افزایش نرخ ارز چه تاثیری بر برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گذارد؟ سنگ‌ ارزی پیش پای لنگ موسیقی

فاطمه امین‌الرعایا
این روزها قیمت دلار نقل هر محفلی شده و افزایش و کاهش قیمتش بر همه چیز تاثیر گذاشته است، از اتومبیل و خانه گرفته تا قلم‌مو و رنگ و حتی سی‌دی آلبوم‌های موسیقی. در چنین شرایطی بسیاری از فعالیت‌های فرهنگی – هنری هم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد جشنواره موسیقی فجر هم یکی از قربانیان نوسانات قیمت ارز باشد.
علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند روز پیش در برنامه رادیویی «شب موسیقی» شبکه رادیویی تهران از تاثیر نوسانات قیمت ارز بر جشنواره موسیقی فجر گفت. او درباره حضور گروه‌های خارجی در این دوره از جشنواره با توجه به مشکلات ارزی این گونه توضیح داد: بر اساس سیاست‌های دولت، ارز دولتی تنها به کالاهای اساسی تعلق می‌گیرد و ما نمی‌توانیم از آن برای برگزاری جشنواره موسیقی فجر استفاده کنیم در نتیجه امسال بحث ارز یکی از چالش‌های مهم ما است. بیشتر اتفاقات مخصوصا در بخش بین‌الملل وابسته به ارز و بودجه است و ما این مساله را پیگیری کردیم که خوشبختانه در این چند روز اخیر خبرهای امیدوارکننده‌ای می‌رسد.
مدیرکل دفتر موسیقی با اعلام این که نسبت به سال گذشته وضعیت مالی خوبی در جشنواره موسیقی فجر وجود ندارد، گفت: ما باید با نهایت صرفه‌جویی و دقت گروه‌ها را انتخاب کنیم و کیفیت را حفظ خواهیم کرد. ممکن است از نظر کمیت گروه‌های شرکت‌کننده دستخوش تغییر شویم اما تاکید این است که گروه‌های باکیفیتی در جشنواره امسال حاضر شوند.


مشکلات، حاصل ندانم‌کاری‌های قبلی‌ها
با توجه به گفته‌های ترابی، مشکلات مالی چقدر بر کیفیت جشنواره فجر اثر خواهند گذاشت؟ کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار در این‌باره به «ابتکار» می‌گوید: تا جایی که از دست‌اندرکاران جشنواره موسیقی شنیده‌ام به دلیل عملکرد ناصواب مسئولان دو سه سال گذشته، این جشنواره مبالغ بسیاری زیادی به هنرمندان و گروه‌ها بدهکار است که نمی‌تواند آن را بپردازد. از سوی دیگر به دلیل مشکلات ارزی، مبلغی که امسال به جشنواره اختصاص می‌یابد به نسبت سال‌های گذاشته کمتر است. متاسفانه در سال‌های گذشته عملکرد دست‌اندرکاران این جشنواره به دلیل بی‌تجربگی و ندانم‌کاری‌ها و برخورد محفلی با هنر و هنرمندان، باعث بروز مشکلات فراوانی در موسیقی و جشنواره شد و حالا ناگزیر چوب عملکرد نادرست قبلی‌ها را برگزارکنندگان امسال می‌خورند.
گروه‌های خارجی کمتر ولی با کیفیت‌تر
یکی از مواردی که احتمالا به دلیل مشکلات ارزی تحت الشعاع قرار می‌گیرد، بخش بین‌الملل است. بنابراین احتمال کاهش حضور گروه‌های خارجی وجود دارد. این اتفاق آیا ممکن است یک فرصت برای گروه‌های داخلی باشد؟ ساکت می‌گوید: من نمی‌دانم مسئولان چه تدبیری برای گروه‌های خارجی یا داخلی اندیشیده‌اند ولی می‌دانم به دلیل نحوه عملکرد مسئولان دوره‌های پیشین این جشنواره، مسئولان برگزاری امسال با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند. مشکلات طبیعتا در کیفیت اثر خواهند گذاشت اما شاید تدبیری که آن‌ها اندیشیده‌اند این باشد که تعداد گروه‌ها را کاهش دهند و به جای آن گروه‌های با کیفیت‌ هنری بالاتری جذب جشنواره بشوند. دبیر قبلی جشنواره ادعا کرده بود که این کار را می‌کند اما عملا تعداد زیادی گروه بی‌کیفیت در همه بخش بین‌الملل شرکت کرده‌ بودند. در جشنواره سال گذشته اگر نگوییم تعداد هنرمندان شناخته شده، مطرح و تاثیرگذار دیده نمی‌شد، باید بگوییم بسیار بسیار اندک بودند.
با وجود نوسانات قیمت‌ها و افرایش بهای سکه بهار آزادی به نظر می‌رسد احتمال تغییر جایزه‌ها در این جشنواره هم وجود داشته باشد. ساکت درباره تاثیر این تغییرات احتمالی در انگیزه گروه‌های‌ داخلی می‌گوید: گروه‌هایی که می‌خواهند از جشنواره به عنوان ویترین استفاده کنند، قطعا گروه‌هایی هستند که کارهایشان به دلیل کیفیت پایین دیده نشده یا اهمیت کارشان زیاد نبوده است. هنرمندانی هم که نیازی به دیده شدن ندارند، عملا احتیاجی به شرکت در جشنواره ندارند و اگر در جشنواره شرکت می‌کنند تنها به دلیل حمایت از تفکر نوین حاکم بر جشنواره امسال است. جشنواره امسال اساسنامه دارد و تا جایی‌که من می‌دانم کسانی در بخش اجرایی هستند از هنرمندان شناخته‌شده و خوشنام هستند.
