کار با دونالد را دوست دارم!

گروه بین الملل- ولیعهد سعودی که قطر را تحریم کرده و در یمن به جنگی فرسایشی و زیان بار تن داده آن قدر کوچک است که توهین های مقامات آمریکایی را دعوایی خانوادگی می نامد. دعوایی یک طرفه که ترامپ می تواند بر او بتازد ولی او اجازه گستاخی ندارد. بن سلمان که در قصر سلطنتی خود در ریاض با نشریه آمریکایی بلومبرگ گفت وگو کرده در واکنش به سخنان تند رئیس جمهور آمریکا اظهار کرد، «باید پذیرفت که هر دوستی هم حرف خوب و هم حرف بد درباره شما خواهد زد... من عاشق همکاری با دونالد ترامپ هستم.» او برای کاهش خشم مردم عربستان که کشورشان در سخنرانی های اخیر ترامپ تحقیر شده فقط گفت: «تا آن جا که ما می‌دانیم عربستان بهای همه تسلیحاتی را که از آمریکا گرفته پرداخته است، مجانی که نبوده. از زمانی که روابط میان آمریکا و عربستان وجود داشته ما بابت همه خریدهایمان پول داده‌ایم.» اشاره ولیعهد عربستان به سخنان اخیر ترامپ است که گفته بود معتقد است عربستان بدون پشتیبانی آمریکا «دو هفته هم دوام نمی‌آورد.» عربستان بزرگ ترین تولید کننده نفت اوپک و جهان است. ترامپ در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم با انتقاد از افزایش بهای نفت به حدود بشکه‌ای ۸۵ دلار گفته بود واشنگتن این «افزایش قیمت افتضاح را تحمل نخواهد کرد.» روابط میان آمریکا و عربستان از زمان بر سر کار آمدن دونالد ترامپ گسترده‌تر شده است به طوری که نخستین سفر خارجی ترامپ در قامت رئیس‌جمهوری آمریکا به ریاض بود. سفری که به شیر دوشی گاو فربه سعودی تعبیر شد. ولیعهد سعودی در مصاحبه با بلومبرگ با پرسشی درباره این تهدیدها و تحقیرهای ترامپ روبه رو شد. اما پاسخ او عمدتا حمله به «باراک اوباما» رئیس جمهوری سابق آمریکا بود، نه درباره سخنان ترامپ. بن سلمان گفت که من معتقدم اوباما طی هشت سالی که سر کار بود، علیه بسیاری از دستور کارهای نه تنها عربستان بلکه خاورمیانه کار کرد. آمریکا در دوره رهبری اوباما شکست خورد، مثلا در مصر. بلومبرگ بار دیگر از ولیعهد سعودی پرسید: آیا اهمیتی ندارد که او چیزهای بی ادبانه ای درباره پدرتان می گوید؟ بن سلمان جواب داد: «خب، می دانید، باید پذیرفت که دوستان چیزهای خوب و بدی می گویند. نمی توان دوستانی داشت که صددرصد چیزهای خوبی درباره شما بگویند، حتی در خانواده خودتان. سوءتفاهم هایی وجود خواهد داشت. این مسئله را در همین مقوله بگنجانیم.»
 از نرمش اوباما تا خشم ترامپ!
