چشم اميد به خانه ملت

روز موعود فرارسيد و امروز قرار است تا تكليف بررسي لايحه الحاق ايران به كنوانيسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم در مجلس شوراي اسلامي روشن شود. لایحه مذكور۲۰ خرداد امسال با جنجال مخالفان و دلواپسان، تا امروز مسکوت مانده اما بر اساس دستور کار منتشر شده این هفته صحن علنی مجلس، در ابتدای فهرست موضوعات مورد بررسی نمایندگان قرار گرفته است. در همين راستا حشمت‌ا... فلاحت پیشه، رييس كميسيون امينت ملي و سياست‌خارجي مجلس شوراي اسلامي در تشریح جزيیات نشست حياتي بهارستان برای بررسی CFT گفت: این جلسه از ساعت ۶ تا ۸ صبح روز یکشنبه و در صحن مجلس به منظور پاسخ به سوالات و شائبه‌ها درباره لوایح چهارگانه FATF و به‌ویژه لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT برگزار می‌شود. او افزود: از وزرای امور خارجه، اطلاعات، سرپرست وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین رييس‌کل بانک مرکزی و تعدادی از استادان و صاحب‌نظران مخالف FATF نیز برای حضور و طرح دیدگاه‌های خود در نشست روز یکشنبه دعوت به‌عمل آمده است. رييس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: علاوه‌بر پیش‌بینی زمانی برای سخنان دولتی‌ها؛ نماینده حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نماینده سازمان پدافند غیرعامل، روسای سه فراکسیون نمایندگان ولایی، نمایندگان مستقل ولایی و امید مجلس، چهار تن از استادان و صاحب‌نظران مدعو، تعدادی از نمایندگان موافق و مخالف این لایحه و همچنین نماینده مرکز پژوهش‌های مجلس هم بر اساس زمانبندی صورت گرفته در این نشست صحبت خواهند کرد. فلاحت‌پیشه ادامه داد: نمایندگان می‌توانند نظرات خود درباره لحاظ حق شرط‌هایی در این لایحه را پیشنهاد و در زمان بررسی لایحه CFT در نشست علنی مجلس مطرح کنند. او افزود: پس از پایان این نشست غیر‌رسمی، نشست علنی مجلس شورای اسلامی آغاز و لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT دستور کار اول نمایندگان خواهد بود. فلاحت‌پیشه همچنین گفت: گرچه هنوز با پیشنهاد بنده برای پخش مستقیم این نشست از صدا و سیما موافقت نشده است، اما با هیات‌رييسه مجلس توافق کرده‌ایم که صدا و سیما با ضبط مشروح تمامی گفت‌وگو‌های این نشست، در زمان مقتضی مذاکرات جلسه را از رسانه ملی پخش کند.
آخرين فشارها
بعد از اين روشنگري رييس كميسيون امنيت ملي بود كه خبر هشدار محمديزدي، يكي از اعضاي شوراي نگهبان منتشر شد. نامه به اسم جامعه مدرسین حوزه علمیه قم انتشار يافت و تسنيم در همين راستا نوشت كه محمديزدي طی نامه‌ای از ريیس و نمایندگان خانه ملت خواست، ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» و سایر مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم» مراقبت کنند کاری به‌زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی در مجلس به‌تصویب نرسد. در اين نامه آمده بود كه با سلام و احترام، با توجه به رهنمودها و تذکرات مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید قم و نگرانی‌های اعضای محترم جامعه مدرسین که غیر از جلسه حضوری که داشتیم یک جلسه کامل دیگر با یادآوری آثار مثبت و منفی آنچه در دستور کار روز یکشنبه پانزدهم مهر نودوهفت قرار دارد متذکر می‌شویم کاری نشود که ضمن مخالفت با مقامات ذکرشده، به‌زیان مملکت و نظام حاکمیت جمهوری اسلامی و در تاریخ کشور نقطه‌ ضعف مجلس به‌حساب آید. دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاه های دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، شهید بهشتی، خواجه نصیر‌الدین طوسی و الزهرا نيز طی نامه ای خطاب به مجمع نمایندگان تهران اعلام کردند: مجلس باید از میان دوگانه معیشت مردم و منافع سیاسی خود یک کدام را انتخاب کند. پذیرش کامل FATF یعنی معامله معیشت مردم و استقلال کشور با هیچ، در اين نامه آمده بود كه به نمایندگی از دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران خطاب به مجمع محترم نمایندگان تهران اعلام می‌داریم که باتوجه به این که از منظر فنی هیچ تفاوتی میان اکنون ایران و زمانی که تمامی بند هایFATF را اجرایی کنیم وجود نخواهد داشت، اصرار عده ای مبنی بر پیوند زدن معیشت مردم با تصویب FATFیک اظهار نظر غیر کارشناسی است اما از طرف دیگر با تصویب کامل FATF این امکان برای آمریکا جهت قوی‌تر و موثرتر کردن تحریم‌های موضعی خود و درنتیجه تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها و نیز سخت‌تر شدن معیشت مردم می شود. اکنون مجلس باید از میان دوگانه معیشت مردم و منافع سیاسی خود یک کدام را انتخاب کند. پذیرش کامل FATF یعنی معامله معیشت مردم و استقلال کشور با هیچ. برخی اظهار نظرها، نشان از تقلیل ماجرایFATF به یک بازی سیاسی دارد، صریحا هشدار می‌دهیم تقلیل ماجرای FATF به یک بازی سیاسی و تبدیل آن به یک ابزار توسط جناح‌ها برای حمله به یکدیگر در این موقعیت ضربات جبران‌ناپذیری را به کشور وارد مي‌كند،تجربه ثابت کرده است که هر وقت از عقلانیت انقلابی دور شدیم به کشور آسیب وارد شده است. اظهار نظر های صورت گرفته توسط نمایندگان موافقFATF این شائبه را در ذهن متبادر می سازد که برخی حتی کوچک‌ترین اطلاعاتی از جزییات فنی FATF ندارند. ما دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران در جهت انجام وظیفه انقلابی خود سه پیشنهاد مشخص به مجمع نمایندگان تهران،که از مجامع اثرگذار مجلسند، داریم:
1-شرکت در جلساتی با نمایندگان دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان و بیان جزئیات فنی کاملFATFتوسط نماینده این تشکل ،جهت آگاهی این مجمع نسبت به FATF


2-اظهار نظر شفاف پیرامونFATF از سوی نمایندگان این مجمع برای برطرف شدن این شائبه ذهنی ایجاد شده مبنی برعدم اطلاع عده ای از نمایندگاه مجلس از جزییات فنیFATF
3-ضمنا دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های تهران آمادگی خود را مبنی بر برگذاری مناظره با نمایندگان موافقFATF اعلام میدارد، برنمایندگان لازم است جهت روشن کردن افکار عمومی در مناظره شرکت کنند.»
پرویز سروری، دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب و از اعضاي محافظه‌كار مجلس هشتم نيز با تأکید بر اینکه ضروریست بررسی CFT در مجلس متوقف شود، تصریح کرد: بي‌شك در این زمینه با نهادهای بین‌المللی به اختلاف خواهیم خورد چون تعاریف آن‌ها با تعاریف ما متفاوت است و آن‌ها گروه‌های تروریست را صلح‌طلب و گروه‌های مقاومت را تروریست می‌دانند. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه FATF یک بخش دارد که پول‌شویی و شفافیت‌های مالی است و برای سیستم بانکی کشور، ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: در این زمینه رهبر معظّم انقلاب بهترین پیشنهاد را ارائه کردند و فرمودند بحث‌شفافیت مالی و پولشویی ضرورت است و این را خود مجلس، خارج از FATF تصویب کند. وی با اشاره به موضوع حق شرط در FATF گفت: این حق شرط‌ یا همان تحفظ‌ها در صورتی که با روح قانون و آن کنوانسیون مغایرت داشته باشد، پذیرفته نخواهد شد و ما در برابر مجموعه‌ای قرار می‌گیریم که هزینه‌های زیادی را باید بپردازیم. بهترین راه این است که FATF را از این مسیر خارج کنیم و ابزار فشار را از دست آن‌ها بگیریم و خود مجلس به صورت مستقل قانون وضع کند. دبیرکل جمعیت رهپویان ادامه داد: نکته بعد این است که سرانجام تکلیف بندهای مربوط به FATF که در حال حاضر دولت دارد اجرا می‌کند،‌ باید روشن شود و چرا دولت اصرار دارد که CFT را هم تصویب کند؟ سروری با بیان اینکه غربی‌ها با یک موضوع مناسب، خواسته‌های نامناسب‌شان را می‌خواهند به ملت‌ها تحمیل می‌کنند، تصریح کرد: اینکه بحث پول‌شویی را به تعاریفی که خودشان از موضوعات مختلف مثل تروریست دارند گره بزنند و بعد هم زمینه‌های خودتحریمی را در کشور ما علیه مجموعه‌های اقتدارآفرین کشور ایجاد کنند، حداقل ابهامی است که وجود دارد. وی افزود: برای ما در این زمینه ابهامی وجود ندارد، امّا آن‌هایی که ابهام دارند، باید بدانند که با تأنی و درایت عمل کنند و بدانند که در این زمینه، هیچ پیشنهادی مثل پیشنهاد رهبر انقلاب گره‌گشا نیست. درواقع، نکات مثبتی که وجود دارد و نیاز به تصویب آن‌ها وجود دارد را در فرایندی قرار ندهیم که ممکن است منجر به فشارهای بسیار سنگینی بر ما شود. سروری با تأکید بر اینکه ضروری است بررسی CFT در مجلس متوقف شود، تصریح کرد: در این زمینه با نهادهای بین‌المللی به اختلاف خواهیم خورد چون تعاریف آن‌ها با تعاریف ما متفاوت است و آن‌ها گروه‌های تروریست را صلح‌طلب و گروه‌های مقاومت را تروریست می‌دانند. وی افزود: ما در این زمینه دچار یک چالش جدی خواهیم شد و بهتر است رعایت همه جوانب را بکنیم و رعایت جوانب به این است که مجلس وارد بحث CFT نشود و دقت لازم را برای آینده کشور و اقتدار ایران داشته باشد.
