افزایش آسیب جانی و مالی سیل‌زدگان شمال کشور

گروه جامعه- دوباره داستان تکراری؛ باران، سیل، خرابی، مرگ و ضعف زیر‌ساخت‌ها. دوباره خراب شدن پل‌ها و رانش زمین؛ دوباره بی‌اطلاعی مسوولان و عدم اطلاع‌رسانی به موقع به شهروندان و مشکلاتی که باز هم دامنگیر مردم شد.
بارش باران در چند روز اخیر باعث بروز مشکلات زیادی برای هموطنان شمالی‌نشین کشورمان شده است. بارش‌های مکرر در چند روز گذشته باعث وقوع سیل در بسیاری از استان‌ها شده و در برخی شهرها تلفات جانی و مالی هم به همراه داشته است. در این میان استان‌های خراسان‌شمالی، گلستان، گیلان و مازندران بیشترین آسیب‌ها و تلفات را داشته‌اند و مردم برخی نواحی این استان‌ها به اصطلاح خانه‌خراب شده‌‌اند. خسارت وارده به شریان‌های مواصلاتی، پل‌ها، معابر، تاسیسات آب، برق و گاز، باغات و دام‌ها در روستاها و شهرهای غرب مازندران ناشی از طغیان رودخانه‌‌ها فراتر از حد تصور بوده و دامنه تخریب بسیار بالاست‌ تا آنجا که ۱۵ خط اصلی برق مازندران دچار قطعی شده و گاز و آب در برخی نواحی مازندران قطع شده و خانه‌‌های ساکنان برخی نواحی به خصوص در نوشهر و چالوس و تنکابن پر از آب شده و ماشین‌‌ها در پارکینگ‌ها زیر آب فرو رفته‌‌اند.
تاکنون بیشترین باران در اطراف رامسر با 275 میلیمتر رخ داده و سد رامسر در آستانه سرریز شدن و پل نیاسته این شهرستان خم شده و در حال ریزش است. فعلا شرایط در رامسر و تنکابن بحرانی است و مدارس غرب مازندران برای احتیاط و آسیب ندیدن دانش‌آموزان تعطیل شده‌اند.
این تنها مازندران نبوده که از سیل اخیر آسیب‌دیده بلکه شهرستان‌های صومعه‌سرا، رشت، چابکسر، قلعه‌‌رودخان، رودسر، لاهیجان، ماسال و تالش در استان گیلان و چندین شهرستان در استان گلستان و خراسان‌شمالی نیز دچار خسارت شده‌‌اند. به عنوان مثال رودخانه در برخی از این شهرستان‌ها طغیان کرده و برخی پل‌‌ها از بین رفته‌اند. خانه‌‌های برخی از این شهرستان‌ها دچار آبگرفتگی شده‌اند و خلاصه آنکه تاسیسات زیربنایی در این شهرستان‌ها تخریب شده‌‌اند.


بر اساس اطلاعاتی که از خبرگزاری‌های داخلی به دست ما رسیده، استان‌های شمالی تا لحظه نگارش این گزارش حدود هفت نفر در سه استان گیلان و مازندران و خراسان‌شمالی در پی وقوع سیل فوت شده‌اند و یک نفر در استان گیلان مفقود شده است. همچنین تنها در استان مازندران به بیش از 900 نفر امدادرسانی شده است. این در حالی است که مدیر مدیریت بحران استان مازندان خبر کشته شدن هفت را تکذیب و اعلام کرده در کل چهار استان‌ آسیب دیده به 870 نفر امدادرسانی شده و سه نفر فوت کرده‌اند. همچنین تاکنون به ۱۸۷ خانوار امدادرسانی و 250 نفر اسکان داده شدند. همچنین 174 منزل مسکونی نیز دچار آبگرفتگی شده بودند که به وسیله تلمبه آبگرفتگی برطرف شد.
آماده‌باش تمامی نیروها برای عبور از بحران
شرایط بحرانی در این استان‌ها به حدی بود که معاون اول رییس‌جمهور روز گذشته طی تماس تلفنی با استانداران گیلان و مازندران، خواستار آماده‌باش کامل نیروهای امدادی جهت رسیدگی فوری و امدادرسانی به مصدومان و خسارت‌دیدگان شد.
