم باید منتظر چنین رفتارهایی باشیم. او در پاسخ به این سوال که خانه 290 متری خانه سازمانی بوده یا همین خانه ای که در آن سکونت دارید، گفت: آن خانه 290 متری خانه سازمانی بود و در حال حاضر خانه من 170 متر است. خادمی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود نماینده بودن اجازه داشتید از خانه های سازمانی استفاده کنید یا خیر گفت: ما از آن خانه ها آمدیم بیرون و این صحبت برای قبل است یعنی حدود یک‌سال و نیم پیش. حال باید منتظر ماند و دید که آیا وزارت نفت حاضر می شود فیش حقوقی مطرح شده این نماینده و سایر نمایندگان حقوق بگیر را منتشر کند یا نه؟
روشنگري مصلحتي
اين وضعيتي كه در كشور وجود دارد و هر زماني كه برخي جريان‌ها با يكديگر درگير مي‌شوند شروع به افشاگري عليه هم مي‌كنند درست نيست و بايد از روند سياسي ايران حذف شود زيرا تاثير منفي فراواني بر افكار عمومي كشور مي‌گذارد و رها كردن اين دعاوي مناسب نظام اسلامي نيست. در رابطه با اين موضوع و براي تشريح اتفاقاتي كه افتاده سراغ نمايندگان رفتيم تا دريابيم چگونه مي شود فردي به عنوان نماينده در مجلس حضور داشته باشد و از سمت ديگر وزارتخانه‌اي به او حقوق بدهد كه در همين راستا گفت‌وگوهاي نمايندگان با «قانون» را مي‌خوانيد:
مجلس بايد حقوق افراددو حقوقه را قطع كند
معصومه آقاپور علی شاهی
عضو فراکسیون زنان مجلس
ابتدا باید درباره صحت خبری که مدعی است برخی از نماینده ها از دو جا حقوق می گیرند، تحقیق کرد و در این باره مطئمن بود اما باید گفت که این بحث از نظر قانونی امکان پذیر نیست. همه نماینده ها از نظر قانونی تنها از یک ارگان حق دریافت حقوق دارند و اگر حقوق دریافتی نماینده ای از سوی یک ارگان بیشتر از حقوق وی در مجلس باشد، بي‌شك حقوق فرد از سوی مجلس قطع می شود تا فرد تنها حقوق قبلی اش را از سوی سازمانی که در آن کار می کند دریافت کند. حقوق مجلس در کل حدود هفت میلیون تومان است که در صورت بیشتر بودن حقوق فرد در وزارتخانه، این حقوق از سوی مجلس قطع می شود. درباره پرداختی های وزارت نفت باید گفت که این سازمان برای نگه داری چاه های نفت خود سهمیه 14 درصدی صادرات را در نظر گرفته است و مابقی هزینه هایی است که جدا هستند. اینکه گفته می شود برخی از این وزارتخانه حدود 20 میلیون تومان حقوق می‌گیرند، موضوعی است که بعید به نظر می رسد؛ فرق زیادی بین شنیدن و دیدن است. به هر حال در صورت اثبات این موضوع بي‌شك حقوق این افراد از سوی مجلس قطع می شود. اما من به انتشار این گونه اخبار انتقاد دارم چرا که در شرایط کنونی باید به دنبال راهکارهایی بود تا بتوان تعامل ما بین دانشگاه و صنعت را افزایش داد. باید به جای این بحث‌ها به این فکر باشیم که چگونه تعاملات بین المللی خود را افزایش دهیم و بین فرصت های شغلی در جامعه در علوم دانشگاهی ارتباط برقرار کنیم. ما همانند یک کشتی روی آب در حال حرکت هستیم و هر لحظه این کشتی در خطر نابودی است، باید روزنامه ها به فکر انتشار اخبار و تحلیل هایی باشند که این کشتی را از نابودی نجات دهند.
