ادامه قیمت‌سازی دلال‌ها در فضای مجازی

گروه صنعت - بازار خودرو همچنان در تنش و نوسان قیمت است. با کاهش قیمت نرخ ارز انتظار می‌رفت با کاهش قیمت انواع خودرو در بازار روبه‌رو شویم. هرچند در ابتدای روند کاهش نرخ ارز با ریزش قیمت چند میلیون تومانی برخی خودروها مواجه شده‌ایم ولی باز مشتریان این محصولات در انتظار ادامه کاهش قیمت هستند.
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل با اشاره به سوءاستفاده‌هایی که از مردم در این شرایط بازار از سوی خودروسازها و برخی افراد سودجو صورت می‌گیرد، گفت: در صحبت‌هایی که من با دیگر همکاران و روسای اتحادیه‌های دیگر داشتم آنها نیز اذعان داشتند که همه فروشنده شده‌اند و با پیش‌بینی اینکه دلار در روزهای آینده کاهش پیدا می‌کند می‌خواهند با فروش سریع‌تر کالای خود، جلوی ضرر بیشتر را بگیرند. سعید موتمنی در خصوص تاثیرگذاری کاهش قیمت ارز در دو روز گذشته بر بازار خودروی کشور گفت: قیمت دلار تاثیر مستقیمی روی خودروهای تولید داخل و خارج دارد و از زمانی که دلار شروع به ارزان شدن کرد ما شاهد افزایش فروشنده‌ها بودیم. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل ادامه داد: افزایش فروشندگان سبب شده قیمت‌ خودروهای داخلی و خارجی کاهش پیدا کند. بازار خودرو از طریق دو خودروساز عمده داخلی تامین می‌شود پس نحوه کارکرد آنها تاثیر مستقیمی بر بازار دارد اما در چند ماه اخیر با کاهش ارزش پول ملی برخی از افراد برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو کردند که متاسفانه نوسانات ارز بیشترین تاثیر را بر همین قشر از افراد می‌گذارد. وی گفت‌: خودروسازها هنوز مانند ماه‌های گذشته از دادن خودرو در تیراژ بالا به بازار خودداری می‌کنند تا بتوانند قیمت‌ها را بالا نگه دارند. فروشندگان روزهای اخیر مردم عادی بودند. موردی داشتیم که پژو 206 تیپ 5 صفر که در اسفندماه سال گذشته پلاک شده بود برای فروش آورده بودند و انتظار داریم ظرف روزهای آینده این مدل خودروها بیشتر شوند.
بازار داغ کلاهبرداری سایت‌های فروش خودرو
موتمنی همچنین در همین ارتباط با اشاره به اینکه اوضاع نابسامان بازار خودرو عاملی شده تا فضا برای کلاهبرداری مختلف فروش خودرو مهیا شود، گفت: در این سایت‌ها از تحویل فوری خودرو صحبت می‌شود در حالی که عملا خودرویی ندارند که به مشتری تحویل دهند. بعضا دیده شده مردم گول این سایت‌ها را خورده و پول‌هایی را به آنها پرداخت کرده‌اند غافل از اینکه هنوز دستشان به خودرو نرسیده است.


وی با اشاره به اینکه اخطارهای مختلفی مبنی بر عدم خرید مردم از سایت‌های متفرقه فروش خودرو داده‌ایم، گفت: متاسفانه عدم نظارت کافی بر عملکرد این سایت‌ها باعث شده تا همچنان مردم گمراه شده و مبالغی را به آنها پرداخت کنند.
فروش کاغذی دردی را دوا نکرد
فعالان بازار خودرو با اشاره به اینکه با وجود طرح‌های فروش خودرو عملا محصولی به دست مردم نرسیده و همچنان بازار با کاهش عرضه روبه‌رو است از بازار داغ کلاهبرداری سایت‌های فروش خودرو و نوسانات قیمت با کاهش قیمت دلار سخن می‌گویند. این روزها هر کس سری به بازار خرید و فروش خودرو می‌زند، با کسادی معاملات مواجه شده و شاهد فروشندگان بسیاری است. جالب اینجاست خریداری در بازار نیست و هر روز فروشندگان با تغییرات قیمت دلار نرخ‌های جدیدی را برای خودروهای خود پیشنهاد می‌کنند ولی عدم ثبات نرخ ارز عاملی شده تا معاملات قفل شود و کمتر کسی حاضر به خرید خودرو باشد.