او می‌افزاید: تا آنجایی که مطلع هستم، هنرمندان برجسته‌ای شرکت کرده‌اند و مهمتر اینکه از حالت محفلی خارج شده است. خود این یگ گام به جلو است. حال باید منتظر باشیم و ببینیم امسال چه خواهد شد، هر چند مسئولان سال‌های پیش رمقی برای جشنواره نگذاشته‌اند.
خودتحریمی نکنیم!
محمد معتمدی، خواننده، اما معتقد است نباید بخش بین‌الملل تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار بگیرد. او به «ابتکار» می‌گوید: در سال‌های گذشته همواره گروه‌های زیادی از کشورهای دیگر در جشنوار شرکت می‌کردند. حالا اگر به دلیل پایین بودن بودجه ارزی که دولت به جشنواره اختصاص می‌دهند، حضور شرکت‌کننده‌ها و موزیسین‌های خارجی کم شود، تاثیر روانی بسیار بدی بر جامعه خواهد داشت. اتفاقا بسیاری از کشورها در مواقع تحریم بیشترین سرمایه‌گذاری و اولویت را به موسیقی، شادی و برگزاری کارناوال‌‌ها اختصاص می‌دهند، مانند کشور کوبا. مردم این کشورها به نوعی مشقت اقتصادی را با شادی و شعف که از طریق موسیقی و کارناوال‌های شادی ایجاد می‌شود، تحمل می‌کردند. این ذهنیت که موسیقی اولویت نیست، بسیار نادرست است. شاید این تفکر در جامعه وجود داشته باشد جای نگرانی است اگر دولت این ذهنیت را القا و اجرا کند. موسیقی، نماد حیات، شادمانی و پویایی یک جامعه است. با کمرنگ کردن موسیقی، حس نشاط کاهش می‌یابد و ناامیدی در جامعه تزریق می‌شود.
او ادامه می‌دهد: جشنواره‌های بین‌المللی با حضور هنرمندان بین‌المللی و خارجی اعتبار و معنا پیدا می‌کند. ما خودمان پیش از آمریکا خودمان را با این اقدامات تحریم و منزوی کرده‌ایم. یعنی خودمان بلندگو برداشته‌ایم و از تریبون یک جشنواره بسیار رسمی داد می‌زنیم که آمریکا تو در بعد موسیقی در این جشنواره موفق شده‌ای. مگر ما چند جشنواره داریم؟ فستیوال موسیقی که چشم مردم کشور به آن است و ویترین نشاط یک جامعه 80 میلیونی است را کمرنگ یا تعطیل کنیم، با تمام احترام به مسئولان، کمی سوءمدیریت است.
معتمدی درباره احتمال تغییر جوایز و تاثیر آن در انگیزه گروه‌های داخلی می‌گوید: هر هنرمند سقفی برای اقبال عمومی به کنسرت‌هایش دارد. این هنرمند وقتی می‌خواهد در جشنواره شرکت کند باید بپذیرد که سقف حداکثر اقبال عمومی در آن فصل را به جشنواره موسیقی فجر اختصاص دهد و کنسرت خودش را که قرار بود به صورت آزاد برگزار شود، در دل جشنواره اجرا کند. خواننده هم برای مسائل مالی خود پیش‌بینی دارد. اگر دستمزد خواننده کم باشد، در جشنواره شرکت نمی‌کند! بنابراین جشنواره شاید به ناچار مجبور شود به رده‌های دو و سه هنرمندان مراجعه کند و همین اتفاق از رونق و اعتبار جشنواره می‌کاهد. این اقدامات باعث می‌شود که مخاطب ایرانی با خودش بگوید «می‌گفتند تحریم‌ها اثر ندارصد ولی اینجا هم اثر گذاشته ‌است.»
حالا که پس از سی‌ و سه دوره قرار است جشنواره موسیقی بین‌المللی فجر نظام‌مند برگزار شود و فرصتی برای همه اقشار برای شرکت در آن فراهم باشد، به نظر می‌رسد که مشکلات مالی می‌خواهد سنگ دیگری جلوی پای این جشنواره بیاندازد. باید دید که مسئولان برای حل مشکلات چه تدبیری می‌اندیشند.
سایر اخبار این روزنامه
در ادامه تغییرات گذشته‌ستیز ولایتی، اخراج دختران موسس دانشگاه آزاد اسلامی از این دانشگاه خبرساز شد رضا دهکی دود، سیاست، کودک « ابتکار» تحولات آینده عراق را همزمان با انتخاب رئیس مجلس، رئیس جمهوری و نخست وزیر بررسی می‌کند شورای شهر با برنامه‌ریزی بر فرض عدم مشمولیت شهرداران در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، در انتظار پاسخ معمای قانونی شهرداری‌ها است افزایش نرخ ارز چه تاثیری بر برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گذارد؟ سنگ‌ ارزی پیش پای لنگ موسیقی پازوکی: تصویب FATF به نفع جامعه ایران است قیمت دلار در آزمون CFT آخرین وضعیت سیلاب در استان‌های شمالی ایران چگونه است؟ آن روی سکه نعمتی به نام باران درشورای عالی هماهنگی اقتصادی صورت گرفت تصویب سیاست‌های لازم برای هماهنگی در عرضه کالا و مقابله با احتکار «ابتکار» در گفت‌وگو با «ابتکار»: نیازی به مجزاسازی کالاهای مورد نیاز زنان از اقلام ضروری جامعه نیست وزیر اطلاعات: اجرای عدالت موجب مایوس شدن دشمنان می‌شود آخرین وضعیت سیلاب در استان‌های شمالی ایران چگونه است؟ آن روی سکه نعمتی به نام باران