شورای شهر با برنامه‌ریزی بر فرض عدم مشمولیت شهرداران در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، در انتظار پاسخ معمای قانونی شهرداری‌ها است

شهرداران و شهرنداران!
پویان خوشحال
می‌شود. نمی‌شود. می‌شود. نمی‌شود. وضعیت این روزهای قانون ممانعت به کارگیری بازنشستگان و شهرداری‌ها حاکی از این است که در لحظه مسئولی پیدا می‌شود و می‌گوید، شامل حال آن‌ها می‌شود و در مدت کوتاهی یک اظهار نظر دیگر عنوان می کند که نه شامل آن‌ها نمی‌شود. در این بین خبرهای حاکی از این است که در صورت اجرایی شدن این قانون 15 شهردار باید تصدی شهرداری را ترک و تحویل فرد دیگری دهند. حال اینکه نه‌تنها اجرایی شدن این قانون برای شهرداران همچنان نامشخص است بلکه بسیاری، از عواقب آن که شامل انتخاب سرپرست، سپس یافتن شخص مناسب و دوباره رای گیری‌ و فرآیند پیچیده انتخاب شهردار واهمه دارند.
بالاخره می‌شود یا نه؟ این سوالی است که هر یک از مسئولان به گونه‌ای به آن پاسخ می‌دهند. نه تنها مردم بلکه گویا مسئولان نیز هنوز از این همه ابهام و اظهار نظرهای مختلف خسته شده‌اند. اینکه این اظهار نظرها و این بازی رسانه‌ای چه هدفی را دنبال می‌کند بر هیچ کس معلوم نیست اما در این بین می‌توان تلاش برخی گروه‌ها و افراد را برای ماندگاری شهردار محبوب خود به خوبی تماشا کرد!


اینکه می‌گوییم اظهار نظرها‌ بسیار لحظه‌ای تغییر می‌کند را می‌توان در دو اظهار نظر «مسئول پیگیری وضعیت بازنشستگی شهردار تهران» و همچنین «‌سخنگوی وزارت کشور» مشاهده کرد. حسن رسولی که خود یکی از اعضای شورا شهر تهران است، در اظهار نظرهای مختلف از حمایت خود از شهردار تهران حمایت کرده بوده. روز گذشته رسولی که مسئول پیگیری وضعیت بازنشستگی شهردار تهران است، گفته بود: «مصوبه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان به استناد فصل هفتم و اصول 101 تا 103 قانون اساسی و قانون شوراها‌، مشمول کارکنان شهرداری می‌‌شود و شامل شهردار تهران نمی‌شود. بر این اساس استدلال‌ها و توضیحات مفصل حقوقی خود را برای وزیر کشور و رئیس مجلس فرستاده‌ایم و از علی لاریجانی تقاضای وقت ملاقات کردیم که در صورت تعیین وقت، توضیحات کامل‌تری را به وی ارائه می‌دهیم.»
حال اینکه عصر روز گذشته سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه براساس اعلام شفاهی نهاد‌های مسئول، شهرداران مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند، گفت: «در صورت ارائه پاسخ مکتوب به استعلام‌های وزارت کشور و اجرای این قانون درباره شهرداران، ۱۵ شهردار مسئولیت خود را ترک خواهند کرد.»
هرچند بیشترین حساسیت‌ها روی محمدعلی افشان، شهردار تهران است اما براساس آنچه مطرح شده 15 شهردار قرار است از تصدی شهرداری خداحافظی کنند؛ حال اینکه نام افشانی در این لیست باشد یا خیر هنوز مشخص نشده است!
هنوز هیچ چیز مشخص نیست. ممکن است اکنون که در حال خواندن این گزارش هستید مسئولی بیاید و بگوید قانون منع به کارگیری شهرداران شامل حال شهرداران می‌شود! و یا شخص افشانی را از این لیست جدا کنند! سوال اینجاست که در صورت بروز چنین اتفاقی آیا شوراهای شهر آمادگی انتخاب شهردار جدید را دارند؟ همانطور که می‌دانید در شهر تهران و برای انتخاب افشانی روزها شورای شهر گزینه‌های مختلف را بررسی کرد و پیش آن نیز ماجرای محمدعلی نجفی مطرح بود که برای انتخاب او نیز اعضای شورای شهر چالش‌‌های بسیاری را پشت سر گذاشتد. حال اگر افشانی برکنار شود، اعضای شورای شهر تهران چه خواهند کرد؟
حسن رسولی، عضو شورای شهر و شخصی است که مسئولیت پیگیری وضعیت بازنشستگی شهردار تهران را برعهده دارد. او با اشاره به اینکه براساس ماده‌های قانونی افشانی شهردار خواهد ماند به «ابتکار» می‌گوید: «ما تابع قانونی هستیم. براساس قانون شوراها مصوب 1375 ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان شامل شهردار تهران نمی‌شود. ما استدلال‌های قانونی خود را داریم.»
