پازوکی: تصویب FATF به نفع جامعه ایران است قیمت دلار در آزمون CFT

کیمیا نجفی
پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیار بالاخره لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم و قوانین مبارزه با پول‌شویی در جلسه روز یک‌شنبه (15 مهر ماه) مورد بررسی قرار می‌گیرد. از ابتدای ماجرا پیوستن به این کنوانسیون موافقان و مخالفانی را تا به همین امروز داشته است.
این کشمکش‌ها همچنان ادامه دارد و مخالفان و موافقان را رو‌به‌روی هم قرار داده است. تعداد بسیاری از مخالفان می‌گویند به تصویب رسیدن FATF محدودیت‌های بی‌شماری را برای ما ایجاد می‌کند. از نمونه‌های این محدودیت‌ها قطع شدن روابط و حمایت‌های ما از دوستان بیرون از مرزی‌مان خواهد بود. اما در مقابل موافقان معتقدند که با پیوستن به این کنوانسون علاوه بر تاثیر در قیمت‌ها در بسیاری از موارد ما را از خطرهای احتمالی حفظ می‌کند. آن‌ها خواهان مبارزه با فساد اقتصادی هستند و برای رسیدن به نتایج مثبت از این لایحه حمایت می‌کنند. موافقان از تاثیر مثبت این لایحه در پایین آمدن قیمت ارز و شفاف شدن اقتصاد ایران می‌گویند و پیوستن به این کنوانسیون را یک اصل مهم می‌دانند.
کاهش قیمت دلار در چند روز اخیر دلیل واضح و روشنی را نداشت. البته در این روند رویدادهایی رخ داد که در کاهش قیمت ارز چندان موثر نبود. اما وقتی بحث بررسی لایحه FATF به میان می‌آید این امید را در دل‌ها روشن می‌کند که شاید بتواند تاثیری ویژه را در کاهش قیمت ارز و بهبود شرایط داشته باشد.


مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی از بار روانی FATF بر قیمت دلار و قیمت سایر کالاها به «ابتکار» می‌گوید: باید بگویم که مشکلات اقتصادی ایران با به تصویب رسیدن این لایحه حل نمی‌شود اما به تصویب رسیدن FATF یقینا در قیمت دلار تاثیر می‌گذارد. مسائل و مشکلات به مدیریت اقتصادی کلان کشور بر می‌گردد. یکی دیگر از مشکلات اقتصاد ایران وجود بی‌انضباطی است، بی‌انضباطی پولی در سیستم بانکی، بی‌انضباطی مالی در بودجه دولت و بی‌انضباطی اداری در سیستم اداری کشور و قطعا تصویب این قوانین تاثیر بالایی در بر طرف کردن این بی‌انضباطی‌های پولی خواهد داشت. نمی‌توان منکر آن شد که FATF می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. فرض کنیم تندروها که مخالف به تصویب رسیدن FATF هستند موفق شوند که این لایحه تصویب نشود، قطعا این مسئله یک سیگنال منفی به بازار بر می‌گرداند و پیامدهای منفی را به دنبال خواهد داشت. حال برعکس آن را تصور کنیم، اگر موافقان که طرف‌دار تعامل با جامعه جهانی هستند و معتقدند که اگر ما می‌خواهیم با دنیا از طریق سیستم مالی و بانکی کار کنیم باید مقررات این نهاد نظارتی را بپذیریم، موفق شوند که این لایحه به تصویب برسد قطعا اثر مثبت خودش را می‌گذارد و ما شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود. با اعتقاد و طرز تفکری که من دارم می‌گویم پذیرش FATF به نفع جامعه ایران است. باید تاکید کنم که حتی اگر آمریکا از برجام هم خارج نشده بود، باز ما برای همکاری با سیستم بانکی باید قوانین بین‌المللی را می‌پذیرفتیم و از آن تبعیت می‌کردیم. به‌طور مثال اروپا می‌خواهد در چارچوب برجام با ما همکاری داشته باشد. برای اینکه بتوانیم با اروپا کارهای بانکی انجام دهیم باید مقررات بانکی مبارزه با پول‌شویی را بپذیریم. باز هم تاکید می‌کنم اگر ایران به طور رسمی اعلام کند که به FATF پیوسته، قطعا موجب کاهش نرخ دلار خواهد شد.