انتقاد به تخريب
در طرف مقابل غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، همنوایی صداوسیما با گروهی حداقلی علیه FATF را در راستای شوراندن افکار عمومی علیه مجلس دانست و با اشاره به پخش گزارش مستند ضد FATF از تلویزیون گفت: صداوسیما باید محل تضارب آرا و به معنای واقعی کلمه “ملی” باشد؛ اما متاسفانه بعضا شاهد هستیم به دلیل برخی سیاسی‌کاری‌ها سمت و سوی صداوسیما به گونه‌ای است که گویی می‌خواهد افکار عمومی را زورکی به سمت خاصی ببرد. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید فرصت برنامه‌سازی به موافقان FATF هم داده می‌شد تا واقعیت‌های آن را مشخص کنند، گفت: من نمی‌خواهم بگویم FATF بهشت برین است؛ بي‌شك اشکالاتی دارد ولی مهم این است که ما از صداوسیما انتظار ملی بودن داریم. وی افزود: از اسم «سراب»برای این مستند ضد FATF مشخص است چه کسانی و با چه رویکردی آن را تهیه کردند؛ اما غافل از اینکه مردم به این رفتارها توجه نمی‌کنند و می‌دانند صداوسیما با یک هدف خاص چنین برنامه‌ای ساخته و از همه افکار و اندیشه‌ها استفاده نمی‌کند. جعفرزاده رویکرد صداوسیما را شوراندن افکار عمومی جامعه علیه مجلس توصیف و تصریح کرد: مردم به FATF راضی هستند مگر یک گروه حداقلی خاص که با تهدید پیامکی قصد ایجاد رعب و وحشت در بین نمایندگان را دارند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: همنوایی صداوسیما با این گروه و پخش برنامه‌ای یک طرفه و یک سویه بدون هر گونه نقدی به قصد جهت‌دهی افکار عمومی است ولی آنها موفق نخواهند بود زیرا صداوسیما پایگاه اصلی خود را بین مردم از دست داده است. وی با انتقاد از سوگیری رسانه ملی در آستانه بررسی FATF در مجلس، درباره اثرگذاری چنین تولیداتی بر نمایندگان توضیح داد: مجلس یک بدنه کارشناسی قوی به نام مرکز پژوهشها دارد؛ ضمن آنکه قاطبه نمایندگان از خبره‌ترین کارشناسان کشور هستند و به کارشناسان دیگر نیز دسترسی دارند و به مزاح بگویم که خدا را شکر نماینده‌ها وقت ندارند تلویزیون نگاه کنند! نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس با تاکید بر اینکه صداوسیما باید اعتماد عمومی را جلب کند، افزود: در حال حاضر 205 کشور دنیا عضو FATF هستند؛ همچون عراق، سوریه، لبنان و روسیه؛ یعنی آنها نمی‌دانستند FATF چیست و الان صداوسیمای ما به تنهایی این موضوعات را کشف کرده است؟!
اميد ملت
امروز بايد تكليف اين مسائل مشخص شده تا مردم از آشفتگي ذهني خارج شوند. ملت به نمايندگان خود اميد بسته‌اند تا راه مراودات مالي كشور را با تصويب CFT باز كنند و بهانه‌هاي دشمن را از آن‌ها بگيرند زيرا به گفته كارشناسان طرف‌هاي خارجي به دنبال اهرم‌هايي براي فشار بر زندگي مردم هستند كه تصويب نكردن اين لوايح نيز مي‌تواند بهانه‌اي به دست آن‌ها بدهد. از طرف ديگر مسئولان نيز بايد توجه داشته باشند كه چه لوايحي را تصويب مي‌كنند و به گونه‌اي اين رويه را پيگيري كنند كه در آينده طرف‌هاي مقابل نتوانند از روزنه اي به ضرر ملت ايران استفاده كنند.