برخورد منفعلانه وزارت ارتباطات برای رفع موانع ارتباطات رومینگ

حاجیان-  در پی لغو عضویت اپراتور های ایرانی  در انجمن جهانی موبایل ؛GSMA که به درخواست آمریکا انجام شده است، مدیر یکی از اپراتورهای مجازی موبایل در کشور ، با اشاره به تبعات این تصمیم  از جمله ایجاد مشکلات و محدودیت هایی در زمینه عقد قرار داد های رومینگ  بین الملل و عدم امکان همکاری  با اپراتورهای کشور های مختلف ، از برخورد منفعلانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات برای پیگیری  ورفع این موضوع  انتقاد کرد .
غلامی   در گفت و گو با خراسان همچنین افزود:  یکی از بزرگ ترین  فواید عضویت  اپراتورها در انجمن جهانی موبایل اعتباربخشی است که در نتیجه آن می توانیم ضمن عقد قرار داد های ارتباطی در سطح بین الملل در زمینه رومینگ ، در  بسیاری از حوزه های ارتباطی سرمایه گذاری وهمکاری های مشترک علمی وتجاری داشته باشیم .
  وی خاطر نشان کرد: با این اوصاف لغو عضویت ما در این انجمن قطعا همکاری های بین المللی ما را در این حوزه تحت الشعاع قرار خواهد داد .
وی خاطرنشان کرد: انجمن جهانی موبایل، علاوه بر تعیین استانداردهای تلفن‌های همراه در جهان، هماهنگی‌های بین‌المللی در حوزه موبایل را انجام می‌دهد.


یکی از خدمات GSMA تعیین ساختار شناسه جهانی تجهیزات موبایل IMEI مخفف International Mobile Equipment Identity است .  IMEI  یک شماره منحصر به فرد برای هر گوشی موبایل است که از چندین جزء تشکیل شده و هر جزء نشان دهنده اطلاعاتی از جمله کشور سازنده، شرکت سازنده و مدل است و در زمینه های مختلفی از جمله شناسایی دستگاه‌ها در شبکه موبایل کاربرد دارد.کشورهایی که به صورت مستقیم با GSMA ارتباط دارند فهرست به روزIMEI  ها را از این مرجع جهانی دریافت می کنند.
  وی تصریح کرد: متاسفانه از حدود شش ماه قبل این انجمن به دستور OFAC  عضویت ایران وسه کشور کره شمالی ، سوریه و کوبا  را لغو کرده است. حال آن که این موضوع از سوی سازمان تنظیم مقررات  کشور جدی گرفته نشده است و مسئولان  این سازمان به رغم وعده هایی که برا ی پیگیری موضوع دادند تاکنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده اند. البته سازمان تنظیم مقررات یک بار جلسه ای در این زمینه با اپراتورها برگزار کردند اما این نتیجه حاصلی در پی نداشت.
 وی با اشاره به عضویت 850 اپراتور از 220 کشور جهان در این انجمن گفت: از آن جایی که این انجمن نقش کلیدی در  تعیین  استانداردهای حوزه ارتباطات و تلفن‌های همراه در جهان  دارد و با توجه به این که این استاندارد ها  همواره در حال  به روز رسانی است  عضویت ما در این انجمن کمک خواهد کرد تا به این استاندارد ها دسترسی داشته باشیم وبتوانیم قرار دادهای رومینگ و دیگر همکاری  های خود را   در جهان توسعه بدهیم   در غیر این صورت ، مجامع جهانی این حوزه  به ما اعتماد نمی کنند و این مسئله در مذاکرات تاثیر گذار است.