پازوکی با تاکید بر مخالفت شدید تندروها می‌افزاید: تندروها به دلایل مختلفی مخالف تصویب این لایحه هستند. یکی از دلایل آن این است که می‌گویند تصویب این لایحه باعث می‌شود که خارجی‌ها بر نظام اطلاعات بانکی ایران آگاه بشوند که از نظر من این موضوع غیر واقعی است. متاسفانه در ایران برخی‌ها آنچنان نسبت به شفافیت بدبین هستند که فکر می‌کنند با این کار قدرت‌های خارجی به دنبال بستن حساب‌های ایران هستند، در حالی که اینگونه نیست. این مسئله زمانی واقعی است که گروهی مثل القاعده یا طالبان پولی را به حسابی واریز کند، در این‌صورت بله درست است، آن زمان حساب را بررسی کرده و بعد حساب را بلوکه می‌کنند. وقتی چنین مشکلاتی نباشد دلیلی برای نگرانی باقی نمی‌ماند. در کشورهای اروپایی در صورتی که تنها 1 دلار به حسابی واریز شود و منبع آن مشخص نباشد، حساب‌ را بلوکه کرده و از صاحب حساب توضیح خواسته می‌شود. این یک قانونی است که جلوی فساد اقتصادی را می‌گیرد و به نفع تمام جامعه خواهد بود.
پازوکی که خود خواهان پیوستن به این کنوانسیون است، می‌گوید: به نظر من اگر ما خواهان مبارزه با فساد اقتصادی هستیم قطعا مقررات FATF کمک می‌کند که با مفسدان اقتصادی مبارزه کنیم و اقتصاد را به سمت شفافیت ببریم. این اقدام حتی در راستای منافع ملی ما است که با شفافیت می‌توانیم جلوی کلاه‌برداری و سوءاستفاده از اموال عمومی را بگیریم. نمونه آن را می‌توانیم در کشورهای طرف تجارت خود مثل چین، روسیه، ترکیه، عراق و ... ببینیم که در درجات مختلف مقررات FATF را قبول کرده‌اند و به این کنوانسیون پیوستند. در مقابل اگر ما این مقررات را قبول نکنیم کشورهای دیگر از همکاری کردن با ما در هر زمینه‌ای خودداری می‌کنند که این مسئله می‌تواند به ما ضربه وارد کند، ما برای تعامل با دنیا باید از این قوانین تبعیت کنیم.
سایر اخبار این روزنامه
در ادامه تغییرات گذشته‌ستیز ولایتی، اخراج دختران موسس دانشگاه آزاد اسلامی از این دانشگاه خبرساز شد رضا دهکی دود، سیاست، کودک « ابتکار» تحولات آینده عراق را همزمان با انتخاب رئیس مجلس، رئیس جمهوری و نخست وزیر بررسی می‌کند شورای شهر با برنامه‌ریزی بر فرض عدم مشمولیت شهرداران در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، در انتظار پاسخ معمای قانونی شهرداری‌ها است افزایش نرخ ارز چه تاثیری بر برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گذارد؟ سنگ‌ ارزی پیش پای لنگ موسیقی پازوکی: تصویب FATF به نفع جامعه ایران است قیمت دلار در آزمون CFT آخرین وضعیت سیلاب در استان‌های شمالی ایران چگونه است؟ آن روی سکه نعمتی به نام باران درشورای عالی هماهنگی اقتصادی صورت گرفت تصویب سیاست‌های لازم برای هماهنگی در عرضه کالا و مقابله با احتکار «ابتکار» در گفت‌وگو با «ابتکار»: نیازی به مجزاسازی کالاهای مورد نیاز زنان از اقلام ضروری جامعه نیست وزیر اطلاعات: اجرای عدالت موجب مایوس شدن دشمنان می‌شود آخرین وضعیت سیلاب در استان‌های شمالی ایران چگونه است؟ آن روی سکه نعمتی به نام باران