در زمان اوباما هم انتقاداتی به عربستان می شد. اما رفتار عربستان در آن زمان متفاوت بود. مقامات سعودی پس از انتقادات دولت آمریکا مبنی بر نقض حقوق بشر در عربستان و دخالت این کشور در حادثه ۱۱ سپتامبر، تهدید کرده بودند که اگر انتقادات از عربستان ادامه یابد، سطح تجارت خود را با آمریکا کاهش خواهند داد. اما علت این انعطاف و کرنش و تسلیم عربستان در مقابل آمریکا چیست؟ بیانیه‌های تند ترامپ و سکوت سعودی‌ها اولا نوعی اعتراف در به رسمیت شناختن برتری ایران بر ارتش سعودی است، چرا که عربستان از ترس ایران جرئت ندارد در مقابل آمریکا بایستد. در سال های اخیر مجادلات ایران و عربستان بیشتر شده و عربستان از ترس نفوذ بیشتر ایران در منطقه، کاملا به آمریکا وابسته شده است. واقعیت دیگر این است که عربستان سعودی از شخص ترامپ می‌ترسد و می‌داند که ترامپ با اوباما فرق دارد و در صورت پاسخ دادن به اظهاراتش، با خشم و تحریم های اقتصادی او روبه رو خواهد شد. این دقیقا چیزی است که عربستان سعودی را بسیار نگران می‌کند چرا که اقتصاد و سیاست عربستان به شدت وابسته به آمریکاست. از طرف دیگر، ریاض از جناحی دیگر هم تحت فشار قرار گرفته تا در مقابل آمریکا سکوت کند. این جناح ارتش عربستان است.  سعودی‌ها می‌دانند که در صورت مقابله با ترامپ، ممکن است آمریکا پشتیبانی نظامی در جنگ علیه یمن را متوقف کند و در این صورت، جهان عربستان را به عنوان یک ارتش نظامی ضعیف خواهد شناخت. در صورت پایان یافتن حمایت آمریکا، قدرت نظامی عربستان سعودی از بین خواهد رفت و این یمنی ها را ترغیب می‌کند تا حملات بیشتری را علیه عربستان و ائتلافش انجام دهند.
تغییر یک توافق قدیمی
در فوریه 1945 آمریکا و عربستان سعودی به یک توافق جامع و پایدار دست یافتند. این توافق که به «پیمان کوئینسی» معروف است، بین فرانکلین روزولت رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و عبدالعزیز آل‌سعود بنیان گذار پادشاهی عربستان سعودی طی دیداری در عرشه کشتی جنگی کوئینسی در کانال سوئز منعقد شد. بر اساس این توافق که «نفت در ازای حمایت» بود، آمریکا متعهد می‌شد در ازای دریافت نفت از عربستان، از این کشور در برابر خطرات احتمالی حمایت کند. اکنون اما ترامپ به دنبال تغییر این توافق است، وی که با شعار «اول آمریکا» توانست پیروز انتخابات شود، پس از خروج از توافق هسته‌ای با ایران، با یک مشکل مواجه شد. این مشکل افزایش قیمت نفت و به‌تبع آن افزایش قیمت بنزین در آمریکا بود. با بالا رفتن قیمت نفت، ترامپ به کشورهای نفت خیز حوزه خلیج فارس هشدارهای شدیدی داده است. او در یک ماه گذشته بیش از دوبار به این کشورها هشدار داده که اگر حمایت ما نباشد، دوهفته هم دوام نمی‌آورید. ترامپ این موضع را پس از آن گرفت که تیرماه در توئیتی از بسیاری از اعضای سازمان اوپک یعنی همان کشورهای عربی خواسته بود در شرایطی که آمریکا از آنان در ازای دلارهای اندک دفاع می‌کند، آنان نیز باید قیمت را پایین بیاورند. این اتفاق اما نیفتاد تا در آمریکا قیمت بنزین بیش از 60 درصد افزایش یابد و از 1.87 دلار در هر گالن در فوریه 2016 به تقریبا سه دلار در ماه سپتامبر 2018 برسد. ترامپ که جیب کمپانی‌های اسلحه‌سازی آمریکا را اکنون پر کرده است، به دنبال آن است تا نبض بازار انرژی را در دست گیرد.او به جای توافق «نفت در برابر حمایت» به دنبال تسلط بر بازار انرژی در برابر حمایت است. او البته به دلیل کسری بودجه کشورهای عربی به‌ویژه عربستان نتوانسته است آنان را راضی به افزایش تولید و کاهش قیمت نفت کند و به همین دلیل است که خیلی صریح به این کشورها می‌تازد و آنان نیز تصمیم گرفته‌اند تنها در برابر او سکوت کنند. اظهارات تحقیرآمیز ترامپ علیه سعودی‌ها در حالی مطرح می‌شود که ریاض تاکنون تقریبا به‌طور کامل از سیاست خارجی کاخ سفید حمایت کرده و حتی وعده داده که برای پر کردن جای خالی نفت ایران پس از اعمال تحریم‌های آمریکا، تولید نفت خود را افزایش دهد.