حقوق‌بگير مجلس نبايد از جاي ديگر حقوق بگيرد
ولی ا... نانوا کناری
رییس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی
بعید به نظر می رسد فردی که به عنوان نماینده در مجلس است از دو جا حقوق بگیرد چرا که همه نمایندگان به صورت قانونی باید تنها از یک محل حقوق دریافت کنند. من مطلع نیستم که حقوق وزارت نفت چقدر است. از طرفی نیز هر فردی که از مجلس حقوق بگیرد، دیگر حق ندارد از سازمان دیگری که همزمان مشغول به کار در آن است نیز حقوق بگیرد. در قانون نیز حقوق 20 میلیون تومانی وجود ندارد، البته شاید با مزایا و برخی از اضافه کاری ها حقوق برخی از افراد در وزارتخانه ها به رقم بالایی برسد. در هر صورت باید از وزارت نفت پرسید که چقدر به کارکنان خود حقوق می پردازد، اما بنده به رقم دریافتی 20 میلیون تومان از این سازمان توسط برخی از نماینده‌ها اطمینان ندارم و مطمئن هستم که در صورت اثبات اینکه برخی از نماینده ها از مجلس و برخی از وزارتخانه‌ها یا دانشگاه حقوق می گیرند حقوق‌شان از مجلس قطع خواهد شد و تنها می توانند از سازمانی که در آن مشغول به کار هستند دریافتی داشته باشند. این اختیار نیز با نماینده است که در صورتی که علاوه بر مجلس در جای دیگری کار کند به انتخاب خودش از مجلس حقوق دریافت کند یا از وزارتخانه یا دانشگاه. به هر حال در صورت معلوم شدن این گونه تخلفات حتما با این نماینده ها برخورد خواهد شد و به صورت قانونی به جرم این افراد با گرفتن جریمه حقوق های اضافی دریافتی برخورد می شود.
دو حقوقه بودن جرم است
ژرژیک ابرامیان
نماینده مسیحیان ارمنی جنوب ایران
نمی دانم منبع خبری که اعلام کرده است برخی از نماینده ها از وزرات نفت حقوق گرفته و در عین حال از مجلس نیز حقوق می گیرند، کجاست و بر اساس چه چیزی این خبر اعلام شده است. اما تا جایی که می‌دانم حقوق نماینده ها در مجلس حدود پنج میلیون تومان است اما برخی از نماینده ها برای پوشش هزینه‌های جانبی کار از قبیل داشتن دفتر یا مسئول دفتر شاید حقوق بیشتری را دریافت کنند. در مواردی که نماینده ای در وزارتخانه ای نیز مشغول به کار است، تنها از آن وزارتخانه حق دارد حقوق دریافت کند و از نظر قانونی اجازه دریافت حقوق از مجلس را ندارد. البته در این باره مورد خاصی وجود دارد. براي مثال نماینده ای از وزارتخانه مامور می شود به مجلس بیاید و در این صورت از مجلس حقوق نمایندگی دریافت می کند. در مجموع دریافت حقوق از دو جا برای نماینده ها از نظر قانونی درست نیست و با این موضوع برخورد می شود. در مجموع معتقد هستم که طرح این موضوعات باعث تخریب نظام می شود. چگونه امکان دارد نماینده‌ای 20 میلیون تومان از وزارتخانه‌ای دریافت کند؟ آن‌هم در شرایطی که هزینه‌های نماینده ها مبالغی بیش از این رقم است. در کل معتقد هستم که به جای پرداختن به این موضوعات تنش زا با افرادی که در چارچوب قانونی عمل نمی کنند باید برخورد شود و با افرادی که را که بر خلاف قانون علاوه بر مجلس از جاهای دیگری نیز حقوق می گیرند، برخورد کرد. چرا که این موضوع جرم بزرگی است و در صورت اثبات پیگرد قانونی دارد.
قانون اجازه دو حقوقه بودن را نمي‌دهد
مسعود رضایی
نماینده مردم شیراز
نماینده ها از نظر قانونی حق ندارند علاوه بر مجلس از سازمان دیگری حقوق دریافت کنند. به صورت میانگین حقوق نماینده‌ها در مجلس حدود 6 میلیون و 700 هزار تومان تا هفت میلیون و 200 هزار تومان است. البته هزینه بلیت و برخی دیگر از هزینه‌های جانبی نیز وجود دارد که به نماینده ها در صورت نیاز پرداخت می شود که این مبلغ برای خود نماینده نیست و صرف کار می‌شود.
بعید می دانم که حقوق برخی از نماینده ها بیشتر باشد اما برخی از نماینده ها که قاضی هستند یا استاد دانشگاه بي‌شك حقوق بیشتری دریافت می کنند که این افراد دیگر از مجلس حقوق نمی‌گیرند. بنابراین دریافت حقوق از دو جا از سوی نماینده ها بعید به نظر می رسد که صحت داشته باشد چرا که در صورت مشخص شدن اینکه فردی علاوه بر مجلس از سوی وزارتخانه دیگری نیز حقوق دریافت می‌كند، حقوق فرد از مجلس قطع می شود.