فعالان بازار معتقدند در طول دو ماهه اخیر خودروسازان دو طرح برای فروش محصولات خود رونمایی کردند تا شاید تقاضا در بازار مدیریت شود و عطش مردم برای خرید خودرو کاهش پیدا کند اما قراردادهای روی کاغذ هم نتوانست دردی از بازار دوا کند و مردم همچنان چشم‌انتظار مدیریت قیمت‌ها و ساماندهی بازار خودرو هستند.
محمدی یکی از فعالان بازار خودرو با اشاره به اینکه با وجود طرح‌های فروش خودرو عملا محصولی به دست مردم نرسیده و همچنان بازار با کاهش عرضه روبه‌رو است به تسنیم می‌گوید: در طول چند ماه اخیر تاکیدات زیادی بر تحویل فوری خودرو به شرکت‌ها شده اما سیاست آنها برای افزایش قیمت‌ها و عدم عرضه خودرو باعث شده روند صعودی قیمت‌ها ادامه داشته و برخی از خودروها شاهد افزایش قیمت قابل توجهی باشند.
وی با اعلام اینکه خوشبختانه در طول هفته اخیر کاهش قیمت ارز عاملی شد تا قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کند، افزود: همین موضوع نیز باعث رکود بیشتر بازار شده چرا که مردم به شرط ثبات قیمت دلار به سمت خرید خودرو می‌روند که هنوز این موضوع اجرایی نشده و هر روز بازار شاهد نرخ جدیدی برای دلار است.
بازار راکد خودرو در انتظار قیمت‌های جدید
رشیدی، یکی دیگر از نمایشگاه‌داران خودرو نیز با اعلام اینکه پیش از کاهش قیمت دلار تقاضا برای خرید خودرو در بازار به خاطر نوسانات قیمتی کاهش پیدا کرده بود افزود: کاهش قیمت دلار نیز بر رکود بازار اضافه کرده به نحوی که همه منتظر ثبات نرخ ارز هستند و دست از خرید کشیده‌اند. البته اعلام قیمت‌های جدید از سوی خودروسازان نیز باعث رکود بیشتر بازار شده چرا‌که خریداران نمی‌دانند در نهایت خودرو را باید با چه قیمتی خریداری کنند.
وی با اشاره به اینکه مردم این روزها خودرو نمی‌خرند، گفت: اگر این روند ادامه پیدا کند و قیمت دلار نیز کاهش یابد به طور حتم کاهش قیمت‌ها به سمت انواع خودروهای داخلی نیز خواهد رفت. علاوه بر این خودروهای وارداتی خریداری شده در گمرکات نیز باید تحویل مشتریان شود تا در ادامه آن تاحدودی ثبات به بازار خودرو برگردد.
روند صعودی افزایش قیمت خودرو چه زمانی مهار می‌شود؟
عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن، تجارت در خصوص تاثیر عرضه خودرو در کاهش التهاب بازار اظهار داشت‌: در صورتی که بازار اطمینان حاصل کند که خودرو به اندازه کافی تولید می‌شود، روند صعودی افزایش قیمت خودرو مهار خواهد شد زیرا بازار تا زمانی طالب این محصول است که سود‌آور باشد و دلیل هجوم برای تهیه خودرو نخست نگرانی از آینده قیمت خودرو و کاهش توان خرید این محصول است و دیگری سرمایه‌گذاری به امید افزایش قیمت این محصول و چنانچه این دو رخداد اتفاق نیفتد شاهد از بین رفتن بازار کاذب خواهیم بود. آرمان خالقی در خصوص تعادل بخشیدن به بازار خودرو اظهار داشت: کاهش منابع ارزی، واردات خودروهای خارجی را غیر‌ممکن کرده است لذا با کاهش خودروهای خارجی، بازار به سمت خودروهای داخلی سوق داده شده و شاهد افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت بوده‌ایم لذا برای بازگشت آرامش به بازار، خودروسازان باید روند تولید خطوط را گزارش دهند و اعلام کنند برای افزایش تیراژ چه برنامه‌هایی دارند.