اسحاق جهانگیری در تماس‌های تلفنی جداگانه با استانداران مازندران و گیلان، ضمن اطلاع از آخرین وضعیت خسارات ناشی از بارش شدید باران و وقوع سیل در این دو استان، خواستار آماده‌باش کامل نیروهای امدادی جهت رسیدگی فوری و امدادرسانی به مصدومان و خسارت‌دیدگان شد.
در این بحبوحه مسوولان اما ادعا می‌کنند از قبل به ساکنان مناطق بحران‌زده اطلاع‌رسانی کرده‌اند. با وجود آنکه هشدارهای لازم به مردم مازندران و مسافران این استان‌های شمالی نسبت به وقوع سیل و بارندگی شدید داده شده بود اما شواهد خلاف آن را نشان می‌دهد.
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گیلان از بسته شدن محور پونل – خلخال به دلیل ریزش کوه و نشست زمین خبر داد و گفت: اکثر محورهای درگیر در شهرستان های تالش، رضوانشهر، صومعه‌سرا، فومن، شفت، رودسر و لنگرود بیشترین بارش‌ها را داشتند.
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای گیلان هم از تخریب کامل سه پل خبر داد و خاطرنشان کرد: پل 60 متری لنگرود بر اثر جاری شدن سیل خسارت شدید دیده است.
بنا بر گزارش‌های رسیده در برخی از روستاهای صومعه‌سرا با اعزام قایق کمک‌رسانی صورت گرفته و به دلیل رانش و طغیان رودخانه بیشترین مشکل در دهستان تنیان گزارش شده است. دلایل اصلی افزایش خسارت و بروز سیلاب، تراز منفی خانه‌ها نسبت به جاده‌های اصلی و فرعی، رعایت نکردن حریم رودخانه‌ها توسط افراد و حجم زیاد زباله‌های ریخته شده در رودخانه‌ها عنوان شده است.
رامسر و تنکابن بیشترین خسارت را دیده‌اند
به گزارش ایسنا، محمد آزاد، فرماندار رامسر خسارت وارده به بخش‌های زیربنایی و تاسیساتی این شهرستان را بالا توصیف و تصریح کرده در حال حاضر با توجه به تداوم بارش‌ها برآورد خسارت ممکن نیست اما پیش‌بینی می‌شود بیشترین خسارت سیل استان مازندران مربوط به دو شهرستان رامسر و تنکابن باشد.
او با اشاره به میزان حداکثر بارش در شهرستان رامسر نسبت به شهرهای دیگر استان مازندران، گفت: حجم بسیار زیاد آب و طغیان رودخانه‌های صفارود، نسارود و چالکرود باعث شد ساکنان مجاور این رودخانه‌‌ها در مساجد و اماکن ورزشی اسکان داده شوند.
وضعیت در شهرستان رامسر بحرانی است به طوری که بر اثر شدت بارش و سیل، چندین خانه به صورت کامل تخریب شده و برخی از خیابانه‌‌ها و کوچه‌های این شهرستان به رودخانه تبدیل شده‌اند.
همچنین رودخانه صفارود رامسر طغیان کرده و به باغ و تاسیسات حاشیه آن خسارت‌های فراوانی وارد آورده است و خبرهایی از وقوع رانش زمین در مناطق کوهستانی حکایت دارد.
در تنکابن هم پل ارتباطی محور تنکابن به سلیمان‌آباد روی رودخانه «تِیرُم» موسوم به «پل قریب» 70 درصد تخریب شده به طوری که ارتباط روستاهای دهستان سلیمان‌آباد‌ از این محور مقدور نیست و در حال حاضر مسدود گزارش شده است.
همچنین جاده‌های ارتباطی دو روستای پلطان و مهاجرآباد که تقریبا مجاور یکدیگر در بخش مرکزی قرار دارند به طور کامل تخریب شده و آسیب جدی دیده است.