رسولی با اشاره به ماده 80 این قانون مصوب 1375 می‌گوید: «‌‌ما حتی استفساریه‌ای نیز تهیه نکرده‌ایم‌ چرا که معتقدیم این قانون شامل آقای افشانی نمی‌شود و تمام 21 عضو شورای شهر بر این باورند که قانون مبنا است.»
وی در پاسخ به این سوال که اگر افشانی برکنار شود، آیا شورای شهر به گزینه‌های بعدی فکر کرده است؟ می‌گوید: «فرض شورا بر این است که افشانی ماندگار خواهد بود چرا که قانون به صراحت به این موضوع اشاره دارد. ایشان در حال انتصابات خود هستند و در اداره شهر هیچ مشکلی وجود ندارد. با این حال اگر وزارت کشور مطرح کند که این قانون شامل حال ایشان می‌شود، ما تابع قانون هستیم. شورا استدلال‌های حقوقی خود را نیز برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است و حتی تقاضای ملاقات را نیز مطرح کرده‌ایم.»
براساس گفته‌های رسولی، اعضای شورای شهر تهران تنها بر این فرض که افشانی در تصدی شهرداری خواهد ماند، برنامه‌ریزی کرده‌اند. این بدان معنی است که در صورت اینکه به کمترین احتمال قانون ممانعت از به کارگیری بازنشستگان شامل حال شهرداران و شخص افشانی شود، این احتمال وجود دارد که چندین هفته شورای شهر درگیر انتخاب شهردار جدید باشد. فرآیندی که برای شورای پنجم برای سومین بار تکرار خواهد شد!
سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور همچنین گفته بود: « به دنبال ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان، در وزارت کشور از معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نیز دیوان محاسبات به صورت مکتوب استعلام کردیم که تاکنون به صورت مشخص و مکتوب پاسخی به وزارت کشور داده نشده است.»
به گزارش ایرنا، قانون منع به کارگیری بازنشستگان دوم مرداد امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، ۲۳ شهریور به تایید شورای نگهبان رسید و رئیس جمهوری نیز اجرای آن را ۲۷ شهریور امسال ابلاغ کرد. رئیسان سه قوه، معاون اول رئیس جمهوری، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزیران و نمایندگان مجلس و معاونین رئیس جمهوری مشمول قانون منع بازنشستگان نمی‌شوند. مدیران شهرداری‌ها با استناد به قانون انتخاب شهرداران توسط اعضای شورا‌ها اعلام کرده اندکه شهرداران مشمول این قانون نیستند در حالی که برخی نمایندگان مجلس خلاف این نظر را دارند.
سایر اخبار این روزنامه
در ادامه تغییرات گذشته‌ستیز ولایتی، اخراج دختران موسس دانشگاه آزاد اسلامی از این دانشگاه خبرساز شد رضا دهکی دود، سیاست، کودک « ابتکار» تحولات آینده عراق را همزمان با انتخاب رئیس مجلس، رئیس جمهوری و نخست وزیر بررسی می‌کند شورای شهر با برنامه‌ریزی بر فرض عدم مشمولیت شهرداران در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، در انتظار پاسخ معمای قانونی شهرداری‌ها است افزایش نرخ ارز چه تاثیری بر برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گذارد؟ سنگ‌ ارزی پیش پای لنگ موسیقی پازوکی: تصویب FATF به نفع جامعه ایران است قیمت دلار در آزمون CFT آخرین وضعیت سیلاب در استان‌های شمالی ایران چگونه است؟ آن روی سکه نعمتی به نام باران درشورای عالی هماهنگی اقتصادی صورت گرفت تصویب سیاست‌های لازم برای هماهنگی در عرضه کالا و مقابله با احتکار «ابتکار» در گفت‌وگو با «ابتکار»: نیازی به مجزاسازی کالاهای مورد نیاز زنان از اقلام ضروری جامعه نیست وزیر اطلاعات: اجرای عدالت موجب مایوس شدن دشمنان می‌شود آخرین وضعیت سیلاب در استان‌های شمالی ایران چگونه است؟ آن روی سکه نعمتی به نام باران