جاده روستای «بالابند» آسیب جدی دیده و پل ارتباطی محور «خشکرود» با آسیب‌های شدیدی در آستانه تخریب قرار دارد و رفت و آمد از این معبر امکان‌پذیر نیست. سایر روستاهای بخش مرکزی نیز با آبگرفتگی شدید حداقل 30 درصد تخریب را تجربه کرده‌اند.
به واسطه سیل اخیر تمامی زمین‌ها و باغات حاشیه رودهای بخش مرکزی شهرستان تنکابن آسیب جدی دیده و تغییر مسیر رودخانه در روستای قنبرآباد به شکل مشخص موجب تخریب شش هزار اصله درخت صنوبر در این منطقه شده که این تغییر مسیر رود تخریب 50 درصدی باغات این روستا را به همراه داشته و در ادامه مزرعه پرورش ماهی روستای مهاجرآباد دچار آسیب جدی شده و یک مرغداری نیز در «خلخال‌محله» با آمار 11 هزار تلفات به علت خفگی جوجه‌ها مواردی از خسارات به کشاورزی و دامداری بخش مرکزی شهرستان است.
شرایط بحرانی در سایر استان‌ها
در ادامه خسارات وارده در منطقه خراسان‌جنوبی بیشترین سیل و خسارت مربوط به بخش مرکزی و جرگلان بوده است که باعث قطع ارتباط هفت روستا شده است.
استان گلستان هم بر اثر بارش‌های باران چند روز اخیر دچار مشکلات زیادی از جمله رعد و برق و صاعقه شده است. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گلستان نیروهای امداد‌رسانی توانسته‌اند به 36 نفر از حادثه‌دیدگان سیل و آبگرفتگی در استان امداد‌رسانی کنند.
طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته نیروهای هلال‌احمر استان در یک مورد کمک به در راه ماندگی در پارک جنگلی امام رضا(ع) کردکوی، شش مورد امدادرسانی و تخلیه آب منازل در روستاهای کارکنده، نوکنده و گز و دو مورد امدادرسانی در پی ریزش سقف در گرگان و روستای امام‌آباد شهرستان علی‌آباد کتول امدادرسانی کردند.
خسارت‌های سیل تنها به خراسان‌شمالی و گلستان و مازندران محدود نمی‌شود. شرایط گیلان هم چندان تعریفی ندارد. پل بزرگ املش که مهم‌ترین پل ارتباطی این شهرستان است و املش را به لنگرود، کومله و اطاقور وصل می‌کند هم در پی بارش باران شدید کاملا تخریب شد.
در ادامه به حدود 400 خانواده در استان گیلان نیز امداد‌رسانی شده است و 65 تیم جمعیت هلال‌احمر گیلان با 47 خودروی کمک‌دار، آمبولانس و سه قایق جی‌مینی‌در به آسیب‌دیدگان کمک کردند.
گرفتاری در سیل تنها مختص ساکنان مناطق شمالی نبوده است و مسافران زیادی در این شرایط گرفتار شدند و یک مسافر اسب‌سوار لب ساحل فریدونکنار با صاعقه دچار ایست قلبی شد و خودش و اسب، درجا از بین رفتند. حالا این مسافر شمال از دست رفته و دو نفر در بهشهر و ساری فوت کرده‌اند و یک نفر در چالوس بر اثر خفگی در آب از بین رفته است. به تازگی گزارش شده که یک نفر در خراسان‌شمالی نیز جان خود را در پی بروز سیل از دست داده است.
مدیران بحران از خواب بیدار شوند
در پایان ذکر این نکته لازم است که طی روزهای آینده بارندگی‌ها در این مناطق همچنان ادامه خواهد داشت و احتمال سرریز شدن سد رامسر به قوت خود باقی است. خطرات سیل همچنان پابرجاست و انگار مسوولان مدیریت بحران تازه از خواب بیدار شده‌اند. توجه به این موضوع که باید پیش از وقوع اتفاق از آن پیشگیری کرد و تلفات جانی یا مالی را به حداقل رساند از ابتدایی‌ترین حقوق مردم است؛ کاری که مدیران بحران در ایران هرگز به آن فکر نمی‌کنند و تا لحظه‌ای که مصیبتی به بار نیاید در‌صدد جلوگیری از آن قدمی بر‌نمی‌دارند.